X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין בתביעה שגרתית מגלה, כי שמאים מטעם חברות ביטוח פוסקים ירידת ערך נמוכה במיוחד למכוניות שניזוקו, מפחד שלא יועסקו אם יקבעו את ירידת הערך האמיתית
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: דוברות מד"א]

ורדה גלאור קמה בבוקר חורפי ונדהמה לגלות, כי עץ נפל על רכבה אותו קנתה חודשיים וחצי קודם לכן. מעוצמת הנפילה נפגעו חלקים רבים ברכב, הגג התרסק לחלוטין ונגרם נזק לחלקים נוספים בפחחות הרכב. גלאור פנתה לחברת הביטוח מגדל, והאחרונה מינתה שמאי לבדוק את ירידת הערך לאחר התיקון שהוערך ב-8.65% ובסך 8,456 שקל. הרכב תוקן במוסך של יצרן הרכב, והוחזר לבעליו תוך תשלום הסכום של ירידת הערך שנקבע.
גלאור רצתה לבדוק אם אכן הסכום של ירידת הערך אותו קיבלה תואם את ירידת הערך האמיתית. היא פנתה לסוכנות בה רכשה את הרכב, ניסתה למכור שם את הרכב, והתברר לה שערך הרכב ירד ב-50,000 שקל בשל הפגיעה והתיקון. בסוכנות הרכב הציעו לה לפנות לשמאי פרטי שיחווה את דעתו בעניין ירידת הערך הריאלית. הלה העריך את ירידת הערך ב-37.5% - כמעט פי חמישה מהערך אותו קבעה חברת הביטוח.
בצר לה, פנתה גלאור לחברת הביטוח והציגה בפניה את חוות הדעת של השמאי ודרשה את ההפרש. מגדל מינתה שלושה שמאים אחרים מטעמה. הראשון, משה אקרמן, שלא ראה כלל את המכונית, קבע ירידת ערך של 14%. האחרים נתנו חוות דעת שלפיה ירידת הערך היא של 16.5% ושל 22%. כבר בשלב זה מדובר בתוספת של מעל 100% מהערך אותו קבע השמאי הראשון של מגדל. זו קבעה כעת את ירידת הערך על 17.5% (הממוצע בין שלושת השמאים החדשים) ושילמה את ההפרשים לגלאור - אך זו עמדה על קבלת מלוא הירידה לפי ההערכה שבידיה והגישה תביעה.
בבית המשפט ובפסק דינו של השופט אלי ספיר נחשפה תמונה מדאיגה וכואבת בנושא קביעת ירידת ערך באמצעות שמאי של חברת ביטוח. מתברר, שיש פער גדול בין ירידת ערך בשל הנזק לגוף הרכב, לבין ירידת ערך מסחרית-פסיכולוגית שבאה לידי ביטוי במחיר של קונה רכב פוטנציאלי.
בית המשפט העליון קבע בעבר (פסק דין מוריאנו) את ההלכות המנחות בדבר ירידת ערך מסחרית, שם הוחלט שיש לתת פיצוי התואם את ירידת הערך המסחרית, ולא להסתפק בירידת ערך רק בשל הנזק הפיזי של הרכב. אולם במקרה הנדון התעלמה מגדל מהלכת מוריאנו, וקבעה פיצוי מופחת תוך שהיא עושה דין לעצמה. דומה שהיא הסתמכה על כך שמבוטחים לא יבדקו לעומק את הפיצוי האמיתי שמגיע להם, וכך היא חוסכת לעצמה מיליוני שקלים בשנה.
השופט ספיר אומר: "כיצד ניתן לדרוש ממבוטחת שאינה מצויה כלל בשמאות וירידת ערך להעלות על דעתה, כי עליה למכור את הרכב במצבו הניזוק, כאשר השמאי קבע ירידת ערך כה נמוכה, בשיעור של 8.56% ובשווי כספי של כ-8,000 שקל. הרי מזלה של התובעת שניגשה בתום לב לחברת הטרייד אין, כאשר סברה, לאור המצג השגוי שהוצג בפניה, כי בעלות נמוכה תוכל למכור את מכוניתה שניזוקה ולחזור ולהחזיק ברכב חדש עם הפסד מזערי. רק לאחר אותה פנייה, התחוור לתובעת גודל ההפסד וזה היה הטריגר שהביא להגשת התביעה כולה".
בפסק הדין נחשפה - כהגדרת בית המשפט - הפאשלה במלואה. מסתבר שהשמאים פועלים על-פי תעריפון של איגוד השמאים, המנוגד בעליל להלכת מוריאנו, וקובעים ירידת ערך שאינה נכונה, ובכך מעשירים את קופתה של חברת הביטוח. שמאי הרכב מטעם התובעת, ויקטור עידן, הסביר, כי שמאי שלא מתיישר עם התעריף של חברות הביטוח - לא מקבל עבודה.
בית המשפט החליט, כי יש לפצות את גלאור לפי ירידת הערך של השמאי מטעמה. בית המשפט לא הסתיר את ביקורתו על מגדל וקבע שהתובעת נפלה קורבן לטיפול בלתי מקצועי שלה. עוד התייחס השופט ספיר לטענת בא-כוחה של מגדל, לפיה גלאור הייתה יכולה להקטין את נזקה אם הייתה מוכרת את הרכב לפני שתוקן. על כך אומר בית המשפט: "מוטב היה שבא כוח מגדל לא הייתה טוענת טענות אלה".
המסקנה: אין לסמוך על ירידת הערך שקבעה לכם חברת הביטוח. בכל מקרה של תאונה (חלילה) יש לבדוק את סכום השמאות מול שמאי פרטי, שאינו כפוף לדף ההוראות של חברות הביטוח, ואינו מפחד שיפטרו אותו בשל קביעת סכום ריאלי לירידת הערך של הרכב.

