X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מוחמד בן סלמן [צילום: ג'קלין מרטין]
הסכם שלום עם סעודיה - לא להיסחף
ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן תרומה קריטית ל"הסכמי אברהם", והוא מפגין אומץ לב ונחישות בהנהגת שינוי תרבותי דרמטי וחיובי (כולל דתי) של ארצו

גיבוש מושכל של הסכם בין ישראל וסעודיה (שדרוג יחסים או שלום) שולל זחיחות דעת, ומחייב תשומת לב למאפייני הזירה הבין-ערבית, לאינטרס הסעודי, להתנהלות הבין-ערבית של הפלשתינים ולתדמית ההרתעה הישראלית.
1. זירת ההסכם היא בין-ערבית, המאופיינת מאז המאה ה-7 על-ידי אלימות, אי-סובלנות, פיצול שורשי (שבטי, גאוגרפי, דתי ורעיוני), נאמנות מקומית עליונה על נאמנות לאומית, היעדר דו-קיום בשלום ודמוקרטיה, ושליטים עריצים המגיעים לשלטון (ונפרדים מהשלטון) בכוח הזרוע. מכאן ארעיות השליטים, מדיניותם והסכמיהם.
ארעיות השליטים מתועדת על-ידי "הצונאמי הערבי" (הנקרא בזחיחות "אביב ערבי") המשתולל מ-2010, וחילופי שלטון אלימים במצרים (2013, 2012, 1952), אירן (1979, 1953), עירק (2003, 1968, פעמיים ב-1963, 1958), לוב (2011, 1969), תימן (מלחמת אזרחים מאז שנות ה-90', 1990, 1962), לבנון (אין ספור תהפוכות אלימות ומלחמות אזרחים), ועוד.
ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן תרומה קריטית ל"הסכמי אברהם", והוא מפגין אומץ לב ונחישות בהנהגת שינוי תרבותי דרמטי וחיובי (כולל דתי) של ארצו. אבל, איומים מחוץ ומבית ומאבקי כוח בתוך משפחת המלוכה, ובינה לבין הממסד הוואהאבי הפוריטני במרכז ודרום מערב סעודיה, חושפים שמאפייני הסכם עם סעודיה הם מזרח תיכוניים ולא מערביים.
2. אינטרס סעודי - ולא פלשתיני - מנחה את התייחסות יורש העצר לישראל, הרואה בה נכס ביטחוני, טכנולוגי ודיפלומטי לקידום "חזון 2030", שנועד להזניק את סעודיה למעמד של מעצמה אזורית ובינלאומית להשקעות ומסחר, תוך מינוף מיקומה הגאוגרפי ועושרה הפיננסי.
ליורש העצר אין אשליות לגבי הר הגעש המזרח תיכוני (כולל אירן, למרות חידוש היחסים הדיפלומטים), וישראל נתפסת כבעלת ברית אמינה מול אויבים משותפים (אירן השיעית והטרור הסוני), במיוחד על-רקע הכרסום בכוח ההרתעה של ארה"ב ונאט"ו. הטכנולוגיות הביטחוניות והאזרחיות של ישראל נתפסות כמנוף לגיוון כלכלת סעודיה, הקטנת תלותה בנפט וגז טבעי, והרחבת מקורות ההכנסה הלאומית. יורש העצר גם מודע למעמד המיוחד של ישראל בשני בתי הקונגרס (למרות עוינות האגף הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית), השולטים על "הארנק" האמריקני ובעלי עוצמה שקולה לנשיא, גם בכל הקשור לאספקת מערכות נשק מתקדמות ואישור של חוזה הגנה הדרושים לסעודיה.
3. ההתנהלות הבין-ערבית הפלשתינית - כולל טרור פלשתיני במצרים, סוריה, ירדן, לבנון וכווית - קובעת את התייחסות יורש העצר לסוגיה הפלשתינית. הוא ער לשיתוף הפעולה הפלשתיני עם ארגוני טרור ברחבי העולם, ובמיוחד "האחים המוסלמים", וכן עם משטר האייתולות, קוריאה הצפונית, ונצואלה, קובה והגוש הסובייטי. לדעתו, מדינה פלשתינית תוסיף דלק למדורת המזרח התיכון. לכן הוא מגביל את תמיכתו בפלשתינים למלל (ולא למעש), אינו מקריב אינטרסים סעודים על המזבח הפלשתיני, ואינו מעניק לפלשתינים זכות ווטו על תהליך ההשלמה עם ישראל, המקדם את "חזון 2030".
