X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים אלה מתלהט הוויכוח לגבי יחסי הכוחות בין הרשויות השופטת, המחוקקת והמבצעת. רבים מהנוטלים חלק בדיון נזעקים להגן על בית המשפט העליון, שאמור להגן על הזכויות של מיעוט הנפגעות על-ידי שרירות השלטון. בפרשת ה"הינתקות" - לא קיים בית המשפט העליון את תפקידו כמגן מפני שרירות וכוחניות, והתוצאה: הידרדרות ערכית ומוסרית שהתבטאה בגירוש, ושחיקה באמון הציבור במערכות המשפט
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש העליון. לא ממלא את תפקידו כראוי [צילום: איתמר לוין]

ערב ראש השנה תשע"ו, הוא גם ה- 13 בחודש ספטמבר למניינם. עשרים ושתיים שנים חלפו מאז היום שבו חל המפנה המסוכן והכואב בתולדות מדינת ישראל, יום ה- 13 בספטמבר 1993, שבו הכירה ממשלתה של ישראל האוסלואידית בכך שארץ ישראל איננה ארצנו, שהארגון לשחרור פלשתין (אש"ף) איננו ארגון טרור, ושה"שלום" חשוב מן הציונות. בעקבות אותו הסכם שנחתם בחגיגיות סוריאליסטית והזויות על מדשאות הבית הלבן החלה השחיקה וההידרדרות הן בכוחה של ישראל, הן בלכידותה הפנימית והן באמונה בחזון הציוני.
בהתאמה מלאה לאזהרותיהם של המתריעים, אותו "שלום" אוסלו הוביל למלחמת אוסלו, להידרדרות הערכית והמוסרית בישראל, לפערים העצומים בחברה, לשחיקה בכושר ההרתעה של ישראל, לנכונות לקנות שלום ואפילו "שלום" בכל מחיר מופקע שיוכתב על-ידי האויב, לרבות אותו אויב - רשות הטרור הפלשתינית - שהוכנס ללב הארץ בחסות ה"שלום", כאותו סוס טרויאני עתיק שהמיט אסון על טרויה העתיקה.
אין כוונת המאמר לטעון "אמרנו לכם", אלא למנוע חזרה על אותם מעשים שתוצאותיהם אינם מפתיעים את מי שלא חגג את פסטיבל "השלום", ובמידה רבה היה בבחינת אבל בין חתנים בספטמבר השחור 1993. מקובל ונכון לחשוב שיציאה למלחמה מצריכה לכידות פנימית והסכמה לאומית על הצורך בה ועל מטרותיה, אפילו במקרים שבהם המטרות לא הוגדרו באופן ברור. כך היה במלחמת השחרור, במלחמת ששת הימים (חילוקי הדעות צצו שנים מאוחר יותר, ואינם פוגמים בצדקת המלחמה) ובמלחמת יום הכיפורים. ללא תנאים אלה, ניהול המלחמה וההצלחה בה יהיו לקויים.
הדברים נכונים גם בענייני שלום. שלום אינו יכול להיות מושג באמצעי כפייה ואלימות, אלא בשכנוע. כאשר היציאה לתהליך השלום נעשית ללא הסכמה לאומית, וכאשר התהליך מתבסס על הנחות שגויות מצד אחד ועל פגיעה הן בחזון הציוני והן בזכויות האזרח והקניין של מאות אלפי אזרחים מצד שני, התהליך אינו יכול להצליח. אפילו אין תשובה אחידה לשאלה: מהי הצלחה? הפערים שנוצרו בחברה הישראלית ב-22 השנים האחרונות הם תוצאה ישירה של תהליך שהמובילים אותו לא ראו לנגד עיניהם את פגיעתו באותו ציבור, או שראו והתעלמו ביודעין.
מכאן קצרה הדרך להידרדרות הערכית ששיאה ב"הינתקות". בימים אלה מתלהט הוויכוח לגבי יחסי הכוחות בין הרשויות השופטת, המחוקקת והמבצעת ומערכת הבלמים והאיזונים ביניהן, ורבים מהנוטלים חלק בדיון נזעקים להגן על בית המשפט העליון, שאמור להגן על זכויות של מיעוט (ואף של רוב) הנפגעות על-ידי שרירות השלטון, אף כאשר זו מגובה בחוק שאושר בכנסת. בפרשת ה"הינתקות" - שהיא המשך ותוצאה של אוסלו - לא קיים בית המשפט העליון את תפקידו כמגן מפני שרירות וכוחניות, והתוצאה: הידרדרות ערכית ומוסרית שהתבטאה בגירוש, ושחיקה באמון הציבור במערכות המשפט ואכיפת החוק. הגירוש לא היה רק איוולת ופגיעה בזכויות האדם, אלא גם פגיעה של בית המשפט העליון במעמדו, במו ידיו.
תוצאה אחרת של התהליך בן ה-22, שהתחיל בהכרה בארגון טרור תוך התעלמות ממטרותיו המוצהרות, הייתה טשטוש ההבחנה בין אויב לאוהב, עד שהמצדדים בתהליך שכחו והשכיחו שאויב הוא אויב הוא אויב. טשטוש זה פגע ביכולתו של צה"ל להילחם באויב, הביא להתייחסות ליהודים כאויב - כך הוכשרו כוחות הצבא והמשטרה שביצעו את הגירוש, אבל הכנתם הפסיכולוגית/המנטלית הפסולה היא עניין למאמר נפרד - ושידר לאויב כי כוחה של ישראל להגן על עצמה נשחק. נסראללה הגדיר את ישראל בצדק כמדינת קורי עכביש.
עייפות הקברניטים - ולא הציבור - היא שהביאה בהמשך הדרך לכך שיש בקרבנו כאלה המשתוקקים שמשענת הקנה הרצוץ שלהם, מחמוד עבאס, יתרצה ויחתום על הסכם "שלום", שמשמעותו ויתור ישראלי על לב הארץ ובירתה ועל החזון הציוני שהיה קיים לפני היות מדינת ישראל, "קו ירוק", "שטחים" ו"כיבוש" ולא היה תחום במגבלות קו זה.
ואמנם, מעבר ללמעלה מ-1500 "קורבנות שלום" יהודיים ואלפי קורבנות ערביים, נזקו העיקרי של התהליך הוא ערעור האמונה בחזון הציוני ובצדקתו. משבר זה מתבטא במערכות החינוך, הביטחון, התקשורת והמשפט, ומחייב שינוי כיוון דחוף ושיבה למכנה המשותף שהיה קיים במדינת ישראל הצעירה: עלייה והתיישבות.
אנחנו הבוגרים של הסתיו ההוא, שנת 93 - קובעים: הבטחתם יונה, עלה של זית / הבטחתם שלום בבית, והבאתם ריב ומדון / הבטחתם אביב ופריחות, והבאתם גירוש ועקירות / הבטחתם לקיים הבטחות, אבל מכרתם אשליות. / הבטחתם יונה, והבאתם "שלום" שהוא גם מלחמה וגם חרפה. / אל תפנו אותנו, פנו את עצמכם. / במקום חזון ה"שלום", נשוב לציונות ולציון. כך יש לומר לכל מי שינסה להפיח רוח חיים בתהליך השקרי. מה שמתבקש לקראת שנת תשע"ו איננו המשך הטחת הראש בקיר, אלא חישוב מחדש של המסלול ושיבה אל החזון הציוני.

