X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוויץ מתווכת בין פתח לחמאס במסגרת כנס אקדמי כשבראש סדר היום פתרון משכורות הפקידים בעזה. מחמוד עבאס מאיץ את המגעים עם חמאס כדי לחסל פוליטית את מחמד דחלאן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

אחת מהמלצות הוועידה השביעית של פתח שהסתיימה בשבוע שעבר ברמאללה הייתה לסיים במהירות את הפיצול בין הגדה לרצועה ולהגיע לפיוס לאומי בין כל הפלגים הפלשתינים ובראשם חמאס.
עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של פתח הודיע מייד לאחר הוועידה כי יוחל בהקדם ביישום ההמלצות ובראשן סוגיית הפיוס בין פתח לחמאס.
ואכן, בצעד יוצא דופן הוזמנו הנציגים הבכירים של תנועת פתח, חמאס, החז"ד, החז"ע ומפלגת העם, לז'נווה למפגש אקדמי שיעסוק בחידוש שיחות הפיוס הלאומי. רשמית, עומד מאחורי ההזמנה ארגון "מסאראת" שהינו המרכז הפלשתיני למחקרים פוליטיים ולימודים אסטרטגיים, אולם בפועל מי שארגן אותו הינו משרד החוץ השוויצרי.
בראש משלחת חמאס למפגש עומדים סגן ראש הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק ואוסאמה חמדאן, נציג חמאס לנושאים הבינלאומיים ובראש משלחת פתח עזאם אלאחמד וד"ר מחמד א-שתייה, חברי הוועדה המרכזית של פתח.
שוויץ מעורבת מזה תקופה ארוכה בניסיון ליישב את המחלוקת בין חמאס לפתח,כבר בשנת 2014 הגיש משרד החוץ השוויצרי נייר עמדה כיצד לפתור את המחלוקת בעניין תשלום המשכורות לפקידים שסופחו למנהל האזרחי ברצועת עזה ע"י חמאס, לאחר 2007, ללא התייעצות עם תנועת פתח שגורשה מהרצועה.
זו הפעם הראשונה שנציגי פתח וחמאס נפגשים בבירה אירופית לאחר שכל ניסיונות התיווך בקהיר ובדוחא נכשלו. בשבועות האחרונים חלה הפשרה ניכרת ביחסי פתח עם חמאס, על-פי גורמים בתנועת פתח הסיבה לכך נעוצה ברצונו של יו"ר הרש"פ להתקרב לתנועת חמאס כדי לחסום את דרכו של יריבו הפוליטי המר מחמד דחלאן.
מחמוד עבאס יצא לפני כחודש לטורקיה וקטר כדי לגייס את השפעתן להפעיל לחצים על הנהגת חמאס לזרז את הפיוס עם תנועת פתח, אח"כ הוא יצא לדוחא שם נועד עם מנהיגי חמאס ח'אלד משעל ואסמעיל הניה.
בעקבות הפגישה הסכימה הנהגת חמאס לאפשר לצירי ועידת פתח לצאת מרצועת עזה לרמאללה ללא כל בעיות, דבר שנמנעה מלעשותו בעבר.
מחמוד עבאס הזמין את נציגי תנועת חמאס להשתתף בוועידת פתח ברמאללה וחמאס ניאותה להזמנתו ושיגרה את נציגיה.
בנאומו בפני באי הוועידה אמר מחמוד עבאס כי "אין מדינה ללא רצועת עזה ואין רצועה ללא מדינה" ואילו ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שיגר נאום לועידה שבו הדגיש את הצורך הדחוף לסיים את הפיצול המדיני והגאוגרפי בין הגדה לרצועת עזה.
