X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן היא המרוויחה העיקרית מהחלטת הנשיא טראמפ להסיג את חיילי צבא ארה"ב מסוריה. ישראל והכורדים בסוריה הם בצד המפסיד ואירן מתכננת להגביר את התבססותה הצבאית בסוריה דבר שמאתגר את ישראל
▪  ▪  ▪
נציגי כ-150 שבטים סוריים בכנס בכפר סאג'ו בסוריה, בקריאה להפלת המשטר. הודעת טראמפ תותיר חלל [צילום: DHA]

לא קשה לנחש את צהלות השמחה בטהרן, בדמשק ובמוסקבה למשמע הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ על הסגת כל הכוחות האמריקנים מסוריה.
בידודה של אירן והלחץ עליה היה אחד העקרונות של מדיניות החוץ האמריקנית במזרח התיכון, והנה בא המהלך האמריקני החדש של טראמפ שסותר בגסות את העיקרון הזה. אירן תשאב רוח גבית מהמהלך הזה. החלום שאירן תיסוג מסוריה הולך ומתרחק. להפך, היא תשאב עידוד מהחלטת טראמפ להגביר את התבססותה בסוריה למורת רוחה של ישראל, שתצטרך להתמודד לבדה עם האיום האירני.
הסגת הכוחות האמריקניים מסוריה היא מכה לכל מי שמשתייך למחנה הפרו האמריקני. אירן היא המרוויחה העיקרית מהמהלך והמפסידים הם ישראל והכורדים בסוריה. טראמפ אומר כי הוא איננו מעוניין להיות "השוטר של המזה"ת", אך דווקא המהלך שעליו החליט מסבך עוד יותר את המצב בסוריה, וייתכן שיאלץ אותו בעתיד להחזיר את הכוחות לסוריה.
על-פי מקורות טורקיים, הקטליזטור להחלטת הנשיא היה שיחת טלפון בינו לבין הנשיא הטורקי ארדואן, שבה הזהיר אותו הנשיא הטורקי כי צבא טורקיה עומד לתקוף את הכוחות הכורדים מזרחית לפרת, וכי יש חשש שייפגעו החיילים האמריקנים המסייעים להם. טראמפ שאל את הנשיא הטורקי: "האם אתם יכולים לטפל לבדכם בשרידי ארגון דאעש? וכשנענה בחיוב החליט להסיג את הכוחות האמריקנים. בכך, לטענתו של טראמפ, הושלמה המשימה המקורית של החיילים האמריקנים בסוריה שהייתה לחסל את ארגון דאעש.
בעקבות החלטת טראמפ, דחה ארדואן את ההתקפה הצבאית שתכנן מזרחית לפרת. הוא הודיע שטורקיה לוקחת פסק זמן וכי אין לה שאיפות טריטוריאליות בתוך סוריה. ארדואן רוצה להעניש את הכורדים בסוריה והוא ממתין לעיתוי המתאים מבחינתו. הכורדים בסוריה במצוקה. המהלך של טראמפ נחשב ל"נעיצת סכין בגבם". הכורדים, שהקריבו קורבנות רבים ושכבשו את בירת דאעש בעיר א-רקה, ניצבים כעת בפני שתי אפשרויות: עימות צבאי עם טורקיה או הגעה להסדר כניעה עם משטרו של בשאר אסד והבנות עם רוסיה, כדי לקבל את הגנת המשטר הסורי שנגדו הם מרדו.
