X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צוואה הדדית היא כלי רב-עוצמה להבטחת רכושם של בני הזוג אחרי אריכות הימים של אחד מהם, אך עריכתה בלא מחשבה על כל התסריטים עלולה להוביל לתוצאות הפוכות
▪  ▪  ▪
לכבד את הרצון [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

צוואה הדדית היא צוואה עליה חתומים שניים, בני זוג, בין אם על גבי מסמך אחד, ובין אם על-גבי שני מסמכים נפרדים, ובה התחייבות הדדית לפיה במות האחד, האחר יירש את עזבונו. לרוב מכילה הצוואה הוראות בדבר חלוקת העיזבון גם לאחר לכתו לעולמו של הצד שנותר בחיים, הלאה אל היורשים בהם נקבו הצדדים.
ייחודה של צוואה הדדית
כלל היסוד בדיני הצוואות הוא כיבוד רצונו של המת, ומכאן כלל יסודי לא פחות: אדם יכול לחזור בו מצוואתו, לבטלה או לשנותה, לעולם ובכל עת. והנה, לכאורה בניגוד גמור לכך, צוואה הדדית אינה ניתנת לביטול או שינוי על דעתו של אחד הצדדים בלבד, אלא בתנאים ברורים ומחמירים, שמשמעותם היא ויתור של הצד המבקש לבטל את הצוואה או לשנותה, על כל רכוש או זכות שירש או שעתיד לרשת מכוח הצוואה ההדדית.
בצוואה הדדית שוכן רובד "חוזי" בין הצדדים, אשר מכוחו קיימת הסתמכות הדדית חזקה, הסתמכות אשר אדם לוקח עימו אל העולם הבא, ביודעו ללא צל של ספק, כי בן הזוג הנותר בחיים יעמוד בהתחייבותו לגבי אופן חלוקת העיזבון ולא יחזור ממנה. נסיבות בהן עלולה להתעורר מחלוקת לגבי קיומה של צוואה הדדית, קמות כאשר הצד שנותר בחיים פותח פרק ב' בחייו, לעיתים נישא ומקים תא משפחתי חדש ומעוניין לצוות את רכושו - אותו ירש במלואו או בחלקו מכוח הצוואה ההדדית - לצאצאיו החדשים, לעיתים תוך פגיעה או אף נישול של ילדיו מנישואיו הראשונים. שינוי יכול להתבקש גם אם ניתן רכוש משמעותי לאחד מהילדים ויש רצון לאזן את סך הנכסים שיועברו לילדים (בחיים ולאחר פטירה) על-מנת לשמור על שוויון מהותי ביניהם, ולא שוויון פורמלי בלבד.
הדרכים לביטול צוואה הדדית
סעיף 8א לחוק הירושה קובע, כי כל עוד הצדדים לצוואה בחיים, כל צד רשאי לחזור ממנה באמצעות הודעה בכתב לצד השני. עם מסירת ההודעה, בטלות הצוואות של שני הצדדים. היה ואחד הצדדים הלך לעולמו, החוק מבחין בין שני מצבים עובדתיים, אך דינם אחד. אם העיזבון טרם חוּלק בין היורשים, על הצד המבקש לבטל את הצוואה להסתלק מכל מה שירש מכוחה. אם העיזבון חוּלק, על הצד המבטל להשיב לעיזבון כל הון, רכוש או זכות שירש מכוח הצוואה.
דגשים בעריכת צוואה הדדית
התנאים המחמירים לביטול צוואה הדדית יחולו כברירת מחדל, כל עוד הצדדים לצוואה לא יקבעו בה אחרת. צוואה הדדית שלא צפתה את האפשרות שאחד הצדדים יבקש לבטל את הצוואה, עלולה לחול על הצד שנותר בחיים כאבני רחיים ולכבול אותו לעקרונות חלוקה, שייתכן שאינם תואמים את נסיבות החיים שהשתנו.
