X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עובדי הציבור הם, כידוע, נאמניו ומשרתיו של הציבור וביקורת היא מניע מרכזי לשיפור השירות לציבור, לאיתור ליקויים ותיקונם, להגברת הנשיאה באחריות של המנהל הציבורי ולשקיפות פעולות הרשות המקומית הביקורת בין היתר נועדה למנוע איפה ואיפה בין אזרח לאזרח אבל בהר אדר פועלים במסגרת אחרת ואולי לא
▪  ▪  ▪
הר אדר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

חובת הכנת התקציב ואישורו
פקודת העיריות סעיף 206 (א) קובעת כי הגזבר יכין הצעת תקציב לעירייה (ובכלל זה מועצה מקומית, הערה שלי). על-פי הנחיות ראש העירייה, ראש העירייה יגישנה לאישור המועצה, לא יאוחר מחודשיים לפני תחילתה של שנת הכספים שאליה מתייחסת ההצעה..."
מועצת הר אדר הייתה צריכה על-פי חוק לאשר עד סוף חודש אוקטובר כמצוין לעיל, תקציב שנתי לשנת 2016, בפרט לאחר דרישות האופוזיציה - "סיעת תושב במרכז" ביישוב הר אדר, שיש לעשות כן כמתחייב בחוק אולם עד היום מועצת הר אדר לא אישרה תקציב לשנת 2016 למרות דרישות החוק כמתואר לעיל, לעשות כן, עוד לפני תום שנת 2015.
מי מנהל את הרשות המקומית?
כשבעל עסק עצמאי נכשל בעסקיו, רק טבעי שהוא ישלם את המחיר על ניהול כושל של עסקיו, וניתן לומר שזה למעשה עניינו הפרטי. אממה, כאשר ראש רשות מקומית משאיר עשרות ואולי מאות אלפי שקלים חוב ברשם החברות, כתוצאה מניהול כושל של עסקיו, והולך להיות בעל תפקיד ציבורי, זה מחייב ומצריך בדיקה של האחראים, בפרט של הגורמים המוסמכים כמו למשל, משרד מבקר המדינה ועוד.
האם זו דרך ושיטה של נבחרי ציבור לנצל את משאבי הציבור ולחיות על חשבון הציבור, תשפטו אתם הקוראים.
ראש הרשות המקומית בהר אדר, חן פיליפוביץ השתמש בעסקיו הפרטים בהקמת חברות כדי לא לשלם את חובותיו לרשם החברות, ובכלל, דפוס התנהגות זו של ראש הרשות עובר כחוט השני בפעולותיו ומעיד יותר מכל על כשל בהתנהלות לעתיד בתפקידו הציבורי (התנהלות זו נעשתה לעתים אם כבעל מניות ואם כמנהל בחברות אותם הוא הקים וסגר).
למה הדברים מובאים כאן?
מבחינת הציבור, יש כאן לקיחת סיכון, בפרט לאור התנהלותו בעבר. האם יש כאן השלכות לעתיד ועל תפקודו כראש מועצה מכהן? התשובה ברורה וגלויה לעין, אבל הציבור לא היה יכול לדעת מכיוון שהנתון מעברו הוסתר מלכתחילה מעיני הציבור, ולכן הציבור לא היה יכול היה לדעת ולא לשפוט, האם ראש המועצה צבר כישלונות בעבר בעסקיו או לא.
האם הציבור ייאלץ לשלם על כך?
ככל הנראה שכן, למעלה מזה, הציבור ישלם על זה פעמיים. פעם אחת בגלל הניהול הכושל של ראש המועצה באי מתן סדר עדיפויות נכון לשירות התושבים, ופעם נוספת כתוצאה מהגדלת חיובי ארנונה לכיסוי הגירעונות.
כך לדוגמא: נטען, כי ראש הרשות מעדיף להוציא את הכספים לבניית משרדים מפוארים ומרווחים במקום לתת שירותי רווחה וחינוך לתושבים, ובכך למעשה הוא יוצר גירעון בתקציבי הרשות, שבסופו של יום יכוסה על-ידי הגדלת חיובי ארנונה על גב הציבור לצורך כיסוי תשלומי הלוואות מהבנקים שראש המועצה מתעתד לקחת מהם.
אם אתם שואלים מה יקרה לראש המועצה, אני יכול להרגיע אתכם. זה הפך להרגל ולשיטה ברשויות המקומיות ומשרד הפנים נותן לזה יד, אם במישרין ואם בעקיפין. הוא נמנע לפקח על הרשויות או להוציא להם חוזרים מנחים מה לעשות וכיצד לנהוג, ואם זה לא מספיק ראש הרשות ימשיך לקבל משכורת חודשית על חשבון הציבור על "הישגיו" המדומים והגירעונות בתקציב הרשות ימשיכו לצמוח ולגדול והחובות ברשם החברות ימשיכו להצטבר ואיש לא ישאל הכיצד, גם לא מבקר המדינה.
