X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העלות ריבית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מדוע מחירי הדיור מסרבים לרדת
אנחנו כבר מצויים לאחר סדרה של לא פחות מ-9 העלאות ריבית שביצע נגיד בנק ישראל, מה שהיה אמור גם לרסן את האינפלציה וגם להוריד את מחירי הדיור

זה חודשים ארוכים אמצעי התקשורת חוזים שינוי מגמה והתחלה של ירידת מחירי דיור. תחזית זו החלה עוד אי-שם באביב הקודם, סביב אפריל-מאי 2022, כשבנק ישראל החל בסדרת העלאות ריבית, התחזקה עוד יותר במהלך הקיץ, שלא לדבר על חודשי הסתיו, אוקטובר, נובמבר, שם כבר היה ברור, שמחרי הדיור יתחילו לרדת.
לכאורה מדובר בתחזית מאוד הגיונית. ככלות הכל, אנחנו כבר מצויים לאחר סדרה של לא פחות מ-9 העלאות ריבית שביצע נגיד בנק ישראל, מה שהיה אמור גם לרסן את האינפלציה וגם להוריד את מחירי הדיור. יתרה מכך, ההגבלות הקשות שהטיל הבנק הממלכתי על נטילת משכנתה, ושהביאו לירידה דרמטית בהיקף שוק המשכנתאות, עד כדי מחצית לעומת אשתקד, חיזקו עוד יותר את התובנה שהנה, או טו טו, המחירים מתחילים לרדת.
וזה עוד לא הכול: סממני ההאטה המובהקים, על גבול המיתון, שמאפיינים במהלך החודשים האחרונים את המשק הישראלי, ההאטה המשמעותית בצמיחה, מכ-8-7 אחוזים שנתית לכ-2 אחוזים בלבד, הגידול באבטלה וכן הפרסומים התכופים על-אודות מבצעים והנחות בשוק הדיור, הירידה בתשומות הבנייה, לראשונה זה זמן רב, חיזקו מאוד את הציפיה שירידת מחירים בפתח.
נוסיף לכך גם את המיתון הכללי בכלכלה העולמית, האינפלציה הגוברת באירופה וצפון אמריקה, השנתיים של מגיפת הקורונה ובמהלך השנה האחרונה המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה שרק הולכת ומחריפה ואין רואים את האור בצקה המנהרה, ההתייקרות בהובלת סחורות והמחסור בחומרי בנייה חיוניים.
ומחירי הדיור? הם אומנם נעצרו בעקבות 9 העלאות הריבית, אולם בפועל מסרבים לרדת, זאת למרות ריבית הפריים הגבוהה. הסיבות לדיסוננס המוזר הזה, לכאורה, הינן כדלקמן:
ראשית, הניסיון ההיסטורי מלמד כי ההשפעה על מחירי הדיור של גורמים אקסוגניים (חיצוניים) מתרחשת ב"דיליי" של 6-3 חודשים לפחות. משמע, ייתכן מאוד שכבר בחודש חודשיים הקרובים אכן נראה שינוי מגמה וירידה כזו או אחרת במחירי הדיור. שנית, המצב הבסיסי של שוק הדיור, העדר היצע, רק הולך והחריף במהלך מחצית השנה האחרונה. כמות הדירות החדשות בפועל "על המדף" הלכה והתדלדלה עד כדי כ-1.215 אלף בלבד, מה שיצר ביקושים כבושים ותיקוני מחירים כלפי מעלה, זאת למרות כל הסיבות שצוינו לעיל.
שלישית, נוספה לכך עובדה מעניינת שאמצעי התקשורת כלל לא התייחסו אליה: במהלך 2022, ביקר כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה, גדל פי 3 (!) מספר העולם לישראל, כ-90 אלף בקירוב, זאת לעמת כ-30 אלף בשנים קודמות, חלקם הגדול מרוסיה ואוקראינה. משתנה זה הייתה לו השפעה לא מבוטלת על שוק הדיור, הן לרכישה למגורים והן על שוק השכירות.
רביעית, למרות ההנחות והמבצעים, חשוב לזכור שהקבלנים שילמו במהלך השנים האחרונות כהנה וכהנה על מחירי הקרקע, מה שבפועל אינו מאפשר להם להוריד מחירים, זאת על-מנת שהפרויקט יהיה ריווחי. היו לא מעט קבלנים שהעדיפו לא להתחיל לבנות או לחלופין להחזיר את הקרקע שרכשו, אולם בפועל אלה שהמשיכו את הפרויקט שמרו על רמות המחירים.
ייתכן אומנם כי במהלך החודשים הקרובים נתחיל לראות מגמה של תיקוני מחירים כלפי מטה, אולם אין סיבה לשמוח על כך. ככלות הכול, הבעיה של העדר היצע דיור במדינה המתאפיינת בגידול אוכלוסייה הגבוה בעולם, תוספת של מיליון דני אדם תוך 5 שנים, חייב להטריד את מקבלי ההחלטות בממשלה החדשה ומוטב שיעשו טיפול שורש בכל מה שקשור להגדלת ההיצע בשוק הדיור, ויפה שעה אחת קודם!

הכותב הוא יו"ר צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  02/05/2023   |   עודכן:  02/05/2023
+מנגנון חדש להקלת יבוא פירות וירקות מבקש להפחית את יוקר המחיה
21:40 02/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

האוצר: 3% מההוצאה של משק הבית היא על פירות וירקות - ההצעה תוריד את יוקר המחיה  ▪ 
המטרה היא לקבל פירות וירקות כל השנה, בעונה ומחוץ לעונה  ▪  סגן שר החקלאות: המדיניות היא לאשר ייבוא, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר  ▪  יו"ר ועדת הכלכלה: לא נוותר על התמיכה הישירה לחקלאים  ▪  חלק מחברי הוועדה הביעו חשש מההשפעה על החקלאות ותהו האם פיצוי לחקלאים יספיק

משרד החקלאות יפקח [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע מחירי הדיור מסרבים לרדת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה 1.215 אלף? ל"ת
מישהו בודק?  |  5/05/23 14:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איציק וולף
שר האוצר חתם על צווים להפחתת מס הבלו ומס הקנייה על בנזין במהלך חודש מאי 2023, כך שלא יחול שינוי במחיר הדלק הלילה בחצות
איציק וולף
מחירי הדירות בישראל עלו ב-14.6% בקצב שנתי - ירידה משמעותית מן השיא של התייקרות בשיעור של 20% שנרשם לפני ארבעה חודשים
עידן יוסף
הבעיה המרכזית בנמלים - מחסור בנהגי משאיות, כאשר ועדת הכלכלה קוראת למשרד התחבורה והאוצר למצוא פתרונות    דירוגה של ישראל ביחס למדד ביצועי הנמל נמוך    ופגיעה ביצוא וביבוא עולה למדינה כ-16 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל ליום, בהתאמה
מירב ארד
הוסיף: "האוצר צריך לשים כמה מיליארדים בצד לטיפול מידי במקומות שבהן צריך להשקיע להורדת יוקר המחיה"    מנכ"ל רשת יוחננוף: "צריך תמריצים כמו עבודה מועדפת בסופרים או אזור סחר חופשי במצפה רמון"
מירב ארד
מבקר המדינה ציין כי משרדו מכין בעבודת ביקורת מקיפה על יוקר המחיה במדינת ישראל    "בין היתר אנחנו בודקים את היערכות המדינה להתפרצות האינפלציה, את הסדרת ענף החלב ואת תוכניות הדיור של ממשלות ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il