X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מוצע לקבוע בחוק שמערכת הבחירות תשתרע רק על פני הזמן המינימלי הקבוע לחוק הנדרש להתארגנות לבחירות חדשות, ולא יותר. וגם פרק זמן זה צריך לקצר בעידן המודרני הממוחשב
▪  ▪  ▪
הבחירות גורמות לשיתוק המדינה [צילום: איתמר לוין]

הדמוקרטיה שינתה פניה
בעת כתיבת השורות אין לי כמובן שום מידע על תוצאותיהן, ולא אסתכן אפילו בניחוש האם בכלל תהיה הכרעה של ממש, או שמא נקלענו לדשדוש סביב ה'תיקו' הגושי. מערכת הבחירות שינתה פניה לחלוטין ממה שהייתה במאה הקודמת, ובתהליך מתמשך המפלגות הופכות להיות יותר ויותר אישיות. בבחירות שעברנו זה עתה התחדשה גם מגמה של אנטי-אישית כאידאולוגיה וכמצע ('המחנה הציוני', ש"ס-'יחד'), ואני מתקשה להבחין במפלגות אידאולוגיות (פרט ליהדות התורה ומרצ). בעבר הלא רחוק ישבו 'ועדות מצע' ימים ולילות, וכל שורה שהפיקו ביטאה עמדה אופרטיבית או ערכית. כיום, אם יש מצעים, הם פלקטיים ושופעי סיסמאות סרק אשר יועצי התקשורת ומלומדי הסקרים המליצו עליהן כקליטות, וזהו. מבחינה זו הדמוקרטיה שינתה פניה, ולדעתי במידה רבה בגלל זירת ההתמודדות המרכזית בבחירות שהיא חצרות התקשורת והמדיה.
שיתוק
אבל קינתי להיום היא בקטע אחר; שיתוק המדינה מעל לשלושה חדשים לפני הבחירות, ולאור ניסיון העבר חוששני שלא פחות מכך גם לאחריהן, עד לכינון ממשלה יציבה (אם בכלל). מאז נפילת הממשלה (בתחילת דצמבר) אין תקציב למדינה, אין חקיקה, רק ישיבות חיוניות של ועדות הכנסת, אין מינויים בכירים (כולל ניצבי משטרה), ועדות איתור שונות מאופסות, משרדי הממשלה מנועים מלקבל החלטות תפעוליות ורשויות שלטוניות נוספות משותקות למחצה.
למיטב ידיעתי אין אלו גזירות מכח החוק אלא במידה רבה החלטות היועץ המשפטי לממשלה, בתוקף תפקידו כמנהל-על במדינה (ולא רק בתקופת בחירות), ומרוּם כסאו המתנשא מעל הרשויות כולן. הרקע ל'הקפאת המדינה' הוא החשש ל'שחיתות שלטונית'; שמא ייעשו צעדים שמטרתם קידום המפלגה ה'נכונה' או הענקת קרדיט לאישיות כלשהי, המתמודדת בבחירות. חושבני שחששות אלו מופרזים, ומחיר השבתת המדינה גבוה מדי. ומה יקרה אם ממשלה חדשה גם היא תיפול וניגרר לתקופת בחירות נוספת? האם החיים ישותקו כליל?
טלו את העדר תקציב למדינה, למשל; הוא בנוי תמיד בהתאם לאג'נדות פוליטיות של מפלגות הקואליציה. מאי נפקא-מינה אם התקציב עבר בכנסת חודש לפני נפילת הממשלה או חודש אחרי? תמיד הוא מוכוון מטרה לפי תפיסת הממשלה המכהנת, והיא ממשיכה לכהן עד הבחירות. כיוצא בזה בתחום המינויים הבכירים; אי-אפשר לעצור את החיים הציבוריים, ושיקולים של העדפות אישיות קיימים גם שלא בתקופת בחירות. אני יכול להצדיק 'מעין הקפאה' כזו לאחר הבחירות, עד לכינונה של ממשלה חדשה, שהרי הקודמת סיימה תפקידה ומכהנת רק כ'ממשלת מעבר'. אבל פני הבחירות, הממשלה קיימת והמשילות מתבקשת והחיים זורמים.
