X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני הפסוקים הראשונים של ספר דברים מלמדים שיעור בתוכחה: כיצד לומר, מתי לומר ומה לומר. כל אלו חיוניים כדי שהתוכחה תשיג את מטרתה: לבנות קומה נוספת בנפשו של האדם
▪  ▪  ▪
להכות בברזל בעודנו חם?

איך מעבירים ביקורת? כיצד לומר תוכחה? עניין מורכב זה מצוי בכל מעגלי החיים שלנו - הורים וילדים, בני זוג ועבודה. דומני שנוכל למצוא מספר תובנות משמעותיות בהקשר של תוכחה וביקורת בפרשת השבוע - פרשת דברים.
"אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן, במדבר בערבה מוֹל סוּף בין פארן ובין תופל ולבן וחצרות ודי זהב. אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע". בפסוקים אלו גנוזים דברי תוכחתו של משה רבינו לבני ישראל, ובמאמר זה נעמוד על מספר עקרונות מרכזיים בהעברת ביקורת - הכנה, תזמון ותוכן.
נקודה ראשונה - ההכנה. כשבאים להעביר ביקורת, יש להגיע מוכנים. אם הביקורת יוצאת ללא הכנה והכוונה - היא בדרך כלל מתלהמת, אין לה יעד מוגדר ולכן גם לא תשיג את מטרתה. במילים "אלה הדברים", נשים לב שמשה רבינו בא מוכן למפגש עם בני ישראל. הוא התכוון לומר את הדברים הללו שהם קשים, מוכיחים, וכדברי רש"י: "לפי שהם דברי תוכחות". אלו דברים שמשה חשב עליהם, והכין עצמו להעברת הביקורת והתוכחה. לא מדובר באירוע נקודתי שבו משה מתפרץ על העם, אלא במהלך מתוכנן, מחושב ומסכם.
נקודה שנייה - התזמון. מתי הזמן "הטוב" ביותר להוכיח או להעביר ביקורת? בעת המעשה? אולי עדיף לחכות עד יעבור זעם? מסביר רש"י שמשה רבינו מחכה 40 שנה להוכיח את בני ישראל, וכל כך למה? האם לא עדיף לומר את התוכחה בזמנה, ולהכות בברזל בעודו חם?
לעניות דעתי, נראה שביקורת הנאמרת בזמן המעשה היא התפרצות לא עניינית ולא מחושבת, ומבטאת את הכאב והזעם שחש הצד השני. בעת העברת הביקורת, חייבת להיווצר אווירה נטולת נגיעה אישית ואינטרסנטית. אין כאן נקמנות או התחשבנות, אלא עניין טהור ונקי ממניעים קטנים. התוכחה עניינה לבנות קומה נוספת בנפש האדם ולא חלילה למוטט אותו. מעניין לראות שאין זו המצאה של משה, אלא הוא למד זאת מיעקב אבינו שהוכיח את בניו סמוך למיתתו, כרוצה לומר: אני לא אהיה כאן יותר ואני מעוניין רק בטוב עבורכם.
נקודה שלישית - מה לומר. מה אומרים בדיוק כשמעבירים ביקורת? האם להיכנס לפרטי פרטים או לומר באופן כללי את הביקורת? עיון ברש"י מעלה כי צריך את שני האלמנטים הללו. "לפי שהן דברי תוכחות ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו לפני המקום בהן, לפיכך סתם את הדברים והזכירם ברמז מפני כבודן של ישראל".
רש"י מציין שמשה מנה כאן את כל המקומות. הוא לא פספס ולא השמיט, אלא ירד לעומק ולפרטים אבל ברמז - לא הרחיב ולא חשף. בדרך זו, השומע מבין ויודע שהמוכיח מבין במה מדובר וזוכר הכל, את כל הבעיות והנקודות שיש לתקן, ועם זאת הוא חס על כבודו ורק רומז לזה, ובכך סולל את הדרך לתיקון, ולא להכפשה שתוביל לסגירות ולחוסר רצון להתקדם.
אם כן, מצינו בפתח ספר דברים מפגש מסכם של משה רבינו עם בני ישראל - מפגש מתוכנן ומובנה מראש. משה עומד על ערש דווי, יודע שהוא עומד להיפטר מהעולם, והגיע הזמן הנכון להוכיח את עם ישראל שהוא כל כך אוהב, עד כי מסר נפשו עליהם אינספור פעמים. משה - בענווה, יש לומר - לומד מההיסטוריה, מאבותיו, מה לומר, מתי לומר ואיך לומר זאת, ורק בדרך זו, עם ישראל מקבל את התוכחה והביקורת ומסוגל להפנים ולהתגדל.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ בישיבת בני עקיבא אלקנה.
תאריך:  24/07/2015   |   עודכן:  26/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב דוד גרינוולד
פעולתו של משה ערב מותו - המלחמה נגד מדין - מלמדת אותנו על הדרך בה צריך לפעול מנהיג אמיתי, השם בראש מעייניו את טובת העם
הרב ד"ר רונן לוביץ
משה הקנאי אינו משה המנהיג, וגם יהושע הקנאי אינו יהושע המנהיג. מי שמגיע למנהיגות חייב לשקול את הדברים בקור רוח ולהכיר בקיומה של מציאות מורכבת
הרב ד"ר משה פינצ'וק
כניסתו של עם ישראל לארץ ישראל צריכה להיעשות בשיתוף אומות העולם - לא כדי לקבל את אישורן, אלא כדי שהתהליך יהיה מושלם מבחינה רוחנית אוניברסלית
הרב חנוך חיימוביץ
המלחמה הראשונה של עם ישראל אחרי קרוב ל-40 שנות נדודים במדבר מתחילה כיוזמה מלמטה למעלה, ומבוססת על העיקרון החשוב של פדיון שבויים
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
אשתו של און בן פלת מצילה אותו מגורלם של קרח ועדתו, ובכך בונה תיאוריה המציבה את התא המשפחתי כיסוד כיסא ה' ובחזית המאבק לקבלת עול מלכות שמיים
רשימות נוספות
ארץ חמדה?  /  הרב רפי אוסטרוף
מדברים מהשטח  /  הרב חגי לונדין
האחדות המייחדת  /  הרב צחי הלמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il