X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסיקה לטובת מנהל מע"מ רחובות
מע"מ על מסמכים סחירים - מתי?
בית המשפט המחוזי מרכז קובע: סחר עצמי (נוסטרו) במסמכים סחירים - חייב במע"מ המקרה של עו"ד יצחק גבאי, השיקים ושטרי החוב

חוק מע"מ קובע שלושה חייבי מס הנדרשים בהגשת דיווחים שוטפים: העוסק, המלכ"ר והמוסד הכספי. בנוסף, החבות במע"מ תחול בנסיבות מסוימות גם על האדם הפרטי, למשל - בייבוא טובין או בביצוע עסקות אקראי. עם זאת, בחינת החבות במע"מ דורשת לעיתים התייחסות מורכבת לפעילויות שונות המתממשות בתוך אותה אישיות משפטית.
כך למשל, קיימים מקרים בהם פעילות אחת של תאגיד תסווג כמלכ"ר ותחויב במס שכר, ואילו פעילות שנייה תסווג כעוסק ותוביל לחיוב במע"מ על עסקות תוך מתן זכות לניכוי כדין של מס התשומות ששימש לעסקות החייבות במע"מ. מנגד, ייתכנו מקרים בהם לא תתאפשר החרגה של פעילות מסוימת בטענה שאינה חייבת במע"מ. דוגמה למקרה מעין זה נדונה לאחרונה בפרשת גבאי, תוך התייחסות לשאלת החיוב במע"מ של סחר עצמי (נוסטרו) במסמכים סחירים.
יצחק גבאי הוא עורך דין המעסיק עובדים ועוסק בתחום ההוצאה לפועל. בשנים 2009-2005 הוא רכש רבבות שיקים מחברת ERN, בעלות של 40% בממוצע מערכם הנקוב, תמורת 7.75 מיליון שקל. בשנת 2013 סיים גבאי לכסות את הרכישה ומאותו מועד התשלומים שקיבל מפדיון השיקים שיקפו רווח בלבד.
בשנת 2015 החל גבאי לרכוש שטרי חוב מחברת מימון ישיר בעלות משתנה. כאשר ערכם הנקוב של השטרות שנרכשו היה נמוך ממיליון שקל, שולמו תמורתם 28% מערכם הנקוב; כאשר ערכם הנקוב של השטרות היה גבוה יותר, שולמו 26%. בסך-הכל הוא רכז שטרות ב-2.8 מיליון שקל.
בדוחות שהגיש גבאי לפקיד השומה, הוא דיווח על רווחיו מפדיון ההמחאות ושטרי החוב כהכנסה מעסק. לעומת זאת, לעניין דוחות מע"מ הבחין גבאי בין תקבולים מפדיון החייבים במע"מ לבין תקבולים שאינם חייבים במע"מ. לשיטתו, תקבול שסכומו עד לערך הנקוב סווג כשייך לפעילותו מפדיון מסמך סחיר, ולכן אינו חב במע"מ. תקבול העולה על הערך הנקוב של ההמחאה או השטר סווג כשייך לפעילותו כעו"ד, ולכן דווח כעסקה החייבת במע"מ.
מנהל מע"מ רחובות לא חלק על כך שההמחאות ושטרי החוב מהווים "מסמכים סחירים", אך קבע, כי כל פעילותו של גבאי היא פעילות עסקית, המהווה חלק אינטגראלי מפעילות משרדו החבה במע"מ. לאור זאת, חויב גם הרכיב, שסכומו עד לערך הנקוב של המסמך הסחיר, מכוח סעיף 19(ב) לחוק מע"מ. מע"מ דחה את השגתו של גבאי, ושופט בית המשפט המחוזי מרכז, אבי גורמן, דחה את ערעורו.

