X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התרגלנו [צילום: ז'אן פרנסואה בדיאס/AP]
סכנה, האנטישמיות כשגרה
התרגלנו לאנטישמים ולאנטישמיות, התרגלנו לכתוב מאמר, לכעוס לדקתיים, לרטון חמש דקות ולמהר לנושא הבא התרגלנו

בעוד הנשיא המכונה במדינת ישראל "כידיד הגדול", דונלנד טראמפ, מארח אנטישמים, גזענים, שונאי יהודים ומכחישי שואה, הציב הנשיא המכהן, ג'ו ביידן קו אדום וגבול ברור, בעצם הקמת כוח משימתי ייעודי למלחמה באנטישמיות על כל המשתמע מכך.
האנטישמיות כבר אינה רק מרימה ראשה אלא רוקדת בראש חוצות, במלא עוצמתה, את צלבי הקרס לעין כל, משפריצה ארס ורעל, ובעיקר הופכת להיות חלק מהשגרה, חלק מהמציאות כמעט כמו מזג האוויר.
הסכנה הגדולה לזיכרון השואה והמלחמה הבלתי נגמרת במכחישים את היותה היא בכוחו של ההרגל, כשהצמרמורת הופכת לגירוד קל והגירוד הקל ללטיפה, עד הלטיפה שאין חשים בה עוד. בשנים האחרונות העולם אינו גועש, זועף, קוצף, נגד מכחישי שואה, אינו נחרד. הצמרמורת התחלפה בגרדת קלה, גינויים, הצהרות ריקות, אפס מאבק, אפס מלחמה, אפס עקירה מן השורש של מניפי דגל צלב הקרס. הגרדת הקלה נמצאת בשלב המעבר המסוכן של לטיפה רכה, של משהו שלא חשוב מספיק כדי לצווח, לצרוח, לצעוק, עד כאן.
לאחר הסלחנות שהופגנה כלפי מכחישי שואה חובבי מצעדים גלוחי ראש, סיסמאות קצובות בשילוב תנועת היד הידועה לשמצה, לאחר מנוד הראש והצקצוק החלש אל מול מחללי קברי היהודים ברחבי העולם, פסטיבלי האף היהודי הארוך והיד חומדת הכסף, לאחר ההתקפות האנטישמיות בתקשורת ובמדיה החברתית נגד יהודים, לאחר פגיעה פיזית ביהודים ברחובות ערים מגרמניה דרך הונגריה, צרפת ועד ארה"ב, לאחר שהותר דמו של היהודי, העולם החל להתרגל לאנטישמיות, לגזענות, לשנאת היהודי, גם במקומות שהבושה הייתה עדיין קיימת.
ישנן כבר מקומות שהשגרה האנטישמית היא בת בית וקנתה לה שביתה עד כי ההנהגה הבכירה במדינה מעבירה את זכות הגינוי לדרך נמוך יותר, כך נוצרת שגרה מסוכנת. אין לנו זכות להתרגל לרעיון העוועים, לחרפה ולזוועה, אין לעולם הזכות להתרגל לאנטישמיות.
סכנה גדולה
העולם מתחיל להתרגל, העולם התרגל למציאות בה מדינה החברה במשפחת העמים מצהירה קבל עם ועולם על חלומה להשמיד את מדינת היהודים. העולם התרגל לחבק, להחניף, לשלם למכחיש שואה הלבוש בחליפה וחנוט בעניבה. העולם התרגל לנשיא לשעבר של המעצמה העולמית הנוהג בחיבה יתרה ובסלחנות מופגנת באנטישמי ובמכחיש שואה. העולם מתרגל ומהר מידי כי אין מי שיציב לו בלמים, אין מי שיציב לו מראה לראות את כיעורו כאז כן עתה. המציאות הבלתי מתקבלת על הדעת, המציאות המעוותת בה יהודי לא יכול להסתובב בחלקן הגדול של מדינות העולם עם כיפה או כל סממן יהודי אחר היא אנטישמיות ממוסדת שהרגילו אותנו אליה.
