X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצפים מהממשלה שתדע לפתור משברים כלכליים בעוד שבישראל 2015 הממשלה יוצרת משברים - מתווה הגז, בעיות הדיור, תקציב, יחסי עבודה פיתוח המגזר הערבי ונוספים
▪  ▪  ▪
ממשלת ישראל. פותרת בעיות? [צילום: מרק ישראל סאלם/פלאש 90]

נושא המנהיגות נחקר ונלמד שנים ואנו עוסקים בו בכל תחום בחיינו. הציבור מחפש מנהיג פוליטיראוי לפני הבחירות,חברה עסקית מחפשת את המנכ"ל המוכשר שיוביל אותה. כהורים אנו מחפשים את מנהלבית הספר והמורים שינהיגו את הילדים להצלחות ואת עצמנו לכאלו שצריכים לתת דוגמה אישית טובה לילדינו. עולם המנהיגות עשיר במונחים של מה נדרש להיות מנהיג: כריזמה, ערכים מוסריים, השפעה, חזון ועוד. על דבר אחד מדברים פחות בתחום המנהיגות והרבה יותר בתחום הניהול והוא - ניהול המשברים. ניהול משברים הוא הפונקציה המנחה כיצד משתלטים על משבר, מצמצמים נזקופגיעה בשמו הטוב של הארגון, תוך גריפת יתרונות מהמצב.
ניהול משברים מקצועי כולל: איתור והערכת חולשות הארגון, מניעת התרחשות המשבר, מניעה מחולשות להתפרץ ללא שליטה, תכנון לקראת ניהול המשבר וניהול המשבר עצמו. כשמסתכלים על המציאות בישראל בקיץ 2015 רואים את המשבר כגורם כמעט קבוע. משבר בתחום הדיור ועליית מחירי הנדל"ן, מתווה הגז שנדחה ונדחה עד קיומו מוטל בספק. תקציב המדינה וחוק ההסדרים שספק אם יעברו כמתוכנן. משברים נוספים לא כלכליים בולטים בזירה המדינית מול ארה"ב, משברים בזירה הפנימית מול הפלשתינים וערביי ישראל, שיטת הבחירות בה משברים קואליציונים הם רק ענין של זמן.
השיקול הכלכלי צריך להיות המכריע
ניהול משברים מפורסם בעולם הפוליטי מוזכר באופן טיפולו של הנשיאקנדי במשבר הטילים בקובה בתחילת שנות ה-60. משבר זה לדעת חוקרים בתחום, הביא את העולם לסיפהשלמלחמת עולם שלישית,כאשר ברית המועצה הציבה טילים בליסטיים בקובה עם אפשרות לראשי חץגרעיניים שטווח פגיעתם סיכן את ארצות הברית. בניגוד למשברים קודמים התייעץ קנדי יותר זמן ועם יותר אנשים מחוץ לממסד הצבאי, פתח את הדיונים לאווירה בלתי פורמלית ורגועה. האופן בו ביצע קנדי סיעור מוחות עם מגוון משתתפים ודעות הביא לבחירת אופציה של הטלת סגר צבאי על קובה. אופציה זו הייתה איזון נכון בין שמירה על מעמד השל ארצות הברית אך גם לא היה בה מהלך התקפי כלפי הרוסים. בכך בעצם נימנעה כנראה מלחמת עולם שלישית. תוכנית הייצוב הכלכלית שהונהגה במשק בממשלת האחדות הלאומית (פרס ושמיר 1985) הינה דוגמה נוספת לניהול נכון של משבר, בה חברו הן הממשלה, בנק ישראל וההסתדרות למהלך כולל מתואם ומשותף של צימצום בגרעון הממשלתי. הצלחתה המקרו כלכלית של תוכנית זו הייתה - הורדה דרסטית ברמת האינפלציה שהגיעה לקצב של מאות אחוזים.
כשחוזרים למציאות בישראל 2015 נשאלת השאלה כמה מהמנהיגים הפוליטיים שלנו יודעים לצפות משברים, למנוע אותם ואם אנו נמצאים כבר בתוכם כיצד לנהל אותם. יש משברים שנראים פתירים יותר כמו משבר הדיור, לפחות בטווח הארוך - ע"י הגדלת ושיווק היצע הקרקעות תוך קרטריונים ברורים לזכאים לדירות ראשונות והקלות מיסוי רלוונטיות שיפעלו על צד הביקוש. סוגיה נוספת היא מחירם הכלכלי של המשברים. לדוגמה האם ההעברה (מבלי להיכנס לצידקתה או לא) בימי אלה של 600 מיליון שקל למיגזר הערבי על-מנת לאפשר פתיחת שנת הלימודים אצלם לאחר איומם בשביתה, אינה חלק מ"פיצוי" על משבר אמון שהתחזק בין מדינת ישראל וראש הממשלה לבינם בבחירות האחרונות.
בתקופה הכאוטית בה אנו חייםברור כי כישורי מניעתמשברים ובעיות כלכליות, ניהולם והפקת יתרונותהםדברמרכזי במנהיגות אפקטיבית. במצב הקיים בכלכלה נראה שניהול המשברים אינו במיטבו. משברים לא נימנעים ולא מנוהלים ולפעמים אפילו נוצרים כתוצאה מהתנהלות כושלת של הממשלה. במישור הכלכלי הנתונים הכלכליים צריכים להיות השיקול המרכזי היחידי בקבלת החלטות. לא כך נוהגת הממשלה בחלק מהבעיות.