תאריך:  16/09/2015   |   עודכן:  16/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנחנו הבוגרים של סתיו, שנת 93
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
דברי תוכחה, ולא של נביא.
ר.ב.ז  |  16/09/15 13:29
2
רון בריימן מלבה שנאה ומסית
אחד העם  |  17/09/15 01:11
 
- מה לעשות שבג"צ מגן על ערבים
שבונים  |  19/09/15 23:01
 
- אני בהחלט מסכימה עם אחד העם
עטרה שגב קלימי  |  22/09/15 12:38
3
הדברים המובאים כאן במאמרו
למאמרו של בריימן  |  17/09/15 08:22
4
שלטון החוק והביקורת השיפוטית1
צרצר  |  18/09/15 12:49
5
שלטון החוק והבקורת השיפוטית2
צרצר  |  18/09/15 12:57
6
שלטון החוק והבקורת השפוטית3
צרצר  |  18/09/15 13:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תוכנית ההינתקות
מערכת ארגון גישה
ב-11 בספטמבר 2005 ננטש הבסיס הצבאי הישראלי האחרון ברצועת עזה. המדיניות הישראלית מאז דנה את תושבי הרצועה לחיים משובשים, מסוכנים וחסרי תקווה. דומה שכעת מכירים רבים בטעות הזאת. אפשר, נחוץ וראוי לערוך תיקון מיידי
אסתר שניאורסון גרי
בתקופת ההינתקות אמר אחד התושבים למראיין בגלי צה"ל, אתם לא שואלים האם נחוצה ההינתקות, לא מביאים מומחים לאולפן שיסבירו, שמהלך כזה עשוי להגביר את האלימות    המראיין אמר כי "אין מה לשאול על מהלך שכבר ידוע שהוא מבריק"
יוסף מנדלביץ
לולא אומנו החיילים להקהות את רגשותיהם, הרי שבהתנגשות בין חיילים ומתנחלים, החיילים עם לב יהודי היו נסוגים. הגירוש היה טרגדיה לאומית, ועל כך אפשר ללמוד עד היום מניתוחים אסטרטגים, מסיפורי מגורשים ומן החיילים עצמם
תרצה הכטר
השאלה העומדת על הפרק אחרי עשור ל"הינתקות" איננה האם רוב הציבור מוכן להודות כיום ששגה לפני עשור כשתמך ב"תוכנית ההינתקות" פרי יוזמתו של ראש הממשלה דאז, אריק שרון? נכון יותר לשאול איך קרה שרוב הציבור לא השתכנע לפני עשור שאין לגרש 10,000 מבתיהם? במה שגו מארגני המחאות כנגד יישום תוכניתו של שרון?
אורית ארפא
עם כל הכבוד לאורח החיים הדתי של אנשי גוש-קטיף ושל ציבור המתנחלים הדתיים, בימים שבהם הבתים שלהם - והארץ כולה - היו נתונים בסכנה, היה עליהם לדעת כי חיי אדם קודמים למצוות פולחניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il