X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעמים רבות במהלך ההיסטוריה היוותה הדת גורם מרכזי לסכסוכים. אולם כאשר קהילות דת שונות עובדות יחדיו, הן יכולות להוות כלי יעיל לקידום שלום
▪  ▪  ▪

המונח "שלום הדת" הופיע כנראה, לראשונה, כשנכרתה באירופה של המאה ה- 16 ברית-שלום בין צבאות מלכים קתוליים לבין צבאות מלכים פרוטסטנטים. שימוש במונח זה ולא במונח שלום בין מלכויות או מדינות, יש בו מעין הודאה בעובדה שאילולא ריב הדתות, לא היו יוצאים למלחמה. פעמים רבות במהלך ההיסטוריה היוותה הדת גורם מרכזי לסכסוכים. אולם כאשר קהילות דת שונות עובדות יחדיו, הן יכולות להוות כלי יעיל לקידום שלום.
בסכסוכים לא מעטים ברחבי העולם, דת היוותה חלק מהפיתרון, לא רק חלק מהבעיה. למנהיגי הדת תפקיד משמעותי במשחק זה. כך בסיירה לאונה, למשל, מנהיגי דת מוסלמים ונוצרים שעבדו יחדיו סייעו לעצירת מלחמת אזרחים עקובה מדם ופעלו לגישור והידברות בין הממשלה והמורדים. המוסדות האזרחיים הנפוצים והמאורגנים ביותר בעולם הם הקהילות הדתיות. חברים בהן מיליארדי מאמינים ללא הבחנה של צבע, מעמד ולאום. בתי-כנסת, מסגדים, כנסיות ומקדשים הינם מוסדות הממוקמים כמעט בכל עיר, כפר ומחוז. לקיחתם בחשבון בראייה כוללת, יכולה להוות מסלול הידברות ופעולה, בעל פוטנציאל אדיר להניע מאמינים דתיים לפעול לשינוי.
"אבל האיסלאם רוצה להשמיד את המערב!", יטענו. אכן, עליית האיסלאם הקיצוני ומאורעות 11.9 מהווים מכשלה גבוהה להידברות וסובלנות דתית זו. אולם אלו קולות קיצון שיש להתגבר עליהם. עקרונות האמונה האיסלאמית כוללים גם חמלה, רצון טוב וכבוד לאחר. הדת האיסלאמית, כפי שהמלך עבדאללה השני אמר פעם, קוראת לחיות ולעבוד עבור צדק וקידום סובלנות. הנביא מוחמד סיפר שמלחמת ה"גי'האד", מלחמת הקודש אינה נגד אחרים, אלא נגד הרגשות הפנימיים של האדם-המלחמה נגד האגו. בכל יום מיליוני מוסלמים חולקים את ברכת האל - "סלאם עליכום". "שלום עליכם".
לכן יש ליזום תשתית לחינוך דתי לשלום. ברמה הבינלאומית -הידברות בין מנהיגים דתיים, וברמה הלאומית-קהילתית-חינוך לערכי שלום ואחווה במוסדות לימוד ובמוסדות דת. שהרי לכל הדתות ישנם ערכים משותפים. בחירת טקסטים דתיים אשר עולים בקנה אחד עם אותם עקרונות יכולה לסייע בהחדרת ערכים אלו. תהליך שכזה לא יקרה לבדו. על-מנת להתגבר על הקולות הקיצוניים, הקיימים, אגב, בכל הדתות, יש לתת כוח והזדמנות לזרמים המרכזיים, אותם זרמים שפויים בדת, אשר מבקשים שלום ושקט, להשמיע את קולם.
דיאלוג בינלאומי, בין-דתי ובין-תרבותי תוך הדגשת תפקידו של הפרט בקידום השלום וחינוך לשלום ולדו-קיום הנסמך על טקסטים דתיים יכול להתקיים במישור הבינלאומי. רעיון זה אינו מופרך. הרב מצגר, למשל, קרא להקמת מפגש ראשי דתות קבוע, מעין או"ם, של נציגי דתות מרחבי העולם, אשר יתכנס באופן קבוע במטרה להביא שלום, אהבה ואחווה בין העמים. מתכונת דומה, יכולה להתקיים גם במישור הבילטרלי. מעניינת גם יוזמתם של הרב מנחם פרומן והרב שלמה ריסקין אשר קראו לפתיחה במשא-ומתן בין-דתי בניצוחם של מנהיגים רוחניים, יהודים ומוסלמים.
למנהיגים דתיים תפקיד מרכזי בשינוי לבבות ומוחות לחשיבה על האפשרות לחיות בשלום. לכן יש לתת למנהיגי הדת היהודית לקיים שיח עם מנהיגים דתיים מוסלמיים בניסיון להגיע להסכם שלום על בסיס דתי. בעיקרה של תפיסת שלום זו עומדת ההכרה שבסיסו של הסכסוך היהודי-ערבי הוא דתי, ועל כן רק פתרון דתי שיגיע מאישי דת משני הצדדים יכול להוביל לסופו של הסכסוך. גם אם הידברות שכזו לא תפתור את הבעיות,להזיק היא לא יכולה.

תאריך:  26/08/2006   |   עודכן:  27/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום הדת
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
לעולם הדת אינה גורם מרכזי בסכסוכים
בועז מושקוביץ  |  27/08/06 09:53
2
שגוי ומטעה - הדת מזינה את השינאה
אלפונסו  |  27/08/06 11:43
 
- זאת ההמחשה מהן מקורות האנטישמיות
בועז מושקוביץ  |  27/08/06 12:49
3
להפיץ את בני נוח לעולם גם למוסלמים
הרב מאיר הלוי  |  27/08/06 12:55
4
מאמר מעניין וחכם
חיים ב.  |  27/08/06 13:18
5
קישקוש הזוי ל"ת
עבדאללה  |  27/08/06 14:42
6
תוספת תפילה לדת - תקוות הילדים
חופי, יצחק חפוטה  |  23/11/06 15:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
לא נותר לעדת הספינולוגים ויועצי החצר של ראש הממשלה, אלא לחבר את העלילה העסיסית המתאימה להכפשתו של ראש השב"כ, ללחוש אותה לאזני כתבלביהם, ולסלקו בבושת פנים מתפקידו
אברהם שרון
כשתראו אותה, חוסו עליה מעט: אל תסובבו ראשכם לאחור, כשהיא תעבור. אל תסמיקו. אל תחושו אי-נוחות. היא אינה אשמה. גם אתם לא. לפי שעה אפילו בעלה אינו אשם, הוא רק - עדיין - "בחזקת חשוד".
נרי אבנרי
עכשיו אנחנו בוכים ותוהים. איך נתנו לזה לקרות? ראינו שהוא לוקח מסגר, ומצווה עליו לתפור לנו חליפה - ושתקנו. רק על המינוי הזה של פרץ לשר ביטחון אולמרט חייב לעוף. לא בגלל שהמינוי התברר כבלתי מוצלח. אלא משום שההחלטה הזו מכילה בתוכה מאה אחוז אינטרס שלו, ואפס אחוז אינטרס של האזרחים
אורי אריאל
העיסוק האובססיבי של הדרג המדיני והצבאי בגירוש הכתומים הוליד את המחדל מול החיזבאללה
אורי נטע
אחרי ה"מחדל" בלבנון צריך לנתח את המצב ולהגדיר את המטרות. המטרות העיקריות, לדעתי, הן שתיים: 1. שיפור הצבא 2. שיפור מערכות שלטון, שהפכו ללטיפונדה של עורכי דין ואנשי עסקים ונדל"ן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il