X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשך שנים, היה פתרון שתי מדינות לשני עמים, משאת נפשם של ישראלים/יהודים רבים נתניהו תרם תרומה מכרעת לעיצוב רעיון זה, כאשר חזר על תפיסתו והביא (5 ביולי 2009- ישיבת הממשלה), גם סייגים ראשונים
▪  ▪  ▪
נתניהו. יוביל להגשמה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
הסכמה לאומית
"הבאנו הסכמה לאומית על המושג שתי מדינות לשני עמים: ישראל תוכר כמדינת הלאום היהודי, היא תקבל גבולות ברי הגנה שכוללים פירוז מלא של השטח הפלשתיני"... "בקעת הירדן תשאר בשליטה ישראלית".. (ההדגשה שלי - מ.ל.).

המשמעות המעשית של 'שלום שתי המדינות', במיוחד לנוכח הניסוי הכושל בעזה: ישראל גדולה וחזקה. פלשתין קטנה וחלשה. אלא שעל כך קמו במרחב הציבורי הרלוונטי שלנו, שני גורמים החולקים חלק חשוב ממנו. הם דחו אותו על הסף. ומי הם? הפלשתינים והשמאל הישראלי.
עם פרסום הידיעה על הצטרפותו של ניר חפץ לקבוצה הגדלה והולכת של עדי מדינה, סביר להניח כי נתניהו הוגה, בצד המהלכים שעליו לנקוט בהם, אם יוגש נגדו כתב אישום, גם במשנתו הפוליטית אותה הוא יותיר לדורות הבאים. במיוחד תקפה הנחה זו אם תוצע לנתניהו פרישה מכובדת עכשיו, ללא כתב אישום. אפשרות זו איננה בלתי סבירה, במיוחד לנוכח חולשת האשמות נגדו, שיונחו (אם יונחו), על שולחן ביהמ"ש המחוזי בירושלים. בינתיים צפות ועולות מגמות חדשות בלשכות הפרקליטים, אם לנוכח הרצון הברור שלהם להימנע מהתכתשות ארוכת שנים עם ראש ממשלה בישראל, ובמיוחד ראש ממשלה מקובל מאוד כנתניהו, ובמיוחד כאשר גראף הפופולריות שלו בסימן עליה.
אופיינית מאוד להלך רוח זה בקרב גורמים שונים בפרקליטות, הצעה, לגבש צוות משפטנים חדש לעיון נוסף בסיכומי החקירות, כפי שהונחו על-ידי המשטרה על שולחן הפרקליטות.
אלא שבינתיים זז הציבור הישראלי ימינה וחל שינוי מעמיק בעמדותיו וביחסו אל הבעיה הפלשתינית. מוצר/מושג מלאכותי אמנם, אך חי וקיים, ואף תובע פתרון. מסתבר כי נתניהו, מבין כל גלריית המנהיגים הפוטנציאלית, והוא בלבד, מצא, גם בתחום המורכב הזה, את שביל הזהב סביבו הוא יוכל (אולי) לגבש קונצנזוס לאומי, למרות כל הקושי שבדבר.
שאלה מהותית
המושג שתי מדינות לשני עמים הוזכר רבות בנאומים של יצחק רבין ויאסר ערפאת כאשר ביקשו להכשיר את הרוחות (ואת קולותיהם של חברי הכנסת, ערב החתימה על הסכמי אוסלו, בעמל רב מאד). בוועידת אנאפוליס שנערכה בנובמבר 2007 נאמר כי "פתרון שתי מדינות לשני עמים" יהיה הבסיס למשא-ומתן העתידי ליישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני". הסכמה זו נתקבלה שם על-ידי הישראלים, הפלשתינים והאמריקניים.
ב-5 ביולי 2009, הניח בנימין נתניהו, בישיבת הממשלה, בצד ההסכמה גם סייגים ראשונים: "הבאנו הסכמה לאומית על המושג שתי מדינות לשני עמים: "ישראל תוכר כמדינת הלאום היהודי. היא תקבל גבולות ברי הגנה שכוללים פירוז מלא של השטח הפלשתיני"... "בקעת הירדן תשאר בשליטה ישראלית".. (ההדגשה שלי - מ.ל.)
השאלה המהותית העומדת היום על הפרק, שוב איננה מתמקדת במקומו של נתניהו בסוגיה זו. אלא היכן עומד הציבור בישראל. היא זו שתכריע. על כך עונה/משיב הסוציולוג וההיסטוריון, פרופסור עוז אלמוג, החוקר במשך שנים את החברה והתרבות בישראל. אלמוג הוא אולי סנונית ראשונה בתפנית הנצפית והמתפתחת של האקדמיה בנושא זה. הוא פרסם לפני כשנה (20.2.17) מאמר בכתב העת FORBES ישראל, בו הוא מתייחס ליחסים בין חלקים בחברה הישראלית/יהודית פנימה. שאלותיו נוקבות, ולמעשה הוא מניח יסודות לחשיבה חדשה. כזו המצמצמת מאוד במשתמע, את התמיכה ברעיון המדינה פלשתינית.
במאמר זה תוקף פרופ' אלמוג, את התפיסה הנאיבית של השמאל, אשר הובעה גם במהלך מבצע צוק איתן, על-ידי "המעורב הישראלי", השכיח כל כך במקרים כאלה: "לקט" מלאכותי של פוליטיקאים, עיתונאים וכן קבוצות מפגינים, אשר דרשו את הפסקת הלחימה הישראלית (למרות היותה מצומצמת מאד) בעזה.
