X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה מעיד על מצבה העגום של התקשורת הישראלית לטכנולוגיה בכלל ולרשתות החברתיות בפרט יש חלק לא קטן בכך
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם (יום ב', 19.12.16) את מדד הדמוקרטיה ל-2016. זהו סקר שנתי שבודק את אמון הציבור במוסדות המסמלים את הדמוקרטיה: ממשלה, כנסת ואמצעי התקשורת. התמונה הכוללת המצטיירת, כפי שעורכי המדד כתבו, היא שרוב הישראלים סבורים שמצבנו לא רע ברמה הלאומית וברמה האישית - הרבה יותר טוב. אבל עיון בחלק ממדדי האמון משקף מציאות קצת יותר מדאיגה, שמן הראוי שמקבלי ההחלטות, נבחרי הציבור וכל מי שמשפיע ייקחו זאת לתשומת ליבם, בטרם יהיה מאוחר מדי.
כך, למשל, הציון שהציבור העניק לתפקוד המוסדות הממשלתיים עומד על 7.14 מתוך 10. במדד תפיסת השחיתות הציון הוא 61 מתוך 100 ובאיכות הרגולציה - 2.1 מתוך 2.5.
עורכי הסקר הסבירו כי "העוצמה הפוליטית המוסדית של הימין על נגזרותיו, האחיזה המעמיקה של מחנה פוליטי זה גם בדעת הקהל יחד עם היחלשות השמאל יצרו מקבילית כוחות חדשה בין הכוחות הפוליטיים והרעיוניים הפעילים בשטח, והביאו להעמקת הקיטוב בין הקבוצות".
מדד חופש העיתונות - סיבה לדאגה
הנתון היותר מדאיג, לפחות בעיני כותב שורות אלה, נמצא במדד חופש העיתונות, שמשקף כרסום דרמטי באמון הציבור בתקשורת, שנתפסת כאחד המוסדות החשובים של הדמוקרטיה.
המדד מבוסס על מחקר של הארגון הבינלאומי House Freedom, שמעניק ציונים למדינות על-פי שלושה קריטריונים: התשתית החוקית הנוגעת לפעולתם של אמצעי התקשורת במדינה, מידת השליטה של הממסד הפוליטי בתוכן החדשותי והמידה שבה הסביבה הכלכלית מגבילה את עצמאותם של אמצעי התקשורת.
ציונה הכולל של ישראל במדדים אלה הוא 68 מתוך 100, והוא נמוך בשתי נקודות מציונה בשנה שעברה. לפי עורכי המדד, הסיבה לכך היא החשש שקיים בציבור לאיתנותם הכלכלית של עיתונים וגופים חדשותיים בעקבות הגידול בנתח השוק של החינמון ישראל היום, ותרבות המסרים השיווקיים המוסווים באתרי החדשות ובערוצי הטלוויזיה.
עורכי הסקר במכון הישראלי לדמוקרטיה מציינים כי "הירידה בציון גרמה לכך שהשנה ישראל נמצאת ברשימת המדינות המוגדרות חופשיות למחצה בלבד מבחינת רמת חופש העיתונות. מתוך 199 המדינות הנכללות במדד, ישראל ממוקמת השנה באחוזון ה-67, מעט נמוך ממקומה בשנה שעברה. כלומר, אנחנו במקום נמוך מאוד יחסית למדינות דמוקרטיות אחרות".
עליית הרשתות החברתיות והשפעתן
ממצאים אלה הם חלק מתופעה הרבה יותר רחבה, שהסקר אומנם לא מתייחס אליה ישירות אבל היא חלק מהעניין: עליית כוחן של הרשתות החברתיות והגידול בשימוש באפליקציות המסרים המיידיים. אלה הופכים להיות מקור המידע המרכזי של אוכלוסיות רבות בציבור הישראלי, ולא רק בני נוער. הפלטפורמות הדיגיטליות הללו מאפשרות לכל אחד לשחרר טקסטים ללא כל סינון או בקרה - להבדיל ממה שקורה בתקשורת הקונבנציונלית, שם יש מחויבות בסיסית לבדיקת מידע וסינונו.
הפער שנוצר בין המידע שכלי התקשורת המסורתיים משחררים לבין הפוסטים וההסתה הגוברת ברשתות החברתיות מלבה את הקיטוב ותורם לירידה באמון של הציבור באמצעי התקשורת המסורתיים.
כשאמצעי תקשורת קונבנציונלי מסוים מפרסם מידע שאינו נוח למחנה אחד בציבור, התגובה מגיעה מיד בפייסבוק (Facebook), בטוויטר (Twitter) ובשאר הפלטפורמות שלא מחויבות לשום דבר. שם מתרחשת ההסתה ושם מייצרים את המידע שאמינותו מוטלת בספק. עוצמת הרשתות החברתיות והפופולריות שלהן הופכות כל ציוץ לעובדה קיימת, גם אם אין באמת קשר בינו לבין המציאות.