הכורדים מנסים להשיג מעורבות צרפתית גדולה יותר בסוריה, כדי שזו תמלא את החלל שמותירה ארה"ב. משלחת של "כוחות סוריה הדמוקרטית", שהכורדים הם עמוד השדרה שלה, נפגשה בפריז עם הנשיא עמנואל מקרון. נציגת הכורדים אילהם אחמד אמרה לאחריה כי הכורדים רוצים את עזרת צרפת ביצירת אזור אזור לטיסה בצפון סוריה נגד האיומים הצפויים. מקרון הודיע על תמיכתו ב"כוחות סוריה הדמוקרטית", כדי להשיג יציבות באזור צפון מזרח סוריה, כדי שארגון דאעש לא יופיע מחדש ובהמתנה לפתרון מדיני של המצב בסוריה. אולם צרפת איננה יכולה למלא את החלל שתותיר אחריה ארה"ב בסוריה וגם לא בריטניה. הכורדים נותרו לבדם מול הטורקים.
ישראל תצטרך להתמודד לבדה מול הסכנה האירנית. הנסיגה האמריקנית מסוריה תימשך בין 60 ל-100 ימים, ואז ייפתחו המעברים היבשתיים מעירק לסוריה ללא שום פיקוח, ואירן תוכל להכניס בדרך היבשה לתוך סוריה ולבנון את הציוד הצבאי שהיא רוצה להעביר לצבא הסורי ולארגון חיזבאללה. בכך תהדק אירן את האיום על מדינת ישראל מצפון ומדרום, בגבול רצועת עזה, בדרום לבנון ובחזית רמת הגולן - ותקיף אותה בעשרות אלפי טילים, חלקם מדויקים, שמכסים בטווח שלהם את כל שטח מדינת ישראל.
שנת 2019 אמורה להוות אתגר ביטחוני רציני לישראל בכל הקשור לסכנה האירנית. האמריקנים מנסים להרגיע את ישראל כי יש בידיהם אפשרויות נוספות לסייע לה בכל הקשור לסכנה האירנית מסוריה. אולם קשה להשתחרר מהתחושה כי טראמפ טעה בהחלטתו, במיוחד נוכח המחאה של שר ההגנה ג'ים מאטיס והתפטרותו מתפקידו עקב החלטתו של טראמפ.
המצב בסוריה אמור להסתבך עוד יותר. ארגון דאעש ינסה להתפשט לאזורים נוספים. אירן צפויה להגביר את התבססותה הצבאית, ישראל תנסה למנוע זאת באמצעות הפצצות אוויריות וטורקיה תרצה להתחשבן עם הכורדים בסוריה. המהלך האמריקני לא יביא יציבות לסוריה והתוהו ובוהו יימשך בה.

תאריך:  22/12/2018   |   עודכן:  22/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
עידן יוסף
כלי רכב צבאיים של רוסיה נראו ליד שטח החולש על הכביש המחבר בין דמשק לבגדד    משמרות המהפכה החלו בתרגיל צבאי סמוך למיצרי הורמוז    אירן: "כניסת הכוחות האמריקניים לסוריה - מקור למתיחות"
יוסי מנשרוף
אירן מנצלת את משברי דאעש והאביב הערבי כדי לקדם את המסדרון הקרקעי, במטרה איום משמעותי בפני ישראל וירדן. הנסיגה האמריקנית מסוריה תסיר חלק מהמכשולים העומדים בדרכה של אירן, אך ישראל הפגינה כמה וכמה פעמים את נחישותה למנוע את התבססות המסדרון
איתמר לוין
שר ההגנה - כמו כל בכירי הממשל - התנגד להוצאת הכוחות האמריקנים מסוריה    החלטתו של טראמפ היא שלב נוסף בהתדרדרות היחסים בין השניים
איציק וולף
ראש הממשלה הגיב על ההודעה האמריקנית בדבר הסגת הכוחות מסוריה    "ישראל תדע ללמוד את השלכותיו של המהלך ולהגן על עצמה"    כצפוי, רוסיה מברכת על הצעד האמריקני
איתמר לוין
טראמפ צייץ הבוקר: הבסנו את דאעש, שהיה הסיבה היחידה לשהות בסוריה    מהודעת הדוברת לא ברור האם מדובר בנסיגה מלאה; הפנטגון ניסה לשכנע את טראמפ להימנע מכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il