X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאלה איננה מדוע צריך לבצע עבודות תשתית של הרכבת בשבת, אלא האם בכלל צריך רכבת בשנת 2018
▪  ▪  ▪
מיותרת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ביררתי עם משרד התחבורה מדוע צריך רכבות בישראל והם מנו שלוש סיבות:
א. הורדת העומס מהכבישים הפקוקים גם כך.
ב. תחבורה עבור אנשים שאינם מסוגלים לנהוג בגלל נכות או בגלל שיש להם עבודה מתישה.
ג. הפחתת זיהום האוויר כי הרכבת מחליפה מכוניות רבות.
חלק מהסיבות הללו היו בעלות הגיון מסוים עד כניסת הרכב האוטונומי לשוק. בקליפורניה יכנסו הרכבים האוטונומיים ללא נהג מלווה כבר ביוני 2018. אצלנו זה כנראה ייקח עוד קצת זמן, אבל הרכבים האוטונומיים יגיעו ואז כל הסיבות הללו שמנה משרד התחבורה כבר לא יהיו רלוונטיות:
א. מחקרים ביפן ובארה"ב הראו שפקקים נגרמים בגלל שונות גדולה בין צורות הנהיגה של אנשים שונים ודרך התגובה שלהם לאירועים בכביש. המכוניות האוטונומיות אפילו של חברות מתחרות ינהגו באופן די דומה ולכן זרימת התנועה תשתפר באופן משמעותי.
מלבד זאת, 70% מהכנסות הרכבת הן מסובסידיה ובנוסף את המסילות החדשות מניחה המדינה. קריאת הדוחות הכספיים של הרכבת מראה שמדובר בחברה שמפסידה מיליארדים כל שנה. אם היא לא יכולה לחיות, אפשר לתת לה למות בכבוד. את המיליארדים שנחסוך מהרכבת אפשר להשקיע בכבישים ולהוריד את רמת הפקקים. היכן שניתן צריך להרחיב את הכבישים כפי שהרחבת נתיבי איילון בין מחלף קק"ל לגלילות הפחית משמעותית את הפקקים במקטע הזה ובמקומות בהם לא ניתן להרחיב את הכבישים, ניתן לבנות קומה שנייה לכבישים כפי שנעשה בעיר קובה ביפן, בעיר שיקגו בארה"ב ובעוד מקומות רבים בעולם. אפילו האירנים בנו קומה שנייה של נתיבים בכביש המהיר שחוצה את טהרן.
ב. בעידן המכוניות האוטונומיות, גם אנשים בעלי נכות או בעלי עבודה מתישה יוכלו לסוע במכונית בלי לנהוג ואז הרכבים האוטונומיים השיתופיים יהיו אטרקטיביים הרבה יותר מרכבת שמגיעה למקום מרוחק מהבית ואז השאלה האם המדינה חייבת לספק שירותי רכבת או שרכבת צריכה להיות עסק כלכלי רווחי בבעלות פרטית כמו המודל היפני תהיה שאלה מעניינת עבור חוקרי ההיסטוריה של התחבורה.
ג. בשנת 2016 הכנסות המדינה ממיסוי רכבים היו יותר מ-40 מיליארד שek, בעוד שעל סלילת כבישים הוצאו רק 6.1 מיליארד שקל. כלומר חלק הארי של הכסף שנגבה מבעלי הרכבים איננו חוזר אליהם כתשתיות, אלא מופנה לתחבורה ציבורית ולמטרות אחרות בתקציב המדינה. המיסוי הגבוה על הרכבים מעלה את ערכם של הרכבים וכתוצאה מכך גם רכבים ישנים, שבמדינות אחרות היו נזרקים למגרש גרוטאות, ממשיכים בישראל לנוע בכבישים. ברכבים אלו מערכות השמן כבר אינן אטומות לגמרי ולכן הם מזהמים יותר את האוויר.
בארה"ב, למרות רמת מינוע יחסית גבוהה לעולם - כ-0.8 מכוניות בממוצע לאדם, רמת זיהום האוויר אפילו בערים צפופות כמו ניו-יורק ולוס אנג'לס נמוכה בהרבה מישראל אשר בה רמת המינוע היא 0.365 מכוניות לאדם. הסיבה היא שבנוסף למכוניות המתקדמות והמשופרות בארה"ב, אין לארה"ב שכנים כמו הרשות הפלשתינית ומדינות כמו ירדן ומצרים שמרשות לרכבים מזהמים לנוע ובנוסף אינן מפקחות על איכות הדלק הנמכר בתחומן. לכן, למרות כמות הנסיעות המזערית ברכבות בארה"ב, רמת זיהום האוויר בה נמוכה מהממוצע העולמי כי מכוניות מודרניות פולטות זיהום אוויר השואף לאפס.
לסיכום, רכבת זה כלי תחבורה שהומצא לפני כ-200 שנה. בעידן המכוניות האוטונומיות, כלי תחבורה שמוביל המון אנשים מתחנה מרכזית אחת לתחנה מרכזית אחרת, איבד את ההצדקות לקיומו.

תאריך:  27/11/2017   |   עודכן:  27/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די עם הרכבת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גם ככה הרכבת היא זבל
תחבורנית  |  27/11/17 13:25
2
מפתיע ומעניין, מאד הגיוני וראו
ב_שמואל  |  27/11/17 17:35
3
אתר הזוי מפרסם מאמרים הזויים
בטטה  |  27/11/17 20:48
4
כל הכבוד למחשבה הנקיה והמקורית
יאיר בן משה  |  28/11/17 17:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביעד ויסולי
בכלל לא ברור מה הקפיץ את הפיוז דווקא בשבת האחרונה    ברכבת ישראל מבצעים עבודות תחזוקה בשבתות מאז ומעולם    בנתב"ג מחללים שבת, כל שבת, ובצורה גורפת פי אלף יותר מהרכבת
ציפורה בראבי
ילדים, בני נוער וגם מבוגרים, מתנתקים מהסביבה ומתחברים לטלפון    שם עולם ומלואו לעניין חברתי ולבדידות שלא נגמרת    כדאי שתתנתקו מידי פעם מן המכשיר ותתחברו לחיים, לסובבים אתכם    לביחד האמיתי
אפרים הלפרין
צפיתי קצת באיחור בתוכנית עובדה על בחירת שופטים בישראל, ויצאתי ברגשות מעורבים    האם הגלימות של השופטים הן התחפושת או האם ה T-SHIRT של השופטים והגופיות של השופטות הן התחפושת? האם כנס הלשכה הוא חלק מעולמם הפרטי של השופטים? או שמא חלק מתפקידם המקצועי?
עמי דור-און
כאשר ראש הממשלה מתייחס למהותה של מדינת ישראל הוא חוזר ומדגיש כי המדובר במדינה יהודית ודמוקרטית. אבל בהגדרת אופיה היהודי של המדינה הוא שוגה, כיוון שתהום שאיננה ניתנת לגישור, מפרידה בינו לבין תפיסת עולמו של המיעוט החרדי-פנאטי שבלעדי קולו ביום הבוחר, אין אפשרות להרכיב ממשלה יציבה
איתן קלינסקי
אני כותב מתוך חרדה, שעלול לפקוד אותנו מה שאירע לבית החשמונאים    מתוך ספר המקבים אנו למדים על הסתאבות בית החשמונאים    מצער וכואב שהנהגה חשמונאית, שליקטה סביבה איכרים ופשוטי עם למאבק הרואי לחרות דתית ולגירוש שלטון זר, עלתה על שרטון ההסתאבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il