סבלנות" /> סבלנות" /> News1 | רוח האדם מצפה לתיקון
X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדורות ל"ג בעומר, מסמלי המרד, הזכירו את אש המחאה של בני העדה האתיופית הכועסים אבל בדיוק כמו שעם ישראל חיכה ארוכות לגאולה, גם הם, אחינו, יזכו בסופו של תהליך לקבל את המגיע להם סבלנות
▪  ▪  ▪
עיסוק מתמיד בפנימיות הרוח. חוגגים בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון [צילום: מאיר וקנין/פלאש90]
התלונות על קיפוח, הדרה וגזענות נשמעות גם מציבורים אחרים. זה לא מנחם, אך המהלך ששורטט כאן עשוי לספק פרספקטיבה היסטורית לתיקון המיוחל

1. כישלון המרד בשנת 135 לספירה סתם את הגולל על מלחמת העצמאות ההיא מול רומא. האידיאולוג הראשי של המרד, רבי עקיבא בן יוסף, הוצא להורג בקיסריה ואיתו שדרה רחבה של המנהיגות הדתית, העממית והצבאית. יהודה נמחקה מהרשומות וכונתה פלשתינה, ירושלים הייתה לאיליה-קפיטולינה וציון חגרה שק.
במצב זה של חוסר ודאות ברח רבי שמעון בר-יוחאי (תלמידו של רבי עקיבא) עם בנו אלעזר למערה, מעין תיבת נוח של תקופתו שהגנה מפני המבול. וכשהריבונות אובדת והתקווה לעצמאות מאופסנת בשק הזיכרונות הלאומי - מופנות המחשבות פנימה. שהגוף הלאומי מתפורר, נותרת הרוח חשופה ליחידי סגולה המתאמצים לדלות מים בששון ממקומות נסתרים.
העיסוק הגלוי היה בטקסטים המקראיים, המדרשיים וההלכתיים, בעוד שהעיסוק הסמוי נגע בשכבות העומק של השפה, בדמות האל, דרכי הנהגתו, חורבן וגאולה וכן הלאה, רעיונות ששכנו שם כל הזמן אבל לא קיבלו צורה ברורה.
עכשיו, כשהמציאות הפוליטית והמדינית קרסה, צצו ועלו מתוך ההריסות פרחי חשיבה אחרת, נועזת, פנימית, שבהיותה נחלתם של מתי מעט חכמים יודעי ח"ן, התכתבה עם הפילוסופיה, התיאולוגיה ואפילו עם המיתולוגיה, אבל במסלול מקביל, עצמאי, רוב הזמן לא נושק ולעיתים קרובות מורד במוסכמות.
כך, במשך כל ימינו כעם, וביתר שאת מאז נחרבנו, התנהלנו (לפחות) בשני קווים מקבילים: עולם גלוי ועולם נסתר, ציבור מול יחידים, שפת ההלכה הישירה והמשפט היבש מול שפת הסמלים העקיפה שהציתה את הדמיון. בעוד ש"בחוץ" אסרו על האנשת הרוח והרחיקו הרחקה יתרה מכל עיסוק ישיר באל שאין לו גוף ולא דמות הגוף, "בפנים" נגעו ללא מורא בגוף האל, וציירו תבניות ברורות של מה שנתפס כ"עולמות עליונים".
2. "בָּחוּץ שָׁאֲגוּ: אֵין דִין וְאֵין דַּיָּן. וּבְחֶדְרוֹ הַסָּדוּק, הַמְּנֻפָּץ / שָׁרוּ כְּרוּבִים / עַל יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה" (זלדה, "עִם סָבִי"). בעוד שבחוץ קרסו מבני הממלכה היהודית, הוקמו בפנים מבני הממלכה האלוהית שהכניסו לתוכה את העם היהודי לתקופת תרדמת שבמסגרתה תפקד כ"מת-חי": יצור כלאיים שלא נודע כמותו בהיסטוריה.