"השמאל הרדיקאלי תופס את האלימות המופנית כלפי ישראל כתולדה של סכסוך בין יהודים לפלשתינים, שנוצר בשל נסיבות היסטוריות טרגדיות. כיוון ששני העמים אשמים באותה מידה (הציונים קצת יותר), וכיוון ששניהם שואפים לחיות בשלום ובשלווה זה בצד זה, הפתרון אחד ופשוט: פשרה. מה שמעכב את סיום הסכסוך היא הסרבנות הישראלית. קצת יותר מאמץ, גמישות ופתיחות מהצד שלנו יגשימו את החלום ההדדי"....
צוק איתן
"ואז בא "צוק איתן" ושם לראשונה זרקור ממוקד על ההזיה הזאת. פתאום נעשה יותר קשה לעגל קצוות, ליצור סימטריה מופרכת, ללכלך על ישראל ולזלזל בתבונה ובמוסריות של הנהגתה, צבאה ורוב אזרחיה. למרבה צערו של השמאל הרדיקאלי, החמאס גם פתח במתקפת הטילים (למעשה עוד קודם לכן, באירוע החטיפה ורצח הנערים); גם חשף ארסנל נשק עצום שנאגר במטרה לרצוח המוני ישראלים (תוך בזבוז מיליארדים שהיו אמורים לשפר את רמת החיים בעזה); גם המחיש את שיקוליו הלא רציונאליים, עד כדי טירוף והתאבדות (הרי ברור שבלתי אפשרי להכריע את ישראל באמצעות טילים ועוד יותר ברור שהתגובה תגבה מחיר כבד מהתוקפן); וגם הראה שתנאיו להשבת השקט על-כנו אינם כוללים שום סעיף של משא-ומתן על שלום".
ישראלים רבים אוחזים היום בתפיסה זאת. למעשה הם מהווים רוב גדל והולך השולל בתכלית את קיומה של מדינה פלשתינית. הציבור מאמין שכל מדינה פלשתינית תלך בדרכה של המדינה העזתית, במוקדם או במאוחר. מה גם שמועד הסתלקותו מהזירה של של אבו מאזן, קרב והולך.
אם קיים סיכוי כלשהו, שהציבור בישראל יגלה שוב נכונות לראות ברעיון המדינה הפלשתינית לצידה של ישראל, אפשרות ישימה, הדבר מותנה אך ורק בכך שנתניהו יהיה זה שיוביל אותו לכלל הגשמה, ובתנאים שהציג בישיבת הממשלה האמורה. אם יפרוש עכשיו, בדרך זו או אחרת, "חזון" המדינה הפלשתינית, יהפוך, בשים לב לעמדותיו הנוכחיות של הציבור בישראל, לחלומו הרטוב של השמאל, ושלו בלבד.
הנה כי כן המציאות הישראלית יוצרת הפתעות: שניים הם שלא יחמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות: הפלשתינים כדרכם מימים ימימה, והשמאל כדרכו בעשרות השנים האחרונות. הפעם, בשל רדיפתו (בעזרת התקשורת ומשטרת ישראל), את נתניהו ומאמציו לסלקו מן השלטון...

תאריך:  08/03/2018   |   עודכן:  08/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק נתניהו יכול
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אין ספק ש גורמים אוינים
ישע .  |  8/03/18 10:06
2
אתה מזכיר לי את רבין
ארי כספי  |  8/03/18 10:58
3
הרעיון של
באום  |  8/03/18 18:36
4
למרות היותו של פרופ' עוז אלמוג
על פרופ' אלמוג  |  9/03/18 05:43
5
קרא מה שכתבתי פה בפייסבוק למטה ל"ת
יהודה דרורי  |  9/03/18 08:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס ממשיך להפר את החוק הפלשתיני והנורמות הציבוריות בכל הקשור לשמירה על טוהר המידות. מחמוד עבאס ובניו יזכרו לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים כסמל לשחיתות השלטונית הפלשתינית בניגוד לקודמו יאסר ערפאת
איתמר לוין
קובע חד-משמעית: קטינים הם עד גיל 18, בוגרים הם מעל גיל זה, ואין מקום ליצור קטגוריה נפרדת; החוק ממילא מאפשר להתחשב בגילו של העבריין בעת גזירת עונשו
יוני בן-מנחם
יחיא סינוואר "האיש החזק" בתנועת חמאס שהיה יוזם תהליך הפיוס ביחד עם מצרים הפסיק לחלוטין את פעילותו בנושא. על-פי גורמים בחמאס הוא איבד את האמון בפתח ובמחמוד עבאס, החשש ברצועה גובר כי כישלון תהליך הפיוס יגביר את סכנת המלחמה עם ישראל
איתן קלינסקי
חיים הנגבי היה מנסחה של המודעה, הקוראת לצאת מיד מהשטחים הכבושים בעיתון הארץ שלושה שבועות אחרי מלחמת ששת הימים, וזאת בעיצומה של אורגיית האופוריה עם כיבוש כל סיני, הגדה והגולן
יוני בן-מנחם
"אני רוצה מדינת חוק וממשלה שתיישם את החוק, לא מליציות ועבריינות וגניבות ונשק בידי כל אחד, יום אחד חמאס מרוצה ממני וביום השני היא דורכת על תמונותיי ומעלה אותן באש, זה קרה בעבר ואתם הייתם עדים לכך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il