יודגש, כי הצורך לשנות צוואה הדדית לאחר מות בן הזוג אינו נובע בהכרח ממניעים נפסדים, כי אם מסיבות שהחיים מזמנים: החל מהתנהגות מחפירה של אחד היורשים כלפי המצווה, עובר בגירושין של אחד הילדים והרצון להסדיר מחדש את אופן ההורשה, וכלה ברצון משותף של הצדדים שמי שנותר בחיים יבנה חייו מחדש ויוכל לעצבם ללא כל מגבלה. צא ולמד, כי אין להקל ראש בעריכת צוואה הדדית, וככל שישכילו הצדדים לגלות רצונם בהתאם לתסריטים השונים שמזמנים החיים, כך פוחת הסיכוי למחלוקות וסכסוכים בין היורשים אחרי מות.
דגש נוסף הוא עשיית שימוש בהוראות "יורש אחר יורש" או "יורש במקום יורש". חוק הירושה מעניק למצווה שליטה רבה באופן חלוקת עזבונו לאחר מותו. הוראות אלה זכו לכינוי "שלטון היד המתה". הוראת "יורש אחר יורש" משמעותה, כי המצווה רשאי לצוות נכס ליורש ראשון, אשר עם מותו או בהתקיים תנאי שיקבע המצווה, יירש אותו יורש שני. דוגמה מובהקת תהיה אֵם המורישה לשני בניה זה לאחר זה, או סב המוריש לבנו ולנכדו אחריו. הוראת "יורש במקום יורש" משמעותה, כי אם בעת מותו של המצווה יורשו אינו בין החיים או נמצא פסול לרשת, ייכנס יורש אחר בנעליו. שימוש בהוראות אלה בצוואה הדדית מבטיח ודאות לגבי אופן ההורשה אותו הצדדים לצוואה ראו לנגד עיניהם.
הקשיים בפרשנות צוואה הדדית
טלו את המקרה בו צדדים לצוואה הדדית לא הותירו הוראות "יורש אחר יורש" או "יורש במקום יורש", או לחלופין כל הוראה אחרת הנוגעת לחלוקת העיזבון לאחר מות שניהם. הצד שנותר בחיים הלך לעולמו ולא הותיר צוואה. מי יירש את עזבונו? האם יורשיו החוקיים של הראשון שהלך לעולמו (מכוח הצוואה ההדדית)? או שמא יורשיו החוקיים של זה שהלך לעולמו שני?
במקרה זה, עם מות הראשון, הצוואה ההדדית בטלה, וזה שנותר בחיים משוחרר מכל מחויבות כלפי הראשון ומכאן שגם יורשיו. כך נקבע בהלכת לרנר (ע"מ 4283/03). הלכה זו בוארה בפסיקה: "ההיגיון העומד בבסיסה של הלכה זו היא כי כוונת המצווים הייתה ליצור הדדיות ולקבוע אך ורק מתווה לזכייה בעזבונם לגבי פטירת הראשון שבהם... ואולם אחר שהלך הראשון לבית עולמו וזכה השני, רשאי השני לעשות ברכושו כאוות נפשו - לצוותו לאחר או לשתוק, ככל ששתק או אז יחולו דיני הירושה הרגילים" (עמ"ש 11066-00-61).
קושי אחר עלול להתעורר כאשר מדובר בצוואה הדדית שקדמה לתיקון חוק הירושה בשנת 2005. צד עלול לנסות ולסכל את חיוביו כלפי ילדיו לפי הצוואה ההדדית, בטענה שהצוואה אינה הדדית, כי אם צוואה רגילה ובה הוראת "יורש אחר יורש". במילים אחרות: בן הזוג החי יטען, כי הוא ירש את זה המת, על-מנת שילדיו יירשו אחריו, אך עד למותו הוא רשאי לכאורה לעשות ברכוש שירש כבתוך שלו, לרבות לתת אותו במתנה לשניים מתוך שלושת ילדיו. במקרה דומה נקבע, כי הוראות יורש אחר יורש יחולו רק היכן שאין הוראה אחרת בצוואה, וככל שהקפידו הצדדים לנסח את ההוראות ההדדיות, חוסנה של הצוואה ההדדית מובטח גם אם נערכה קודם לתיקון החוק (תמ"ש 6089-11-13).
