X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההוויה הישראלית היתה אמורה לספק שפע של חומרי גלם לשירי מחאה ולעורר גל של אקטיביזם מוסיקלי, אבל בפועל אנו עדים לפריחתה של תרבות מוסיקלית פלקטית, חד ממדית ומנוכרת מסביבתה פני המוזיקאים כפני הדור
▪  ▪  ▪

כיצד ניתן להסביר את הפער העצום בין המציאות החברתית פוליטית בישראל לבין דלותה של מוסיקת מחאה בעברית? כיצד ניתן לראות את שתיקתם של המוסיקאים בארצנו אל מול התסיסה החברתית ותחושת התסכול הכללית מן הממסד? מיעוטם של השירים העוסקים בענייני השעה עומד ביחס הפוך לשיח הציבורי הסוער ולאי הנחת הגובר אשר הוא מנת חלקם של רוב אזרחי המדינה.
ההוויה הישראלית היתה אמורה לספק שפע של חומרי גלם לשירי מחאה ולעורר גל של אקטיביזם מוסיקלי, להוליד דור של יוצרים בעלי מודעות ורגישות חברתית אשר רותמים את אומנותם לאמונתם ואת מלותיהם להמנוני מאבק חברתיים. אבל בפועל אנו עדים לפריחתה של תרבות מוסיקלית פלקטית, חד ממדית ומנוכרת מסביבתה. הדור החדש של המוסיקאים בארץ משקף כנראה את הניוון והאסקפיזם שפשו בחברה הישראלית ובמקרה זה - פני המוסיקאים כפני הדור.
משחר ימי העת החדשה היוו המוסיקאים, המשוררים ואנשי האמנות ככלל את חוד החנית במאבקים אזרחיים וחברתיים למען רעיונות של קידמה, חירות וצדק חברתי. מימיו של בטהובן עד לימיו של דילן שימשה המוזיקה כלי ביטוי נגד שרירות ליבו של הממסד ושל האליטה השלטת, אמצעי לטיפוח ערכים של דמוקרטיה ופלורליזם ושמירה על זכויות הפרט והאזרח. עידן הרוקנרול ותקשורת ההמונים שידרגו את עוצמת ההשפעה והחשיפה של המוזיקה על האנשים והיא הפכה לאמצעי אינטגרלי במאבקן של תנועות הנגד באמריקה ובאירופה. אנשים הבינו כי בכוחה של המוזיקה להעביר מסרים דרך פילטרים של רגש, ליצר סולידריות חוצה מעמדות, גבולות וגזעים ולעורר אקטיביזם חברתי.
גם בישראל של שנות ה-70 וה-80 קמו מוסיקאים אשר ביקשו להעביר מסר של צדק חברתי ושיריהם ביטאו את רחשי הלב של האנשים ואת הרצון לשינוי. בפסטיבלים שנשאו שמות כמו "שלום" ו"אהבה", קראו מעל הבמות לאנשים לקום ולשנות. ואילו היום? המוזיקה הישראלית העכשווית הפכה להיות פסקול סתמי וחיוור שמלווה אותנו בדרכנו לעבודה או במהלך הג'וגינג, מלטף את אוזנינו באותם צלילים מוכרים ואינו טורד את מחשבותינו. מוסיקאים אינם מבקשים עוד לעורר חשיבה ביקורתית כי אם לטשטש ולהרדים. הם אינם מבקשים עוד לחדש ולשנות כי אם לישר קו עם הזרם המרכזי ולהגיע לקהל הרחב באמצעות המוּכּר, הטריוויאלי והנעים. אותם פסטיבלים של שלום ואהבה פינו את מקומם להפקות ענק בחסות תאגידים שכל עניינם באמנים כמקדמי מכירות. רעיון השלום והאהבה הוחלף ברעיון הצריכה, תרבות המוזיקה - בתרבות הסלבס. העידן הרב-ערוצי ותרבות הרייטינג מגייסים את עולם המוזיקה לשירות הפרסום והמיתוג ויוצרים האחדה של סגנון ותוכן. אמצעי התקשורת המסחריים מעודדים תרבות פופולרית אשר פונה למחנה המשותף הרחב ביותר והנמוך ביותר, מרוקנים את התרבות המוסיקלית מתוכנה והופכים אותה לכלי שרת למטרות רווח בלבד. מספיקה הצצה חטופה בערוץ 24, ערוץ המוזיקה הישראלית, בכדי להבין במה מדובר: רב השירים נשמעים אותו הדבר, המוזיקה מתבססת על גימיקים צורניים של הפקה, הטקסטים מדברים ברובם על אותם נושאים שחוקים שבינו לבינה ואילו הקליפים נראים ברובם כמו פרסומת להלבשה תחתונה. זהו מסע יחסי ציבור אחד גדול אשר נקטע אך ורק לשם יציאה לפרסומות.
