X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בכניסה תערוכה רוזה בונאר [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
תערוכות הסתיו בפריז (חלק ב)
תערוכת 'אסיה עכשיו', יריד אמנות שמציג אמנים ילידי אסיה כנראה הרוב מתרגמים את המושג "אסיה" כמזרח הרחוק, ומעטים הבינו שגם אירן, סוריה ועירק נחשבים 'אסיה'
אירן, ללא פנים, אסיה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

בהמשך לכתבה הקודמת ובמקביל לתערוכה פריז+ התקיימה במתחם הבורסה בפריז תערוכת 'אסיה עכשיו', יריד אמנות שמציג אמנים ילידי אסיה. בפועל, רובם כבר עברו לאירופה ומציגים שם לרוב עבודות בסגנון אירופי מערבי. מעט מהם מתרפקים עדיין על אסיה.
כנראה הרוב מתרגמים את המושג "אסיה" כמזרח הרחוק, ומעטים הבינו שגם אירן, סוריה ועירק נחשבים 'אסיה'. ואכן הופתעתי לגלות מספר ציירים מארצות אלה שכבר רכשו להם מעמד בקהילה האמנותית האירופית. נציגת הגלריה מעירק הופיעה בבגדים מסורתיים מארצה. בגלריה מאירן הוצגו ציורי נשים ללא פנים, רק עם שזירת חוטים, מעין רעלה, במחאה על מצב הנשים שם. הצייר הסורי אנאס אלברהי זכה להצלחה גדולה כאן וכל תמונותיו נמכרו, ובצדק.
הנציגים האוטנטיים מהמזרח הרחוק הציגו עבודות בטכניקות מסורתיות ובנושאים עממיים: האמן הסיני לו ינג הציג עבודת וידאו מרהיבה בשם "רוח רעבה" (hungry ghost). הציירת קים מינג'ונג מקוריאה הדרומית שהתמחתה בציורי קליגרפיה ובצבעי מים והשתלמה אח"כ באירופה מציגה כאן עבודה יפהפיה של מטריות על נייר מיוחד.

קהינדה וילי, אורסה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

מוזאון קה ד'אורסה
הטבע הפראי של רוזה בונאר
המוזאון חוגג מאתיים שנה ללידת הציירת הצרפתיה ילידת בורדו (1822-1899) רוזה בונאר (Bonheur). היא ידועה בשמה רוזה וכבר בילדותה ציירה בסטודיו של אביה הצייר יחד עם שני אחיה ואחותה. בהמשך, העתיקה ציורים בלובר בפריז. היא התפרסמה לראשונה בזכות הציור הריאליסטי שלה ובו פרות חורשות (תלוי במוזאון אורסה), ובהמשך זכתה במדליית זהב בסלון עבור הציור שוורים חורשים. רוזה הפליאה בציור מדויק ומרהיב של חיות בר בטבע, אריות, צבי, שועל. למרות שלא ביקרה בארה"ב הייתה לה אהבה עמוקה לעולם החדש. היא העריצה את החלוצים ולאחר שפגשה בפריז את באפלו ביל וקבוצת בדרנים מהמופע 'המערב הפרוע', הצטלמה איתם וציירה סצנות מהווי זה, ביניהן גם גיבורים אינדיאנים.
מונק שלא הכרתם
אדוארד מונק (1863-1944) נולד בנורבגיה לאב רופא צבאי. אמו נפטרה משחפת כשהיה בן חמש ודודתו גידלה אותו. כציירת היא הכניסה אותו לעולם האמנות. אחותו נפטרה גם היא משחפת בגיל 15. לא פלא, אפוא, שחייו של מונק עברו בצל טרגדיות אלו. בגיל 22 הגיע לראשונה לפריז ומאז חילק את חיו בין פריז, ברלין ואוסלו.
מונק השתלם והתמחה באמנות התחריט ורבים מעבודותיו בחיתוכי עץ וליטוגרפיה מוצגים בגלריות בעולם. הציבור הרחב מכיר אותו בזכות התחריט >B>"הצעקה" שהפך לאייקון לתיאור מצב מצוקה. מונק יצר תחריטים רבים אחרים שהדגישו הלכי רוח, אבל תחריט זה נחרט בזיכרון הקולקטיבי. הציורים הצבעוניים שמוצגים בתערוכה אמורים להציג לנו מונק אחר, צייר אקספרסיוניסטי רגיש ומוכשר. אולם לבסוף הכריעו אותו הדיכאון והפחד מהבדידות, דבר שניכר בציורי האוטו-פורטרט המאוחרים שלו.

