X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבדללה. פוחד [צילום: ג'ונתן ברדי]
המלך עבדאללה חושש ממרי אזרחי בירדן
גורמי ביטחון ירדנים אומרים כי תנועת "האחים המוסלמים" מתסיסה את האווירה בירדן כדי להביא למרי אזרחי נגד המשטר במקביל מתחזק כוחן של קבוצות ג'יהאדיסטיות חמושות בדרום ירדן, האם המלך עבדאללה ישתלט על המצב?

האווירה בממלכה הירדנית מתוחה מאוד בעקבות אירועי השבוע החולף שבהם היו הפגנות אלימות שהחלו בדרום ירדן והתפשטו לעיר הבירה רבת עמון כשהמפגינים קוראים להפלת המשטר. צבא ירדן התפרס בהוראת המלך עבדאללה באזורים רגישים כדי למנוע את התפשטות ההפגנות. כוחות הביטחון הירדנים ביצעו מעצרי מנע של פעילים שלדבריהם מנסים ללבות את ההפגנות. בין היתר נעצר מאג'ד אלשרארי, ראש עיריית מעאן לשעבר ועוד 3 פעילים בכירים של תנועת "האחים המוסלמים".
גורמי הביטחון הירדנים מעריכים כי תנועת "האחים המוסלמים" דוחפת בשטח למרי אזרחי שכולל חסימה של צירים ראשיים, שביתות מסחר ושביתות של המשאיות, המוניות והאוטובוסים. מפלגת "חזית הפעולה האיסלאמית", המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", פירסמה גילוי דעת נגד דיכוי ההפגנות ודרשה מממשלת ירדן לאפשר את חופש הביטוי.
המלך עבדאללה נתון בלחץ רב, בשלוש השנים האחרונות עברה ירדן מצב כלכלי קשה: משבר הקורונה, האבטלה, עליית מחירי המזון והדלק ומצוקת הפליטים השוהים בירדן. התסיסה בחברה הירדנית איננה רק של הפלשתינים אלא גם של השבטים הבדואים, לדוגמה שבט בני חסן ושבט בני חמידה. הם יוצאים בגלוי נגד בית המלוכה וגם נגד הממשלה שאותה הם מאשימים בניהול כושל של המשבר הכלכלי. הם דורשים הקמת "ממשלת הצלה לאומית".
המלך עבדאללה איננו שולל את האפשרות של הכרזת מצב חירום אם ההפגנות יתפשטו. הפריסה של הצבא הירדני בדרום ירדן הביאה להפחתת ההפגנות אבל בעיר כרכ הייתה בתחילת השבוע שביתה כללית במחאה על עליית מחירי הדלק, הציבור איננו מוותר על הדרישה להוריד את מחירי הדלק ודוחף את הממשלה להיכנע לדרישותיו.
לא משתלט
תופעה נוספת שמדאיגה את המלך עבדאללה הינה התבססותן המחודשת של קבוצות ג'יהאדיסטיות חמושות בדרום ירדן. אחת הקבוצות האלה היא שהרגה ביריות בשבוע שעבר את סגן מנהל משטרת מעאן, ד"ר עבד אלרזאק אלדלאביח. גורמי ביטחון ירדנים טוענים כי הקבוצות האלה מבוססות על סוחרי סמים ועל מחבלים ג'יהאדיסטים שישבו בכלא הירדני והשתחררו בחודשים האחרונים.
כוחות הביטחון הירדנים פשטו בתחילת השבוע על בני משפחה ג'יהאדיסטית אחת באזור חוסייניה במחוז מעאן. הם הרגו את אחד מבני המשפחה שחשוד ברציחתו של הקולונל עבד אלרזאק אלדלאביח. בפשיטה נהרגו 3 שוטרים ירדנים ועוד 5 נפצעו. כוחות הביטחון של ירדן עצרו 8 חשודים ותפסו כמות גדולה של נשק ותחמושת, הם הטילו איפול מלא על החקירה.
המלך עבדאללה חושש שהקבוצות החמושות מופעלות על-ידי גורמים חיצוניים וכך גם תנועת "האחים המוסלמים" שפועלת נגד המשטר הירדני בתיאום עם אירן. ירדן מצפה שממשל ביידן ייחלץ לעזרתה מבחינה כלכלית וגם כמה ממדינות המפרץ שאף אחת מהן איננה מעוניינת בקריסתה של ירדן והתחזקות הכוחות האיסלאמיים שבה.
המלך עבדאללה טעה כשמינה את בשר אלחסאוונה לתפקיד ראש הממשלה, הוא איננו משתלט על המצב הכלכלי הקשה והממשלה כמעט ואיננה מתפקדת בתחום הכלכלי. האתגר של המלך עבדאללה כעת הוא להרגיע את המצב. בירדן מעריכים כי הוא יפזר בקרוב את הממשלה וגם יוריד את מחירי הדלק בניסיון למנוע את תופעת המרי האזרחי שמסכנת של שלטונו.

תאריך:  21/12/2022   |   עודכן:  26/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלך עבדאללה חושש ממרי אזרחי בירדן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ברור שחושש הרי ירדן היא פייק
הגלשנית  |  21/12/22 21:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – בנושאים גדולים כקטנים    והפעם – מה לקרוא, הומור אינפנטילי, אלימות והרס ואדמה חרוכה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    חנוכה שמח    "חשוף זרוע קודשך / וקרב קץ הישועה / נקום נקמת עבדיך / מאומה הרשעה / כי ארכה השעה / ואין קץ לימי הרעה / דחה אדמון בצל צלמון / הקם לנו רועים שבעה" (הפיוט "מעוז צור")
ירון פרידמן
נסיכות קטר דאגה שמונדיאל 2022 יהיה המונדיאל הערבי    אחרי איסור האלכוהול, הכאפיות בצבעי כל המדינות, הנפת דגלי פלשתין ועידוד האמיר את הקבוצות הערביות הגיע השיא: הלבשת ליאונל מסי לפני הנפת הגביע בגלימה הבדווית. מהי הגלימה שעטה מסי, מה משמעותה בתרבות הערבית ומדוע היא גם מעוררת כעס?
יואל גוז'נסקי, טוביה גרינג
קבלת הפנים החמה לנשיא סין בלטה מול הקרירות בה התקבל ביידן    בטווח הקצר מדינות ערב קשורות לארה"ב, אך סין חזק בתמונה
ירון פרידמן
התגובה בבחריין לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג מהווה תזכורת כואבת כי השלום עם בחריין אינו דומה לשלום עם האמירויות, בעיקר בשל הרוב השיעי במדינה. האופוזיציה ערכה לאחרונה הפגנות ומחאה ברשתות החברתיות. מהם המקורות להתנגדות לשלום בבחריין, ומדוע הנורמליזציה חשובה כל כך לשלטון?
יוני בן-מנחם
ההפגנות באירן נמשכות והמפגינים רואים בהודעת המשטר על פירוק "משטרת המוסר" ספין שנועד לרצות אותם כדי לעצור את גל המחאה. "מחאת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה, יש לה פוטנציאל ליצור דינמיקה מתפתחת שתביא ליציאת עשרות או מאות אלפים לרחובות ולהפלת המשטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il