X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהותו של הפרסום נמצא ביכולת לחלחל לתודעה כאן מקומו של המפרסם להשפיע על תודעת הציבור ועל תודעת הפרט המהווה חלק משמעותי מהחברה בה הוא חי
▪  ▪  ▪
הציבור ברובו אינו מכיר את כל הפרטים [צילום מסך]

בשבועיים האחרונים רעשה המדינה סביב תקרית השוקולד במטוס והוויכוח במלון באילת. מבלי להיכנס ולשפוט באירועים אלו (הלא הציבור ברובו אינו מכיר את כל הפרטים), הרי שהרקע והגורמים להתנהלות זאת, מוצגים יום יום מול עינינו. למרות השתתפות תדירה של גורמים רבים בחברה הישראלית ביצירת המציאות הלא מחמיאה ולעיתים פלילית ומסוכנת, אנו מוצאים את עצמנו משתאים לנוכח ביטויי אלימות בפועל וממהרים לגנותם.
יש מי שיוצר את המציאות והיא אולי נראית משעשעת כפרסומת, אבל כאשר אנו נתקלים בתוצאותיה בסרטוני השוקולד במטוס או במלון, אנו מזועזעים.
בימים אלו מוצגות בהפסקת הפרסומות מספר פרסומות שיש מי שיחשוב שהן משעשעות, אבל מאחורי התמונות הקלילות לכאורה, מותר דמם של אנשים והאלימות המילולית (ואחריה הפיזית) מקבלות לגיטימציה.
כך לדוגמה, בפרסומת לחברת ביטוח המאפשרת למבוטח לבחור את הרופא, נראית מטופלת פוטנציאלית המראיינת רופא, משבחת אותו על הישגיו עד היום וכאשר מתברר שהוא סיים "רק" שני בכיתה, היא פוסלת אותו ומבקשת לזמן את הרופא הבא בתור. התחושה של "מגיע לי", "אני שילמתי ולכן את/ה עובד/ת אצלי וחייב/ת לעשות כפי שאני מורה" - היא שיח לא מכבד, זהו שיח שעשוי להראות כמשעשע בפרסומת, אבל עשוי בנסיבות מסוימות לגרום ליחס שיוצר אווירה קשה ואף עשוי להוביל לאלימות. התנהגות זאת של "מגיע לי", מובילה ברמה המעשית לאמירות כמו: "מגיע לי שימכרו לי שוקולד...".
בפרסומת אחרת, מוצג קבלן תחמן שמציע לרוכשים דירה "קיר חכם" המרכז את כל נקודות החשמל בבית, בהמשך הוא מציג אי-של חול במטבח במקום האי שהובטח וכדומה. הקבלן מוצג כתחמן המחפש לעשות רווחים קלים ולגזול מהזוג הצעיר את חלומו. מלבד העובדה כי הפרסומת יוצרת שם רע לקבלנים (שלמיטב שיפוטי רובם אנשים הגונים), בסיום הפרסומת נראה הקבלן נופל מהקומה הגבוהה, בורח מאתר הבנייה כאשר נזרק לכיוונו בטון, בבחינת כך יעשה למי שמנסה לתחמן אותנו.
שיח מזלזל בפרסומות - יוצר לגיטימציה להתנהגות מזלזלת ואלימה. מי שנותן יד לסרטון "משעשע" שמכיל או מרמז על אלימות - ימצא עצמו נפעם ומתרגז על התנהלות לא מכבדת, במקרה הטוב של ציבור רחב.
בידי המפרסמים נתונה עוצמה ואפשרות לעשות שינוי. פרסומת מהווה ערוץ תקשורתי הנוגע לחברה הגלובלית ולפרטים שבה. כולנו רוצים להרגיש שייכים ועם זאת גם שונים ומשפיעים. הפרסום והפרסומת אמורים ליצור סוג של קונצנזוס קבוצתי, הזדהות יחד עם רצון לייחודיות ושונות. באמצעות פרסומת הנוגעת בחלקיה "הרכים" של החברה, ניתן ליצור עוצמה משותפת ועוצמה ייחודית של כל אחד מהפרטים המרכיבים את החברה.
מהותו של הפרסום נמצא ביכולת לחלחל לתודעה. כאן מקומו של המפרסם להשפיע על תודעתו של הציבור ועל תודעתו של הפרט המהווה חלק משמעותי מהחברה בה הוא חי.
פרסום שידגיש היבטים אתיים של התנהגות, כבוד, הקשבה, שיתוף, חמלה, הבנה, סלחנות, עזרה, נתינה, באמצעות כל זאת, יש סיכוי שישתנו מעט תובנות שבעקבותיהם תשתנה ההתנהלות הפרטית והציבורית.
על המפרסמים לקחת אחריות, שיח מכבד וראוי יהפוך את מדינת ישראל למקום שהוא נעים יותר, מקום שתושביו נוהגים בכבוד אחד בשני, מקום שבו תמונות כמו אלו שזעזעו את המדינה לא ייראו.

הכותבת היא פרופ' לאינטליגנציה רגשית
תאריך:  11/03/2015   |   עודכן:  11/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרסומת מבזה יוצרת מציאות אלימה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פרופ יקרה
אהרון שחר  |  11/03/15 13:29
2
פרופסור עוד יותר יקרה
ה.א.  |  13/03/15 05:37
3
גם על הפופוליטיקאים/ות ליטול
אחריות למוצא פיהם  |  14/03/15 13:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
אווירה של מהפך: או נצחון השמאל, או ממשלת אחדות בראשות נתניהו    תצפית מבעד למשקפיו של הציוני-דתי השפוי, לעבר יום הבוחר
עו"ד יוסי דר
בשל העדר תכונת המנהיגות והכריזמה, עלול יצחק הרצוג להזמין מצבים קשים מצד אויבים וגורמים אחרים, שיבקשו שוב ושוב לבחון אותו ואת יכולתו להתמודד עם מצבים כאלה
עו"ד יניב מויאל
הקמת בתי המשפט לענייני משפחה בשנת 1995 הפכה לניסוי הסוציולוגי הגדול והאכזרי ביותר שנעשה בבני אדם והדמיון בינו לבין ניסוי הכלא של סטנפורד, הידוע גם בשם "הניסוי של זימברדו", הוא לא פחות ממדהים
זאב בן-יוסף
גרבוז וסובול המאשימים בטיפשות ובוּרוּת ובעבודת אלילים את כל מי שאיננו חושב ונוהג כמותם – הם עצמם משתייכים לכת דתית אלילית חשוכה שהכריזה מלחמת חורמה על כל מי שלא מוכן להצטרף אליה
שמעון זיו
דרוש שידוד מערכות כללי בכל המשרדים והרשויות המקומיות וקבלת עקרון הפרדת הרשויות במלואו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il