יש צורך בהסדרה חקיקתית

השופט גורמן קבע, כי את פעילותו של גבאי ברכישת המסמכים סחירים ופדיונם יש לסווג כעסקית משני טעמים. ראשית, הפעילות אינטגרלית לפעילות משרדו כעוסק ומהווה חלק מובנה ממנה. שנית, גבאי דיווח על הכנסות אלו למס הכנסה כהכנסה מעסק ולא הציג ראיה לסטייה מדרך זו, נוכח היקפה ובהתחשב במבחני הפסיקה לסיווג הכנסה מ"עסק".
סעיף 19(ב) לחוק מע"מ קובע, כי עוסק שעסקו מכירת ניירות ערך או מסמכים סחירים אחרים, לרבות רכישתם של ניירות ערך ומסמכים כאמור לשם קבלת דמי פרעונם או פדיונם, יראו את המכירה או קבלת הפרעון או הפדיון כשירות תיווך, שעושה העוסק בין מי שמכר לו אותם לבין מי שקנה אותם ממנו או פרע או פדה אותם. בית המשפט הבהיר, כי יש לראות פדיון מסמכים סחירים, כאשר זה מבוצע בידי עוסק במהלך עסקו, כמתן שירות תיווך בין מי שמכר לו את המסמכים הסחירים לבין מי שפרע אותם. השאלה במקרה זה הייתה, אם הסעיף חל גם ביחס למי שעוסק בסחר עצמי (נוסטרו) במסמכים סחירים ומבלי שייתן שירות מובהק וברור לזולת.
השופט גורמן הזכיר בפסק הדין שלושה הסדרים חקיקתיים שעשויים להיות רלוונטיים בנסיבות מסוימות. ראשית: העדר חבות במע"מ בגין מכירת מסמכים סחירים, בשל החרגתם מהגדרת "טובין". שנית: חבות במע"מ מכוח סעיף 19(ב). שלישית: סיווג כמוסד כספי וחבות במס שכר ורווח מכוח סעיף 1(א)(3) לצו מס ערך מוסף (קביעת מוסד כספי). בית המשפט ציין, כי היקף פריסתם ותחולתם של הסדרים אלו אינם נקיים מספקות וקרא למחוקק להסדירם באופן ברור, אך במקרה זה לא נדרש לכל השאלות שעשויות לעלות בהקשרים שונים.
השופט גורמן הזכיר, כי בפרשת י.ג.מ הוא דחה את עמדת רשות המיסים, לפיה סחר בחשבון נוסטרו בניירות ערך הנסחרים בבורסה מהווה פעילות כמוסד כספי מכוח סעיף 1(א)(3) לצו, מן הטעם שמוסד כספי הוא מי שנותן שירותים גם לזולת ולא מי שכל עיסוקו הוא סחר עצמי בלבד. על פסק הדין לא הוגש ערעור לבית המשפט העליון, והשופט גורמן ציין שלא ידועה טענה של רשות המיסים, לפיה מי שמבצע סחר עצמי בניירות ערך בחשבון עצמי חב במס מכוח סעיף 19(ב) לחוק.
בענייננו, קבע בית המשפט, המצב שונה. סעיף 19(ב) לחוק חל על "עוסק", ואילו מי שפועל רק במסגרת של סחר עצמי במסמכים סחירים אינו "עוסק". הסעיף חל על מי שבלאו הכי, אף ללא פעילות זו של סחר עצמי, נחשב כ"עוסק". בפעילותו במסגרת משרד עורכי הדין נרשם גבאי מיוזמתו (ובצדק, כמאמר פסק הדין) כעוסק לצורך פדיון המסמכים הסחירים, בשל הענקת שירותים משפטיים לזולת, פעילות שנכנסת לגדרי סעיף 19(ב) לחוק. פעילותו במשרד עורכי הדין כרוכה בפעילותו במסמכים הסחירים, ולמעשה מדובר בעסק אחד באופן שאינו ניתן להפרדה אמיתית.
פסק הדין שב וממחיש את הצורך בהסדרה, כוללת וברורה, לאופן הטיפול במע"מ בגין פעילות בניירות ערך, מסמכים סחירים ומטבע חוץ. אמנם, במקרה זה לא נדרש בית המשפט לבחינת אפשרויות החיוב השונות במסגרת של סחר עצמי במסמכים סחירים, אך בכך אין מענה למגוון השאלות האפשריות וסיווגי הפעילויות הפוטנציאליים במקרים שונים. בהעדר הסדרה, ייתכן שתם הדיון במקרה ספציפי זה (כפוף לערעור), אך ודאי לא נשלם הדיון במכלול התסריטים הקיימים והעתידיים.

ע"מ 5464-03-20. בשם המערער: עו"ד יצחק גבאי. בשם רשות המיסים: עו"ד אדם טהרני.
הכותב הוא שותף מיסים במשרד עורכי הדין גורניצקי.
תאריך:  03/06/2023   |   עודכן:  03/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד סער כהן
החבות במס שבח והיטל השבחה בעת העברת זכות במקרקעין בין בני זוג אגב הליך גירושין: חוקי המיסים מול חוקי התכנון והבנייה
איתמר לוין
אם היו לנו פוליטיקאים אנשי מעלה ולא אנשים קטנים ופחותים, היו כולם מודיעים בצורה מתואמת: במקום נאומים - פרק תהילים, משניות, משהו שכתב חייל שנפל
עו"ד משה מזרחי
חוק ההסדרים מציע לרשות גישה לכל מערכות הנהלת החשבונות ולחייב את הבנקים למסור לה כמויות עצומות של מידע על לקוחותיהם
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה שטיינברג
הוראות הייעוד הנדחה נועדו להיטיב עם בעלי קרקעות מופקעות, אך בפועל גורמות להקטנת הפיצוי הניתן להם. הפתרון הוא להחיל אותן בצורה מדורגת מבחינת לוח הזמנים
עו"ד ורו"ח אלכסנדר שפירא
זוהי אחת המסקנות המעשיות המרכזיות מפרק מיסוי המקרקעין בחוק ההסדרים המונח על שולחן הכנסת, המבקש לצמצם את ההטבות בעת שיחלוף דירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il