המפגש בז'נווה המוגדר כ"בלתי רשמי" יתרכז בניסיון לשבור את המבוי הסתום כדי להרכיב ממשלת אחדות לאומית, לכן הוא יעסוק רובו כולו בסוגיית תשלום המשכורות לפקידי רצועת עזה על-פי ההצעה השוייצרית.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נפגש כבר באפריל 2015 עם נשיאת שוויץ סימונטה סמורוגה ושמע ממנה את ההצעה השוויצרית הגורסת שיש למזג את המנהל האזרחי שהקימה תנועת חמאס ברצועת עזה לתוך מנגנון הרש"פ תוך מתן עדיפות למגזרי הבריאות והחינוך.
על-פי מקורות בתנועת פתח, מחמוד עבאס רציני מאוד בכוונתו להתפייס בהקדם עם תנועת חמאס מכיוון שהוא רואה בכך את הדרך המהירה ביותר לחסל מבחינה פוליטית את יריבו מחמד דחלאן אשר מתכנן לכנס בקרוב בקהיר ועידה בהשתתפות אלפים מתומכיו שתכריז כי היא ועידת פתח האמיתית ולא זו שכונסה ברמאללה.
זו הסיבה שמחמוד עבאס מאיץ את קצב המגעים עם תנועת חמאס.
מקורות בחמאס מסרו כי שוויץ הכינה היטב את הוועידה ולכן יש בהחלט סיכוי לפריצת דרך היכן שעד כה נכשלו מצרים וקטר.
המפגש בשוויץ מעורר את חמתם של תומכי מחמד דחלאן המודעים לתוכניותיו של מחמוד עבאס לדחוק את דחלאן לפינה ולהראות כי הוא איננו רלוונטי בפוליטיקה הפלשתינית.
חסן ח'רישה, חבר המועצה המחוקקת מטעם פתח, מתומכיו של מחמד דחלאן, אמר ב-12 בדצמבר כי המפגש בשוויץ הינו "טיול תיירותי" וזלזול בפלשתינים.
"בכל כפר ובכל מחנה פליטים יש נציגים של פתח וחמאס ואין צורך להרחיק עד שוויץ כדי להיפגש, אם פגישות הפיוס נכשלו במולדת האם הן יצליחו בשוויץ? הפיוס הוא תוצאה של רצון אמיתי ורציני וכל השאר הינו בזבוז זמן" הסביר ח'רישה. נצטרך להמתין ולראות אם הוא צדק, זה רק עניין של כמה ימים.

תאריך:  13/12/2016   |   עודכן:  13/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אליקים העצני
תמיד חשבנו, שאלה שני כיוונים מנוגדים שלעולם לא ייפגשו, והנה - כמתואר בכתובת השילוח: "היכו החוצבים איש לקראת רעו, גרזן ליד גרזן ויזרמו המים..." והמים, מים זכים של א"י השלמה
איתן קלינסקי
שקשה לי מאוד לקרוא בשירת משורר, שאני אוהב את שירתו, תיאורי הנכחה נחותה של הערבים, כמו "הנקלה", "בן האמה" וקביעה נחרצת "שֶׁאֵין שָׁלוֹם לָעִבְרִים עִם זְאֵבֵי עָרָב בְּצִיּוֹן"
בעז שפירא
במגילת העצמאות לא נעשתה ההבדלה המתבקשת בין זכויות אדם לזכויות לאומיות, בעוד שברי שיש לכל אדם וגם ערבי החי עמנו זכות לחופש, למחיה, לפרנסה, לכבוד, לחרות ולכל השאר - ובלבד שיכיר בריבונות היהודים על מדינתם ולא ימרוד בה
יוני בן-מנחם
הרש"פ נקלעה למצוקה מדינית בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא החדש של ארה"ב. מקורות בפתח מזהירים מהתחדשות גל אלימות בשטחים לקראת כניסתו של טראמפ לבית הלבן
יוני בן-מנחם
מרואן ברגותי וג'בריל רג'וב מתמודדים על תפקיד הסגן ליו"ר תנועת פתח    עבאס חושש מלמנות את ברגותי לתפקיד בגלל התנגדותה של ישראל    מאידך-גיסא הוא מודאג מהחתרנות של רג'וב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il