X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ככל שאנו עולים בסולם השפיטה וככל שהראיות משחקות תפקיד פחות חשוב בהליך, מקפידים מערכות המשפט בכל העולם להמציא כללים אמורפיים בלתי מדידים לחלוטין על-מנת להצדיק את החלטותיהם, ייתכן שאין ברירה, אך חובה לשים גבולות
▪  ▪  ▪
מזוז. שגיאות של טירון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מדוע כללי שיפוט הופכים יותר ויותר אמורפיים בערכאות גבוהות? מישהו יכול לומר לי מה זו בדיוק תקנת הציבור? או שמא מידתיות, וסבירות ואי סבירות קיצונית, וזכות שהיא חובה וחובה שהיא זכות, אלה כולם כללי אצבע לאנשים בלי אצבעות, אלה כולם כללים המביאים לכך שההחלטה לא מתקבלת על-ידי השופט אלא על-ידי ההורים שגידלו אותו ואולי גם על-ידי רעייתו בשיחות הערב.
וכאשר מדובר בבית משפט עליון הרי שהחלטתו סופית, כל ערעור על ההחלטה נדון בפני חבריו לקבוצה הסגורה הזו והם משתמשים באותם נימוקים, יש יאמרו שדופים, ויש יאמרו שהם מבטאים את האיזון הראוי.
הכללים האלה הופכים את בית המשפט לממשלה זוטא המחליט על-פי התפלגות האידיאולוגית של השופטים והרבה פחות על בסיס הפרטים המדויקים של הנושא הנדון. וההבדל הקטן הוא שנגד הממשלה אפשר לעתור, ונגד בית המשפט כמעט בלתי אפשרי. ועוד הבדל קטן, את הממשלה בוחר הציבור בהליך פומבי ואילו ממשלת המשפט היא ממשלה ממונה בהליך הכי לא פומבי שאפשר.
עילה מפורשת
הביטוי "תקנת הציבור" הוא ביטוי מוביל בהחלטות מנהליות, הוא מופיע למיטב ידיעתי בחוק במקום אחד, חוק החוזים, ומצדיק ביטול חוזה אם החוזה מפר את תקנת הציבור, וההבנה שלי היא שמדובר באיזה סל של נושאים שבא להקיא מהם אבל הם אינם בגדר עילה מפורשת לביטול חוזה עקב הפרה לדוגמה של סעיף יסוד בחוזה, אשר בנוסף משאיר את החוזה ריק מתוכן באופן שלא ניתן לשקם אותו.
אבל תקנת ציבור תלויה בציבור ואנו מכל הגלויות באנו כלומר יש לנו תקנות ציבור כחול אשר על שפת הים ובאיזה מכולן יבחר השופט? ואני אומר לכם שאפילו היה השופט מלאך הוא היה בוחר בתקנה שהוא מביא מהבית שלו.
בואו נראה מה אומר המלומד עמוס שפירא על הדילמה בין "תקנת הציבור" כחול לבן ולבין "תקנת הציבור" יבוא ישיר מחארט אל טאנק:
"המושג 'תקנת הציבור' ('PUBLIC POLICY') הוא, מטבעו, גמיש ובלתי ניתן להגדרה ממצה. גלומים בו אינטרסים חיוניים (פוליטיים, חברתיים, כלכליים), ערכים חברתיים בסיסיים, עקרונות מוסר מושרשים ומושכלות ראשונים של צדק והגינות. כאשר עומד פסק-חוץ בסתירה חזיתית לאינטרס חיוני או לערך מרכזי כזה (כגון, כשיש בפסק כדי לפגוע בשלומו, ברווחתו או במוסרו של הציבור המקומי), חזקה על בית משפט ישראלי שלא יתן את ידו למימושו של פסק כזה כאן. כשעל כף אחת של המאזנים מונחים השיקולים הכלליים התומכים במתן נפקות לפסקים זרים ואילו על הכף האחרת מוטלת תקנת הציבור המקומית – יכריע הפורום לטובת האחרונה".
הלכי רוח
מה ניתן ללמוד מדבריו של המלומד שפירא: 1. שיש להעדיף כחול לבן על ייבוא, אבל הוא לא אומר שעדיף תוצרת בית על כל כחול לבן אחר, בייחוד שמי שמשלם על היין זו הקופה הציבורית. 2. שתקנת הציבור כחול לבן עשויה אף להתגבר פסקי דין שניתנו בחו"ל, ודאי שהיא חייבת להתגבר על הלכי רוח זרים, הלכי רוח של אנשים שאינם חיים את חיינו עם האתגרים המיוחדים שלהם (בבחינת עניי עירך קרובים מעניי עיר אחרת).
