X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עדות מצערת [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
ההפטרה לפרשת בלק
מצערת ומכאיבה העדות העולה ממקרא שבעת הפרקים בספר מיכה, לפיה מובהר לנו, שהעם אינו קשוב למשאלה של מיכה, לראות את המישוריות החברתית מישוריות ראשונית ולא לראות בקדמת הבמה את המישוריות הפולחנית

ההפטרה המצורפת לפרשת בלק היא מספר מיכה פרק ה' פסוקים ו-י"ד ופרק ו' פסוקים א'-ח'. הנביא מיכה ניבא בתקופה, בה ניבאו גם הנביאים ישעיהו בן אמוץ ועמוס הנוקד מתקוע בימי המלכים יותם, אחז וחזקיהו מלכי יהודה. זו תקופה בה בולטת עוצמת הפער המכאיבה והמדאיגה בין הרווחה הכלכלית הגואה ובין הרדידות המוסרית במיוחד בימי המלך חזקיהו.
הנביא מיכה מודאג מהתופעות הרווחות בתקופתו בעם ישראל, המדגישות ומבליטות את המישוריות החיצונית של הטקסיות בעבודה הדתית וזאת תוך רמיסה מוחלטת של הערכים החברתיים.
מיכה מצר על כך, שהתפיסה הדתית הרווחת בעם ישראל רואה את גולת הכותרת של העשייה הדתית אך ורק בטקסיות הדתית הפולחנית ולא באימוץ שלל התביעות של העשייה המוסרית והחברתית. מיכה בהתריסו נגד התופעות הרווחות בעם מעלה את השאלות הרטוריות -
"בַּמָּה אֲקַדֵּם יְהֹוָה,
ּאִכַּף לֶאֱלוֹהֵי מָרוֹם,
הַאֲקַדְּמֶנּוּ בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה.
הֲיִרְצֶה יְהֹוָה בְּאַלְפֵי אֵילִים בִּרְבְבוֹת נַחֲלֵי שֶׁמָן
הַאֶתֵּן בְּכוֹרִי פִּשְׁעִי פְּרִי בִּטְנִי חַטַּאת נַפְשִׁי.
אחרי שהעלה מיכה את השאלות הרטוריות הוא נותן את תשובתו - הַגִּיד לְךָ אָדָם מַה-טוֹב וּמַה-יְהֹוָה דּוֹרֵש מִמְּךּ, כִּי אִם-עֲשׁוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלוֹהֶיךָ". (פר ו', פס' ו'-ח').
מיכה רואה את גולת הכותרת של העשייה הדתית בחתירה היומיומית למימושם של ערכי השוויון החברתי. לדעתו, אין משמעות לעבודה דתית, אם היא אינה משולבת בחתירה ללא לאות להשתתת משפט צודק ומימוש דפוסי חיים של חסד וצניעות.
מצער לקרוא את פסוק ב' בפרק ו', ממנו ניתן לקבל תמונה עגומה וכאובה, בה אנחנו רואים, שהגישה של מיכה לעבודה הדתית אינה מקובלת על חלקים גדולים בחברה, ומיכה נאלץ להגיע לרמה של ריב עם הדעות הרווחות בעם - "כִּי רִיב לַיהֹוָה אֶת עַמוֹ וְעִם יִשְׁרָאֵל יִתְוַכָּח". הדגשת המילה מִתְוַּכֵּחַ היא עדות עצובה לנחישות ולנחרצות של רבים מאוד בעם ישראל בתקופת המלכים יותם, אחז וחזקיהו, מלכים שייחסו חשיבות רבה רק לטקסיות הפולחנית תוך כדי רמיסת הערכים של דפוסי חברה שוויונית.
מצער, שבשבעת הפרקים של הספר אנחנו מוצאים את מיכה חוזר ושונה על דברי הזעם והכאב לנוכח קיומם של דפוסי עבודה דתית הרווחת בעם, שאינה משלבת בעשייתה הדתית את החתירה לחברה, המושתת על עקרונות של צדק ומשפט ומסתפקים אך ורק בדפוסי העשייה הפולחנית.
מצערת ומכאיבה העדות העולה ממקרא שבעת הפרקים בספר מיכה, לפיה מובהר לנו, שהעם אינו קשוב למשאלה של מיכה, לראות את המישוריות החברתית מישוריות ראשונית ולא לראות בקדמת הבמה את המישוריות הפולחנית.
לסיום, אני מאמץ ללבי את פסוק ח' בפרק ו' בו אני רואה את עבודתי הדתית, המתבססת על שלושה תכנים הגנוזים בחמש מלים - משפט, אהבת חסד והצנע לכת.

תאריך:  27/06/2023   |   עודכן:  27/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההפטרה לפרשת בלק
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
ריקוד ארוטי של חנה בשילה
ב ל  |  27/06/23 09:09
2
מאחל לך, איתן, יום נעים.
מאחל יום נחמד   |  27/06/23 09:19
3
איתן, גם אצלך עדיף הפולחן
ה.א  |  27/06/23 11:22
4
מזדהה עם מיכה המורשתי
שמוצניקית מלבסית   |  27/06/23 14:17
5
על איתן - "נאמנים פצעי אוהב"
חבל שה.א לא הבין  |  27/06/23 15:38
6
הבורות מעריצה את ב.ל
הבורות מודה ל-ב.ל  |  28/06/23 08:53
7
ה.א , חבל שבחרת להלעיז ולהלעיז
ל-ה.א   |  28/06/23 08:56
 
- אם אמת שיש לה עניין לציבור היא
ה.א  |  28/06/23 14:55
 
- נאמנים פצעי אוהב. -משלי פרק כ"
למגיב החותם ה.א  |  29/06/23 08:58
8
אני מברכת את המגיב ה.א
שמוצניקית קשישה   |  28/06/23 19:17
 
- אני מברכך בצפרא טבא
ה.א  |  29/06/23 11:46
 
- ערב טוב למגיב ה.א 3
ערב טוב ל-ה.א3  |  29/06/23 16:16
 
- ערבא טבא, את עושה לי כיף
ה.א  |  29/06/23 22:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל ובלפור חקק
הפולמוס סביב נחיצותו נשאר רלוונטי מאז ומתמיד. האם לחנך לערכים, האם להשאיר את החינוך פתוח לחלוטין? האם לאפשר לנער לעצב דרכו ללא כל הכוונה? ללא כל מערכת ערכים מחייבת?
ארי בוסל
איני מצליח למצוא את המקום בו נאמר לנו לירוק כל אימת שאנחנו רואים איש נוצרי, אותו גר בתוכנו    הנה, אני נתקל באברהם אבינו, שמכניס אורחים לביתו, ואני נדהם מצורת ההתנהגות שלנו כלפי הנוצרים שחיים בקרבנו
יאיר נבות
כך הגיב גו׳זף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי לאירועי סוף השבוע ברוסיה    סימן נוסף לתחושת חוסר הוודאות - היחלשות הרובל הרוסי שהגיע לרמתו הנמכה ביותר מזה 15 חודשים
רבקה שפק-ליסק
הקיצוניים בימי הבית השני החליטו להיפטר מהכיבוש הרומי בכל מחיר תוך התעלמות מהעובדה שהאימפריאליזם הרומי היה בשיא כוחו ומהעדר סיכויים אמיתיים לנצח אותו והביאו לחורבן הבית השני
יוסי אוחיון
איש לא מבין כיצד ייתכן שראש ממשלה האמור לגבות ולחזק את זרועות אכיפת החוק שיוכלו למלא תפקידם המורכב ומסובך, מתנפל על המשטרה והופך אותה לבלתי לגיטימית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il