X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביירות בעלטה [צילום: חסן עמאר/AP]
מצוקה מולידה רעיונות
ניצנים למעבר לאנרגיית שמש בלבנון?
מה עושים כאשר יש רק שעתיים חשמל ביום? המצוקה מעוררת מחשבה בקרב מוחות יצירתיים. בלבנון מצאה עיירה אחת פתרון יצירתי למשבר האנרגיה. האם שאר המדינה תלך בעקבותיה?

המזרח התיכון מספק חלק נכבד מהאנרגיה של העולם כולו, בעיקר נפט וגז. כעת מחפשים אנרגיות פחות מזהמות בשל נזקי הזיהום ושינויי האקלים. למרבה המזל, גם תחליפי הנפט מצויים בשפע במזרח התיכון: גז ושמש לאנרגיה סולארית. ייחודה של אנרגיית השמש הוא שהיא מצויה בכל האזור ויכולה לסייע גם למדינות עניות במזרח התיכון, לא רק לסעודיה ולנסיכויות המפרץ העשירות. אלא שבחלק ממדינות ערב העניות שוררים גם תנאים פוליטיים המונעים התפתחות טכנולוגית זו. הפקת אנרגיה סולארית דורשת השקעה משמעותית של השלטון. בהיעדרה של השקעה כזו, מנסים האזרחים למצוא פתרונות עצמאיים.

מכונית סולארית Made in Syria

בחודש אפריל נפוצה ידיעה ברשתות החברתיות בעולם הערבי על אודות המצאה מדהימה של סולימאן מחמוד, מהנדס סורי בן 65 ממחוז טרטוס (צפון מזרח המדינה), שהרכיב מכונית עם קולט אנרגיה על הגג. בזכות המצאתו הצליח לנסוע במכוניתו עם אנרגיה סולארית עד למהירות של 65 קמ"ש.
לאחרונה הפכה אנרגיית השמש מאופציה לכורח המציאות. אולי בשל מוצאו העלאווי (עדתו של הנשיא), זכה סולימאן לתמיכה של מרכז המחקרים המדעיים הסורי לבניית רכבו. סולימאן, שהתראיין לערוץ אל-מיאדין, הביע תקווה כי המצאתו תהפוך בעתיד למפעל לייצור מכוניות סולאריות.
הרעיון להשתמש באנרגיה סולארית נפוץ גם בלבנון, שם גם נמצאו מספר פתרונות מקומיים, אחרי שנתיים של ירידה הדרגתית מדאיגה באספקת החשמל. מלבד השיבושים באספקה, גם האוכלוסייה המתרוששת אינה מסוגלת עוד לשלם את החשבון. הפתרון: השקעה חד-פעמית שתביא פתרון חינם לכמה שנים קדימה ותחסוך בטווח הארוך.

לוחות אנרגיית שמש לבנוניות

לבנונים נוצרים מכפר תולא בצפון לבנון, בהם המהנדס אילי ג'ורייג', הצליחו לגייס סכום של מאה אלף דולר להרכבתן של לוחות חשמל לקליטת אנרגיית שמש. בחורף שעבר זכו תושבי תולא לזרם חשמל 3 שעות בלבד ביום. גיוס הכספים בכפר היה קשה, אך אפשר להרכיב 185 לוחות להפקת חשמל מאנרגיה סולארית על אדמה השייכת לכנסייה של הכפר. פתרון זה מעניק כעת לתושבים 17 שעות חשמל ביום. הם יכולים כעת לוותר על 7 שעות חשמל בלילה. המהנדס ג'ורייג' מכפר תולא טוען כי בלי הלוחות היה הכפר נותר בחורף הקרוב ללא חשמל כלל. ג'ורייג' מספר כי התקשרו אליו תושבים מאושרים מהכפר לספר כיצד התרגשו כאשר המקרר והמקפיא שלהם חזרו לעבוד אחרי שהושבתו שנתיים.
חברת החשמל הלבנונית אינה נתמכת על-ידי המדינה ולאזרחים אין כסף אחרי שנתיים של משבר כלכלי קשה. אחרי משבר הקורונה, פיצוץ נמל ביירות והמלחמה באוקראינה, המחירים רק עולים וערך המטבע יורד. המצוקה כל כך קשה עד כדי כך שאפילו רמזורים אינם מתפקדים בשל היעדר חשמל ולחלקם הוצמדו קולטים לאנרגיה סולארית כדי שיפעלו בחלק מהיום. בבירה ביירות החלו אזרחים באופן פרטי להרכיב לעצמם לוחות סולאריים לפי הדגם של כפר תולא. הפתרון הסולארי אינו זול. לפי העיתונות הלבנונית, אישה בשם זינה סאיר' הייתה הראשונה בביירות שהרכיבה על גג ביתה קולט סולארי לייצור חשמל. זינה סיפרה כי העלות הייתה 6,000 דולר, סכום גדול בשביל הלבנוני המצוי. מספר תושבים לבנונים עניים יותר בדרום מספרים כי מכרו חלק גדול מרכושם ואת רכבם במטרה לרכוש קולטים סולאריים. כעת חוששת ממשלת לבנון כי לוחות סולאריים רבים מותקנים ללא פיקוח בדרך לא מקצועית, מה שיביא לאסונות בעתיד.

