X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מושג ה'פרהסיא' מחמיר את החטא לאין שיעור... השימוש במילים 'קהילה' 'מצעד' ו'גאווה' מבטאים את חטא הפרהסיא
▪  ▪  ▪
מסכת מועד קטן יח ב:
"מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש.
מן התורה - ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר (ברא' כד נ); מן הנביאים - ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא (שופטים יד ד); מן הכתובים - בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת (משלי יט יד)"

מסכת חולין צב:
"30 מצות שקיבלו עליהם בני נח אין מקיימין אלא שלוש: שאין כותבין כתובה לזכרים, אין שוקלין בשר המת [של אדם] במקולין (רש"י: באטליז, שאין אוכלין אותו בפרהסיא כל כך) ומכבדין את התורה"

למרות שמצעד הגאווה/הדאבה, התאווה/התועבה, כבר מאחורינו, עדיין המולתו התקשורתית מהדהדת באזניי, ועדיין מחולות בעל-פעור מתהוללים בתחתית ההר. אומנם דבריי ייקראו סביב שבת פרשת חיי-שרה, שבה האווירה המשפחתית מאופיינת בְּרוֹך, בענווה ובהכרזה בת-האלמוות: "מה' אישה לאיש"! [ראו ציטוט בצד המאמר] מכל מקום אני עדיין שרוי בפרשת השבוע אשר לאורה נכתבים הדברים, פרשת מעשי סדום... לא אוכל איפוא לדלג על פרשה זו, ואמרתי אשנה פרק זה.
שלא תהיה טעות! אינני דן כאן היום את בעלי העבירה למיניהן ולשאינו מיניהן, ואינני מעלים עין מהיות העולם מוצף בעוברי עבירות מכל הסוגים והחטאים. חטאי עריות ועיוותי יצר היו מאז ומעולם "נחלת" המין האנושי, ועל התנהגות "שלא כדרך הטבע" בא מבול לעולם; "כי השחית כל בשר - אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן" [רש"י בראשית ו יב]. המבול החזיר את העולם כולו ל"דרך הטבע", וזו פשר ההבטחה - והברכה - האלוהית שכולה שופעת טבע כברייתו: "עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו" [ח כב].
כל חיצַי מופנים נגד שתי מלים נוראיות אלו: 'מצעד' ועוד 'גאווה'.
חטא הפרהסיא
תופעה: חוטאי-יצר למיניהם מעוניינים תמיד (בואו נאמר: בדרך כלל) להשפיע על אחרים לנהוג כמותם, לפרסם את התנהגותם ולעשות לה נפשות (אג'נדה בלעז). לעתים רבות הפרהסיא מתובלת בהתגרות (פרובוקציה בלעז) וזו משמעותה העיקרית. לא צריך להיות פסיכולוג דגול כדי להסביר תופעה זו - השקטת מצפון, לגיטימציה והצהרה קבל עם: איננו חריגים! אנחנו שייכים לזרם הטבעי, הנורמלי. כלום ראיתם מימיכם גנבים או מקבלי שוחד שיתקהלו להניף "דגל מקצועי" וישדרו לכולי עלמא: היו כמונו! הכל עושים כך! אני לא שמעתי (בימינו, ב"ה) על "מצעד כופרים" או אנרכיסטים שישטחו מרכולתם בפרהסיא ויפתו את קלי הדעת ללכת בעקבותיהם בעקבות הפרחת בלונים. האם העולם המערבי יגיע בקרוב "לשקול בשר המת במקולין" [ראו ציטוט בצד המאמר] כשם שהגיע (לא עלינו) לכתיבת כתובה לזכרים?
האבחנה ברורה; לא הרי חטאי יצר העריות כשאר חטאים.
"מצעד" פירושו ראווה, ו"גאווה" פירושה הרבה מעבר ללגיטימציה, ושניהם ביחד מבטאים את מילת הגנאי החמורה ביותר: חטא הפרהסיא והפיתוי. התורה טבעה מושג למצב זה: "נגד השמש": "ויאמר ה' אל משה קח את כל ראשי העם והוקע אותם לה' נגד השמש" [במדבר כה ד]. הדגש בקנאותו של פינחס היתה סביב מצעד הפרהסיא החגיגי של בנות פעור ונשיאי העדה. הִלכת "קנאין פוגעין", הזוכים ליחס סלחני ואף מעוּדָד בסתר, קשור לאופי הפרובקטיבי של המעשה, לחשיפתו "נגד השמש", ולאו דווקא לחומרתו האובייקטיבית.
פרשת סדום - שאני עדיין מצוי בה - מסתיימת בגילוי עריות חמור, במעשה לוט ובנותיו. ושוב, חטא הפרהסיא בולט: "מואב - זו שלא היתה צנועה פירשה שמאביה הוא, אבל צעירה קראתו בלשון נקייה" ולכן "נאמר בבני עמון אל תתגר בם כלל, ובמואב לא הזהיר אלא שלא ילחם בם, אבל לצערן התיר" [רש"י יט,לז], בעוון הפרסום, הפרהסיא, ההתהדרות.
מושג ה'פרהסיא' שזור בהלכות רבות, והוא מחמיר את החטא לאין שיעור. "אלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים... והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא" [רמב"ם תשובה ג ו]. "מחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודה זרה, ושניהם כגוים לכל דבריהם" [רמב"ם שבת ל טו]. אבחנה חדה בין 'מחלל שבת בפרהסיא' לבין מחלל ללא התרסה היא גורפת, ונזכרת בשורה ארוכה של הלכות; קרבנות, קניינים, עבודה זרה, אישות, אבידה ועוד. אחת העבירות החמורות ביותר היא חילול השם בפרהסיא.
אנטי-קהילה
השימוש במילה 'קהילה' חמורה בעיני לא פחות מ'מצעד' ומ'גאווה'. אנו עוסקים בחטא אנטי-קהילתי, אנטי-משפחתי, אנטי-יהודי ואנטי-תרבותי מכל זווית ומבט. סביב הפולמוס שהתחולל זה עתה עלו באזניי נימות צורמות של 'קהילה דתית' [רחמנא ליצלן] המסתופפת תחת דגל-פעור שהונף בראש חוצות ומשתבחת בו. אם מישהו/מישהי רוצה במעט התחשבות, סלחנות או התעלמות - עליו/עליה לצאת חוצץ, בקול גדול, בפרהסיא, כנגד ביטויי ההחצנה הראוותנית, והקב"ה יהיה בעזרו/בעזרה.