לעולם לא אשכח את הליכתי עם בניי לבושים בגדי שבת וכיפות גדולות על ראשנו ברחובות פאריס ואשה קורנת מאושר בתוך רכב קטן, עצרה במרכז הכביש, פתחה חלון רכבה וקראה בהתרגשות: "שבת שלום, יהודים". כשתמה התפילה צפינו בהפתעה במחזה שהתגלה לנגד עיננו, היהודים, צעירים כמבוגרים הכניסו כיפותיהם לכיסים וחבשו כובע שאינו מסגיר יהדותם ונפרדו זה ממזה בברכת שבת שלום. בדרכנו מבית הכנסת למלון עבר לידנו אדם בעל חזות אפריקנית וקרא בכל "אללה אכבר", המשכנו מתעלמים ממנו. סרבנו להתרגל.
לא אשכח איך סמוך לאנדרטת השואה בברלין, הגיח לעברנו רכוב על אופניו גרמני ולחיו הוורודות רוטטות כשהוא מביט בנו, חבושי הכיפה, יורק במלא פיו ונמלט על אופניו. סרבנו להתרגל. בטיולינו הבאים למגינת ליבי התרגלנו. כבר אין כיפה גדולה, גם לא קטנה על ראשנו כי אם כובע, כמעט ולא מדברים בעברית, חולצות עם כתובים בעברית נשארו בארץ, התרגלנו.
סטודנטים באוניברסיטאות בארה"ב בהן היוקרתיות ביותר מפחדים להזדהות כיהודים ומסתירים סממנים מסגירים. באוניברסיטאות כמו הווארד, שיקגו, קליפורניה נרשמו עשרות אירועי אנטישמיות בשנה האחרונה רובם בעידוד מרצים וסגלי הוראה אנטישמים. התרגלנו. האנטישמיות, שנאת היהודים פורצת ביתר שאת וביתר עוז, פשעי השנאה גלויים, תכיפות האירועים משלשת עצמה בכל שנה, עוצמתם ותעוזתם גדלים בכל פעם מחדש. התרגלנו. חיימקה הילד היהודי הקטן מניו-יורק, רק בן שבע, נורה מרובה אוויר בניו-יורק ולא מפסיק לשאול מדוע דווקא הוא מכל ילדי העולם. לך תסביר לו שהוא יהודי וכי זהו פשע שנאה. התרגלנו.
כן התרגלנו וזו הסכנה הגדולה העומדת לפתחנו. התרגלנו לאנטישמים ולאנטישמיות, התרגלנו לכתוב מאמר, לכעוס לדקתיים, לרטון חמש דקות ולמהר לנושא הבא. התרגלנו. את ההרגל המגונה חייבים לשבור, מההרגל המגונה הזה חייבים להתפטר. המאבק בהרגל יכול בהחלט להיות התחלה טובה להתמודדות עם האנטישמים החדשים והישנים.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  21/12/2022   |   עודכן:  21/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מיכל לייסט
סיפורם של ילדי טהרן מייצג את סיפורן של משפחות רבות של ישראל שהגיעו לארץ מתוך שואה והצליחו להגיע לתקומה
איתמר לוין
ההיסטוריון לב גולינקין כותב בניו-יורק טיימס על הנצחתם של התעשיין אלפרד קרופ ומדעני הטילים ורנר פון-בראון וקורט דובס בידי אוניברסיטאות, נאס"א והצבא - תוך העלמת פשעי המלחמה בהם היו מעורבים
איציק וולף
15 משופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר, ובהם ארבעה מנשיאיו, בספר מאמרים ראשון מסוגו על השואה    את הספר יזם וערך כתב News1, איתמר לוין
אלי אלון
בירושלים נערכו בסוף השבוע שחלף שני אירועים להנצחת זכרו ופעלו של אלי ויזל סופר השואה, חתן פרס נובל לשלום, אוהב ירושלים ואזרח כבוד של העיר    אלי ויזל, שורד השואה שהקדיש מרבית חיו להנחלת זכר ומורשת השואה הלך לעולמו לפני כשש שנים ביולי 2016 בגיל 86
איתן קלינסקי
קשה להבין כיצד חברו יחד בנקים ועורכי דין במדינת ישראל, שהחליטו כי זה סביר בהחלט ומובן מאליו להבנתם לגבות שליש מהפיצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il