עם ללא ארץ, המפוזר באלפי קהילות בעולם, שחייהן התארגנו מלידה ועד מיתה באמצעות המשפט העברי וההלכה, וטקסיהן שימרו את התקווה לשוב ביום מן הימים הביתה לציון. היפהפייה הנרדמת חיכתה לנסיך שיבוא ויעורר אותה, ועימה את הממלכה כולה. ואכן, בעומק המציאות עסקו יחידי הסגולה בחלומות גאולה - לא רק גאולה אישית, אלא גם גאולה לאומית, שאיתה כך קיוו, תיגאל הרוח ותשוב לתחייה.
"מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה. קוּמִי צְאִי מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה... הִתְעוֹרְרִי. הִתְעוֹרְרִי. כִּי בָא אוֹרֵךְ... וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ" ("לכה דודי", ר' שלמה אלקבץ, צפת, המאה ה-16). הבריחה למערה אחרי חורבן הארץ, בעקבות המרד, הייתה אב טיפוס ליציאה לגלות ולקיום היהודי בה. אפשר לראות בסיפור על רשב"י ובנו תבנית היסטוריוסופית מרתקת, שליוותה את עמנו עם כניסתו לעידן המודרני. לפי הסיפור (בבלי, שבת לג) הסתתרו האב ובנו מעין השלטונות הרומיים במשך 12 שנים.
כשמת הקיסר, יצאו מהמערה וראו אנשים חורשים וזורעים. "אמרו: מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה!" תגובתם האלימה: "כל מקום שנותנים עיניהם, מייד נשרף". "יצאה בת קול ואמרה להם: להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם!" לאחר שנה קיבלו רשות ויצאו שוב, "כל מקום שהיה ר' אלעזר מכה, היה ר' שמעון מרפא. אמר לו: בני, די לעולם אני ואתה... התיישבה דעתם".
המערה כרחם, כמו הגלות. חורבן הרוח הוליד את החורבן המדיני, וההיבלעות ארוכת השנים ברחם האומות הסירה מעלינו את עול המדינה, כך שיכולנו לעסוק בשיקום הרוח, כדי להיוולד מחדש כאומה לגיטימית בין האומות. היציאה הראשונה מהמערה יצרה מאבק אלים בין עולם הרוח לחיי המעשה.
הביקורת על חידוש הרעיון המדיני בעם היהודי משותפת הן לזרמים דתיים והן לזרמים רדיקליים: שניהם רואים בקיום המדיני הריבוני בגידה ברעיון הרוחני. מבחינתם, "עַם הספר" ראוי להישאר בממלכת הספר ולא להתלכלך בחיי ממלכה, כלכלה ומסחר, צבא ודם. היציאה השנייה מהמערה עמדה בסימן פיוס בין העולמות. אומנם הבן עדיין קינא לאלוהיו, אבל האב הרגיע את חששותיו; הקיום הרוחני אפשרי בחיים המדיניים. יתרה מזו, הוא מחויב להתקיים דווקא שם, ולא להישאר במערה או בגלות, כשם שהעובר אינו נשאר לעד ברחם אמו. יש למה לצפות.
הניסיון להתכחש לבניין האינטלקטואלי האדיר בן 2,000 שנה, המכונה "קבלה", בשם הרציונליזם המודרני, כאילו השאיפה המיסטית היא מעשה בדים ותעתוע של הרוח, או באופן חריף יותר "עבודת אלילים" - נובע בחלקו מחטא היוהרה של התקופה המודרנית, שחשבה להכניס את רוח האדם לתוך כלא ההיגיון.
