X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שכחו את זכויות האדם [צילום: רוגליו סוליס, AP]
רק נתניהו מעיר את "אבירי שלטון החוק וזכויות האדם"
בעייתנו מתחילה עם אלו שנזכרים במחויבות שלהם לזכויות אדם ולדמוקרטיה רק כשבנימין נתניהו חוזר לשלטון והיא מציגה מוסר כפול וצביעות

בימים האחרונים מופצת ברשתות קריאה של הפרופ' אריאל פרוקצ'ה להצטרף לתנועה אזרחית חדשה בשם "התנועה הדמוקרטית האזרחית". יחד עם עורכת הדין טליה ששון, מזמינים יוזמי התנועה את אלו שחשים "שהכל אבוד" להצטרף לתנועה שתבלום את מה שהם מכנים "הדרדרות ארצנו אל חשכה ואפילה".
עד לפני שנתיים וחצי בערך, היינו שוקלים להצטרף אל קריאתם ואל אלו שזועקים בתקשורת וברשתות על סכנה לפגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית. כמי שרואים עצמם מחויבים לזכויות אדם ולדמוקרטיה ליברלית, ברור לנו לחלוטין שאסור לפגוע בזכויות בסיסיות של האזרח וחלק מהכיוונים אליהם מכוונת הממשלה החדשה ללכת - מטרידים.
בעייתנו מתחילה עם אלו שנזכרים במחויבות שלהם לזכויות אדם ולדמוקרטיה רק כשבנימין נתניהו חוזר לשלטון והיא מציגה מוסר כפול וצביעות.
במשך כמעט שלוש שנים לאורך משבר הקורונה, חוו אזרחי ישראל את ההפרה הבוטה, הנרחבת וההרסנית ביותר לזכויות האדם, לדמוקרטיה, לחופש המדעי, לשקיפות ולחופש הביטוי. במשך שנתיים וחצי, אלו שלא האמינו למילה אחת של נתניהו קיבלו כל הנחיה שלו וקנו את כל מה שהוא מכר בהקשר משבר הקורונה ובלבד שתישמר זכותם להפגין מול מעונו בבלפור, וכך עם מחליפיו.
במשך שנתיים וחצי קיבלו בשמחה, שלא לומר עודדו במרץ, אלו שזועקים עכשיו שהדמוקרטיה הולכת למות, בגלל דברים שטרם קרו, את הדרתם של אזרחים מהמרחב הציבורי. הם לא מחו כלל על הפליה על-רקע סטאטוס רפואי, על פיטוריהם של אנשים שבחרו שלא לקבל טיפול רפואי ניסיוני, על צנזורה של כל עמדה אחרת ועל העובדה שממשלת ישראל חתמה על הסכם המוסתר מהציבור עם חברת תרופות (בעלת היסטוריה של הרשעות) שקיבלה כנראה בלעדיות בהפיכת ישראל ואזרחיה למעבדת ניסוי עולמית.
אלו הזועקים עכשיו כנגד אבי מעוז ומה שיעולל לתוכניות ההעשרה בבתי הספר, קיבלו בהבנה ובשמחה את העובדה שילדיהם לא לומדים במשך שנתיים בגלל נגיף שכמעט ולא פוגע בהם (ישראל עומדת במקום השני והמביש של השבתת מערכת החינוך לאחר מקסיקו), אלו שמניפים את דגל "זכות האישה על גופה" היו לגמרי בסדר עם הרעיון שאישה שבוחרת לא להתחסן, תפוטר או תיזרק מהלימודים (הגדילו אותם חברי ממשלת השינוי שהציעו לא להעלותם לתחבורה הציבורית ולשלול מהם פיצויים ואף דמי אבטלה).
אלו שמתריעים מפני פגיעה (שלא התרחשה עדין) בקהילה הלהט"בית והאפשרות שידירו אותה מהמרחב הציבורי - הדירו בבוטות אנשים שבחרו לא להתחסן. ואלו שמתריעים מפני סתימת פיות, תקפו אישית, צנזרו והתעקשו שרק לעמדה אחת מותר להישמע.
היכן היו כל אותם משפטנים ואנשי זכויות אדם בכמעט שלוש השנים האחרונות? כיצד ייתכן שאלו שתמכו בחוק סמכויות דרקוני שעבר בכנסת ברוב של 9 מול 3, חוק שמאפשר לממשלה להטיל ללא פיקוח פרלמנטרי עוצר או לסגור את השמיים, לא מתביישים לזעוק עכשיו נגד פסקת ההתגברות (בידיעה שמספר החוקים שבג"ץ ביטל לאורך השנים הוא זעום).
בצביעות הזו ובמוסר הכפול נעוצה הסיבה שהמאבק של הגוש שהפסיד בבחירות נועד מראש לכשלון. הוא נועד לכשלון, כי הציבור לא קונה שמדובר בדאגה אמיתית וכנה. הציבור מזהה מרחוק פוזיציה וחוסר עקביות, בולט לכל כי רק נתניהו מעיר את "אבירי שלטון החוק וזכויות האדם". כל בר דעת יודע, שאם רק היו יכולים, ראשי גוש השינוי היו נותנים לא פחות בתמורה להסכמת המפלגות החרדיות להצטרף אליהם.
המאבק על זכויות אדם ודמוקרטיה חשוב מידי בשביל להישאר חלק מהוויכוח בין ימין לבין שמאל. הוא משמעותי מידי בשביל להישאר בידיים של אלו שנכשלו במבחן האמיתי והאולטימטיבי שאתגר את מחויבותם לנושא זכויות האדם בישראל. ישראל זקוקה לתנועה אזרחית ליברלית אמיתית, כזו שתתחייב לעקרון מרכזי אחד שקובע - שזכויות אדם הן לא בסיס למו"מ או מותרות תאורטיות שניתן במחי אצבע לעכבן - אלא זכויות יסוד שאינן ניתנות לערעור.
שמואל שפירא הוא ראש המכון הביולוגי וראש תוכנית החיסון הישראלי לשעבר.
תאריך:  14/12/2022   |   עודכן:  15/12/2022
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
רק נתניהו מעיר את "אבירי שלטון החוק וזכויות האדם"
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
בימים אלה ניתנת בסין תשובה
בני בנקר  |  23/12/22 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמגיפת הקורונה
יצחק דנון
טוען שהחברה הפרה את ההסכם לאספקת בדיקות קורונה ואילצה אותו לחפש במהירות ערכות חלופיות
איתמר לוין
ההסרה ההדרגתית של המגבלות אינה מספיקה, מסביר ניו-יורק טיימס: אין מזומן להוציא, חוסר הוודאות הבריאותי נמשך ויש עוד בעיות
איציק וולף
פרויקטור הקורונה התייחס לגל התחלואה המחודש של נגיף הקורונה והמליץ על עטיית מסכות ועל קבלת חיסוני קורונה    מתוך 470 חולים שאושפזו במצב קשה היו רק 3% מחוסנים נגד קורונה
יצחק דנון
חברת הלוגיסטיקה ההודית Delhivery תובעת את יצרנית הפלסטיק והגומי הישראלית Impertech בטענה להפרת הסכם
יצחק דנון
סביון דיאגנוסטיקה טוענת שהמשרד התנער מהזמנת 325,000 ערכות של ריאגנטים, הציע לה פיצוי חלקי ולאחר מכן סירב לשלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il