הכותב הוא ראש מכון צ"מת
תאריך:  15/11/2006   |   עודכן:  15/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצעד הדאבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נפילתם של האידיאולוגיות למיניהם
אחד מאמין  |  15/11/06 00:53
2
Well said ל"ת
A M Roll  |  15/11/06 06:39
3
חכמים היזהרו בדבריכם
חצאית כתומה  |  15/11/06 20:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
באופן אבסורדי דווקא ראשי הלוחמים בשחיתות מעמעמים את המושג ע"י הצמדתו לכל רעה, בין אם זה קשור לעניין או לא. מויקיפדיה: "שחיתות שלטונית או שחיתות פוליטית, הנקראת לעיתים שחיתות סתם, היא השימוש לרעה במשרה ציבורית על-מנת להשיג טובות הנאה או רווח אישי"
ד"ר אברהם בן-עזרא
קל מאוד להעניק אחריות מאשר לשאת באחריות, אך זהו מעשה בת יענה הטומנת ראשה בחול. וחמור מכך, כי היען שראשה בחול - אינה רואה דבר, ואילו אנו, איננו יכולים, גם אם חפצים אנו, להימנע מלראות מה מתחולל לנגד עינינו מזה עשרות שנים
יעל לוטן
עובד שטוב לו בעסק הוא השגריר שלך! בכל רגע נתון הוא אחראי לתדמית העסק וכשטוב לו הוא יאמר רק דברים טובים ויסנן כל מאמץ של מישהו להכפיש את שם העסק שלך. כאשר אנו רואים אדם שמקטרג על המקום בו הוא נמצא, מיד נדלקים האורות האדומים ועולה השאלה למה
יוסף דוריאל
עלילות דם שימשו, מאז ימי קדם, להצתת גלי רציחות ופרעות ביהודים. רק מי שלא למד היסטוריה לא מבין את סכנתן גם בימים אלה
דניאל (דני) כהן
דני כהן מתקומם בעקבות החלטת שופטי בג"צ בעתירתו של פולארד וסירובו של ראש הממשלה להעלות לדיון את נושא שחרורו של פולארד במסגרת ביקורו בארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il