הרי ידוע שגם אם נמתחות ביקורת, דוחות מבקר המדינה תמיד מונחות על המדף בחוסר מעש וללא אכיפה על-ידי מאן דהוא. וישאל השואל על מה הבדיקה?
חוקיות פעולת הגוף המבוקר
מטרת בדיקת חוקיותה של פעולה שעשה גוף מבוקר או בעל תפקיד בגוף שהפעיל סמכות או הוציא כספי ציבור, נועדה לברר אם היה מסמכותו החוקית לבצע את הפעולה; ובדיקת סדירותן של פעולות שננקטו או הוצאות שהוצאו נועדה לברר באיזו מידה והקפיד על קיום חוקים, נהלים ונורמות ראויות בעת ביצוע פעולות אלה.
למה ראש מועצת הר אדר קיבל ציון נכשל בניהול תקציב
בזמן שראש מועצת הר אדר מתלונן על כך שהגרעון בתקציב 2015 נובע מהקיצוץ במענקי משרד הפנים? מתברר שאין לאמירותיו או לטענותיו כל אחיזה במציאות. מטיוטת תקציב מועצת הר אדר לשנת 2016 לעומת תקציב ביצוע בשנה הקודמת, כפי שעולה מהנתונים המובאים בתקציב, מופיעים נתונים שונים לחלוטין. כך למשל מתברר, שמענקי משרד הפנים בשנת 2015 לא רק שלא קטנו, אלה אף גדלו מהתחזית שהופיעה בתקציב שאושר, ולמרות זאת ראש הרשות ומועצת הר אדר מציגים לראשונה בתולדות היישוב גרעון תקציבי עצום.
חבר מועצת הר אדר חיים מנדל שקד (ראש סיעת התושבים במרכז) אומר: "בימים אלו החלו דיוני התקציב ביישוב הר אדר, יישוב זה שהיה בעבר מושא לקנאה על ניהול תקציב מדויק, על-ידי ראשי המועצה הקודמים, אשר הציגו שנה אחר שנה תקציב מאוזן. בראשותו של ראש המועצה המכהן חן פליפוביץ השתנה ולראשונה הגיע היישוב לראשונה בתולדותיו, לגירעון של כמעט 2 מיליון שקל כולל את הירידה בהכנסות".
תקציב מוגדל ממשרד הפנים והגירעון רק הולך וגדל
תקציב מועצת הר אדר הינו כ-30 מיליון שקל, מתוך תקציב זה מענקי משרד הפנים בשנת 2015 היו 735 אלף שקל, כך שבעצם היה גידול של 42 אלף שקל אל מול תחזיות תקציב 2015. למרות זאת, ראש מועצת הר אדר משתשמש בתירוץ לקיומו של הגירעון בכך שהגרעון של כ-1.5 מיליון שקל נובע מקיצוץ מענקי משרד הפנים" והאמת לגמרי אחרת.
היה מי שטען, כי אחד הדברים המקוממים בהתנהלותו של ראש המועצה פילופיץ הוא הניסיון להקטין את הגרעון במקומות הכי קלים וזאת דווקא על-ידי קיצוץ בשירותי המועצה לתושביה כמתואר לעיל: באמצעות קיצוצים בחינוך, בתרבות, בנוער ובביטחון, וזאת באחת התקופות המתוחות ביותר בשנים האחרונות ללא תוכנית מסודרת ותוך שיתוף חברי המועצה כנהוג בכל גוף מסודר.
לדברי חבר מועצת הר אדר מנדל שקד "מצב זה מעיד על כישלון ניהולי חמור וחוסר יכולת תכנון וביצוע של הקואליציה הנוכחית". שקד מוסיף, "המועצה מתנהלת בחוסר שקיפות במשך תקופה ארוכה ומעבירה תקציבים בין סעיפי התקציב מאחד לשני ללא אישור מליאת המועצה ובניגוד לחוק ומנהלת את כספי הציבור ברשלנות. למעלה מזה, מסתירים מחברי המועצה ומהתושבים את הגרעון ולאחר שהדבר מתגלה, מספרים להם שהגרעון נובע מביטולי מענקי משרד הפנים - דבר שבפועל הוא שיקרי".
עוד מציין מנדל שקד, "בניגוד לשנים קודמות רק השבוע קיבלנו את הצעת תקציב המפורט לשנת 2016 שהיינו אמורים לקבל לפי החוק, לפני למעלה מחודשיים וכבר רצים לאשר אותו בשבוע הבא. אולי ראש המועצה קיווה שלא נספיק לראות את הנתונים האמיתיים ואת עומק הגרעון ולאן הולך ונעלם הכסף. מה חשב ראש הרשות שאפשר להעביר התקציב בכזו, פשטות וללא תיקונים או שינויים, כפי שבוצעו בשנתיים האחרונות"?