זאת, לצד תופעת השיימינג, שהולכת ומחמירה מבלי שרשויות החוק הצליחו למצוא עדיין את התרופה החוקית המתאימה לכך.
במדד מוזכר גם ההיבט הכלכלי, שחשוב גם הוא, על-אף שהוא לא בשליטת הציבור. מרבית כלי התקשורת מתקשים כיום להחזיק את עצמם מבחינה כלכלית, בגלל התחרות הגוברת ועוגת פרסום שאינה גדלה כבר שנים, אלא רק משתנים בה יחסי הכוחות בין הדיגיטל לפרינט. לפיכך, נאלצים בעלי אמצעי התקשורת השונים לחבור לגורמים עסקיים, אילי הון שיש להם שאיפות עסקיות ופוליטיות, והם רואים בכלי התקשורת אמצעי לקידום עסקיהם. כך זה בעיתונות המודפסת, שהולכת ונחלשת, בערוצים המסחריים בטלוויזיה וברדיו, ובאינטרנט. שמורת הטבע היחידה שעוד נותרה היא השידור הציבורי, שכרגע יש עננה כבדה מעל קיומו וגם הוא עלול ליפול קורבן ללחצים עסקיים, נוסף על הלחצים הפוליטיים שמופעלים עליו.
מה עושים?
הפתרון למציאות חריפה ומחריפה זו צריך לבוא מכמה כיוונים. ראשית, הוא צריך להתחיל בנבחרי הציבור, שחייבים לעשות הכול כדי להוריד את להבות ההסתה. הסתה היא הסתה, לא משנה כלפי מי היא מופנית, וכבר נוכחנו שהסתה עלולה להוביל לאלימות פיזית.
הפעילות השנייה היא ארוכת טווח וקשורה בחינוך, בהסברה ובהכוונה לשיח תרבותי ברשת. צריך להתחיל את זה מגיל צעיר מאוד, אז מתחילים ניצני האלימות הווירטואלית (וגם הפיזית).
לצד זאת, רשויות החוק ונבחרי הציבור צריכים להתגייס למאבק, ולהגביר את האכיפה והחקיקה שיעצרו מבעוד מועד מסיתים מובהקים.
כל זה לא מוריד מאחריותם של בעלי הרשתות החברתיות להגביר את הסינון ומניעת הכניסה מגורמים שליליים, שכבר הוכח שהם יכולים להרוג אנשים ובעיקר לסכן את הדמוקרטיה.

תאריך:  21/12/2016   |   עודכן:  21/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ישראל היום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השפעת הטכנולוגיה על אמון הציבור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הילרי קלינטון, גילה קצב ונעמה בוכריס הן נשים שבעליהן הצמיחו להן קרניים, ולמרות זאת דאגו להתייצב לימינם לכל אורך הדרך. כך או אחרת עולה בבירור שהאישה שלצידו לא תעזוב אותו במקרה הגרוע, תתמוך בו בפומבי במקרה הטוב, ותכפיש את המתלוננות במקרה המגעיל
יעקב שטרכר
ניסן העצוב, לפי השמועה, הוא הפרופסור ניסן לויתן פרופסור מבריק לכלכלה שהיה ממעצבי תוכנית היציאה מהאינפלציה. וחתן פרס ישראל נפטר לפני מספר חודשים. מעניין מה היה אומר על הניסן החדש
איתמר לוין
מנהל בתי הדין הרבניים הופך את המערכת כולה לעפרא דארעא, כדי לגונן על העובדה שמי שעומד בראשה - הרב יצחק יוסף - לא ממלא אחרי דרישות המינימום המוצבות בפני אחרון הדיינים
עידן יוסף
מידת הפרחחות של אורן חזן אינה מגיעה לקרסוליה של סתיו שפיר - כלי ריק וצווחני שכדי ליצור תמונת ניצחון לא מהסס לרמוס אנשים טובים ומקצועיים
מרדכי ליפמן
בארץ ישראל, תיזכר השנה הזו שוב בשל תהליך הבשלה, הקשור במיעוט החי בתוכנו. סיומו של מסלול תקוות, מסלול של אמונה ברצון הטוב שלנו ושל שכנינו, מסלול בו שלטה אמונה כי השלום הוא המצב אותו תמיד יעדיפו בני אדם על מצב של מלחמה, המסלול הזה קרס בחאלב, קריסה סופית ומוחלטת. אל תוך עצמו, וקרס גם כאן.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il