X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלום יעקב מלמד אותנו על הדרך בה ניתן להתעלות מבחינה רוחנית וערכית - עלייה המשנה גם את עצם מהותו של האדם
▪  ▪  ▪
[ציור: ויליאם בלייק]

יעקב בורח מאחיו עשו והולך אל הלא נודע. בלילה הראשון מחוץ לבית הוא חולם: "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו".
חז"ל לימדו אותנו בגמרא ש"אין מראים לו לאדם [בחלום] אלא מהרהורי ליבו" (ברכות נ"ה, ע"ב). יעקב נמצא כרגע בנקודת שפל. הוא נמלט על נפשו, ללא בית חם ומגונן, ללא משפחה, ללא ודאות מה יילד יום. יש לו שאיפות גדולות, אבל הלילה חשוך ואין אור בקצה המנהרה. החלום משקף את הרהורי ליבו, את השאיפות הכמוסות. יעקב מבין שכרגע הוא נמצא על הקרקע. מכוסה בחול, מוקף באבנים, אבל השאיפות שלו הן בשמיים. לצמוח, לטפס, להגיע מעלה-מעלה.
הבחירה בסולם אינה מקרית. סולם הוא משל לעלייה הדרגתית, לטיפוס עיקש אך עקבי, לחריקת שיניים עם כיוון ברור. מלאכי האלוקים העולים ויורדים בסולם מביעים את החששות של יעקב: יש כאלו העולים, אולם יש כאלו אשר יורדים. בכל טיפוס עלולה להיות נפילה. יעקב מודע לכך שהכיוון הכללי הוא למעלה, אך הוא יודע שייתכנו עיכובים. ייתכנו מחסומים וייתכנו גם נפילות. כל זה לא משנה כל עוד הכיוון הכללי הוא למעלה.
ה"שפת אמת" מחדש דבר נפלא. האדם העולה למעלה לא נשאר אותו אדם. הוא משתנה עם כל שלב בעלייה והשינוי הזה בכוחו להביא את האדם לגבהים אדירים, וכך הוא כותב:
"בפסוק 'והנה סולם מוצב ארצה' וכו' ולא כתוב 'ניצב'. כי סולם זה צריך האדם להעמידו כאשר מתקן מלוא קומתו. והנה הוא הסולם שגופו למטה ונשמתו מגיע השמימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו... לכן אדם נקרא מהלך בכל אלה המדרגות של הסולם... שהאדם המהלך ונשתנה בכל עת ועת מדרגה לדרגה במדרגות הסולם הנ"ל. נמצא תמיד הולך בדרך חדש לגמרי. וצריך סייעתא דשמיא ביותר בכל עת".
האדם המטפס על מדרגה מסוימת משתנה באישיותו בעצם הטיפוס. אם האדם הצליח לטפס גבוה, סימן שהוא לא רק התקדם אלא הוא גם השתנה. יש כאן לא רק שלב חדש, אלא אדם חדש עם כוחות חדשים. הלימוד הזה פותח בפנינו הבנות בדבר כוחו של האדם. הכוחות אינם מוגבלים. איננו מכירים את עצמנו. אנו משתנים כל הזמן.
השאיפה לטפס למעלה היא בעצם השאיפה להיות טובים וגבוהים יותר. בתחום הכושר הגופני נהוג להשתמש במושג "סרגל מאמצים". תוכנית אימונים בנויה מסרגל מאמץ שבסופו האדם מגיע ליכולות גופניות, אך גם נפשיות, שבכוחן לגרום לו לשבור שיאים. גם במאמץ הרוחני אפשר וצריך לדבר על סרגל, או יותר נכון על סולם, סולם מאמצים רוחני, אשר בכוחו להביא את האדם ליכולות גבוהות יותר, לשבור שיאים, לנפץ תקרות זכוכית רוחניות ולגעת בשמיים.
בכל אחד מאיתנו יש משהו מחלומו של יעקב, כולנו חולמים להגיע רחוק, גבוה. בין כולנו מסתובב לו יעקב עם סולם על הגב ומתחנן בפנינו: אל תפסיקו לחלום, תמשיכו לשאוף, תמשיכו להתקדם. המפתח לשינוי נמצא בשאיפה לעלות גבוה. ועלינו לזכור, כי כאשר אנו מטפסים אנו מחדשים, אנו משתנים, אנו הופכים לאנשים גבוהים יותר. ובסופו של הסולם אפשר לפגוש באלוקים: "והנה ה' ניצב עליו".

הכותב הוא ראש ישיבת אמית כפר גנים פתח תקוה ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  20/11/2015   |   עודכן:  20/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יהודה ישרים
יצחק ורבקה טעו כאשר ניסו לחנך בצורה זהה את יעקב ועשו, מבלי לשים לב להבדלים ביניהם - והתוצאה היא יצירתם של ישראל ואדום, המנוגדים בתכלית הניגוד
הרב צחי להמן
בטחונו של אברהם אבינו בכך שעבדו ימצא אישה ליצחק בארם נהריים, הוא שמוביל בסופו של דבר להצלחת השליחות. בטחונו של מנהיג יכול לחולל שינוי
הרב פרופ' נריה גוטל
לוט היה בעל כישורים ואפשרויות להפוך למנהיג, ובשלב מסוים אפילו אנשי סדום מכירים בכך - אך בהיותו נגרר ולא גורר, הוא הופך לדמות פסיבית המגיעה לשפל המדרגה
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
הנדודים הנכפים על אברהם אבינו מוציאים ממנו את המיטב - וכך גם עלה בגורלו של עם ישראל בנדודיו בין העמים
הרב ד"ר יוסף פריאל
חמשת הסיפורים הפותחים את התורה מלמדים על חולשות אנושיות עתיקות יומין, איתן גם אנחנו מתמודדים
רשימות נוספות
על מטרות ואמצעים  /  הרב מאיר מימון
מנהיג שנכשל  /  הרב יובל שרלו
אחריות אישית  /  הרב יהושע גרינשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il