הכותב הוא בעלי משרד עו"ד יוסף ויצמן, משנה לראש לשכת עורכי הדין וראש ועדת הוצאה לפועל בלשכה.
תאריך:  24/09/2015   |   עודכן:  24/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלי ספיר  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפל לה העץ
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אני בשוק מן התגלית המפתיעה
אהרון שחר  |  24/09/15 09:15
2
סגנון כתיבה ילדותי ולא בשל ל"ת
משה שחר  |  24/09/15 09:48
 
- סגנון כתיבה מצויין
אהרון שחר  |  24/09/15 11:23
3
"טוב" שיש מגדל...
"אמת בפרסום"  |  24/09/15 15:05
4
מדוע לא צויין שם העו"ד המייצג?
נועה אורן  |  24/09/15 16:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק איתן (פרנלדס)
פסק דין חדשני של בית הדין לעבודה מרחיב את זכותן של נשים לגימלת שמירת הריון - גם כאשר מתברר בדיעבד שלא היה צורך בצעד זה
משה חסדאי
העבר ההיסטורי של העם היהודי נחרת בתנ"ך, אבל גם העתיד המזהיר, פרוש כעל כף היד, ויכולים ללמוד עליו מפורשות בתנ"ך ובתלמוד
עמיר פרץ
עמיר פרץ מספר על החיפוש המפרך ומורט העצבים אחר אחיו במלחמת יום הכיפורים, אי-שם מעבר לתעלה
אלברט שבות
אין ספק כי נוצר נתק בן אלפי שנים עם הכרת הבורא והבריאה, והאמונה היא זו שמילאה את הוואקום של ההכרה    תפקיד המשיח אפוא למלא בחזרה את הוואקום הזה ולהפיח בו את אותו התוכן שהכירו אבותינו ביציאתם ממצרים ובמעמד הר סיני
יוני בן-מנחם
לישראל, הרש"פ ותנועת חמאס אין אינטרס להסלים כרגע את המצב הביטחוני. ישראל צריכה לנקוט בתקופת החגים מדיניות תקיפה וחכמה ולהימנע מצעדים שיאחדו את הפלשתינים נגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il