X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין סוף לביורוקרטיה [צילום: AP]
חידוש דרכונים וכניסה לארה"ב
את הדרכון הישראלי כבר שנה שאיני יכול לחדש אולי בארץ יגיעו למסקנה שניתן וכדאי להתייעל ולהגיע למאה ה-21?

משרד החוץ פעם נוספת חוגג על הצלחה כבירה. ייתכן שכבר בשנה הבאה, ישראלים לא יזדקקו לויזה לארה"ב - הללויה! איזו הצלחה מסחררת, חשובה, עקרונית ומהותית, ועד כמה היא מייצגת את הלך הרוח של משרד החוץ. תנועת החרם? אירן? הגוש הסוביטי לשעבר? מדינות הסכמי אברהם? מדינות אפריקה? העולם הלטיני? העולם הנוצרי? מהכל, הדבר החשוב ביותר ביחסי החוץ של מדינת ישראל הוא נוחות הישראלים, אותם הנוסעים המתמידים לארה"ב.
כמובן שאיני מבין על מה אני מדבר, שכן אף פעם לא הייתי צריך להכנס לארה"ב בדרכון זר. לכאורה איני יודע מהות הטרטור כשהשגרירות הייתה בתל אביב. בכלל, רק הרעיון שארה"ב תדרוש מבני מדינתה ה-51 ויזה הוא אבסורדי, זר, נלוז, גרוע ביותר ושאי אפשר להעלותו על הדעת.
אלא שאני כן מכיר את עובדי השגרירות המהוללים, פקידים המרגישים כוח ושוכחים מי משלם את משכורתם ואת מי הם אמורים לשרת ואיך, ובכך הם אינם שונים ממקביליהם, לדוגמה, הישראלים.
מדוע לתמוך במהלך זה? דווקא מסיבה שלא חשבתם עליה, כי קלות התהליך או אי-הנוחות המתלווה אליו לפי הצפי הישראלי אינן חשובות בעיני. אותו ישראלי גם התרעם שילדיהם היו צריכים דרכון ישראלי כשניתן היה להגיע ארצה בזמן המגיפה הגדולה, והם הזדרזו לקנות כרטיסים "אנחנו בדרכנו, נמאס לנו לשבת בבית, פרסו את השטיח האדום, אנחנו מגיעים"! קול צעקה רמה והתלונות הגיעו עד ירושלים הבירה, מלשון "איך אתם מעזים? מגיע לנו! אלו ילדינו, ואיך אתם מעלים על דעתכם להקשות עלינו לבוא לבקר ולבלות אחרי ששנתיים תמימות נמנע מאתנו לעשות זאת"! שכחו אותם צעקנים שהחוק הישראלי מחייב אותם לרשום את ילדיהם בעת הולדתם בעיר מגוריהם, כך שכל הילדים שנולדו להורים ישראלים בעיר המלאכים, לדוגמה, היו צריכים להרשם בקונסוליה בשדרות ווילשייר בלוס אנג׳לס. על דרישה זו הם ציפצפו, ועכשיו נגרמה להם אי-נוחות, שומו שמיים!
לבי לא עם ההורים שעשו מה שנוח להם (לא רשמו את ילדיהם) והתרעמו (שלא בצדק) כשנאמר להם "אלו דרישות החוק". אם ככה מה כן? הביורוקרטיה המטופשת היא שמרגיזה. היא מיותרת לחלוטין. במקום להשתמש בטכנולוגיה עכשווית ולוודא שהרישום קל ומהיר, שהוא לא דורש הגעה לקונסוליה, תיגבור צוות העובדים והקפדה על כך שהעובדים המקומיים כמו גם הדיפלומטים יוצאים מגדרם לשרת את הלקוח, הרי שהכל איטי בצורה משוועת. חודשים יש עיצומים, או שביתה, או שבארץ לא עובדים, ואי אפשר לקבל את השירותים הבסיסיים. העיקר שהביורוקרטיה חוגגת לה.
הדבר כה אבסורדי שהוחלט שמותר להכנס עם דרכון שאינו בר תוקף וגם לצאת איתו, כי במשרד הפנים לא עומדים בעומס. בשדה התעופה הרגיע אותי עובד מסביר פנים, וברדיו הושמעו תשדירים עם זה המסר. מוזר, כי כל פעם שהייתי במשרד הפנים, עד לפרוץ המגיפה, התפעלתי מאוד מטיב ואופן השירות. כך בארץ - הייתי יושב או עומד מרותק ממאות האנשים מסביבי, אלו עם תור, אלו בלי תור, ואפילו העובדת שקיבלה את פני הבאים בכדי לנסות להפוך את הביקור כולו לאישי קצת יותר, ליעיל הרבה יותר ואפילו להיות נעים.
