X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - רכב לחימה לחי"ר, "שריפת" עלווה, רכב אוטונומי, טרור בא̤ש ותגובה פאבלובית שבוע טוב
▪  ▪  ▪
טכנולוגיה נמוכה [צילום: AP]

א. עדיפות גבוהה לרק"ם חדיש
לפיתוח רכב קרבי משוריין (רק"ם) מתקדם יש עדיפות גבוהה בצבא האמריקני. בתוך זה עדיפות גבוהה ביותר יש לפיתוח רכב לחימה לחי"ר, שיחליף את הרכב ברדלי; ורק אחר כך יפותח טנק חדיש, שיחליף את הטנק אברמס מ-1.
מארק אספר, שר הצבא, מסכים עם סדר העדיפויות הזה, ומקדמו, למרות שלפני ארבע שנים הופסק מיזם GCV לפיתוח מחליף לברדלי, שפעל מאז 2009. מחליף לברדלי הינו בעדיפות גבוהה כמה שנים. המערכת שפותחה כללה מנוע מתקדם ומערכות הגנה נגד טילים, ושקלה 53 טונות כשהיא מסיעה תשעה לוחמים. המיזם הופסק עקב בעיות בתקציב ההגנה 2014.
העדיפות לפיתוח ברדלי נובעת מלקחי המלחמות בעירק ובאפגניסטן, אך הוכרעה על-ידי הצמצומים בתקציב ההגנה. ממשל טראמפ החליט להגדיל אותו, וכתוצאה מכך יפותחו כמה נושאים, שהוקפאו, ובראשם רק"ם חדיש.
לשם שינוי, ייצא המחליף לברדלי לדרך, וכבר בשנה הבאה יוצגו אב-טיפוס מאויש ואב-טיפוס לא-מאויש. ברכב יהיו מערכות אינטלגנציה מלאכותית לסייע לנהג ומערכות ממוחשבות לתצפית, לרכישת מטרות, לכינון ולירי.
ב. פירות נדירים
עונת גידול תפוחי-האדמה מגיעה לסיומה, ועוד מעט יוציאו את אחרוני התפודים מהקרקע, וישלחו אותם לתעשיה, לשווקים ולאיסום. זה הזכיר לי, שלפני כעשרים שנה הזמינו אותנו חברים אמריקניים לחגוג את ביקורם הראשון בארץ במסעדה בנוסח דוד המלך בעיר העתיקה של ירושלים. כלומר, הוגשו בה רק ירקות ופירות, שגדלו בארץ אז. משמע, לא עגבניות, לא חצילים, לא תפודים ועוד הרבה לאווים, שהגיעו ארצה הרבה אחרי שמלכנו דוד הלך לעולמו. אין ספק, זו הייתה ארוחה מעניינת, שהולבשנו בה בהתאם לצו אופנת החצר דאז.
תפודים (הידועים גם כ'סוֹלנוּם הפקעות') הובאו לאירופה, ומשם אלינו ממרכז אמריקה באמצע המאה השש-עשרה. תוך זמן קצר הפכו למזון בסיסי, שאי-אפשר בלעדיו בכל רחבי העולם. באמצע המאה התשע-עשרה, כששדות התפודים באירלנד הוכו בכימשון - מחלה איומה, שאז לא היו שום תכשירים נגדה - סבלה אירלנד מרעב, שמאות אלפים מתו בו, ורבים מאוד היגרו ממנה בגללו.
לתפוד פרחים בצבע סגול, או לבן. בקרקע מפתח הצמח גבעולים תת-קרקעיים, שקצותיהם מתעבִּים לפקעות, הניתקות מצמח-האם, ומתפתחות לצמחים עצמאיים. כל פקעת אוגרת בתוכה עמילן, סוכר, מים וחומרים אחרים. כשמסתיים מחזור החיים של הצמח מעל פני הקרקע, נשמרות הפקעות בקרקע, ובעונה הבאה יגדלו מהן ניצנים, שיצמיחו צמח חדש.
לתפודים יש מאות זנים ברחבי העולם. מלבד מזון, מכינים מהם עמילן וכוהל, המשמש, בין השאר, לייצור משקאות חריפים. אנחנו אוכלים את פקעות התפודים בצורות שונות; ולכן, "שורפים" החקלאים את עלוותם בשלב בגרות הצמח. כשאין לצמח עלווה, נפסקת גדילת פקעותיו, שיכולות להגיע לממדים מפלצתיים. לאחר ה"שריפה", מפתחות הפקעות קליפה, שעוזרת לשימורן. לכן, כמעט שאיננו מכירים את פרי התפוד, הדומה לעגבנייה ולפִלפל, קרוביו הסולניים.
ג. שיירות אוטונומיות
שיירות של רכב אוטונומי יאפשרו לתספק יחידות באזורי קרבות מבלי לסכן חיי אדם. כך מתכנן הצבא האמריקני. בשיירות ישולבו גם כלי רכב מאוישים, אך עיקרן יהיה רכב אוטונומי.
