X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם תבקרו אתר בניה גדול תראו כי בכניסה, מאחורי המשרד הראשי שהקים הקבלן הראשי עם שלט ענק ומתנשא, רבוצים לפי הסדר כ-20 עד 30 קרוונים ברמות שונות של שכלול
▪  ▪  ▪
עשרה מהנדסים ויותר [צילום: דרור עמית]

לפניכם שאלה עקרונית מכשילה: מי לדעתכם אמור להיות מנהל הפרויקט לייצור הסמארטפון הבא, האם זה יצרן קליפת או עטיפת הבקליט, כלומר הקופסה של המכשיר, או שמא יצרן מערכות ההייטק המוכמנות לרוב בתוככי התיבה? התשובה פשוטה למדי – כי מה ליצרן קופסת פלסטיק ולתוכן המתוחכם שבתוכה? וזאת לדעת, כמות הידע ורמת הטכנולוגיה שבתוך המכשיר הצנוע עולה עשרת מונים על זו שהופגנה בכן השילוח, הטיל והחללית שהטיסו את ארמסטרונג לירח...
שאלה דומה גם נשאלה פעם בתעשיית הרכב. מי אמור להיות יצרן המכונית, הפחח, הרפד, החשמלאי?
שאלה דומה צריכה להישאל גם בתחום תעשיות הבניין. מי אמור להיות הקבלן הראשי? ברור שהוא צריך להיות, כמו שאומר מנכ"ל דניה-סיבוס, משופרא-דשופרא, אבל מהן התכונות ההנדסיות, האירגוניות והמנהליות הנדרשות ממנו? האם זה הזגג, הרצף, האינסטלטור או הבנאי בשרשרת המזנון?
בימים אלה, הקבלן הראשי מוביל את עבודות הבטון ואולי גם מבין משהו בעבודות רטובות (נבדוק את זה) - ומה באשר לכל השאר? פרויקט רציני ומרשים מקיף עבודות שלד בטון, עבודות רטובות כגון טיח, בניה וריצוף, מערכות חשמל, מערכות מים, ביוב, ניקוז, כיבוי-אש, מערכות מיזוג אוויר, מעליות ושינוע, מערכות איטום, עבודות גבס וחיפוי, מערכות תקשורת, עבודות פלדה, אלומיניום, פיתוח וגגות וכן הלאה עד קץ הבנייה. כשמסכמים את הנושא במספרים מתברר שהחלק התקציבי שבו עוסק הקבלן הראשי ישירות (שלד הבטון) מהווה עד כ-20% מהיקף הפרויקט. כל השאר נמצא בתחומם ותחת אחריותם של מומחים לדבר שהקבלן הראשי לא מבין את שפתם המקצועית.
האם זה רעיון טוב, לדעתכם, להפקיד פרויקט בנייה ציבורית מורכב ומתוחכם בידיו של קבלן בעל אינטליגנציה והשכלה של בטון? מפה צומחת השאלה שפתחה את הרשימה הזאת. התשובה ברורה למדי.
נשאלת שאלה נוספת, מה באמת יש לקבלן הראשי להציע? את הבטון לשלד הוא אינו מייצר בעצמו אלא קונה אותו מחברות המייצרות בטון לפי הזמנת הצרכנים ומשווקות אותו לאתרים. גם משאבות הבטון הם רכושם של פרטים במשק ושל חברות אספקת בטון. המנופים באתר נשכרים כמו גם הפיגומים והתבניות. קיימות בשוק חברות המתכננות ומשווקות תבניות מכל הסוגים, גם לשימוש מיוחד. השוק שלנו מציע המון אפשרויות והקבלן הראשי משתמש ביכולת הבחירה שלו.
אם תבקרו אתר בניה גדול תראו כי בכניסה, מאחורי המשרד הראשי שהקים הקבלן הראשי עם שלט ענק ומתנשא, רבוצים לפי הסדר כ-20 עד 30 קרוונים ברמות שונות של שכלול. זה עובד כך: הקבלן הראשי מניח את הקרוונים שלו ליד החנייה בכניסה, ברז המים וקווי הטלפון והחשמל. מיד אחריו מסתדרים בשורה קבלני המשנה הראשיים, שלד, חשמל, מים, מיזוג, פלדה, אלומיניום וכדומה. לכל קבלן משנה ראשי ישנם כ -4 עד 6 תת-קבלני משנה. וכן הלאה. כך מצטברים הקרוונים. בסוף השורות ניטע אוהל גדול ובתוכו אחמד ומוחמד המבצעים האמיתיים מחברון או רמאללה. פעם הם היו מסכנין או פרדיס. באוהלם תוכלו לשתות קפה חזק ומרענן בכל שעה משעות היום. בלילה הם ישנים במקום למרות כל האיסורים החוזיים.
