X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשות האכיפה חויבה לפצות דיירים על עיקול בלתי חוקי שביצעו קבלנים ששכר הזוכה. לצד זאת, מדגיש פסק הדין את הצורך להתייחס בזמן אמת להודעות מההוצל"פ
▪  ▪  ▪
מכוח הרשאה של הרשות

מעקלים מטעם ההוצאה לפועל הגיעו לדירה בנהריה שבה התגורר בעבר חייב, וכיום גרים בה גיסתו ובן-זוגה. למרות שהחייב עזב את הארץ לחו"ל עם אשתו, ולמרות שכל הציוד במקום היה שייך לדיירים החדשים, המעקלים המשיכו לבצע את העיקול. האם מדובר בעילה לפיצויים, ואם כן - האם רשות האכיפה והגבייה נושאת באחריות למחדל? אלה הן חלק מהסוגיות שעמדו במרכזו של פסק דין שניתן (18.2.16) על-ידי השופט ויליאם חאמד בבית המשפט השלום בעכו.
חוק ההוצאה לפועל מאפשר לזוכים לנקוט בהליכים שונים לגביית החוב, ובהם עיקול מיטלטלין. על-פי סעיף 23 לחוק, מנהל לשכת ההוצאה לפועל רשאי להורות על הוצאת מיטלטלין מעוקלים. אולם באותו סעיף נקבע, שכשאר קיים ספק סביר בנוגע לבעלות על המיטלטלין, אין להוציא את החפצים מהנכס כל אימת שרשם ההוצאה לפועל לא הורה אחרת.
ההוראות המשלימות בסעיף 23 מקפלות בחובן את היסודות המרכזיים שעומדים מאחורי הליכי הוצאה לפועל. מצד אחד: כלים לזוכה לנקוט בצעדים לגביית החוב (הוצאת מיטלטלין מעוקלים). מצד שני: הגנה על זכויות צדדים שלישיים (ספק סביר לגבי הבעלות על המיטלטלין).
הלכה פסוקה היא, שכאשר קיים "ספק סביר לבעלות" אזי הוראות סעיף 23 חלות ומחייבות גם את מי שפועל מטעם לשכת ההוצאה לפועל או בהרשאתה, לרבות קבלנים חיצוניים שנבחרו בידי הזוכה. כעת נשאלת השאלה, איך מוכיחים את אותו ספק סביר לבעלות. תשובה לכך ניתן למצוא בפסק הדין בו אנו עוסקים.
המעקלים סירבו להקשיב
במקרה שלפנינו, הדיירים הנוכחיים ביקשו להסביר למעקלים שהם אינם החייבים, אך למרות שהציגו את הסכם השכירות החדש כהוכחה, קבלני הביצוע המשיכו בעבודתם כרגיל. הם הפסיקו רק כאשר שוטרים הוזעקו למקום, אך חזרו מיד לאחר מכן. הדיירים החדשים פנו לבית המשפט בבקשה להצהיר, כי המיטלטלין בבית שייכים להם וכי אין להם קשר לתיק ההוצאה לפועל, וקיבלו את מבוקשם.
לאחר מכן הגישו תביעת פיצויים נגד הזוכה, המעקלים ורשות האכיפה והגבייה. בתביעה נטען, כי "הספק הסביר" היה צריך להתגבש נוכח הטענות שצוינו בפני המעקלים. הודגש גם שצו העיקול בוצע יותר משנה לאחר מועד נתינתו, דבר שלכשעצמו היה צריך להביא לבדיקה האם החייב עדיין מתגורר בנכס.
בית המשפט קיבל את התביעה ופסק לתובעים פיצויים בגין עוגמת נפש. בפסק הדין נקבע, כי הוראות סעיף 23 לחוק, אשר אוסרות על תפיסת מיטלטלין במקרה של ספק סביר לבעלות, מתכתבות עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. מטרתן היא למנוע פגיעה בזכות היסוד של אדם לקניין.
השופט חאמד ציין, כי במשך למעלה משנה ממועד נתינת צו העיקול, לא בוצעו פעולות נוספות לוודא אם החייב עדיין גר באותה הכתובת, קל וחומר כאשר החייב התגורר בדירה שאינה בבעלותו. לכל אלה נוספו היבטים כמו הצגת הסכם שכירות ודברי הדיירים למעקלים במעמד האירוע. הנסיבות היו צריכות לגרום לשיהוי ביצוע צו העיקול עד לבירור טענות הדיירים הנוכחיים.
ידה הארוכה של הרשות
סוגיה מעניינת היא אחריותה של רשות האכיפה והגבייה. בית המשפט קבע, כי לאור העובדה שבעל התפקיד (המעקל) פעל כידה ארוכה של הרשות, האחריות למעשיו חלה גם עליה. העובדה שהמעקלים היו קבלנים חיצוניים, לא ביטלה אחריות זו.
"המעקלים פועלים מכוח הרשאה של רשות הגבייה, מבצעים את הצווים שהוצאו מטעם רשות ההוצאה לפועל, ואף מסתייעים לעיתים בשוטרים לשם הוצאת מיטלטלין מרשות החייב. הכלל האמור מוביל למסקנה כי המעקלים פועלים בפיקוח לשכת ההוצל"פ ולפי הנהלים שנקבעו על ידה, ולכן, אחראית זו על תוצאות מעשיהם של אלה", נכתב בפסק הדין.
בית המשפט פסק לדיירים פיצוי של 8,000 שקל, אך הפחית 25% מסכום זה בשל אשם תורם. לדברי השופט חאמד, בנסיבות העניין היה עליהם להודיע מראש להוצאה לפועל שהחייב לא גר בנכס - במיוחד כאשר מעקלים כבר הגיעו למקום לפני אותו אירוע. מכאן עולה המסקנה, שיש להתייחס בזמן אמת לכל הודעה מההוצאה לפועל - לצד המסקנה הברורה שניתן לקבל פיצוי על עיקול שלא כדין.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין וראש ועדת הוצאה לפועל בלשכה.
תאריך:  29/03/2016   |   עודכן:  29/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
הן היהודים נקהלו בכל מדינות אחשורוש ושלחו ידם במבקשי נפשם    ואלה לא היו מחבלים שהגיעו לרצוח עם סכינים בחברון, הם היו אנשים שאולי חרשו רע, אולי לא, ובכל זאת
גד פניני
בימים טרופים אלו אנו עדים לקאמבק מפחיד של "הכל שפיט". כל פעולה של הגופים המבצעים במדינה בין אם זו הממשלה במתווה הגז ובין אם זה צה״ל במלחמתו על הגנת חיינו בארץ הזאת, נתונים לביקורת שיפוטית
צ'לו רוזנברג
בדמוקרטיה שולט החוק, ולפי החוק פועל הצבא, כולל הוראות הפתיחה באש    לא יאמן אך כך פועלת מדינה דמוקרטית מסודרת
אלעזר לוין
ניתוח נתוני האוצר מגלה: המשקיעים רוכשים דירות עממיות    הנחת עבודה: משכירים את הדירות, ובכך בולמים התייקרות דמי השכירות    האוצר מרוויח מיליארדים, ולא הקל על מצוקת הדיור    מי הפסיד? המשקיעים
גד גזית
לא במקרה פרסם ברוך קרא בארץ של יום ששי האחרון את רשימתו המבקרת את הסדרה של בן דור ולא במקרה בחר ברוכי להתמקד דווקא באותה פרשת חיים רמון הזכורה והידועה לשמצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il