התלוננתי באזני חבר על תופעה מטרידה - שוטרים רבים, רבים מאד, רבים מדי, מפעילים אלימות ולעתים קשה כנגד יהודים. לדאבון הלב אלימות זו באה לידי ביטוי בהקשרים רבים אך בולטת במיוחד כל אימת שמדובר בהפגנה בנושאים דתיים או ענייני ההתיישבות בארץ ישראל. השוטרים מתגלים כמהירי חמה, בעלי "פתיל" קצר במיוחד, ששים אלי גז פלפל, אלות, אגרופים, קסדות לנגוח בהם ועוד...
החבר לא הבין מה אני לא מבין. "מי כבר הולך לשרת במשטרה"? שאל, בוודאי לא האינטליגנטים שבבחורנו (שהרי השוטר הממוצע הוא "לא העיפרון הכי מחודד בקלמר", כך לדבריו). יש אומרים, הוסיף החבר, שההבדל בין השוטרים לעבריינים הוא רק במדי המשטרה שלגופם שאלמלא כן לא ניתן היה להבדיל ביניהם. קשה היה לי להסכים עם ההגדרה הגורפת הנ"ל אך מוכרח אני להודות שהביטוי "עבריינים במדים" איננו
זר לי וכמוני לרבים, כך אני חושש.
אם השוטרים, היס"מ, משמר הגבול, היחידות לטיפול בהפרות סדר וכל אלה ושכמותם הם ניתוב מוצלח של אנשים אלימים מטבעם לעשות שימוש במומם האנושי ולנתבו לטובת אכיפת חוק וסדר, הרי שאנו בבעיה חמורה. אינני יודע אל נכון אם כזה הוא המצב אך העובדות בשטח מציקות ומדאיגות מאד.
דוגמאות: נער נורמטיבי עומד בשולי כביש ומפגין נגד הגירוש בעמונה. והנה הוא מוצא עצמו מותקף על-ידי שוטר בגז פלפל, מופל ארצה וסופג שוב מנת גז מכוונת היטב לפניו. תוצאת הנפילה שבר קשה בקרסול - למי שמעוניין תמונת הנער הפצוע מפורסמת היום בעיתון.
איש חזק
אינני רוצה להזדקק לפוגרום שעשו כוחות משטרה ביהודים בעמונה, בטוח אני שטראומה זו צרובה היטב בתודעה. אזכיר כן את ימי טרום הגירוש מגוש-קטיף וצפון השומרון. מפגינים נלקחו ונזרקו ארצה על-ידי שוטרים, על בחור בשם עקיבא התנפלו כמה אנשי יס"מ ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקוה הכוהו קשות כש"איש חוק" אחד תולש את נחיריו באצבעות ידו.
ברחבי הישו"ב (יהודה שומרון ובנימין) מוכרים לשמצה כוחות השיטור. אלה בועטים בנערים, נוגחים עם קסדות בפניהם, מפצחים באלות ראשיהם, פוגעים מינית בנערות ונשים תוך ששולחים ידיים לאבריהן המוצנעים, צובטים בישבנן ומתחככים בהן באופן מופגן. כאשר נער יהודי נעצר (על הר-הבית, ליד מאחז בגבעה, בהפגנה כאמור ובנסיבות רבות ומשתנות), המעצר נעשה בדרך כלל בכוחות בסדר גודל ללא פרופורציה, באלימות מיותרת ולעתים קשה ופעמים רבות אגב השמעת קללות ואיומים. על מכות יבשות שאינן מותירות סימן לא ארחיב, זו שגרה רבותי.
ובמי "נלחמים" השוטרים הכוחניים, שלא לומר עבריינים? באזרחים המשרתים בצה"ל ביחידות מובחרות, בנשים ונכרות עדינות שאינן מסוגלות להרע לזבוב, באישי ציבור מכובדים הבאים להביע הזדהות. דוגמאות כואבות (תרתי משמע) לאחרונים הם תת-אלוף אפי איתם שנפצע בראשו בעמונה, ואלוף משנה מוטי יוגב, מפקד בכמה יחידות מובחרות, שהפך לנכה! באותו אירוע...
שוטרים מכים, שוטרים חובטים, שוטרים מאיימים, שוטרים מתעללים מינית, שוטרים מפגינים שררה שלא לצורך, שוטרים בועטים ונוגחים. הלו! מה קורה פה?....
בדיות ושקרים
וכמו שעל-מנת להוסיף חטא על פשע - במקרים רבים השוטרים מפרים החוקים ובהמוניהם כבר לכתחילה בעת שניגשים לטפל באירוע. להווה ידוע שכל שוטר מחויב לשאת על בגדו תג ובו רשומים שמו ופרטים מזהים משטרתיים. בימי חלדי הייתי נוכח בהפגנות רבות ובאירועים רבים בהם מופרת הוראה זו. לאור ההפרה ההמונית החוזרת ונשנית אין מנוס אלא להסיק שהעניין מכוון, לא להזדהות על-מנת שניתן יהיה לפעול בניגוד לחוק בלא לתת על כך את הדין, בהעדר יכולת בידי הקרבן לזהות את התוקף.
וכאשר נעשה ניסיון לצלם ובכך לתעד? מצלמות נחטפות ונשברות, סרטי צילום מוחרמים, איומים מושמעים, מבוצעים מעצרים. מעצרים על מה, תשאלו, ובצדק. לא נעים לומר, על סמך בדיות ושקרים. שוטר מתקיף ועוצר בטענה שהותקף, איש יס"מ מכה לעתים ביחד עם חבריו ובהמשך עוצרים את החבול הכבול ומביאים אותו לחקירה בעוון "תקיפתם". ציירו לעצמכם המחזה - ארבעה שרירנים מזוינים מול נער כחוש עם פאות וחמוש רק בציצית טוענים שהנער תקף אותם. נשמע סביר, נכון?
לעתים נדירות נשמר תיעוד המעיד על הפשע - כך במקרה המפורסם בו נעצר בעז אלברט מיצהר באלימות קשה תוך שסדיסטים במדים מחשמלים אותו באקדח "טיזר" פעם אחר פעם לעיני אשתו וילדיו.
המחלקה לחקירות שוטרים פועלת בהילוך ראשון כך נדמה ובמקרים רבים מאד, גם אם זו מטפלת בתלונות, התיק נסגר מחוסר עדויות ועוד תירוצים או סיבות.
טוב, אז יש בדיחות על שוטרים, על-מנת המשכל שלהם, על קרבתם המוסרית לעולם העבריינות, על היותם אלימים באופן מולד ובחירתם ב"מקצוע" כדי לפרוק ולפרק, כל זה משעשע אבל לא פותר את הבעיה. בצד פעולות בעלות חשיבות אותן מבצע השר החדש לביטחון פנים,
גלעד ארדן, ראוי כי ייקח לתשומת לבו בעיה קשה זו שמלבד היותה פוגמת בעבודת המשטרה ובאמון אותו רוחש לה הציבור היהודי בארץ ישראל, מטילה כתם על השוטרים כולם, גם על זכים ונקיים.