4. תדמית ההרתעה של ישראל היא התמריץ המרכזי לסעודיה להעמקת הקשר עם ישראל. סעודיה מעריכה את נכונות ישראל להתעמת עם משטר האייתולות בלבנון, סוריה, עירק ואירן, וכן עם הטרור הפלשתיני והאיסלאמי. תדמית ההרתעה משודרגת על-ידי נכונות ישראל להדוף לחץ ארה"ב, כפי שהיה בהפצצת הכורים הגרעיניים בעירק וסוריה (שחסכו מסעודיה עימות מול עירק גרעינית ומלחמת אזרחים גרעינית בסוריה).
ביום סגריר, יורש העצר מעדיף ישראל-מרתיעה ולא ישראל-מורתעת.
מ-1967 שידרגה ישראל את כוח ההרתעה עקב השליטה על רכסי יו"ש ורמת הגולן, שהם ערש ההיסטוריה, הדת והתרבות היהודים, וגם המינימום החיוני לביטחון ישראל במזרח התיכון הוולקני וההפכפך, שאין בו דו-קיום בשלום בין-איסלאמי מאז המאה השביעית.
נסיגה מרכסי יו"ש שהם גורם ביטחון קבוע, תמורת הסכם עם סעודיה שהוא גורם ביטחון משתנה במזרח התיכון, תכרסם בכוח ההרתעה. נסיגה תהפוך את ישראל ממדינה מרתיעת-מלחמה וטרור ומכפלן-עוצמה עבור ארה"ב, למדינה מתמרצת-מלחמה וטרור ונטל-ביטחוני על ארה"ב, תחריף אי-יציבות אזורית ואיומים על המשטרים הערביים הפרו-אמריקנים, ותהווה סכנה קיומית לישראל.
ואכן, גלי טרור התפרצו בעקבות מחוות מרחיקות-לכת של ישראל, שהתפרשו על-ידי הערבים כחולשה (אוסלו 1993, המנוסה מלבנון 2000 ו"הינתקות" 2005), ולא כתוצאה מאיחוד ירושלים, החלת החוק הישראלי ברמת הגולן, ההתיישבות היהודית מעבר ל"קו הירוק" והשמדת הכורים הגרעיניים בעירק וסוריה.
לסיכום, סעודיה פועלת לפי מציאות המזרח התיכון והאינטרס שלה, ולא לפי האינטרס הפלשתיני. למרות שסעודיה אינה רואה במדינה היהודית גורם רצוי ב"בית האיסלאם", היא מכבדת את כוח ההרתעה של ישראל, את דבקותה בעקרונות היסטוריים וביטחוניים, את נכונותה לעמוד בלחץ אמריקני, ובמיוחד את תרומתה לקידום "חזון 2030" של יורש העצר, ומכאן הסכמים להרחבת שיתופי הפעולה ואולי אף הסכם שלום.

תאריך:  20/08/2023   |   עודכן:  20/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מנסה לייצר משוואת הרתעה חדשה מול ישראל ומאיים בהחזרתה לתקופת האבן באמצעות ארסנל הנשק הגדול שברשותו. נסראללה נוקט באסטרטגיה של מלחמת התשה בגבול עם ישראל אולם אינו רוצה במלחמה כוללת עמה
יוני בן-מנחם
סעודיה מנצלת את חולשתו המדינית והפוליטית של הנשיא ביידן ורצונו להשיג עסקה משולשת עמה ועם ישראל כדי לנסות ולקבוע עובדות חדשות בשטח. מינוי שגריר סעודי חדש לרש"פ שהוא גם הקונסול הכללי לירושלים מסמל הכרה סעודית במדינה פלשתינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים
איציק וולף
מזכ"ל חיזבאללה התייחס בנאום לציון יום סיום מלחמת לבנון השנייה לחששות בישראל מפני פגיעה בכשירות צה"ל וטען כי אין לארגונו בעיה לפגוע במטרות בכל רחבי ישראל
יוני בן-מנחם
סעודיה מאותתת לכל הצדדים כי לא תזניח את הבעיה הפלשתינית במסגרת העסקה המשולשת הצפויה בינה לבין ארה"ב וישראל. הסיכויים לממש את העסקה כרגע הם נמוכים, בתנאים הנוכחיים היא מסוכנת לישראל ועדיף שהדרג המדיני ידחה את העסקה עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב
איציק וולף
ראש האופוזיציה הצהיר בפני חברי קונגרס אמריקנים כי הסכם שכולל העשרת אורניום בסעודיה יסכן את ישראל    "יש דרכים אחרות להקים תוכנית גרעין אזרחי, ישראל לא צריכה להסכים לשינוי שמסכן את ביטחונה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il