סין, ביריד אסיה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

קהינדה וויל
מדי פעם מפתיע מוזאון אורסה בתצוגות מודרניות, חדשניות. הפעם הוא מציג שתי עבודות פיסול וציור ענק של האמן האמריקני העכשווי. במבואה הראשית תלוי ציור ענק של גבר אפרו אמריקני שוכב על מצע דשא וסלעים ומאחוריו רקע פרחוני כמו טפט. סגנון זה הופיע גם בציור שלו בתערוכה פריז+. ממולו פסל ענק של סוס ורוכבת צונחת ממנו, בסגנון הפסלים המומנטליים באורסה. על הרצפה פסל נוסף, שוכב, של אותו גבר שהופיע בציור.
פיקסו תמיד
מוזאון פיקסו מוצא תמיד זווית חדשה להאיר את דמותו רבת הגוונים של פיקסו ולמשוך צופים. הפעם זו ביתו הצעירה והאהובה לה צייר במיוחד אלבום של ציורי ילדים, וחיו המאושרים עם אשתו האחרונה ז'קלין. היו לפיקסו שש נשים עמם התחתן וכשהתגרש צייר אותן בציניות וביקורתיות. ז'קלין מוצגת כמקור אור וחיות לפיקסו המזדקן – למרות, ואולי בגלל הפרש הגילים ביניהם ( 45 שנה). היא מובילה אותו בריקוד, מתחפשת איתו, מדגמנת עבורו. מרתק!

פיקסו וג'קלין [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

אינדיאנים שחורים בניו-אורלינס
מוזאון קה ברנלי לאתנוגרפיה ולתרבות אפריקה, אסיה, אוקיאניה ואמריקה שייסד נשיא צרפת ז'אק שירק מעלה תערוכה המתחקה אחר תולדות השחורים בניו-אורלינס, ארה"ב. ניו-אורלינס בארה"ב נוסדה כזיכרון לאותה עיר בצרפת, מכאן אולי גם הזיקה של המוזאון לתושבי אותו אזור. בניו-אורלינס מתקיימות תהלוכות מרדי גרה בתלבושות צבעוניות מלוות בנגנים שחורים. דמויות ותלבושות פנטסטיות של מנהיגים (צ'יף) מוצגים יחד עם צילומי מסכות של שדים ורוחות. אולם שמחה זו מהולה בעצב על גורלם של המתיישבים השחורים בעיר. בתערוכה צילומים של מחאות בעבר ובהווה. "חיי שחורים חשובים", זועקות הכרזות. גם כיום, בסרטים ועדויות של תושבי המקום, עולה הטענה שהרשויות והשלטון המרכזי בארה"ב לא דאגו לתושבי המחוז בעת הוריקן קתרינה, מתוך גזענות וזלזול בשחורים.
אליס ניל בפומפידו
האמנית האמריקנית אליס ניל (1984-1900), איקון של פמיניזם לוחמני, מאבק על ג'נדר ומעמדות בחברה האמריקנית. היא ציירה פורטרטים של אנשי ציבור, בעיקר בחברה הסוציאליסטית. ציוריה במרכז פומפידו חדים וביקורתיים ומנציחים רגעים בהיסטוריה, כמו הצעדה עם כרזות שהנאצים הורגים יהודים, ציור נגד ראש ה-CIA שהתערב בפוליטיקה בארצות אמריקה הדרומית ועוד.
ציור שאולי לא יתפרסם כאן מציג את החשפנית אני ספרינקל שהפכה לפמיניסטית אקטיביסטית. מהופעות בהצגות פורנו לחמה בשנות ה-90 נגד ניצול נשים בתעשיית הסקס. האיור פרובוקטיבי, ציני ומציג חשפנית עירום בתיחכום גרוטסקי.

מונק, הצעקה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
צ'יף שחור בניו אורלינס [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
מונק אורסה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
עירק, יריד אסיה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
תאריך:  16/11/2022   |   עודכן:  17/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קוריאה הדרומית
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני נמנה לאלו המייחלים, שדברי נשיא המדינה לא יהיו מכוונים רק לרישום בפרוטוקול ושמירה בארכיון הכנסת לדורות הבאים, אלא תהיה להן אוזן קשבת והן יקרמו עור וגידים
עמנואל בן-סבו
החוצפה של מר המוסר מארה"ב בפרשת העיתונאית הפלשתינית אמריקנית, שירין אבו עקלא    החוצפה בה דורש משרד המשפטים האמריקני לחקור את לוחמי צה"ל, על-אף חקירה יסודית, מעמיקה ומקיפה שהתקיימה בצה"ל היא לא פחות משערורייה
יאיר נבות
תמונתו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבאלי אינדונזיה מסייעת להבין היטב את המציאות האמיתית, ואת הפער בין הבוז לכאורה של העילית הרוסית כלפי המערב וערכיו בפומבי, לבין התנהלותם בפועל
יאיר נבות
בנאומו בהמקוון פני כינוס ה-G20 התייחס זלנסקי לשחרור חרסון בסוף השבוע והשווה אותו לקרבות שהובילו לתבוסת גרמניה בידי בעלות הברית במלחה"ע ה-2: "זה כמו, למשל, D-Day - נחיתת בעלות הברית בנורמנדי"
עומר מואב
כל ההבחנה במדיניות ציבורית בין מקל (תשלום כספי) לבין גזר (קבלת כסף - סבסוד) היא בעייתית, למעשה מוליכה שולל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il