לפני כשלושה שבועות עלה על מסכי הקולנוע בישראל סרטו של הבמאי סטיבן ספילברג "העיתון" המתאר את שיתוף הפעולה של העורך האגדי של "וושינגטון פוסט" ביל ברא דלי (אותו מגלם בסרט טום הנקס), ומי שכיהנה אז כמנכל"ית העיתון קתרין גרהאם בפרסום מסמכי הפנטגון אשר שפכו אור על הנעשה במלחמת ויטנאם שהחלה בסוף שנות השישים.
חשוב לציין בהקשר זה,כי המסמכים פורסמו במקור בעיתון המתחרה "ניו-יורק טיימס".
לפני שבועיים, עלה לאקרנים סרטו של פיטר לנדסמן "האיש שהפיל את הבית הלבן" העוסק בסיפור חייו של סוכן ה-CIA מארק פלט (אשר נודע לימים בשם "גרון עמוק") אותו מגלם ליאם ניסן.
סרטים אלו מחזירים את הצבע לפנים של התקשורת אשר חוטפת לא-מעט מהנשיא טראמפ, אך גם מחטיפה לא-פעם בחזרה. ניתן לראות שבמהלך השנים עברה דמותו של העיתונאי גלגולים רבים עד שהגענו למוצר הנוכחי. כולנו יודעים שבדומה לאיש החוק, גם תפקידו של העיתונאי הוא לחשוף שחיתויות שעלולות להשפיע במישרין או בעקיפין על חיי האזרח.
במהלך השנים נעשו סרטים שבדקו את שיקולי מערכת העיתון בבואה לחשוף סיפור זה או אחר.
תיאור קצר של סרטים אלו
הסרטים הבולטים שמציגים דילמה זו הם "כל אנשי הנשיא" משנת 1976 שתיארה את חשיפת "פרשת ווטרגייט" על-ידי העיתונאים בוב וודוורד, וקרל ברנסטיין, "דמעות של שתיקה" שנעשה בשנת 1984 והתבסס על סדרת הכתבות שעשה כתב "הניו-יורק טיימס" ניקולאס קריסטוף בתקופת שליטתו של ארגון הטרור "ח'מר רוז' בקמבודיה, והסרט זוכה האוסקר "ספוטלייט" אשר תיאר את הדילמה שהתרחשה במערכת ה"בוסטון גלוב" אודות פרסום ידיעה על כמרים פדופיליים.
נשאלת השאלה: איך מוצגת דמותו של העיתונאי בסרטים במהלך השנים?
הצגת דמותו של העיתונאי בקולנוע
בתחילת דרכו עוצבה דמותו של העיתונאי בדומה לדמותו של הבלש הקשוח. כלומר, הוא היה קשוח, שנון, מחוספס, וכן, עשה הכל כדי למצוא סקופ בלעדי מבלי לבחול באמצעים. בסוף שנות השלושים שונתה במעט דמותו של העיתונאי. כלומר, הוא עדיין כיבד את עבודתו, אך הוא היה חביב ודבק במטרה.
ניתן לציין בהקשר זה את דמויות הקומיקס החביבות: קלרק קנט (סופרמן), טינטין, ופיטר פארקר (ספיידרמן) שהיה אומנם רק צלם עיתונות,אך הוא עשה עבודה עיתונאית להפליא.
מלחמת ויטנאם שפרצה בסוף שנות השישים הפכה את העיתונאים לשומרי החוק והצדק (בדומה לשוטרים ובלשים) אשר הגנו על הציבור מפני שחיתות שלטונית. בתחילת שנות השמונים, תפקיד העיתונאי עובר שינוי נוסף כאשר העיתונאי בוחר להילחם על מטרותיו, וזונח למעשה את תפקיד הדיווח האוביקטיבי.
כך, למשל, בסרט "שנה בצל הסכנה" העיתונאי האוסטרלי גאי המילטון (בגילומו של מל גיבסון) עוזב את תפקידו העיתונאי שהיה לראיין את ראשי המפלגה הקומוניסטית, ומצטרף למרד נגד מי שכיהן אז כראש-ממשלת אינדונזיה אחמד סוקרנו.
בשנים האחרונות עבר המיקוד מהעיתונאי הבודד למערכת העיתון ששם הדילמות הקיימות בעת עריכת תחקירים הן רבות מאוד.
הדמויות הנשיות בסדרות הטלוויזיה
בעוד רוב העיתונאים בקולנוע גולמו על-ידי גברים, נשים גילמו עיתונאיות בסדרות טלוויזיה.
כך, למשל, השחקנית המנוחה מרי טיילור מור, הייתה האישה הראשונה שגילמה מפיקה בתוכנית טלוויזיה בסדרה "המופע של מרי טיילור מור ששודרה בשנת 1970.