X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הקורונה פגעה קשה בירדן [צילום: ראאד עדאיילה/AP]
אחרי לבנון, סוריה ועירק מגיע משבר כלכלי חמור לירדן
בתקופה האחרונה מתרבים הדיווחים על קשיים עמם מתמודדים תושבי ירדן בחיי היומיום. המצוקה קשה ביותר ומתחילה להזכיר את לבנון, סוריה ועירק. מה קורה בממלכה ההאשמית, עד כמה חמורה הבעיה ומה עלולות להיות השלכותיה על הגבול הארוך ביותר של מדינת ישראל?

חשבנו כי המשבר הכלכלי העולמי משפיע בעיקר על מדינות הרוסות כגון לבנון, סוריה ועירק והנה מצטרפת לגל העוני גם ירדן השכנה. במכוני מחקר כלכליים עולמיים מדורגת ירדן במקום השישי המפוקפק ברשימת המדינות העניות במזרח התיכון, כאשר בראש הטבלה תימן, לבנון, סוריה ורצועת עזה. אחרי ירדן מופיעה עירק שביעית ברשימה. המצוקה של הירדנים בולטת במיוחד בשנה האחרונה בהתבטאויות בתקשורת.
בשבוע האחרון קמה זעקה על העלאת מחירי הדלק והגז. הממשלה מתרצת את ההתייקרות במשבר הכלכלי העולמי באנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה. אולם שורשי המשבר הכלכלי בירדן נעוצים מוקדם יותר בהגירות מסיביות לממלכה של פליטים עירקים במלחמות המפרץ בשנות ה-90 וה-2000, באנרכיה האזורית שהביאו עמן המהפכות הערביות, בקורונה ששיתקה את המשק בסגר מלא בממלכה והעלתה את האבטלה. המחירים עלו בכל התחומים והמשכורות נותרו נמוכות ברוב המגזרים.
יש חשש כבד כי רוב האזרחים לא יוכלו להרשות לעצמם חימום בחורף הקרוב. בעיר ארבד מת לפני שבוע חולה סרטן בביתו כאשר נותק לו החשמל בשל היעדר יכולת לשלם את החשבון. ניתוק החשמל הפסיק את מכונת ההנשמה שלו. פרשייה זו זעזעה את ירדן.
לפני חודש, כהיענות לביקורת הקשה בציבור, ערך ראש ממשלת ירדן בשר אל-ח'דאונה שינויים במינויים ממשלתיים בעיקר בתחומי האוצר והכלכלה, אך ספק אם ההרכב החדש יפתור את הבעיה. פרשנים כלכליים שמדברים בשם המשטר טוענים כי יש מקום לאופטימיות מאחר שמתקיימות רפורמות מראשית השנה לשיפור הכלכלה ולפיתוח מצב המגזר הציבורי ומזכירים כי ירדן סיפקה לאזרחים מוצרים בסיסיים גם בעת משבר הקורונה. הכלכלנים מצביעים על גדילה משמעותית בייצוא בחודשים האחרונים, שהכפיל את עצמו ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה. האבטלה הגיעה לפני שנה ל-25% וכעת עומדת על 23% בחודש האחרון. אולם כלכלנים ירדנים מעדיפים שלא לדבר על עליית האינפלציה ועל החוב הלאומי, שעלה משמעותית ליותר מ-40 מיליארד דולר. הצמיחה הכלכלית בממלכה היא פחות מ-3% מה שאינו יכול להספיק לשיפור נראה לעין בעתיד הקרוב. התקשורת הירדנית מלאה במושגים החוזרים על עצמם: "פַסַאד" (שחיתות) ו"מַחְסוּבִּיַאת" (נפוטיזם), שלטון של משפחות מקושרות ופרוטקציות לבני משפחה ולמקורבים.
סקרים בירדן מלמדים על ירידה משמעותית בילודה מאז 2017 (15% לערך עד 2021) מה שיכול לסייע כלכלית. אולם אותם סקרים גם מראים כי קיימת עלייה בתמותה באותן שנים (37%), אולי בגלל הקורונה והידרדרות השירותים הרפואיים.

"מתים מהלכים"

במאמר פסימי שכתבה השבוע הכתבת הירדנית מרבת עמון, סוהיר פהד ג'ראדאת, היא חושפת מצב קשה ששורר בירדן. היא מגלה באומץ רב כי לדיכאון הכלכלי מתלווה גם דיכוי של השלטון. ג'ראדאת מתארת את חייו של האזרח הירדני כרצף של דאגות, חוסר יכולת לספק צרכים בסיסיים מינימליים, כובד מיסים ומשכורות נמוכות, ירידה בכוח הקנייה של הדינר ועליית מחירים. מצב זה מונע מהירדנים את שמחת החיים והם למעשה "חיים מהלכים" החיים בפחד ובדאגה מהעתיד ואין להם אמונה שיחול שינוי. הירדנים חסרי זכות להביע את דעתם, אין בממלכה צדק חברתי בשל מדיניות הממשלות וכולם חיים תחת איום מנגנוני הביטחון (את בית המלוכה ההאשמי היא נזהרת שלא להאשים). התושבים סובלים משחיתות, אינם חשים ביטחון תעסוקתי ושקועים ברובם בחובות. בנוסף סובלת הממלכה מגל של פשע ואלימות, מפירוק מבנה המשפחה ומאובדן ערכים בקרב הצעירים. בסיום היא שואלת: האם קיום בתנאים אלה נחשב בכלל לחיים?

