X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכשלים בתחקירים בצה"ל נובעים מכך שתחקיר נתפס כמילה נרדפת ל"אשמה" במקום ל"למידה". אבל דווקא בצה"ל עצמו - בחיל-האוויר - יודעים לערוך תחקירים בצורה נכונה ויעילה. את הדרך הזו צריך לאמץ כל ארגון
▪  ▪  ▪
[צילום: עופר צידון, פלאש 90]

"תופעה נרחבת וחמורה של אירועים חוזרים בפעילויות מרכזיות", הגדיר מבקר המדינה, יוסף שפירא, את תמונת המצב על אופן ביצוע תחקירים ויישום לקחים בצבא בדוח האחרון שלו על מערכת הביטחון.
כמה שאלות עולות ממשפטים אלה. האם זה מפתיע? האם זוהי תופעה מקומית השייכת רק לעולם הצבאי? היכן ואם בכלל הנושא עובד טוב יותר בארגונים אחרים, ומה גורם לקושי הגדול בהטמעת תהליכים ותרבות נכונים של למידה ותחקיר?
דמיינו לעצמכם עולם בו הטעות שעשיתם לא עומדת למשפט שדה, אלא מוצגת בגאון כהזדמנות ללמידה. עולם בו המילה "תחקיר" הולכת יד ביד עם המילה "למידה" ולא עם המילה "אשמה". ועולם בו נשוא התחקיר רוצה בכך כדי להשתפר, ולא בגלל שנכפה עליו תהליך התחקור.
עולם זה אינו דמיוני, הוא קיים וממש כאן, אפילו בחברה הישראלית. כאשר חייך תלויים בכך, תמיד תהיה פתוח יותר לבצע תהליכי למידה ותחקור. עולם הטיסה מתאפיין בתהליכי הכשרה קצרים, מחיר טעות גדול וצורך מתמיד ללמידה ושיפור. זו כנראה הסיבה המובילה לכך שתרבות של תחקיר מזוהה בראש ובראשונה עם חיל-האוויר.
חיל-האוויר אימץ את נושא התחקיר כטבע שני וצרב אותו עמוק לתוך ה-דנ"א של הארגון. כל פעולה מתוחקרת, כל תחקיר ממוקד ומסתיים בלקח אופרטיבי, וכל לקח עובר הלאה לכל הטייסות והטייסים ביחידה, גם אם את ה"טעות" עשה מפקד הטייסת בעצמו, ואולי דווקא בגלל שהוא עשה טעות זו. מתי לאחרונה ניגש אליכם מנכ"ל החברה בה אתם עובדים ואמר בישיבת הצוות: "אתמול עשיתי טעות כשישבתי עם לקוח, הנה הדברים שלמדתי ואני רוצה שאתם תלמדו מהטעויות שעשיתי"?
כאשר גוף מסגל לעצמו את עקרונות התחקיר כשגרת למידה, הוא מבין שעליו להטמיע את כלי התחקור בכל פעילות המתרחשת בו. אך לתחקר זה לא מספיק; היישום שמגיע בעקבותיו הוא אמנות בפני עצמה. ככל שהנושא מוטמע יותר בתרבות ומלווה במנגנונים תומכים, הסבירות לתחקור גדלה.
עד כאן אין חידוש. פרטים אלו הם מעט בנאליים ומדוקלמים על-ידי כל מי שעוסק בתחקיר. המפתח האמיתי לבנייה והטמעת תרבות התחקיר בארגון היא נושא האחריות האישית, או בעצם שאלת "אצל מי האחריות לתחקר". על-מנת שתחקיר יהיה אפקטיבי, הוא צריך להתחיל תמיד בתחקיר אישי. מבצע הפעולה או מוביל המשימה הוא זה שצריך לבצע את התחקיר, והוא תמיד מתחקר את עצמו ולא מישהו אחר. התחקור העצמי מאפשר לנו לבצע למידה משותפת משמעותית יותר ולחזק את תרבות הלמידה, לצד ההתפתחות האישית שלנו. בנוסף, צריך התחקיר להיות ממוקד וספציפי.
