X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפסול על הסף [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
מי כאן המהפכן
צה"ל במתכונתו הנוכחית דומה למנוע דיזל עוצמתי של משאית שהותקן במכונית מיני-קופר ומאיים להרוס אותה בכך שהוא יוצר חיכוכים בחברה סביב שאלת הגיוס

אחת הטענות של מתנגדי הממשלה הנוכחית גורסת כי הרפורמה המשפטית עלולה לערער את האמון במערכת אכיפת החוק הישראלית ולחשוף את קציני וחיילי צה"ל לתביעות בבית הדין הבינלאומי.
זה אכן קלף חזק. יש ממה לחשוש, יש ממה לפחד. הוא מעניק לגיטימציה מסוימת לסרבנות מצד חיילי המילואים מתנגדי הממשלה: כאשר העולם יתפנה ללמוד מה מתרחש בישראל, הוא עלול להבחין כי מערכת המשפט לא לגמרי עצמאית וחזקה כדי לשפוט בעצמה ענייני מלחמה, ולהוציא צווי מאסר נגד חיילינו.
הטיעון הזה בנוי על הנחה כי כיום, לפני השינויים שמתכננת הממשלה, מערכת המשפט הישראלית היא אכן עצמאית ונהנית מאמון בעולם. האמנם? הנה כמה דוגמאות על קצה המזלג.
שר בכיר לשעבר נקשר לפרשת קבלת מיליונים מהמשטרה ללא מכרז; ראש ממשלה לשעבר קיבל לכאורה מיליונים על "עבודת מחקר" תמוהה, בנוסף לפרסומים רבים אחרים על-אודות קשריו המפוקפקים; פרקליטה בכירה נחשדה בעבירות בניה לכאורה; שופטי בית המשפט העליון דנו בתיקים תוך ניגוד עניינים מובהק ועוד.
כן, הכל לכאורה, אבל אם אף אחת מן הפרשיות שלעיל לא נחקרה עד תומה, מה יגידו המודאגים מאמון העולם במערכת? איך אפשר לסמוך על ישראל שתבדוק האם חייליה לא מבצעים פשעי מלחמה, כאשר היא מפגינה חוסר מעש מול חשדות לשחיתות חמורה? לא נותר אלא להתפלא כי עד היום העולם הנאור לא זימן את המטכ"ל כולו לחקירה בהאג.
באותו עניין, מה אנו למדים מהעובדה לפיה מאות אלפי מצביעים בוחרים פעם אחרי פעם לשלוח לשרת כשר בממשלה אדם אשר הורשע וריצה עונש מאסר? האם מצביעי ש"ס כופרים בדיבר "לא תגנוב", או שאולי הם פשוט לא מאמינים שנעשה עמו צדק, רואים בו קורבן לעלילה, מזהים התנכלות - בגלל זהותו ועמדתו הפוליטית.
אפשר לטעון שהבוחרים טועים אך התופעה קיימת, ומספרם גדל מבחירות לבחירות. חייבים להתמודד עם העובדה שחלק גדול מהעם אינו סומך על המשטרה, על הפרקליטות, על השופטים. דבר אחד ברור: מערכת המשפט הרוויחה ביושר את חוסר האמון הזה, והוא מה שמוביל באמת לכרסום יסודות הדמוקרטיה - לא בעתיד אלא היום, עכשיו.
על עילת הסבירות
לו אני שופט עליון הייתי פוסל על הסף כל חוק שמחייב לגייס בכוח חרדים לצה"ל כחוק בלתי סביר בעליל. זה בלתי סביר שצה"ל יקלוט לשורותיו רבבות צעירים שאינם מוכנים לשאת נשק או לציית לפקודות. אתה נותן לו רובה - הוא לא רוצה לירות בו. אתה מסמן מטרה - הוא לא רוצה לכוון לעברה את הנשק וללחוץ על ההדק.
אתם מקווים שבעזרת בתי כלא צבאיים תשברו את התנגדותם? חצי צבא יהפוך לסוהרים של חצי השני? תתחילו לבנות בתי כלא צבאיים חדשים? האם זה סביר שצה"ל יהפוך למחנך של הסרבנים? אם הכוונה בעזרת חוק גיוס חובה לכולם לשלול קצבאות מאלה שלא יתייצבו בבקו"ם - האם זה סביר שהגזרה הזאת תופעל רק כלפי סרבנים יהודים ולא כלפי סרבנים מהמגזר האחר?
חוק כזה בלתי סביר גם בגלל העדר צורך ממשי בצבא אדיר ומפלצתי, לאור העובדה שיובל שנים אף מדינה שכנה לא פתחה במלחמה נגדנו. צה"ל במתכונתו הנוכחית דומה למנוע דיזל עוצמתי של משאית שהותקן במכונית מיני-קופר ומאיים להרוס אותה בכך שהוא יוצר חיכוכים בחברה סביב שאלת הגיוס. הפוליטיקאים מצידם מנצלים את הצבא לצרכיהם ובכך מסרסים אותו עוד יותר. הייתי פוסל את החוק ואומר למחוקקים: לכו תמצאו דרך לשלב את המגזרים בחברה בלי לשבור אנשים שוק על ירך.
מי המהפכן
רבים מקבלים כמובנת מאליה את ההנחה כי הממשלה היא שמנסה לחולל מהפכה, והמפגינים הם שנאבקים על שימור הקיים בנוגע לתפקוד בתי המשפט. אבל מי כאן באמת מהפכן, ומי השמרן?
הממשלה הנוכחית לא החליטה לפתע לשנות מה שעבד לא רע במשך עשורים. הכל התחיל לא מאקטיביזם של מחוקקים אלא מאקטיביזם משפטי שהכניס שינויים ביחסים בין הרשויות, והביא לפסילת חוקים והטיה פוליטית ברורה.
אפשר להביא דוגמאות רבות: בעניין הסטטוס-קוו, בעניין המסתננים, בעניין המאבק עם המונופולים, בעניין פסילת הפוליטיקאים מהצד האחד של המפה. הממשלה מנסה להחזיר את המצב לקדמותו - ודווקא המפגינים הם אלו שתומכים בהמשך המהפכה השקטה של הפיכת מדינה יהודית למדינת כל אזרחיה. כל מי שחושש שיהיה גרוע כאן בעתיד חייב לחשוש מניצחון המפגינים, תומכי המהפכה.

תאריך:  06/09/2023   |   עודכן:  06/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
רון בריימן
ראש הממשלה, אם לא תתחיל להיות ראש ממשלה, לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך, לא זו הדרך!    בני גנץ, את מי היית רוצה לראות בתפקיד שר המשטרה ביום פקודה, את עצמך או את איתמר בן-גביר?    אנחנו במצב חירום, ועל כן דרושה ממשלת חירום, ולא ממשלת אחדות שקרית
עידן יוסף
המפלגות החרדיות חוששות מפסילת החוק בבג"ץ ולבקשת הליכוד סוכם שלא ידברו על החוק בתקשורת    פרוש: "בלי חוק - יגייסו כל בן ישיבה"
מנחם רהט
דרישת העסקנים החרדים להורדת גיל הפטור ל-21 לא תפתור דבר    עדיף כבר להורידו ל-18 ולהפסיק תלות הבחורים בעסקונה
רבקה שפק ליסק
אני מציעה להסביר לגפני ושו"ת החיים באשלייה שזה יעבור בשלום, שהם יהיו אחראים לחורבן הבית השלישי אם ימשיכו בדרישות הלא מוסריות והמנוגדות לערכים היהודיים כפי שאנחנו מבינים אותם
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il