X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בית המשפט העליון עשה זאת לאחרונה פעמיים: הוא הודיע לכל הציבור, שהוא, למעשה, בעל הבית האמיתי. נשיא הלך ונשיאה באה - ועולם כמנהגו נוהג. עוצמה בלתי מבוקרת. עזות מצח כמעט בלתי נתפסת. התנערות מכל מידה של איפוק וריסון. זלזול בחוק ובציבור האזרחים. נטילה, למעשה, של החוק לידיים תוך גלישה, זחוחת דעת, לעבר אנרכיה משפטית גמורה.
האזרחים יכולים לבחור בקלפי על-פי כל שיטה שהם יבחרו לעצמם, אולם בבית המשפט העליון שוב אומרים לכל רוקחי הקואליציות, שמי שבסופו של דבר ינהל את המדינה הם שופטיו. איש לא יודע כיצד הם מתמנים, או מהי הפלטפורמה האישית שלהם, אבל הם אלה שמבקשים כעת לקבוע אם יש עניין בעל חשיבות ציבורית חיונית הטעון בירור, דבר המצדיק הקמת ועדת חקירה, שאת חבריה תמנה נשיאת בית המשפט העליון, והם אלה שרשאים, להשקפתם, לפגוע בחסינותו של נשיא המדינה ולחייב אותו לבוא בפניהם כאחד האדם, בניגוד לחוק יסוד: נשיא המדינה, כדי להסביר מדוע הוא אינו משעה את עצמו, או פורש בכל דרך אחרת מעיסוקיו הממלכתיים.
חזקת החפות הייתה כלא הייתה. זכותו של הנשיא לבחון את חומר הראיות לא קיימת. עתה עליו, ועל היועץ המשפטי לממשלה, לבוא, בתוך שבעה ימים, וליתן לשופטים הסברים, או להצטדק, או לומר להם, לחילופין, בלשון הכי מנומסת שאפשר בנסיבות כאלה, שזה לא מסמכותם להיכנס בכלל לשאלות שהם מבקשים לברר בדרך-לא-דרך, שיש בה רק פופוליזם ורצון להראות לכולי עלמא מי כאן בעל הבית. לא בטוח שהשופטים ייאותו לראות עין בעין עם הנשיא, או עם היועץ המשפטי לממשלה, ואז יהיה עליהם לבחור באחת משתי אפשרויות ששתיהן לא נוחות מבחינתם: לסגת מן העמדה הראשונה או להסתכן בהתנגחות ישירה עם אי-פופולאריות גוברת והולכת.
את אותו הדבר יהיה אפשר לומר, כמובן, על הדרישה לשמוע מן הממשלה מדוע אין היא מקימה ועדת חקירה מן הסוג שהוא כה אהוב על נשיאי בית המשפט העליון. ההחלטה של הממשלה בעניין זה, בין אם אוהבים אותה ובין אם-לאו, היא הרי פוליטית מעיקרא, ולכן היא נמצאת לחלוטין בתחום סמכותם של נבחרי הציבור, אז מדוע מבקשים עתה השופטים בבית המשפט העליון, אלה שמעולם לא נבחרו לתפקידם, או עברו שימוע פומבי מסודר, לומר לממשלה כיצד היא צריכה להתנהל בתחום שהוא אינו מעניינם? כלום מתקבל על הדעת שלשבעה שופטים, ההרכב שצפוי לדון בעתירה, יש יותר חוכמה מן התבונה הקולקטיבית של ממשלה נבחרת?
לא את שיטת הממשל צריך לשנות. שום ראש ממשלה, ייבחר כפי שייבחר, לא יוכל לשרוד, אם כוחו של בית המשפט העליון לא יעוקר באופן שמקובל בכל מדינה דמוקרטית. לא באנגליה ולא בארצות הברית, ולא בשום מדינה מתוקנת אחרת באירופה, לא מתירים לעצמם בתי המשפט לחרוג מתחומם- ולהושיב ראשי ממשלה או נשיאים על כיסא בפניהם כילדים נזופים הממתינים למנהל.
ייתכן שבקרוב מאוד - אם חלק מן החשדות נגד אהוד אולמרט יהפכו לכתב אישום - שוב תתקיימנה בחירות כלליות. ראש הממשלה יצטרך אז ליתן את הדין בפני ציבור הבוחרים. יכול להיות שהוא ייבחר מחדש - ויכול מאוד להיות שמשהו מאוד לא נעים אחר יקרה לו. אבל לא שופטי בית המשפט העליון הם אלה שצריכים להכריע. החוק הוא חוק - והכול מחויבים לקיים אותו, בין אם מדובר בנשיא המדינה, שזכויותיו החוקתיות אינן יכולות להיות למרמס בידי אף אחד, ובין אם מדובר בממשלה שנבחרה בידי ציבור הבוחרים.
חשוב להבהיר את הדברים לפני שניגשים, כדרישתו של המצטרף החדש לשולחן הממשלה, לשנות סדרי בראשית בחוקי הבחירות.

תאריך:  28/10/2006   |   עודכן:  28/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוקחי הקואליציות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עו"ד משגב, חבריך מקרב עסקני הלשכה
מישפטן ותיק  |  28/10/06 18:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
עו"ד משה גולדבלט
לו היה עמיר פרץ מוכיח מנהיגות, לא היו המורדים במפלגתו מעיזים לעשות מה שעשו    מפלגת העבודה הייתה צריכה להתנגד נחרצות לליברמן מפני שעם ליברמן כוחה של המפלגה במבנה הקואליציוני הקיים להגשים את הבטחותיה החברתיות לבוחר הוא אפסי
נסים ישעיהו
בפרשת השבוע שלנו אנחנו קוראים על המבול ובעיקר על מה שבא אחריו    בעיקר, כי הלקח מן המבול הוא החשוב    לא להתמקד באסון שהיה אלא במה שעתיד להיות, כיצד למנוע אסונות דומים בעתיד
יהונתן דחוח-הלוי
המלחמה בלבנון חידדה את הצורך בשינוי תפיסתי כולל באסטרטגיית ההסברה של מדינת ישראל    מערכת הביטחון תוכל לתרום רבות להסברה אם תשמש לא רק כמתווך מול אמצעי התקשורת אלא כסוכנות ידיעות בפני עצמה
עו"ד מיכל גלקין גולן
אכן, מקום שנעברה עבירה על דיני התכנון והבניה, העבירה תתברר בבית משפט מוסמך. אולם, עובדת קיומו או אי קיומו של הליך פלילי אינה שוללת משיקול הדעת הרחב של מוסדות התכנון את הצורך להתייחס גם למשמעותה של העבירה הפלילית בהקשר לאישורה של תוכנית ספציפית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il