X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גילוי אלוקות מלמעלה [בינג AI]
הקשר בין פרשת יתרו לפרשת משפטים
צריך להבין מדוע לאחר פרשת יתרו, פרשה שעוסקת בעניינים שלמעלה מהשכל, מגיעה פרשת משפטים בה מופיעים המצוות שמובנות בשכל האדם

בפרשת יתרו אותה קראנו בשבת שעברה, מסופר על מתן תורה - ההתגלות האלוקית בעולם. במדרש רבה מבואר כי עד מתן תורה הייתה גזירה ש'עליונים לא ירדו לתחתונים, ותחתונים לא יעלו לעליונים' והכוונה בכך שהיה נתק בין העולם הרוחני לבין העולם הגשמי כך שההשפעה הרוחנית לא חדרה אל המציאות הגשמית. החידוש שקרה במתן תורה שהקב"ה ביטל את הגזירה.
היינו שההתגלות האלוקית במתן תורה - "וירד ה' על הר סיני" - יצרה את החיבור בין העליונים לתחתונים והיא נתנה את הכוח שהתחתונים יוכלו להתעלות כפי שנאמר "ואל משה אמר, עלה אל ה' " וזה פעל בעולם שגשמיות ורוחניות יוכלו להתחבר, שבכל מצווה שיהודי מקיים, יאיר האור האלוקי בתוך המצווה הגשמית ויהפוך אותה לקדושה. כגון צמר של ציצית, וקלף של ספר תורה, תפילין ומזוזות, שהרוחניות והגשמיות מתאחדים ביחד.
על-פי זה צריך להבין מדוע לאחר פרשת יתרו, פרשה שעוסקת בעניינים שלמעלה מהשכל, מגיעה פרשת משפטים בה מופיעים המצוות שמובנות בשכל האדם, כפי שהגמרא אומרת (יומא ס"ז, ד') ש'אלמלא לא נכתבו דין הוא שיכתבו'. וכוונת הגמרא על מצוות שכל אדם מבין בשכלו ושהמציאות האנושית מחייבת אותם כגון: גזל, גילוי עריות שפיכות דמים ועוד.
לכאורה מתאים היה שהתורה תביא ותפרט לאחר פרשת יתרו את המצוות המוגדרות כ'חוקים', כגון: שעטנז, איסור בשר וחלב, טומאה וטהרה - פרה אדומה וכדומה.
נוכל להבין זאת על-פי הנאמר בספר 'השל"ה' הקדוש. על הפסוק "זה א-לי ואנווהו, אלוקי אבי וארוממנהו", כותב השל"ה: 'כשזה א-לי, שהוא א-לי מצד השגתי וידיעתי אז ואנווהו - מלשון אני והוא, רצונו לומר דבוקים ביחד כביכול, כי הידיעה נתפסת בלב. אומנם כשאין לי הידיעה מצד ההשגה, רק מצד הקבלה שהוא אלוקי אבי, אז וארוממנהו, כי הוא רם ונשגב ממני ואני מרוחק מאיתו במצפון הלב.
[מעניין שהרמב"ם בסוף הלכות תמורה כותב "אע"פ שכל חוקי התורה גזירות הם.. ראוי להתבונן בהם וכל מה שאתה יכול ליתן לו טעם תן לו טעם".]. במילים פשוטות. היסוד לתורה ומצוותיה הוא האמונה, אך זה לא מספיק, ולכן כתוב "דע את אלוקי אביך ועבדהו בלב שלם" 'דע', אתה בעצמך מצד ההשגה.
על-פי זה יובן סדר הפרשיות. פרשת יתרו ואח"כ מיד משפטים. יתרו היא פרשת מתן תורה, גילוי אלוקות מלמעלה, שגרמה להתבטלות עצמית "ויחרד כל העם אשר במחנה" - אבל הכוונה היא לא רק הביטול, אלא שחוכמתו של הקב"ה תתלבש בשכל הנברא עד שמתהווה ביניהם "ייחוד נפלא" - וכך מתבצעת כוונת מתן תורה, התחברות בין עליונים ובין תחתונים. וזה מה שפעל אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מליאדי, שתורת החסידות פנימיות התורה, יורגש ויונח בשכל האדם עצמו - כמו משפטים - כדברי השל"ה מצד 'השגתי וידיעתי', שיחדרו במוח ובלב של היהודי.

תאריך:  08/02/2024   |   עודכן:  08/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין פרשת יתרו לפרשת משפטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
"זה טוב מאוד שבאתם", הוא אומר להם ומפציר: "שכל אחד מכם יקח את הזיכרון של מה שעשו כאן לילדים, להורים, לסבתות ולסבים שלנו. תספרו לפקודים שלכם, לבני משפחותיכם, כדי שאיש לא יוכל להגיד אחר כך שזה לא היה
חנינא פורת
80 שנה לעליית שלושת המצפים בנגב    כותר משנה: רביבים, 70 שנה במדבר, 1943 - 2013    בעקבות ספרו של עדין קוה
אפרים הלפרין
פרסום ב-News1 על-כנס סבירות של המכון הישראלי לדמוקרטיה, הביא אותי למסקנה שלפוליטיקאים אין זיכיון בלעדי על חוסר יושרה, וגם שופטים עליונים וחברי אקדמיה זכו לנתח מאותו חוסר יושרה
עמנואל בן-סבו
אני נחרד רק מהמחשבה איך מתכוון "הדמוקרט, המחנך" לחנך את בני הציונות הדתית, ואני שומע את החרדה העוברת בציבור החרדי אשר גם לו יש תוכנית לסהרוריים ההזויים לחנכם מחדש
דן מרגלית
אפשר להבין את החרדה מפני שיבה הביתה, יש טראומה, יש פוסט טראומה, יש תקשורת שמלבה אותה    היא מובנת, היא מוצדקת, היא עובדה    אבל הפתרון אינו בהקניית מעמד של פליטים לישראלים במולדתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il