X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהיג מעצב הוא בבחינת נשיא מורם מעם, המרומם את העם למדרגתו הגבוהה. ביכולתו של מנהיג שכזה לרומם את עם ישראל לא רק בצורה הדרגתית, אלא גם בצורה פתאומית ולהביאו לפסגות יוצאות דופן. כזה היה משה רבינו
▪  ▪  ▪
לצאת ממ"ט שערי טומאה [ציור: גוסטב דורה]

ביציאת מצרים נולד עם חדש: עם ישראל. זהו עם מיוחד ושונה במשפחת העמים. זהו עם שסלל דרך של אמונה ותרבות חדשה, שמערכות השלטון העצמאיות שלו תואמות את תרבותו הייחודית.
מדברי חז"ל למדנו שישנה התאמה בין המנהיג ובני דורו: "'זה דור דורשיו מבקשי פניך יעקב סלה' - פליגי בה ר' יהודה נשיאה ורבנן, חד אמר: דור לפי פרנס, וחד אמר: פרנס לפי דורו" (ערכין י"ז, ע"א).
משה רבינו נבחר בידי הקב"ה להנהיג ולהוביל את תהליך ההקמה של עם ישראל, את יציאתו ממצרים וכן את עיצוב תרבותו העצמאית ומערכותיו הציבוריות. המשמעות היא שמשה רבינו ממזג באישיותו דמות מופת של איש רוח ומנהיג, של מי שזכה להגיע לפסגת המדרגה הרוחנית והנבואית בבחינת "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו ד' פנים אל פנים" (דברים ל"ד, י'), ובה בעת זכה להיות מנהיג ציבורי מורם מעם.
מודל ההנהגה של משה רבינו היה ייחודי ותלת-ממדי: הנהגה רוחנית, הובלה פרקטית ואסטרטגית. על מודל זה אנו יכולים ללמוד מדברי הראי"ה קוק, שהבחין בין שני מודלים של מנהיגות שאנו נוהגים לכנות אותם "מנהיגות מְתָכְלֶלֵת" ו"מנהיגות מעצבת".
המודל הראשון הוא של מנהיג בעל כושר ארגון שמְתָכְלֵל את היכולות של העם ומוציא אותם מן הכוח אל הפועל. המודל השני הוא של מנהיג בעל יכולת אישית, מורמת מעם, שביכולתו לעצב ולרומם את העם.
המודל הראשון מתאים לתקופה בה העם בשל ומעוצב, וכל שהוא זקוק לו זה מנהיג שיארגן ויתכלל את יכולותיו. המודל השני מתאים לתקופה של תמורות ושינויים שבה העם נמצא בצומת דרכים, וצריך להביא אותו למצב חדש ושונה מזה שהיה בעבר לקראת יעדים חדשים. כאן אין די ביכולת אירגונית. מנהיג מסוג זה צריך יכולת ליצור שינויים ולצרוב אותם בעם, תוך התמודדות עם הכוחות השמרניים המקדשים את ה"עבר" הנוסטלגי.
'מנהיג מְתָכְלֵל' אינו מסוגל להוציא מהציבור יותר ממה שיש בו. לכן הוא גם איננו יכול לעצב ולרומם את הציבור. משה רבינו היה מנהיג מעצב - כזה שמצליח לרומם את עם ישראל אל מעבר למה שהיה בו כבר.
"מנהיג מְתָכְלֵל" הוא מנהיג שנבחר לתפקיד, והוא איננו בהכרח בעל מעלה עצמית של עמל ובחירה אישית. הוא בבחינת עבד לעם. מנהיג מעצב, לעומת זאת, הוא בבחינת נשיא מורם מעם, המרומם את העם למדרגתו הגבוהה. ביכולתו של מנהיג שכזה לרומם את עם ישראל לא רק בצורה הדרגתית, אלא גם בצורה פתאומית ולהביא לפסגות יוצאות דופן.
ביציאת מצרים הייתה הכוונה האלוקית לרומם את עם ישראל מהמצב הירוד של מ"ט שערי טומאה למדרגה גבוהה של קבלת התורה. על כן דווקא משה רבינו הוא אשר נבחר להיות מנהיגו של עם ישראל ביציאת מצרים.
הרב קוק זצ"ל מבאר את ההבדל בין אסטרטגיית ההנהגה של משה רבינו הנמשלת לשמש, שבו המנהיג, איש מורם מעם, הוא המוקד וסביבו סובבים ירחיו-מונהגיו. הם עולים אליו, וכך הם מתקדמים איתו להשגת היעדים. מנהיגותו של שמואל הנביא, לעומת זאת, נמשלת לירח. זוהי מנהיגות שבה המנהיג סובב את מונהגיו ויורד אליהם. (דרוש לחנוכת הרבנות, "ברקאי", חלק ו').

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת הסדר מאיר הראל מודיעין-אופקים וראש נחלת ש"י - מכון הראל.
תאריך:  03/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנהיגות לשעת חרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מל"ח עם קצת פלפל
אהרון שחר  |  3/04/15 13:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מעיין כפיר
איך חוגגים אסירים את ליל הסדר בכלא?    הרב וויזנר, הרב הראשי של שירות בתי הסוהר, מדבר על ההכנות לפסח, ההתחזקות בכלא והחרות הנפשית    "הלב נקרע מול הכאב של האסירים", הוא אומר, אך מאידך-גיסא מספר על התעוררות רוחנית נרחבת
ד"ר יואל רפל
המדרש, סיפורי העם ומסורות הדתות מרבים לתאר את דמותו ומעשיו של אליהו הנביא, ואף מצביעים על שורה של מקומות בהם ביקר ופעל    מסע בארץ בעקבות אליהו, לקראת ליל הסדר
איתן קלינסקי
גיבור הפסח שלי שלושה עשורים אחרי המבצע ממשיך להילחם למען מדינת ישראל באמצעות מפגשים עם פלשתינים, הוא עושה זאת, כי הוא חש חובה לפעול להמיר את המפגש עם העולם הערבי דרך ההדק וכוונות ירי ופצצות במפגש עם בני אדם
עידן יוסף
תסיע 56 נוסעים בין שער האשפות לשער יפו בתוך העיר העתיקה באמצעות שני קרונות על גלגלים    הסיור ילווה בהסברים בשבע שפות שונות
יצחק מאיר
הפרשנות ל"מניין לארבעה כוסות שואלת הגמרא"; "והיא שעמדה לאבותינו ולנו" ו"אחד מי יודע, אחד אני יודע, אחד אלוהינו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il