מארק אספר, שר הצבא האמריקני, ביקר באחרונה במרכז צבאי לפיתוח רכב במישיגן, ונסע ברכב חצי-אוטונומי, שנוּהג על-ידי רכב מאויש.
בשונה מרכב אזרחי, צריך רכב צבאי לרדת מהכביש, לצלוח שטחים טרשיים, להתגבר על מכשולים, ולתמרן מול אויב. הרכב הרובוטי של הצבא האמריקני יהיה מוכן בשנת 2021, וישמש להנחיית מפתחי רכב אוטונומי.
ד. זהירות, עפיפונים
תמיד רציתי, שיהיה לי עפיפון. כשהיינו ילדים, גדלנו על חוף הים, והכנו עפיפונים במו ידינו - כמובן, לא אני עם שתי ידיי השמאליות. כשהפכתי לסבא, קניתי עפיפונים לנכדיי. כעת אנו מוכים על-ידי טרור עפיפונים - טכנולוגיה נמוכה מאוד, שמאתגרת את צבאנו. אסור להתייחס לאיום בזלזול. לא מעט שדות, מטעים וחורש נשרפו בשבועות האחרונים באמצעות עפיפונים. לכן, צריכים להתייחס לכל עפיפון כאל פיגוע, ולגמול בהתאם.
שוטה הכפר, שהתיימר להיות מומחה לביטחון, הגדיר פעם בזלזול את הרקטות, ששיגר חמאס לשטחנו, כצינורות מעופפים. כמו רבות מתחזיותיו, הגדרתו לא החזיקה מים. לו הזדרזנו להתייחס לרקטות ברצינות, היו נמנעים נפגעים רבים. כך, גם לגבי העפיפונים. כמו בהתפרעויות קודמות של הערבים ("המאורעות"), הם מוכנים לשרוף ולאבד הכל. כדי לשמור על הרתעתנו, צריכים לגבות מהם מחיר גבוה על השריפות.
ה. נייר לקמוס
האגודה הישראלית למדע המדינה, שאני חבר בה, הודיעה על התנגדותה לפסקת ההתגברות. כך החליט ועד האגודה ברוב דעות. משמע, גם בתוכו היו שלא הסכימו עם ההחלטה.
ההודעה מצביעה על מגמה בקרב האקדמיה הישראלית, הנוטה חדות שמאלה - בניגוד לדעת הקהל - ובעיקר, מתנגדת למדיניותו של בנימין נתניהו. פסקת ההתגברות הפכה לנייר לקמוס, שמזהה את המצב, אך בעצם כל החלטה של נתניהו גוררת תגובות רפלקסיוויות של תומכיו ושל מתנגדיו - תגובות פאבלוביות.
אני תומך בפסקת ההתגברות, כדי להחזיר לעם את הריבונות, שנחמסה ממנו בידי שופטי בג"ץ. במדע המדינה קוראים לזה אוזורפציה - תפיסת שלטון. רק כך יאוזנו שוב היחסים בין הרשויות הנבחרות לרשות הממונה.

תאריך:  07/05/2018   |   עודכן:  07/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי הרכבי
אובמה העביר לאירנים 100 - 150 מילארד דולר (+ חצי מילארד דולר לשחרור המלחים החטופים) כחלק מהסכם הגרעין שהוא הזרע העיקרי למלחמה עולמית
עו"ד אביעד ויסולי
אין שום חוק המעניק לבג"ץ את הסמכות לבטל חוקים. לכן, במקום להתווכח על פסקת התגברות - יש לקבוע בחוק האם, מתי ובאלו תנאים יוכל בית המשפט לבטל את חקיקת הכנסת
אליקים העצני
כל כמה ימים מחמוד עבאס (אבו-מאזן) דוחה בפומבי את "תוכנית השלום" תוצרת טראמפ, המכונה "הדיל של המאה"    ואם הוא דוחה, יש להניח שהוא גם יודע מה הוא דוחה, כלומר שהתוכנית, לפחות בקוויה הכללים, מונחת לפניו
אסתר שניאורסון גרי
הדיקטטורה של בג"ץ מוכרת לרבים, אבל איך מנערים דבר כזה? שופטי בג"ץ יודעים כי המערכת הפוליטית מפוצלת ומן הסתם לא תוכל לגייס 61 ח"כים שבאמצעות חוק יסוד יעבירו מן העולם את הדיקטטורה שהקימו    על כן, דבר לא עוצר בעדם מלפסול חוקים ככל שעולה על דעתם
משה חסדאי
הערבים מייעדים כספם ופעילותם לחיזוק התנועה האיסלאמית, למלחמת דת על אל-אקצה ולהקמת אצטדיון דוחא ולטרור פוליטי ומדיני נגד מדינת ישראל ואזרחי ישראל היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il