ממה מורכב קבלן ראשי?
הקבלן הראשי משתמש בקבלני משנה ובמנהלי העבודה שלהם לצרכיו. הוא חותם הסכמים נפרדים עם קבוצות קבלניות לעבודות בטון ומסכסך ביניהן כדי למשול. את מנהלי העבודה שלהם הוא מנכס לעצמו ומצהיר עליהם בפני המזמין והפיקוח כמנהלי עבודה שלו. חלקם נרשמים עבורו במשרד התמ"ת כנדרש. חלקם מצוידים בתעודות רישום מזויפות. גם מנהלי העבודה של קבלני החשמל, האינסטלציה, מיזוג האוויר וכדומה הופכים להיות מנהלי העבודה שלו. מהנדסי הביצוע של קבלני המשנה – אם ישנם כאלה – הופכים להיות מהנדסיו. כך הופך קבלן שלד 'ראשי' עם מכונית, פנקס צ'קים, מחשב, סמרטפון ועט למנהל ומבצע פרויקט ציבורי יוקרתי רב רושם עם צוות של עשרה מהנדסים ויותר שאיש מהם אינו שלו.
מה עוד יש לקבלן (שלד) ראשי? המון חוצפה. יש לו מכונית מפוארת עם התנעה קדמית ואחורית ובמשרד שלו יושבות שתי פקידות ומודיעות שהמנכ"ל בישיבה. במשרד הטכני יש פקיד שמטלפן מעת לעת לפונקציונרים הבאים:
אגף המכרזים – הקבלן מתגאה שיש לו משרד טכני ענקי המכיל גם מחלקה או אגף מכרזים ותמחיר. אבל את הכנת המכרזים הוא מוסר לחברה פרטית של מהנדסים מנוסים מחולון כי שם העלויות נמוכות יותר. האגף הזה (חברה פרטית מחולון) מגיש בשם הקבלן את החשבונות החודשיים בצרוף חישובי כמויות ומצרף גם תביעות חריגים מלוא החופן כי בתחומים רבים הוא מועסק על בסיס אחוזים.
הכנת לוח-זמנים – במשרד הטכני (הווירטואלי) שלו מעסיק הקבלן חברה הנדסית מחיפה או אשדוד שכל שני מהנדסיה ומזכירתם האלקטרונית התמחו בהכנת לוח זמנים לביצוע הרכבת הקלה שיצאה לדרך בשנת 1986 וכמה שדות תעופה שטרם נסללו מאז. הם מעדכנים את לוח הזמנים מדי חודש לפי דיווחו הטלפוני של מהנדס הביצוע באתר. אין שום בדיקה בין לוח הזמנים שעליו התחייב הקבלן הראשי לבין המציאות. גם הפגישות בין הקבלן הראשי לקבלני המשנה שלו באתר מעטות וחסרות תוכן כי הוא אינו מבין מה קבלני המשנה אומרים לו. הוא שולח אותם להתמודד פנים אל פנים עם הפיקוח. למעשה הם עצמאיים לחלוטין באתר וטענותיהם מסתכמות בדרישה מהקבלן הראשי לסיים את היציקה, הבנייה, הטיח וכדומה. קבלני המשנה גם מטפלים ישירות מול המזמין והמתכנן באישור האביזרים, הציוד והחומרים הנדרשים להם בביצוע העבודה.
בקרת איכות עבודה
לעתים נדרש הקבלן במסגרת החוזה להפעיל מערכת בקרת איכות. כפי שראינו כל המערכות שהוא מפעיל בפרויקט הן מערכות של חברות כוח-אדם, עובדי קבלן וכדומה. גם מערכת בקרת איכות היא מפגן ראווה של חברת ניהול כוח-אדם, מה שמכונה בשפת הרחוב: ישראבלוף. הקבלן הראשי שוכר חברה המספקת כוח אדם של בקרים עם הכשרה מפוקפקת והם מגיעים לאתר ומיד נבעטים על-ידי מנהלי העבודה. הקבלן הוא שמשלם את שכרם ואת שכר חברת כוח-אדם שסיפקה את האומללים ולכן שתיקתם שתיקת כבסים על החבל. תפקידם לסמן וי (V) בטפסים שאיזה ליצן פקידותי ברמה אקדמית הכין לתפארת חוזה בעם ישראל.
