X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: יוסי צבקר]
ביקורת "קרנפים" בבית צבי
קרנפים ומתקרנפים
מחזהו של אז'ן יונסקו (1909-1994) מגדולי המחזאים של אמצע המאה העשרים, מהזרם של תיאטרון האבסורד - "קרנפים", העולה בבית צבי, נוגע בבעיית ההתקרנפות של אז ועתה. בימויו המבריק של אלון טיראן יוצר חוויה חדשה לכל המכירים את המחזה שהפך לקלאסי

בעית הקונפורמיזם, ההשחתה של כלל הציבור הנוהה אחרי הכתבת מנהיגים מסוימים, העסיקה יוצרים גדולים בשנות החמישים. כך סרטו של ברנרדו ברטולוצ'י "הקונפורמיסט" פרש את הבעיה תוך התעמקות בנפש הגיבור של הסרט והסובבבים אותו. התהליך בסרט הסביר כיצד זה קורה, שאנשים משנים דעתם ונספחים לרעיונות פשיסטיים איטלקים או גרמנים.
מבנה החלל של אולם אולם אלי ליאון, הכתיב את עיצוב הבימוי. לא עוד קרנפים דוהרים ברחבי העיר במרחביה (כמו שראינו בתיאטרון "נוצר"באולם אלהמברה המיתולוגי). הפעם זווית הראיה של הבימאי הצעיר והמחונן אלון טיראן ביטאה את ההתרחשות באופן מקורי ביותר. הדמויות המגלמות את הקרנפים עוטות ברדסים, המכסים את ראשם ומעניקים להם אנונימיות. תנועותיהם הרוקיסטיות, שעוצבו בידי כל הקאסט הצעיר, נעו להפליא בקצב המוזיקה העכשווית שהשמיעה הדי ג'יי (נרקיס טפלר) ממרומי הבימה. את אווירת הבאר, הדיסקוטק או מה שלא תכנו זאת, הדגים אפילו הסדרן, שהטביע חותמת על ידו של כל הנכנס...
המוזיקה הקצבית והתנועה הכה תואמת ששולבו בטקסט של יונסקו, משתלבים יפה בעלילה, בה הגיבור ברנז'ה (ניר לוגסי הכה נוגע ללב), בן דמותו של המחזאי, נשאר בתמימותו, ולא נסחף אחר הנהיה של ההמונים להתקרנף. הביקורת של המחבר על התופעה באה אומנם לידי ביטוי בחזות החיצונית של האנשים ההופכים לקרנפים. אך רק כסמל למהות. חברו הטוב של ברנז'ה -ז'אן (מור הנסון שמסתמן כשחקן אופי משובח בעל קול נפלא) שכל העת מנסה לגמול אותו מהאובססיה לאלכוהול, שהיא למעשה הכלי של ברנז'ה לשכוח מהמציאות המכוערת - גם ז'אן מתקרנף לבסוף, ומצטרף ללהקת הקרנפים.
הטקסט אותו תרגם אסף ציפור באופן שוטף ולא תמציתי מדי כמו ב"מחכים לגודו" של סמואל בקט, הטקסט מעניק את הקצב הדרמטי למחזה, ואינו משמים כמו מחזות אחרים שחיקו את הזרם הזה. יעל דובר החמודה כ-דייזי, בה חושק ברנז'ה היא למעשה חלומו שלא צולח להתגשם; אלי אשכנזי כ-גברת בוף המרגשת; איתי שלו כ-בוטאר, הספקן וחסר האמונה, המבטל באחת את התיאוריות שהתקשורת מנסה להלביש על הקוראים; יאיר בלוך כבעל בית הקפה וכמר פאפיון, ואלונה לובנברג כאשה בבית הקפה - כולם מהווים חלקים המרכיבים את ההרמוניה שיוצר הבימאי מהחלום ושברו של האדם הקטן. כל זאת בעיצוב במה חכם ומינימליסטי של דינה קונסון, ובתאורה מצוינת של יעקב סליב.
הצגה מקורית ביותר בגישתה, ההופכת את תיאטרון האבסורד למציאות בת זמננו ולקלאסיקה בכלל. ולבימאי הכה מוכשר אלון טיראן מגיעות כל התשבחות, על הגישה הייחודית, על העברת המחזה מלפני יובל לימינו, ועל הדרכת השחקנים המגלים את הדור הבא של התיאטרון הישראלי. שאפו.

[צילום: יוסי צבקר]
תאריך:  28/01/2018   |   עודכן:  29/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרנפים ומתקרנפים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צ״ל:מור חנסון ולא הנסון ל"ת
Alice  |  30/01/18 06:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ישראל הסתגלה בתחומים רבים מדי של חיינו, למציאות בלתי-סבירה, עד כדי התמכרות; "מהגרי הנוחיות" מאפריקה הם דוגמה מוחשית לכך. שמירה על השקט היחסי בכל מחיר, מביאה תדיר לתוצאות אבסורדית ואף מסוכנות. המבצע לעזיבת המסתננים מאפריקה, הוא סגירת מעגל ותיקון עיוות שצריך היה למנעו מראש
רון בריימן
בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ההולכת ומתרחבת ללא צורך וללא הצדקה, וכדאי לעצור אותה בטרם תגיע לאבסורדים גדולים עוד יותר אפילו מהנוכחיים    הכוונה לתופעת ההתנצלויות    המכנה המשותף לשלוש הדוגמאות המתוארות להלן הוא שדווקא הצד הצודק התנצל, שלא לצורך
הדס מיארה
בשנים האחרונות חלה תפנית בכל עניין הלימודים האקדמאים בקרב המגזר החרדי, נושא שעד לפני כמה שנים היה חתום ונעול ובודדים הם אלה שהעזו לפרוץ את הגבול
יוסי אחימאיר
יש בכל זאת דימיון בין שני הבתים הללו, בית ביאליק ובית ז'בוטינסקי, בין הבית היפהפה הזה - שאותו אגב נטש לטובת בית שכור ברמת-גן - לבין קומה אל"ף בבית המצודתי התם. שני מוזאונים, שני ארכיונים - של מורשת, ספרות, שירה, הגות, תרבות, ציונות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - נושאים בעול, צנזורה, המסתננים בעיני הרמב"ם, פריחה, אמת היסטורית ומשה נגבי איננו    שבוע טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il