עצות
מתבקשת אפוא החלטה המצמצמת את יכולתו של היועץ המשפטי לעצור את חיי המדינה השוטפים. לכל היותר יוכל לפקוח עין ולמתוח בקורת על החלטות וצעדים שננקטו באמצעות הוכחות על אי-סבירותם וכי הורתם ולידתם על ברכי הבחירות הממשמשות ובאות. ובמקרים קיצוניים תידרש החלטת בית משפט שיפסוק האם ההחלטה נגועה באי-סבירות בחירותית. אפשר גם להגביל בתקופה זו החלטות תקציביות ארוכות טווח וכל כיו"ב.
והערה רלוונטית נוספת; מוצע לקבוע בחוק שמערכת הבחירות תשתרע רק על פני הזמן המינימלי הקבוע לחוק הנדרש להתארגנות לבחירות חדשות, ולא יותר. וגם פרק זמן זה צריך לקצר בעידן המודרני הממוחשב. פנקסי הבוחרים מעודכנים תמיד, ולדעתי ניתן להסתפק ב-6 שבועות ודי בכך.
אכן, אני מודה שבתקופה שלאחר הבחירות, בעת כהונת ממשלת מעבר, אכן יש להגביל את החלטות הממשלה והכנסת להיבטי חרום בלבד, ואז באמת קיים וואקום שלטוני מוצדק. הממשלה שחלפה בטלה מן העולם והיא נותרה לחרום ביטחוני, מדיני או כלכלי בלבד. לפיכך, מקנן בלבי חשש להשלכות התארכות היתר של המשא-ומתן הקואליציוני. אינני יודע האם קיימת הגבלה חוקית לפרק זמן זה, ואם כן - מה אורכו? מכל מקום, גם בקטע זה חלה חובת הקיצור והחיתוך לטובת זרימת החיים הציבוריים בכל אפיקיהם.
וואקום שלטוני מזכיר לי את הפסוק המאפיין את ספר שופטים, החוזר בו שלש פעמים, ואף חותם את הספר: "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה" (יז,ו; יח,א; כא,כה). בספרי 'ספר שופטים בגובה חז"ל' נתבאר כי ביטוי זה איננו אנרכיסטי; המילים "איש הישר בעיניו" מסנגרות על ההתנהלות הנחשבת בעיני הדוגל בה כראויה וישרה בעיניו.

תאריך:  19/03/2015   |   עודכן:  19/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איציק וולף
ועדת הבחירות המרכזית סיימה לספור את 220 קולות המעטפות הכפולות    הליכוד ומרצ מתחזקות    הרשימה הערבית המשותפת ויהדות התורה נחלשות במנדט כל אחת    ח"כ זהבה גלאון חזרה בה מפרישתה
אפרים הלפרין
"געוואלד", "הצילו" שמענו מכל עבר, ומסתבר שעם ישראל הוא עם בוגר, חכם ואחראי
ישראל רוזנבלט
בסוף השבוע עוד עסקו כמה פרשנים מאושרים בדברי פרידה מבנימין נתניהו המחוסל פוליטית, ובקץ שלטון הליכוד. אבל בליל הבחירות התברר שקמפיין השנאה המאורגן של התקשורת, "רק לא ביבי", שהוביל ידיעות אחרונות - קרס על מארגניו. הליכודניקים שבו הביתה, ועשו צחוק מהתקשורת ומהסוקרים גם יחד
ציפורה חלפון
דווקא בבחירות האחרונות ראיתי שהאופנה הייתה להצביע, ולכן 70% הצביעו אבל זה עדיין לא כל העם. יותר משיש כאן מקום לבושה, יש כאן מקום לדאגה כי הקבוצה הגדולה שלא הצביעה חוצה את כל שכבות האוכלוסייה ומתרברבת באדישותה. זה מדאיג יותר מאיש ציבור מושחת
ליאור רזניק
שוב נשמעות קריאות של חלקים מהשמאל על כך שהעם טיפש, מזוכיסט ומה לא. ואני רק רוצה לשאול שאלה בנושא, איך השמאל רוצה לחזור להנהיג את העם, איך הוא רוצה לחזור ולשלוט כאן אם אינו מקבל את הבחירות של העם, אם הוא מתנשא מעל העם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il