X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מעבדה בתנאי קרב [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
יחסי ישראל-ארה"ב - לא מה שחשבתם!
ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם, שאינה זקוקה לאמריקנים על סיפונה, וחוסכת מיליארדי דולרים של יצור נושאות מטוסים והצבתן - יחד עם חטיבות צבא נוספות - בים התיכון ובאוקיינוס ההודי

למרות המתיחות ביחסי ישראל-ארה"ב, ועל אף הכרסום באהדה הגבוהה של הציבור האמריקני (לפי "גאלופ": 68% אהדה לישראל ב-2023 לעומת 71% ב-2022 ו-26% לרשות הפלשתינית), מתרחבים שיתופי הפעולה הביטחוניים והאזרחיים בין שתי המדינות.
ההתרחבות נובעת מאיומים ואתגרים משותפים (אירן, טרור סוני, אי-יציבות המשטרים הערביים הפרו-אמריקנים, ושמירה על עליונות טכנולוגית של ארה"ב בזירה העולמית), ויכולות ייחודיות ביטחוניות ואזרחיות של ישראל, התורמות לכלכלת וביטחון ארה"ב בהיקף דולרי העולה על היקף "סיוע החוץ" האמריקני לישראל (נא ראה בהמשך).
כדי להבין את עוצמת הקשר המיוחד בין ארה"ב לישראל יש להכיר את מאפייניו:
1. יחסי ישראל-ארה"ב חורגים מההקשר הפוליטי והמדיני של יחסים בינלאומיים בכלל ויחסי חוץ של ארה"ב בפרט, הנקבעים בדרך כלל על-ידי מחלקת המדינה והתקשורת "העילית" ומחלחלים מלמעלה למטה לאוכלוסייה. אבל, שורש ההתייחסות של ארה"ב לישראל אינו הממסד המדיני והתקשורתי בארה"ב (שאינו חוסך שבטו מישראל מ-1948 כאשר התנגד להקמתה), אלא הלך הרוח האוהד של תושבי ארה"ב (הקיים מתקופת המתיישבים הראשונים והאבות המייסדים במאות ה-16 ו-17), המחלחל מלמטה למעלה לנבחרים בשני בתי הקונגרס ובבית הלבן. המצביע האמריקני בוחר - ישירות - את המחוקקים והנשיא, מצפה מהם לייצג נאמנה את תפישת עולמו (כולל יחסו לישראל), ואינו סולח למפירי-אמון.
2. בניגוד לנשיאי ארה"ב הנוטים ללחוץ על ישראל (בהשראת מחלקת המדינה), הרשות המחוקקת (שהיא הנציגה האותנטית ביותר של הבוחרים) תומכת בישראל בשיטתיות. לפי החוקה היא שוות-עוצמה לנשיא ויכולה לשנות וליזום מדיניות.
לדוגמה, הקונגרס הביא - בניגוד לעמדת ניקסון ורייגן - לסיום המעורבות הצבאית בדרום מזרח אסיה, אנגולה וניקרגואה; כפה על ברה"מ/רוסיה לפתוח את שערי ההגירה למרות התנגדות ניקסון; הטיל סנקציות על אירן, מצרים ורוסיה חרף התנגדות קלינטון, אובמה וטראמפ; לא אישרר את הסכם הגרעין מ-2015, ולכן איפשר לטראמפ לסגת מההסכם; הרחיב את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ישראל למרות התנגדות בוטה של בוש האב; ועוד.
3. שורש ההתייחסות החיובית לישראל על-ידי רוב המצביעים - ומכאן עמדת רוב המחוקקים - הוא מורשת האבות המייסדים שראו במשה רבנו ויציאת מצרים מקור השראה לחוקה ושיטת הממשל הפדרלי, והתייחסו לארה"ב כ"ישראל החדשה". מכאן, פסל משה רבנו מול כס יו"ר בית הנבחרים ובאולמות בית המשפט העליון, אנדרטאות של עשרת הדיברות ברחבי ארה"ב, ושמות תנ"כיים לאלפי אתרים בארה"ב (ירושלים, ציון, חברון, בית לחם, חפציבה, כנען, רחובות, גלעד, מואב, שילה, בית אל, פסגה, ועוד). גורם הזמן מקהה את הזיקה למורשת האבות המייסדים, כולל הזיקה לתנ"ך ולמדינה היהודית, אבל היא עדין משמעותית עבור מצביעים ומחוקקים.
4. הזיקה למורשת האבות המייסדים נחלשת גם עקב שינויים דמוגרפים, ובמיוחד גלי הגירה מהעולם ה-3 (המחזקים את המפלגה הדמוקרטית). ב-1990 היו 20 מיליון אזרחי ארה"ב שנולדו בחו"ל, ב-2023 זינק המספר ל-45 מיליון. השינויים הדמוגרפים מביאים לשינויים תרבותיים, רעיוניים ופוליטיים, כולל בהתייחסות לישראל, ומהווים רוח גבית ללחץ נשיאותי על ישראל.
