X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראשי האופוזיציה. במאבק כוחני [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
אין פשרה חד-צדדית
הרושם המתקבל מהחדשות האחרונות בחזית הרפורמה והקונטרה-רפורמה הוא שעקשנות והתנשאות האופוזיציה נמשכות כסידרן בעוד הנשיא נסחף לנקוט עמדה חד-צדדית תחת הלחץ הגס שמופעל עליו על-ידה. שתי התופעות שליליות ומחריפות לשווא את המאבק הכוחני. כדור ההידברות בידי האופוזיציה שכן הרפורמה היא הבטחת בחירות ראשית של הקואליציה שזכתה ברוב ליישומה בעוד סרבנות האופוזיציה היא ביסודה התנגדות אלימה להכרעת הבוחר

שמעתי לאחרונה את רביב דרוקר מדווח בערוץ 13 על נושא הרפורמה המשפטית של השר לוין - דברים מלאי סילופים, הטיות וחצאי-אמת. דרך זו אינה תורמת לקידום פתרון ואפשר שהיא מייצגת אפילו מגמה הפוכה. למי שעוקב אחר ערוץ 13 ברור כי הוא מייצג בהתמדה ובקנאות יתרה את יריבי גוש "הימין" - מערך המתנגדים לרפורמה ומצדדי האנרכיה, שאינם מוכנים לפשרה ופניהם לתכתיבים אולטימטיביים. עמדותיו של לפיד - שעטה לאחרונה את דמות "נביא הזעם והחורבן" ודחה הדברות ופשרות מכל וכול - הן אלה שמייצגות את עמדת הגרעין הקשה של האופוזיציה. אין פניהם של חסידי מורשת אהרן ברק - מסלפי מהות הדמוקרטיה ורודפי ההגמוניה הסקטוריאלית ברבע המאה האחרון - לשיח מפשר כי אם לשלטון מוחלט במדינה. דמוקרטיה, לדידם, היא מנגנון להקלת ושימור ההשתלטות הדיקטטורית של האוליגרכיה הוותיקה על המדינה.
שגיאה קשה מצד הנשיא הרצוג הייתה שקבל על עצמו עמדת מפשר כביכול ותחת לחץ האופוזיציה הביע בפומבי עמדה מתחשבת מדי בצד אחד. עמדה כזו מעוררת חוסר אמון וחשד ופוגעת בסיכויי התיווך. כנשיא עליו להיזהר במהלכיו לא רק בגלל צורכי הפישור אלא בכדי לא לפגוע במעמדו כנשיא גם לעתיד. תווך חייב לקדם פשרה ואל לו לאמץ במלואה את עמדת אחד הצדדים. התוכן ולא גורם הזמן הוא המדד הקריטי בדיון זה. כ"כ הייתי מצפה מהנשיא לשמר ולטפח את כבודה של הכנסת ולא להתיר לשום גורם - אפילו לא לנשיאת העליון - ללגלג על המוסד המחוקק של ישראל מטעמי נוחות פולמוסית או תכססנות פוליטית.