מועצת הר אדר צפויה לדון בימים הקרובים בתקציב המועצה לשנת 2016 כאמור באיחור רב. האופוזיציה בהר אדר מקווה כי ראש המועצה והשותפים הקואליציוניים שלו, לא יתנו יד לתקציב מסוג זה ולא יאשרו את התקציב כפי שהוגש כאמור בשל סדרי העדיפויות המעוותים שבו ויצמצמו את הפגיעה המתוכננת על-ידי ראש המועצה בתושבים שנובעת בעיקר בשל כישלונו הניהולי של ראש המועצה. ולכן יש להיאבק לשינוי סדרי העדיפויות המעוותים, בתקציב.
אי-אפשר שלא להזכיר את הזהרותיו של מבקר המדינה בעניין לקיחת הלוואות ואומר: נטילת מלוות באופן לא מבוקר ופירעונם ללא התחשבות ביכולתן הכספית עלולים להביא להידרדרותן הכספית של רשויות מקומיות ומועצות ואף לפגוע בעתיד במתן שירותים לתושבים.
לפיכך, בכל נקודת זמן קיימת משמעות ליתרת המלוות שעל כל רשות מקומית להחזיר בשנים הבאות.
עוד מוסיף המבקר בנושא זה: לקיחת הלוואות לאיזון תקציבי הנציחו את תלותן של רשויות במלוות ויצרו מציאות שבה, לא זו בלבד שמצבן הכספי של רשויות מקומיות לא השתפר, אלא שנטל ההתחייבות העתידי שלהן גדל, ולמעשה הן "משכנו" את עתידן למען ההווה. לפיכך, על משרדי הפנים והאוצר והרשויות המקומיות לנקוט סדרת פעולות לצמצום השימוש בכלי המלוות, ובעיקר במלוות לאיזון תקציבי, במטרה לתקן את המצב שנוצר.
ביקשתי את תגובת סגנית ראש המועצה ענת כנפו, והיא הציעה לחכות לדיון במועצה על התקציב לשנת 2016.
סוף דבר הכול נשמע
טוהר המידות והמאבק בשחיתות הוא קריטי וחיוני לבריאותה של כל חברה וחברה, השחיתות מסכנת ותסכן כל משטר דמוקרטי, השחיתות הפושה בהתנהלות הרשות גורמת לציבור לאבד את אמונו בה ותוצאתה, מפוררת מבפנים את החברה.
בהר אדר מי שמעז לבקר לבקר יבולע לו, תשאלו את תושבי הר אדר, אפילו מי ששם שלט על ביתו ומציין כי הוא תומך בקבוצה אחרת, מוצא את עצמו בחיובי ארנונה ואגרות מופרזים ומוגזמים במקרה. אחר תלונות אישית, התבלבלו היוצרות, מה שהיה פעם התנהלות של עולם עליון הפך לתחתון.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג האישי שלי להלן
המאמר פורסם לראשונה בבלוג האישי שלי.
הכותב הוא יועץ משפטי ופוליטי, מסקר את הכנסת, ומרצה בנושאי חוק משפט וממשל.
תאריך:  12/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט שבות
אם שי ניצן פרקליט המדינה נתפס, במספר הזדמנויות, משקר כדת וכדין ובמצח נחושה, ואם-כן מדוע הוא יושב עדיין מאחורי שולחן העבודה במשרדו ולא מאחורי סורג ובריח?
אפרים הלפרין
כולנו ראינו את התוכנית "עובדה", עם עדויות שקשה מאוד לסתור אותן על הסגרת אנשים לעינויים ולמוות בייסורים על-ידי פעילי זכויות אדם לכאורה מהשמאל, ומעניין מה יש ל"בצלם" לומר על כך ממש ממש בסופה של התוכנית
ספיר זיו-און
אני חושבת שעל הממשלה לפעול בכל דרך אפשרית על-מנת שתושבי המדינה יצליחו להתקיים בכבוד    אומנם באופי האדם להסתכל תמיד על הדשא הירוק יותר של השכן, ונכון שהמילקי בברלין עולה שקל, אבל הוא לא משתווה למילקי שלנו    מדינתנו דורשת השקעה ונשיכת שפתיים כדי לחיות בה, אך היא שווה את זה
רועי אורן
אין-ספק שמדובר בהצעת-חוק בעייתית אשר פוגעת בזכות הפרט, אבל לנוכח האירועים הביטחוניים האחרונים המתרגשים על מדינת-ישראל, ניתן לומר כי מדובר בכלי חשוב אשר יאפשר לכוחות הביטחון לבצע את עבודתן כיאות
יובל לובנשטיין
תחרות זה דבר טוב, אולם גם בה ישנם כללי משחק כמו הוגנות, התמדה וכבוד כמו באולימפיאדה וכל ניסיון להונות את הלקוח בסופו של דבר פוגע ברשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il