פתרון סולארי לכורדים בעירק

בחודש יולי נבנתה בעיירה הכורדית דהוכ בצפון עירק תחנה עם 3,700 לוחות סולאריים שכל אחת מהן מייצרת 540 ואט חשמל, יחד כשני מגה ואט. בניגוד ללבנון, הפעם הקמת התחנה מומנה על-ידי ממשלת כורדיסטן העירקית. המהנדס המקומי אזאד עסמת הסביר כי ייחודה של התחנה הוא חיבורה לרשת החשמל של אזור כורדיסטן העירקית בהיותה חוסכת לא-מעט חשמל. הבעיה העיקרית עמה מתמודדת התחנה היא סופות החול שמכסות את הקולטים. תחנת דהוכ אינה מספקת מספיק חשמל לעיירה, אך מספיקה לאספקה לאוניברסיטה המקומית ולכמה בתי חולים. המקומיים מקווים כי הצלחתה תסלול את הדרך להקמת תחנות נוספות.

המדבר - יתרון
[צילום: אלון לויטה]

במדינות הנפט העשירות, מיזמים לייצור אנרגיה סולארית צוברים תאוצה, כי יש די כסף להשקיע בהם ויש שטחים עצומים ריקים ומדבריים עם שמש חזקה. מעריכים כי עד 2030 תהיה סעודיה המובילה בעולם בתחום זה, במסגרת תוכנית 2030 להשתחררותה מהתלות באנרגיית הנפט. נכון להיום, האמירויות היא המובילה בתחום ברמה עולמית. תחנת דובאי ע"ש המושל מחמד בן ראשד מצליחה כבר לייצר 1.6 אלף מגה ואט ותגיע לחמשת אלפים עד ל-2030. הספק חשמל כזה מאנרגיה סולארית אינו יכול להוות תחליף אלא חיסכון בלבד. לשם השוואה, בישראל צריכת החשמל הגיעה לשיאה בחורף עם צריכה של 14,000 מגה ואט בראשית ינואר.
מבין מדינות ערב העניות, ירדן היא המובילה בתחום, עם פיתוח בחמש השנים האחרונות של תחנת מען, דרומית לרבת עמון. בתחנה השקיעה הממלכה 170 מיליון דולר והיא יכולה לייצר כיום 52.5 מגה ואט. דווקא מדבריות שוממים שטופי שמש כמו שיש בירדן הם המקום האידיאלי לאנרגיה סולארית.

יש אנרגיה גם למעלה

יש לקוות כי גם בלבנון ובסוריה יחכימו להשקיע באנרגיה זו. עד כה חיפשו במזרח התיכון את הפתרון למשבר האנרגיה בעיקר למטה בקרקעית האדמה או בקרקעית הים. הגיעה העת לחפש את האנרגיה גם למעלה, כי שמש יש בשפע באזורנו וקרני השמש הם חינם (לפחות בשלב זה). זהו חומר למחשבה לא רק בעולם הערבי אלא גם כאן אצלנו. לפי מחקרים, מגגות סולאריים בלבד ניתן לספק כ-30% מתצרוכת החשמל של ישראל, אך המדינה עדיין רחוקה מיעד זה.

תאריך:  13/09/2022   |   עודכן:  13/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצנים למעבר לאנרגיית שמש בלבנון?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
בית דין בצרפת דחה את ערעורו של סגן נשיא סוריה שלעבר, רפעת אלאסד, לקבל סכום של 90 מיליון אירו שהוחרמו בצרפת לאחר שהורשע בהלבנת הון ובמעילה בכספי ציבור. הכסף יישאר בצרפת ויוחזר בעתיד לעם הסורי
ירון פרידמן
ניצחונו של משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה הוציא לכאורה את הדרוזים בסוריה מסכנת הכחדה. אלא שקיימת קהילה דרוזית מבודדת בצפון-מערב סוריה הנתונה לסכנה ממשית. עד כמה חמור מצבם, והאם ישנה דרך לסייע להם?
יוני בן-מנחם
המאמצים של אירן וחיזבאללה לפייס בין הנהגת חמאס למשטר הסורי הוקפאו בעקבות החלטת חמאס שלא לסייע לג'יהאד האיסלאמי במהלך סבב הלחימה האחרון שלו נגד ישראל. סוריה מאשימה רשמית את חמאס ב"בגידה בתנועת ההתנגדות" והמתח בשטחי הרצועה בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי גבר
תרצה הכטר
מוחמד עלה להר, הוא שמע דברים    הייתה לו תחושה ברורה שהדובר הוא המלאך גבריאל (ג'יבריל)    הוא ירד מההר ושיתף את מה ששמע, אחר כך עלה להר בשנית    הפעם הנביא מוחמד הבין שבביקורו הקודם בר הוא טעה לחשוב שמדובר בהתגלות אלוהית    למעשה, הם נמסרו לו על-ידי השטן    אלא שהפעם היה משוכנע שהמלאך גבריאל דיבר אליו
ארי בוסל
הדמוקרטים מסוכנים לא פחות מהאיסלאמיסטים    אלו ואלו רוצים להשתלט בצורה מוחלטת, וכל האמצעים כשרים    ממול ניצב הרוב הדומם, המורכב מאלו המפחדים לדבר, אלו שפשוט לא מעניין אותם וכל השאר שמסכימים עם הקיצוניים ודרכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il