דבריו הפומביים האחרונים של הנשיא אמש (12.2.2023) מצטיירים כרוויזייה של דבריו הראשונים. ובכל זאת שגה שוב כאשר הציע להפסיק את פעילות החקיקה כחלק מתהליך ההדברות, שעה שהאופוזיציה ממשיכה במחאותיה, והרשות המשפטית בהנהגת בג"ץ ממשיכה ביישום המהפכה השיפוטית של ברק שהיא יסוד היסודות המוצהרים של מחלוקת זו. על א-סימטריה זו הגיב שר המשפטים באותו אופן שהגיב עקרונית אחרי דבריו הראשונים של הנשיא - עצירה אינה דרושה להידברות ואינה חלק ממנה; ההידברות היא על התכנים ולא על הפרוצדורה, ואולטימטום אינו חלק מהידברות קבילה. לכן תמשך הפעילות לקידום תוכנית הממשלה אבל לא יקודמו תהליכי האישור בכנסת אחרי ההצבעה על הטיוטה הראשונה, כל עוד תתקיים הידברות יעילה ובתום-לב. דומה שהאופוזיציה עדיין אינה משוכנעת שהיא רוצה בהידברות ונותר להמתין ולראות לאן יתפתחו הדברים אחרי ההצבעה המוקדמת בוועדת החוקה. לאחר שהוזמנו נציגי האופוזיציה להציג דעותיהם ועמדותיהם בוועדת החוקה של הכנסת - המקום הראוי ביותר לדיונים בנושאי חוק, חקיקה ויחסי הגומלין ביניהם - סרבו הללו ודחו את ההזמנה. צדק שר המשפטים בסרבו לעכב את פעילות הכנת החקיקה רק מפני שהאופוזיציה נוהגת כארגון סחטני המבין ומנסה לנווט את פעולותיו באמצעות כוח, אנרכיה ואלימות.1
כל עוד תתמיד הממשלה בדרך מימוש התחייבויותיה לבוחרים, אחוש כי הָצבעתי עבורה בבחירות האחרונות הייתה מוצדקת. נחישות והתמדה הן יכולות חשובות לממשל מדיני בכל מבחן ומול כל אתגר. באין פשרה אמיתית על סדר היום, קיום הרפורמה הוא אחד מארבעת הנושאים המרכזיים המצדיקים את קיומה של ממשלה זו, ובשעה זו אולי החשוב שבהם.
מאחר שדברי הנשיא נאמרו ביום א' 12.2.2023, בערב והאופוזיציה ארגנה הפגנות רבות היקף ליום ב' 13.2.2023, לא נותר זמן לנסות ולעכב את זני המהלכים, והם יתקיימו כמתוכנן, אך כאמור אין בכך מניעה לקבל את פשרת הנשיא ולהמשיך עימה מכאן ואילך. זמן איכות ארוך יותר יעמוד לרשות הדיון עד "לקריאה השנייה" ותיקונים נוספים אפשריים גם בין "השנייה" "לשלישית". השיח המתלהם על "ריצת אמוק" הינו עורבא פרח - חלק מהל"פ של האופוזיציה, תומכיה ויריבי הממשלה הנבחרת, אשר סרבנותה הטוטאלית היא המכשול להידברות ופשרה.
על הציבור והאופוזיציה לדעת שמניפולציות ההשתלטות על השלטון מצד אהרן ברק ותומכיו ב-25 השנים האחרונות היא למעשה ה"הפיכה המשפטית".2 שכן שום חוק אינו מתיר אותה במפורש ושום פרשנות משפטית חד-צדדית אינה מצדיקה זאת; מדובר בשרירות לב בצורתה הגסה ביותר. משמעות הרפורמה היא תיקון הקילקולים של אותה "הפיכה משפטית" ושלטון החד-צדדיות. מטרתה היא החזרת המדינה לפסים המוסכמים מן הימים שקדמו לחוק "כבוד האדם וחירותו".
ממליץ לאופוזיציה לרדת מעץ "האנטי" ולהבין שבדמוקרטיה אין כפיית דעות על הזולת ולמיעוט אין זכות וטו על הרוב.
אם יאחר המיעוט האופוזיציוני ליטול חלק במשחק הדמוקרטי (לא האנרכיסטי), עלול הוא לאחר את הרכבת הואיל ותהליך ההחלטות יתקדם עד סיומו גם אם יתמיד בסרבנותו. סבב העידכונים הבא יהיה - ככל הנראה - רק בעוד מספר שנים וישקף את הניסיון והלקחים שייצברו בקדנציה הנוכחית. לעומת זאת לכשיתעשת ויצטרף לדיון בתום-לב, ימצא מקום מכובד לתרומה קונסטרוקטיבית כבר בשלב זה.3
הניסיונות לעכב את הרפורמה בטענות שווא ובגיוס סקטורים כלכליים וחברתיים להמצאת נימוקי סרק על סכנות בלתי מוגדרות הקיימות כביכול ביישום תוכנית שטרם הושלמה, הם חבלה מכוונת בזכותה ויכולתה של הממשלה למשול.4 על כן הענות ללחצי האופוזיציה, בעיקר תומכיה מבחוץ, היא מלכודת פוליטית. במצב המחלוקת הקיים "לימבו" הוא הבחירה הגרועה ביותר.