אז למה קיימת התדרדרות בתהליכי התחקיר בצבא? תחקיר הוא מקצועיות ומקצוענות בפני עצמה. כמו כל נושא אחר, אם לא מתעסקים בו ומקדמים את הנושא - סופו שידעך וייעלם. כאשר תחקיר הופך להיות שגרה לא מטופחת, מהר מאוד הארגון ואנשיו שוכחים את היסודות. יש להקים גוף שכל מטרתו היא קידום תרבות זו; החשיבות ברורה ופוטנציאל השיפור הוא אדיר. כדי לשמור על אפקטיביות, הנושא דורש התעסקות ישירה, פיתוח של המתודות וחקר מקרי בוחן של הטמעתו.
ההתמקצעות בנושא התחקיר הפגישה אותנו בשנים האחרונות עם אין-ספור גופים וארגונים מתחומים שונים: חינוך, מגזר עסקי, רפואה ובריאות ואף צה"ל עצמו. הבנו, כי תחקיר הוא דרך חיים, פרקטיקה רחבה ותרבות בפני עצמה. בצבא, כמו בחלקים נוספים בחברה הישראלית, הטמעה נכונה של הנושא תוביל לתוצאות שכולנו מקווים להן. לא פחות חשוב: היא תתרום לשינוי השיח האלים אותו אנו חווים בשנים האחרונות - מהאשמות הדדיות לאחריות אישית ולרצון להשתפר.

אופיר פלדי הוא מנכ"ל ומייסד ארגון "שמים". מתן גור-לביא הוא מנהל תחום "שמים בצבא". הארגון מיישם בתחומים שונים את שיטות התחקור והלמידה מקורס טיס. אתר הארגון: www.shamaym.co.il.
תאריך:  03/04/2016   |   עודכן:  03/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא בשמיים היא
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עצת חינם
דורון גולדברג  |  3/04/16 17:02
2
קצת תמים
טייס מיל.  |  3/04/16 18:12
3
בהגדרה התחקיר הוא האשמה
יואל קורנבלום  |  3/04/16 19:01
4
תחקיר מול חקירה - טעויות בהבנה
אמיר טויסטר  |  4/04/16 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
שיחות ז'נווה למציאת הסדר מדיני בסוריה מדשדשות במקום בגלל העדר הסכמה על גורלו של הנשיא בשאר אסד. הלוחמה הפסיכולוגית הארוכה בתקשורת על גורלו מעידה על המחלוקת העמוקה בין המעצמות בנושא
שמעון זיו
הכיצד קיבל דונם לבניה כאשר בהרחבות שנעשו בישובים ניתן היה לקבל חצי דונם ולאחרונה 350 מ"ר בלבד, ולבנות עליו בית של כ-250 מר במידה והתב"ע מאפשרת זאת?
רפי לאופרט
החלטת בג"ץ סותמת את הגולל על כושר הסחטנות של חברות מסחריות אשר מנסות לדוג במים עכורים    עתה יצטרכו היזמים והממשלה להתיישב אל שולחן המו"מ ולהגיע לפשרות סבירות
נאוה קרן
על-פי תגובותיהם של צבועי הנפש מימין ומשמאל ניתן היה לחשוב שמדובר בחייל צה"ל ש'סרח'? או בחייל שהשתגע לפתע פתאום פרץ לבית אקראי בעזה וירה בערבי תמים, סתם כך בלי שום סיבה הנראית לעין, ולא בטרוריסט איסלאמי-פלשתינאצי חמוש במעיל כבד ביום חמסין
יהודה דרורי
מלבד חוסר הנימוס האלמנטרי, הרי שהצעקנות הזו, והכניסה לדברי האחר פוגעות קשה בנושא הוויכוח עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il