ניתן להעלות על הדעת קשיים אחרים, שטרם ניתנה להם תשובה ברורה בחוק או בפסיקה. מהו למשל הדין אם אחד הצדדים מבקש לבטל צוואה הדדית בעוד הצדדים בחיים, אך הצד השני הפך לחסוי. מחד-גיסא חסוי אינו בהכרח פסול דין, ונקבע זה מכבר, כי אינו בלתי כשיר לערוך צוואה. מאידך-גיסא, אם עסקינן בפסול דין, ייתכן שימונה לו אפוטרופוס לדין שייכנס בנעליו, ובית המשפט יכריע בשאלת ביטול הצוואה כאילו היו שני הצדדים לפניו.
ומה במקרה בו בני זוג נפרדו, אך לא ביטלו את צוואתם ההדדית? לכאורה, הצוואה בתוקפה עומדת כל עוד לא שונתה, שכן היא נבחנת לפי הנסיבות בעת עריכתה. עם זאת, יכול להיווצר מצב בו צדדים שלישיים יקנו זכויות בעיזבון, מכוח זוגיות חדשה או צאצאים חדשים לאחד מן הצדדים.
עינינו הרואות, כי צוואה הדדית יכולה להיות מכשיר הולם להעברת ההון המשפחתי, אך גם פתח לסכסוכים וכשלים אם לא נערכת במחשבה תחילה ובלווי משפטי.

הכותבת היא עו"ד ונוטריון העוסקת בתחום האזרחי-מסחרי.
תאריך:  06/11/2016   |   עודכן:  06/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
טסתי לקוריאה הדרומית, בהזמנה של חברת יונדאי שהייתה אז בחיתוליה בארץ. לקחתי איתי תיק יד גדול, שקבלתי במתנה ממעסיקי - מעריב. מכיוון שהייתה זו טיסה קצרה, לא נזקקתי להרבה בגדים ותיק היד הספיק בהחלט. לא ידעתי כמה הרעיון היה טוב
רון בריימן
נראה שבדיון הציבורי על היחסים בין שלוש רשויות המשטר הדמוקרטי יש המתבלבלים בין עליונות שלטון החוק לבין כוחניות של גורמים מסוימים ברשות השופטת בעבר ובהווה, שהביאה לחדירתה של רשות זו לתחומי הפעולה שאמורים להיות נחלתן של הרשות המחוקקת ושל הרשות המבצעת
מתי דוד
רבים מהעיתונאים, במיוחד אלה שעוסקים באקטואליה ובתקשורת, הפכו בפועל לפוליטיקאים - חלקם גלויים וחלקם מוסווים - שקובעים את הטון בכל שלטון, בזכות שליטתם על התמונות והמילים שמשודרות והנאמרות על ידם, כביכול אך ורק "משיקולים מקצועיים"
ציפי לידר
הָכינו את המצברים מהחגים - קַבלו את מרחשוון: חשוון חודש חשוב בזכות בשורת הגשם ואימא רחל הגדולה    במבט שני, למרות שאין בו חג זה לא חודש מר, ואגב כך תעשירו את הלקסיקון שלכם במשמעות מפתיעה למילה 'מר'    חודש טוב!
ראובן לייב
את סוד-הצלחתה ראוי לתלות בכישורי עיתונאיה, שהצליחו לרכוש את ליבו של ציבור גדול הרבה יותר מזה של עיתונאי הימין, שנשארו מדדים הרחק מאחור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il