הערות

1. ברור שהאופוזיציה נוהגת בדרכה הסרבנית כפועל יוצא בחלקו מהלם הפסדה בבחירות. אני כופר בזכותה לכפות וטו על מהלכי הממשלה או לנהל מסע שיסוי, איומים, וחרמות, כדרך לאלץ את הממשלה לציית לגחמותיה.
2. יש המכנים סידרה ארוכה ורצופה זו של מהלכי נטרול רשויות השלטון הלא-משפטיות בישראל "מהפכה חוקתית", אינני מקבל הגדרה זו משום שחוקה היא מסמך לגיטימי שמאושר ע"י הריבון במשאל-עם, ודרדור הדמוקרטיה של אסכולת ברק הוא משפטי טהור – אין לו שום עדות חוקית כתובה ומאושרת ע"י המחוקק.
3. גישת האופוזיציה נראית מוזרה ומשונה. הרפורמה בעיקרה תעמוד על-כנה גם אחרי הקדנציה הנוכחית של הכנסת, ותשפיע על דרכה של המדינה גם בקדנציה הבאה שבה אולי תהיה חלק מהקואליציה או מפלגת שלטון. ספק אם ניתן היה להחזיר את הגלגל לאחור במלואו ומכל בחינה מעשית כדאי לה להיות שותפה משפיעה גם ללא חברות בקואליציה כיום.
4. הבאת דוגמאות "סימבוליות-דמוניות" ממדינות כפולין או הונגריה, חרף השונות העצומה בינן לבין ישראל אינם יותר מל"פ חסר תכלית. לחצים פוליטיים אינם זקוקים לתירוצים, אך גם אינם סיבה לחולל או לא לחולל מהלכים שישראל זקוקה להם.

תאריך:  14/02/2023   |   עודכן:  14/02/2023
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
אין פשרה חד-צדדית
תגובות  [ 4 ]מוצגות  [ 4 ] כתוב תגובה 
1
בלי רפורמה אין אופק ומעבר לו
באום  |  14/02/23 12:59
2
הכנסת צריכה לקיים את תפקידה
ד"ר עדי ירדן  |  16/02/23 09:08
3
נכון. אולם
רפי לאופרט  |  17/02/23 13:14
4
נכון הכנסת היא המקום להידברות
רפי לאופרט  |  17/02/23 13:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - שיכורים ולא מיין, הזיות, פרות הבשן, החוליה החסרה וסיבות טובות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
עמנואל בן-סבו
אפשר היה לשמוח על השיח והדיונים בדמוקרטיה המפוארת, האיתנה והתוססת של מדינת ישראל, ברם, נדמה כי הפעם חלק מנבחרי הציבור הנאור, הליברל, המואר, הדמוקרט, חצה את הגבול
ארי בוסל
נראה שדווקא בתחילת 2023, עם כניסת הממשלה הנוכחית לתפקיד ובחודשים שקדמו לכך, השמאל איבד את הצפון, וכבר לא אכפת לו מדבר למעט הכוח שהוא איבד, השליטה שכבר לא בידיו
יוני בן-מנחם
בשטחי הגדה ומזרח ירושלים נוצרה מציאות ביטחונית מסוכנת בעקבות תופעות הקבוצות החמושות, המחבלים הבודדים וקמפיין ההסתה נגד ישראל ברשתות החברתיות. השטח לקראת פיצוץ וישראל נמצאת בפני אתגר ביטחוני גדול בשבועות הקרובים לקראת חודש רמדאן
יוסי אחימאיר
סיפורים מבית ראש ממשלה הם תמיד עסיסיים, אבל לרוב גם מגמתיים. לא שאין לפרסמם, כאשר סקופים נושרים לידי כתבים חרוצים - אבל לעשות ממעשייה רכילותית כותרת ראשית ביום שבו עיני העולם כולו נשואות אלי עיי החורבות בטורקיה ובסוריה? מיום ליום הארץ רק מבזה יותר ויותר את עברו המפואר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il