השלכות לישראל

חשוב להבין כי למשבר הכלכלי המגיע לירדן השלכות לכלכלת ישראל מכיוון שהוא משפיע גם על כלכלתה של הגדה המערבית ומסכן את יציבותה של ממלכת ירדן ושל הרשות הפלשתינית גם יחד. התסכול ברחוב הירדני עלול לערער בסופו של דבר גם את בית המלוכה, שהיה חסין עד כה בפני הביקורת. גם חוסנה של הרשות הפלשתינית תלוי במצבה הכלכלי. אם תהיה תסיסה חברתית גדולה בגדה ואנשי המנגנונים הפלשתינים לא יקבלו את משכורתם, הדבר יחליש מאוד את הרשות הפלשתינית ויקל על חמאס להשתלט גם על הגדה.
ברמה הפוליטית, יש משמעות רבה למצב בו מדינה ערבית החתומה על הסכם שלום עם ישראל נמצאת במצוקה כלכלית קשה. ישנה ביקורת רבה בעולם הערבי על תלותה הכלכלית של ירדן ב"אויב הציוני". לפי הפרסומים, רוב הגז המיובא לירדן מקורו בישראל והממלכה גם תלויה ביבוא מים מישראל. איימן פדיילאת, פרשן ממוצא פלשתיני, כתב מאמר מפורט באלג'זירה, בו הסביר כי הסכם השלום של ירדן עם ישראל לפני 28 שנה לא הביא לממלכה שגשוג כלכלי כלל. מתנגדי הסכמי השלום יכולים גם להשתמש בדוגמה של מצרים, מדינה שחווה כעת אף היא משבר כלכלי קשה, ולשאול: מה הועיל לה הסכם השלום? האם הביא לפריחה הכלכלית המיוחלת?
אך שאלה חשובה לא פחות צריכה להטריד את עולם הערבי: אם אכן יש אידיאל מזרח-תיכוני שנקרא האומה הערבית או האומה האיסלאמית, בה כולם אמורים לדאוג זה לזה או לחוש סולידריות, מדוע חיים בצד אחד אנשים בשפע ועושר מנקר עיניים (סעודיה, קטר, אמירויות ובחריין), בעוד שבצד השני סובלים אחיהם מעוני ועליבות (ירדן, לבנון, סוריה, מצרים ועירק)?

תאריך:  15/11/2022   |   עודכן:  15/11/2022
+שבוע למונדיאל בקטר: הזעם והביקורת נמשכים
18:07 15/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

במערב מדברים על דיכוי זכויות האדם בכלל וזכויות העובדים בפרט  ▪  וושינגטון פוסט מדווח, כי הקטרים מצידם מכחישים את הטענות ומאשימים את מבקריהם בצביעות

בירת קטאר, דוחא, מוכנה לטורניר [צילום: דרקו בנדיק, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי לבנון, סוריה ועירק מגיע משבר כלכלי חמור לירדן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בכיינים. ישראל נותנת מיים וגז
טירה  |  16/11/22 11:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו העביר לעבדאללה מלך ירדן מסר הרגעה כי אין בכוונתו לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. המלך הירדני חושש מאוד מחזרת נתניהו לשלטון והשתתפות איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' בממשלה החדשה, בירושלים אומרים כי חששו מוגזם וכי נתניהו ישמור על יחסי השלום עם ירדן
מירב ארד
לפחות שישה בני אדם נהרגו ו-53 נוספים נפצעו בפיצוץ בשדרת איסתקלאל    המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולארי במשרד החוץ בודקים האם היו ישראלים מעורבים
יוני בן-מנחם
טורקיה הודיעה רשמית כי היא דוחה את דרישת ישראל לגרש את הנהגת חמאס משטחה וכי חמאס איננה ארגון טרור. מדובר בסטירת לחי למדיניות לממשלת לפיד-גנץ והנשיא הרצוג, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יצטרך לעשות הערכה מחדש של היחסים עם טורקיה
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס תפתח בקרוב מחדש את נציגותה בדמשק לאחר נתק של עשר שנים מהמשטר הסורי בגלל הדיכוי ומעשי הטבח של המשטר בבני עמו    הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה מגלה עצמאות פוליטית ומשתחררת מכבלי תנועת "האחים המוסלמים" שמתנגדת לפיוס עם הנשיא בשאר אסד
איתמר לוין
הכעס ההדדי הוא אמיתי, גם אם נובע מאי-הבנות - אך הן לסעודיה ושכנותיה והן לארה"ה אין חלופה אמיתית ליחסיהן, מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il