הכותב הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א)אור יהודה. דוקטורנט לאתיקה.
תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  08/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתי הממשלה תדע לנהל?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כשהעם ידע לבחור
אהרון שחר  |  7/09/15 10:36
 
- האליטות לא מעבירות מתווה גז
קידוח לוויתן  |  7/09/15 11:39
2
ממשלת ישראל לא יודעת לנהל
אילן וולך  |  7/09/15 11:19
3
הממשלה מקבלת החלטות באוויר..
אורנה לרר  |  7/09/15 11:44
4
תגובה
לידור  |  7/09/15 14:44
5
הממשלה יוצרת בעיות ניהול ומשבר
רוני בן ארי  |  7/09/15 18:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
יצחק מויאל
כיצד החלטה של תוכנית "דירה בליסינג" מתיישבת עם העובדה שבימים אלה אישרה הממשלה מימון לפרויקט להכשרת חיילים משוחררים ודורשי עבודה למקצועות הבנייה, המשותף למדינה עם הסתדרות עובדי הבניין, מש' הביטחון, מש' הכלכלה והתאחדות בוני הארץ?
לילך ויסמן
חברי הכנסת יצביעו הבוקר כדי לאשר את מתווה הגז    ככל הנראה, הצבעה נוספת שהייתה אמורה להתקיים בנוגע להעברת הסמכויות בנושא הגז משר הכלכלה לממשלה - לא תתקיים    בינתיים, בקואליציה עדיין מנסים לגייס רוב בכנסת
שמעון זיו
בשעה טובה הונח תקציב המדינה על שולחן הכנסת לשנים 2016-2015, ואנחנו מתבשרים דרך העיתון של המדינה - כי יש עודפי גביה רבים, ולכן מחזירים את הכסף לתושבים על-ידי הפחתת המע"מ באחוז אחד. כמה זה ישפיע על השקופים של דרעי, כולם יודעים, אפס קצהו, אבל על רוכשי מכוניות יוקרה ובתים יקרי ערך ישפיע גם ישפיע
עופר וולפסון
במכתב ההתפטרות ששלח לראש הממשלה נתניהו הביע אקוניס תרעומת על-כך שלא זכה ממנו לגיבוי: "מטרת הסעיף הייתה לחדד את כללי האתיקה בשידורי החדשות, לא לסתום פיות"
דורון מצא
תוצאות הבחירות בישראל במרס 2015 הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של הח"כים הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי ולא מומשו
רשימות נוספות
ישראל דנציגר - מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה  /  יפעת גדות
גדולי התורה אישרו: ליצמן יהיה שר  /  איציק וולף
דרעי מעכב את מתווה הגז  /  עופר וולפסון
רמזים ברורים  /  איתמר לוין
הכל גן עדן האומנם?  /  שמעון זיו
המקרה העצוב של ד"ר כלכלה ומר ביטחון  /  דביר מור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il