מעבדות
מעבדות אמורות לבדוק חומרים ומצב צבירתם באתר. מה שנאמר לגבי בקרי האיכות נדרש גם לגבי המעבדות. פעם הטכניון היה סמכות מרכזית בתחום הזה והוא נאלץ לפרוש כשליצנים וקרקסים למיניהם הגיעו בתחתונים ותחנונים לאתר. עכשיו אין טכניון במעשי הבנייה והרמה המקצועית נפלה-צנחה לתהום.
חברת קש
לסיכום, הקבלן הראשי הוא תעשיין קומבינות ומכרזים וכל שאיפתו לגזור קופונים. בדרך כלל חברת בנייה המכבדת את עצמה חוסה תחת כנפיו של טייקון ומשמשת את צרכיו כשתדלנית המעסיקה עובדים שניתן לאיים כי יפוטרו ועל המדינה להתכופף ולאשר חריגים ותוספות...
ישנם שני סוגים של 'קבלן ראשי' במשק הישראלי הנוכחי והמבחן שלהם הוא מבחן 'הקש ששבר את הגב'. בישיבה האחרונה של צוות הפיקוח שלנו אמר המנהל שיש להתחשב בקבלן וללכת לקראתו כי הוא נמצא במצב של הגמל הגווע תחת עולו של הקש. צריך להקל עליו, נאנח מנהל הפרויקט. מדוע? שאל אחד המפקחים הסרבנים, אנחנו בסך-הכל דורשים ומפקחים שיבצע בהתאם למפרט... אבל לא צריך להתעלל בו, אמר המנהל. צריך להבין ולהתחשב שההצעה שלו הייתה כ-50% מההצעה שהגישה לנו חברת סולל-בונה שהייתה מעליו... אתם מבינים, בשוק פועלות גם חברות סולידיות כמו סולל-בונה שאינן מתפתות להתחרבש. כפי הנראה ישנם בשוק הזה גם מזמינים שאינם מוכנים להתפשר ולהתקשקש ולכן הם בוחרים בסולל-בונה. באותו שוק ישנן גם חברות כמו זו שלנו הקורסת תחת קנה הקש ולפיכך ישנם גם מזמינים כסילים המתאימים עצמם בצהלה לחברת הקש המזדמנת.
מה צריך לעשות? את הביצוע יש למסור בידיים נאמנות של מנהלים שהם צוות של מהנדסים בתחומי הביצוע ושילוב המערכות באתר. צוות כזה יפעיל עבור המזמין קבלני שלד (לא צריך טייקון לשם כך) וקבלני מערכות. הוא יהיה אחראי ללוח זמנים ויבדוק את מהלכי הביצוע לעומת הלוח מדי שבוע כדי לתאם באופן מידי טיפול בהשלכות הנובעות מאיחורים/פיגורים.
צוות ניהולי שכזה מסוגל לעבוד ישירות גם מול קבלני מערכות המתאחדים כדי לזכות במשותף בעבודה שמרכזה (או גרעינה) מערכות חשמל/תקשורת/מיזוג אוויר/גמר. הגיע הזמן שקבלן השלד (הראשי, לשעבר) יועמד במקומו. הוא בסך-הכל עוד אחד מקבלני המשנה באתר ממש כמו קבלני הריצוף, מחיצות הגבס וסיכוך הגג. מרכז הכובד של הבניין כבר עבר למערכות המשוכללות, המתוחכמות והיקרות – ויש להבטיח את חשיבותם בפרויקט הבניין שלנו. נא להזיז את הקרוון של קבלן השלד לקצה השורה.

תאריך:  12/09/2016   |   עודכן:  12/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
ציער אותי שבשנת 2016 יש המבקשים להפוך לדרך חיים תגובה כואבת של משורר לנוכח אירועי דמים קשים, שפקדו את החברה הישראלית בשנים 1936-1939
שמעון זיו
דני יתום טבע את המושג בא לקלקל שתיים בפעם שעברה, ואני משתמש באותו מושג לפעם הזאת
יצחק מאיר
אין איש בעולם היודע עדיין איך להתמודד עם האימה שאין לה שפה ידועה שאין לה דקדוק מוכר שאין לה עבר כי כל ההתמודדויות הן על-פי הפרופורציות שהיו שליטי הפרספקטיבה עד ל-9/11 אלפיים ואחת
ברברה סבירסקי
מעל מחצית ממקבלי קצבת נכות - 58% - הם גברים ו-42% הן נשים    כ-16% מהנשים הן "עקרות בית" - נשים נשואות שאינן עובדות מחוץ למשק ביתן שנקבעה להם דרגת נכות של לפחות 50%    לעקרות בית אין אפשרות לקבל תוספת עבור בן זוג
יעקב שטרכר
המסקנה המתבקשת שההיי-טק מתנהל בצורה אופטימלית    גם הטיעון שהון זר נהנה מההצלחות אינו מדויק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il