וכאן אני מגיע לעמדתו האישית של השופט מזוז בעניין הריסת בתי מחבלים.
יש לכבד דעה זו, גם כאשר לא מסכימים עמה, הדעה הזו כמובן לא פוסלת אותו מלכהן כשופט, אלא דעתו, אם הפרטית והאישית, משתלטת עליו, אלא אם הוא לוקח פסק דין מחו"ל, ואוכף אותו בארץ, בבחינת "ייקוב הדין את ההר" ושכולם יקפצו, אלא אם הוא לוקח את דבריו של המלומד שפירא וזורק אותם לפח.
תקנת הציבור היא תקנת הציבור ולא תקנת השופטים, תקנת הציבור היא כלי בידי השופטים להביא את דעתו של הציבור לאולם המשפט ולהשפיע באותן נקודות בהן הצבעים הם בין לבן כהה לשחור בהיר, תקנת הציבור אמורה כמובן להשפיע על השופט בשני הכיוונים, לעיתים תקנת הציבור נוגדת את עמדת הממשלה ולעיתים תקנת הציבור תומכת מאוד בעמדת הממשלה, ובמקרה זה ואולי גם האחרים השופט מזוז, לדעתי כמו חבריו, בא עם שקית האוכל מלאה רעיונות מהבית והם אוכפים אותם על הציבור, בניגוד בולט ובוהק לתקנתו.
לפחות ככך הם עושים בעניין הריסת בתי רוצחים טרוריסטים.
אדוני השופט מזוז, מנחם, מני, מותר לך לעשות שגיאות של טירון, עם הממשלה תריב כמה שאתה רוצה, תעשה להם עוקף מימין, עוקף משמאל, והם יעשו לך מספריים, אנחנו נהנים מהחרקות ומסימני בצמיגים על הכביש. אבל אותנו, את הציבור תעזוב בשקט. כאשר יש לך דיון הריסה, קח את שקית האוכל, זרוק אותה מהחלון, ותבין שלא נקבל פסקי דין שאינם הריסה למעט אם מדובר בחריג של חריג, נגיד אחד ל 50. כאשר אתה עושה קונצים לממשלה זה משחק בין שווים אך כאשר אתה פוגע בציפור נפשנו, אתה פוגע לנו בכבשת הרש ואתה שומט לחלוטין את כל הבסיס עליו יושב המוסד המפואר (במגבלות לא קטנות) בו אתה עובד.
מקום העבודה שלך חשוב לכולנו, על-אף הקשיים והמגבלות, אז אל נא תפנה לנו עורף, כי יש סף מגבלות שמעבר לו גם אנחנו נפנה לו עורף.

תאריך:  07/04/2016   |   עודכן:  07/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס  שפירא
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופט מזוז ותקנת הציבור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שניתן לסכם אותן במשפט אחד קצר.
אתה שופך רב מילים  |  7/04/16 10:16
2
הוצאת את המילים מפי. שנים אני
בני בנקר  |  7/04/16 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
אם מישהו צריך לחשוש מפסיקת הבג"ץ זה רק שר האוצר ('חוק השבות' שוה ממון רב); שר הקליטה יחכך ידיו בהנאה עקב כמה מאות עולים סטטיסטיים נוספים; הרבנות הראשית, ו'עולם התורה', שהם לחלוטין מחוץ לתמונה וכדלהלן, יתלהמו כדרכם
אברהם הללי
נגע צרעת הפוגם בקדושת האדם פוגע גם בטהרת הנפש. בעוד טהרת הגוף נראית וגלויה, טהרת הנפש נסתרת וסמויה. בשני המקרים כשאדם נגוע בנגע הטומאה בגוף או בנפש חיב להיטהר מטמאה זו
ראובן לייב
גם אם ועדת השחרורים הייתה מוכנה לעשות כל שלאל-ידה כדי לבוא לקראתו - עשה הנשיא לשעבר את כל שניתן כדי שזו תדחה אותו, בסופו של דבר, מעליה
אריאל י. לוין
ארה"ב שוקלת להעביר את כוחותיה מצפון סיני לדרום סיני, בשל חששה מכוחות דאעש. הצבא החזק ביותר בעולם בורח מפני ארגון טרור קיקיוני
איתמר לוין
החלטת ועדת השחרורים בעניינו של משה קצב עושה רושם ברור של משחק מכור, כאשר הוועדה מתפתלת בנימוקים מוזרים ובלתי רלוונטיים כדי להצדיק את מסקנתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il