לפעמים אם נאלצים להתנתק מביורוקרטיה לזמן מסוים מבינים שהחיים טובים, שמסתדרים יפה ושאין אנו תלויים באותה ביורוקרטיה לחיים או למוות. כמובן שהפקידים בנו עיר מפוארת ומגדלים בה הרבה - כולם באוויר כמובן - מדוע הם חיוניים ובלעדיהם לא ניתן להסתדר, בלעדיהם המערכת כולה תתמוטט; ולא כך הוא. לא חשבתי שאי פעם אשתמש דווקא במשרד הרישוי הקליפורני בתור דוגמה חיובית. לשם מגיעים ומחכים שעות בתור בחוץ, שעות נוספות בתור בפנים, ואם כל בזבוז הזמן האדיר הזה אינו מספיק, טיב התענוג כה גרוע, שזהו סיוט שכל בר תמותה מנסה להמנע ממנו לפחות למשך חמש עד עשר השנים הבאות.
איך ניתן למצוא שם יעילות, כשהמשרד האמון על החוק עובר על החוק? בקליפורניה, לדוגמה, לשוהים בלתי חוקיים זכויות מקבילות לאלו של האזרחים, ואולי אף יותר מכך. להם מותר הכל, למרות שעברו על החוק ביודעין והם כאן בצורה בלתי חוקית. עלינו - האזרחים - מערימים קשיים. להם - מגיע. לנו - נו, עימדו בתור בסבלנות!
הגיע מישהו למסקנה שאם יחדשו את רשיונות הנהיגה באופן אלקטרוני, יקטן בצורה משמעותית מספר העומדים בתור. ואם המחדש בגיל 70 או 80? ודאי שכדאי לטרטר אותה לבוא, לעמוד בתור, לסבול, וכל זאת עבור מה? קליק ועוד קליק, הצהרה על מצב בריאותי אם הוא לא השתנה, ותוך שבוע מגיע הרשיון המחודש בדואר. קל. מהיר. יעיל. והתוצאה אותה תוצאה. האם יש פתח לפגם בתהליך שלא קיים בתהליך הישן, האיטי, הדוחה ביותר של הגעה אישית והמתנה מיותרת בתור? רק החסכון בזמן ושביעות הרצון הכללית שווים כל זאת.
כך גם חידשנו את הדרכונים, אלא שמשך הטיפול מהרגע שהם פדו את השיק ועד שקיבלנו את הדרכון החדש יכל להיות קצר בהרבה.
כמה שפחות לראות את אותם פקידים, כך יטב לכולם. מסתבר שהדבר אפשרי, ואני נהנה רק מהמחשבה על הקלות והביצוע. אויש - את הדרכון הישראלי כבר שנה שאיני יכול לחדש. אולי בארץ יגיעו למסקנה שניתן וכדאי להתייעל ולהגיע למאה ה-21? אולי במקום צהלות הנצחון (לשנת 2024) לגבי כניסה לארה"ב, יתמקדו בארץ בהתייעלות ושיפור הקיים? שכחתי! אלו משרדים ממשלתיים שונים. באמת ארי, האם אתה מצפה למשהו חיובי באותם משרדים ממשלתיים? כן, לפי מה שהתנסתי בביקורי במשרד הפנים - בירושלים, ברחובות, באשדוד ועוד - הם מנסים וגם מצליחים, פשוט נמאס להם מהתלונות וחוסר שביעות הרצון שאפיינו את השם "משרד הפנים" כל השנים. פעם היה זה סיוט. היום הסיוט קצר יותר, קשה קצת פחות, ועוד היד נטויה.
ממשלה חדשה. שרים חדשים. פקידונים חדשים. דוברים ויועצים חדשים. אולי נוכל בקרוב לדווח שדברים משתנים, ודוקא לטובה?

תאריך:  05/02/2023   |   עודכן:  05/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
מתוך המספר הזה, יותר ממיליון וחצי פליטים שוהים בפולין, 881 אלף שוהים בגרמניה ו 485 אלף שוהים בצ׳כיה    זהו איננו מספר הפליטים הכולל. ע"פ האו"ם ישנם עוד יותר משלושה מיליון אוקראינים שעזבו את המדינה בעקבות הרחבת הפלישה הרוסית לפני כמעט שנה אך מסיבות שונות לא נרשמו באופן רשמי כפליטים הזכאים להגנה.
עמנואל בן-סבו
בשעה ששולחן השבת שלנו סער וגעש בשיח אמיתי אודות המוסר היהודי, רצח בן עוולה, מחבל שטוף שנאה, יהודים ואזרחית אוקראינה העובדת בסיעוד    בני אדם שנרצחו לא בגלל הכיבוש, אלא רק בגלל היותם יהודים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - כיכר לחם, אגדתי, קקפוניה, סוכן כאוס, חלול ומאיים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    שבת שלום
יוני בן-מנחם
אירן טוענת שקבוצות כורדים בעירק סייעו למוסד הישראלי בתקיפת המתקן החשאי שלהם באיספהאן ומאיימת בתגובה. הנוכחות הביטחונית הישראלית בכורדיסטן איננה חדשה, בישראל מעריכים כי האירנים לא יצליחו להרתיע את הכורדים שרואים בישראל בת ברית חשובה
אפרים הלפרין
רבים וטובים מסבירים לנו, חלקם בהיסטריה, על הסכנות האורבות לנו ברפורמה המשפטית    הם מתעלמים מתוך תמימות או בכוונה תחילה מהסכנות האורבות לנו ללא הרפורמה המשפטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il