3. אי-אפשר לתאר את העידן החדש בתולדות עמנו, ובתוכו תנועת ההשכלה והתנועה הציונית עד להקמת המדינה - ללא העיסוק המתמיד בפנימיות הרוח, בשכבות העומק של העברית, במיתולוגיה של ההלכה, בחלומות המלכות, בשוטטות העומק של המיסטיקנים. אלו נוודי הרוח שהעזו להבקיע דרך בעולמות שנדמו חסרי צורה ואליליים כאחד, וללא ההתמודדות עם מה שכונה "משיחיות" - פעמים בהערכה ופעמים בפחד מפני הלא-רציונלי. גם המרידה בדת ובממסד הדתי השתמשה בכלי חשיבה נועזים שפותחו במשך מאות שנים באותו חלק נסתר של החשיבה הדתית.
אני כותב את הדברים ולחלון חדרי מתגנבים קולות המדורות הרבות שהודלקו לכבוד ל"ג בעומר, ואיני יכול להתעלם מהאש שהוצתה קודם, אש המחאה של אחינו ואחיותינו יוצאי אתיופיה. אסור להתעלם משגיאות הקליטה ועלבון הנקלטים. התיקון מתחיל בעבודה הפרטית של כל אחד ואחת מאיתנו.
החל מהסירוב לשמוע דיבורים פוגעים בקהילה, מהרצון הכן והאמיתי לראות את ילדי הקהילה לומדים יחד עם ילדינו, גרים בינינו ובתוכנו ולא בשכונות סגורות, ומההבנה האמיתית, חסרת הקלישאות, שכולנו צאצאים לעולים שעזבו את ארצות הנכר, שבהן שכנו דורות רבים ועלו ארצה.
כמעט כל עולה חווה פגיעה אישית וקשיי קליטה. התלונות על קיפוח, הדרה וגזענות נשמעות גם מציבורים אחרים. זה לא מנחם, אך המהלך ששורטט כאן עשוי לספק פרספקטיבה היסטורית לתיקון המיוחל. כ-1,800 שנים חלפו בין בריחתו של רשב"י למערה ועד שהעם היהודי יצא ממערת הגלות. אנחנו רק בתחילת התהליך. סבלנות.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 8.5.15)
תאריך:  10/05/2015   |   עודכן:  10/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוח האדם מצפה לתיקון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אידר משווה בין אובדן הריבונות,
אנלוגיה מוזרה  |  10/05/15 15:53
2
ריח האדם מצפה לתיקון
אהרון שחר  |  11/05/15 08:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אסתרליס
בהכנה לאירועים אחרונים ארגוני הקרן החדשה הכינו קבוצות פרובוקטורים כדי להפוך הפגנות שקטות ולגיטימיות לאירועים קיצוניים הגורמים לריב ומדון בעם
אורי שרגיל
ה'יהודי' הופקע מרשותנו אי-אז, הוא משמש אלפים שנה פח אשפה היסטורי שלתוכו משליך האדם, גם כשאינו בן-אדם, את מה שלדעתו נפסל, נשבר, התרוקן או התיישן
איתן קלינסקי
שרון גל יכול לגחך עצמו לדעת במחלת השכחה. כשזה מגיע לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, זה מדאיג ומעורר חמלה. אותו בנימין נתניהו שכח את התקיפה הבוטה שלו על ממשלה אחרת, שניפחה את הממשלה בהרחבת מספר השרים שרצו להסב לשולחן הממשלה
יעקב עמר
ערביי ארץ ישראל המנדטורית לפני שבעים שנה לא ידעו כלל כי הם עתידים יום אחד להקרא ה"עם הפלשתיני". באותם ימים של טרם המצאת עם פיקטיבי זה, הם היו סתם "ערבים" וכמו שאר הערבים במרחב העריצו את היטלר ובעיקר הוקסמו משנאתו החולנית ליהודים
צ'לו רוזנברג
תהליכי קבלת ההחלטות לפני מלחמת לבנון השנייה, עוד בתקופתם של שר הביטחון, מופז, ושל הרמטכ"ל, יעלון, היו תהליך קלוקל ובלתי סדור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il