5. לחץ נשיאותי (כולל השעיית אספקת מטוסי קרב) מלווה את יחסי ישראל-ארה"ב מאז 1948 - ונהדף במקרים רבים - במקביל להרחבה דרמטית של שיתוף הפעולה האסטרטגי. הלחץ הנוכחי מבטא את החזרת מחלקת המדינה למוקד העשייה המדינית, אחרי שנדחקה לשוליים בתקופת טראמפ, וחרף כישלונה הסדרתי ברחבי מזרח התיכון. הלחץ נועד למנוע מהלך צבאי להריסת תשתיות הטרור הפלשתיני, לשלול מבצע צבאי עצמאי להריסת תשתית הגרעין האירני, ולהביא להיפרדות מיו"ש והקמת מדינה פלשתינית. אבל, במקביל ללחץ נשיאותי על ישראל, נמשכת העמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים והאזרחיים עם ישראל, מכיוון שהם תורמים רבות לכלכלת וביטחון ארה"ב.
6. בניגוד לתובנה המקובלת, ארה"ב אינה מעניקה לישראל סיוע חוץ, אלא מבצעת השקעה שנתית בישראל, המניבה לארה"ב מאות אחוזי תשואה שנתית.
לדוגמה, ישראל היא מעבדה בתנאי-קרב של התעשיות הביטחוניות וזרועות הצבא של ארה"ב, המעבירה מדי יום לארה"ב לקחים מבצעיים המשדרגים את איכות מוצרי התעשיות הביטחוניות, חוסכים מיליארדי דולרים של מחקר ופיתוח, מגדילים את היצוא במיליארדי דולרים נוספים, מרחיבים את בסיס התעסוקה בארה"ב, ומשדרגים את המודיעין ותורות הלחימה של זרועות הביטחון בארה"ב. תרומה דומה מעניקה ישראל לתעשיות האזרחיות בארה"ב, באמצעות כ-250 מרכזי מחקר ופיתוח שהוקמו בישראל על-ידי ענקי הייטק אמריקני. ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם, שאינה זקוקה לאמריקנים על סיפונה, וחוסכת מיליארדי דולרים של יצור נושאות מטוסים והצבתן - יחד עם חטיבות צבא נוספות - בים התיכון ובאוקיינוס ההודי.
7. מכנה משותף היסטורי, ערכי ואסטרטגי - ולא מדיניות מחלקת המדינה - מאפיינים את הכביש הדו-סטרי בין ישראל לארה"ב לתועלתן ההדדית.

תאריך:  29/06/2023   |   עודכן:  29/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הג'יהאד האיסלאמי מנסה להעתיק את מודל הטרור ברצועת עזה ולהקים באזור ג'נין סדנאות לייצור רקטות שיאיימו על ערי ישראל. למרות הלחץ האמריקני, הדרג המדיני חייב לאפשר לצה"ל ולשב"כ לסכל בהקדם את תשתיות הטרור בג'נין
רפי לאופרט
האנרכיה האנטי דמוקרטית של החודשים האחרונים אינה אלא ניסיון של האוליגרכיות (דיפ סטייט) במדינה לבצע הפיכה שלטונית נוכח כשלון מפלגותיהן הבלתי-דמוקרטיות בבחירות 1.11.2022. זהו תרגיל פוליטי נבזי שעיקר עוצמתו מעוגנת בשגיאות קשות של לוין, רוטמן ונתניהו בסדר זה בהובלת מהלך חשוב וחיוני לשיפור המשילות מיד לאחר כינון הממשלה. מאחורי ניסיון ה"פוטש" מסתתר הרצון לשלוט וקנוניה לחסל פוליטית - בסיוע ארה"ב "הדמוקרטית" ואירופה האנטישמית
עפר דרורי
בשנת החמישים למלחמה כאשר מכונות הדפוס מתקתקות כמעט כמו בשנת השלושים למלחמה ופולטות ממכבשיהן עוד ועוד ספרים, החליט ברקאי לחזור לשטח
דן מרגלית
נסיעתו המתוכננת של נתניהו לסין - שהיא ברוכה בכל ימות השנה - נובעת לעת הזו ממניעים זרים ופסולים, ומטרתה היחידה היא לנעוץ ציפורן חדה בעינו של ג'ו ביידן
אפרים הלפרין
כתב האישום נגד נתניהו עוסק במתנות שקיבל נתניהו ממילצ'ן ופאקר, ביחסים עם נוני מוזס, וביחסים עם אלוביץ' בפרשת בזק    ביטול של האשמת השוחד על-ידי השופטים על-פי סעיף 82 לחסדה"פ תפיל בסופו של דבר, בעוד כמה שנים את כל ההאשמות    אינטרס הציבור הוא שהמדינה תקבל את מה שלנתניהו יש להציע לה ותקפל את הזנב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il