רוקרים פרועים הבועטים בממסד וראפרים זועמים המקללים ומגדפים יש לנו בשפע. רובם אינם יותר מדמויים שיווקיים ריקים מתוכן אשר בחרו בדרך הפרובוקציה כאקט מקדם מכירות. המוסיקאי הישראלי החדש לובש חליפת עסקים ועוסק ביחסי ציבור. הפזמונאי הממוצע הוא קופירייטר במשרה מלאה העוסק בתפירתן של קלישאות חבוטות וסיסמאות משומשות לכדי טקסט . תרבות המוזיקה הישראלית כבר איננה מייצרת אמנים מסוגם של שלום חנוך, מאיר אריאל, אהוד בנאי ומיכה שטרית. ערב רב של כוכבנים ליום אחד, זמרות מזות רעב ומאופרות בקפידה, ראפרים נלעגים ועוד כל מיני יצירי כלאיים, יוצאי חלציו של ערוץ שתיים ונספחיו, עטים עלינו מדי יום ביומו ומאביסים אותנו באין ספור מלודיות מלטפות וצפויות ובמילים אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב אך אינן אומרות דבר. מעטים הם השירים אשר מנסים לפרוץ את מעגל הציניות של חיינו ולעורר מאזיניהם לכדי מחשבה אמיתית.
עידן האידיאלים היפים עבר מן העולם ועידן הציניות השתרר
תרבות ה"פוליטקלי קורקט" השתלטה גם על עולם המוזיקה הישראלית. מוסיקאים חוששים להיות מזוהים עם צד כזה או אחר שמא יאבדו את חיבתו של חלק מן הקהל. מיעוטו של קהל צרכני המוזיקה בישראל וקשיי פרנסתו של המוסיקאי הישראלי הממוצע משפיעים גם הם על חוסר הנכונות לגעת בטאבויים חברתיים או בנושאים רגישים במיוחד הנתפסים בעיני הציבור כ"פרות קדושות".
אותו מוסיקאי בחליפת עסקים הינו יציר כפיו של עידן פוסט מודרניסטי אשר בז לכל מה שלא ניתן למששו או לתרגמו לכדי רווח חומרי. הוא רואה בעיסוקו כמקצוע ולא יותר מכך. אין לו דבר וחצי דבר עם המורשת הארוכה של מוסיקאים ואמנים אשר ראו במוזיקה דרך תקשורת ייחודית בין אנשים המאפשרת ליצר עולם טוב יותר, והם עצמם מגיניה ושומריה של הרוח האנושית והמחשבה המשוחררת.
עידן האידיאלים היפים עבר מן העולם ועידן הציניות השתרר. את הערכיות החליף האופורטוניזם, את הסולידאריות החליפה, הקומבינה, עם-הספר נהיה עם-הכסף. אנשים נעים במעגלים ללא כיוון, ללא מצפן וללא תקווה. ויתרנו על החלום לכונן חברה שפויה וצודקת, השלמנו עם המלחמה הבאה. איננו מאמינים כי יש עוד בכוחנו לשנות. אנו מקשיחים את עורפנו לנוכח עוולות המלחמה, מסיתים את מבטנו מן הילד הרעב ומתחפרים עמוק יותר במחילותינו - בורחים אל מסך הטלוויזיה המרצד. אנו סותמים את האף אל מול מפלס השחיתות הגואה, שותקים וממשיכים הלאה, מנסים להשתלב בכללי המשחק החדשים. את הזעם והתיסכול שהצטבר בנו אנו מתעלים לשופינג, למשחקי הכדורגל ולסתם אלימות מילולית או פיסית. במנהיגנו כבר מאסנו והגנרלים איכזבו אותנו. ציבור הסטודנטים, אותו כר גידול לתנועות חברתיות בעולם, עסוק בהשגת תארים. אנו עוטים על עצמנו שכבה עבה של אפאטיות המאפשרת לנו לקיים בריאות נפש יחסית. איבדנו את היכולת לחוות את המציאות באופן ישיר ואותנטי וללא תיווכם של אמצעי המדיה. החברה הישראלית מפולגת ומנוכרת מעצמה. הוויכוח הציבורי והביקורת המושמעים חדשות לבקרים מעל גלי האתר ובתקשורת הכתובה הפך כבר לסוג חולני של בידור טלוויזיוני או עיתונאי ואינו מצליח לעורר רגש או דחף לעשייה. צריך ליצור דרך חדשה להגיע אל האנשים. המוזיקה יכולה לעשות זאת.
גיתה אמר כי המוזיקה משמשת כמתורגמן למה שאינו ניתן להעבירו בדיבור. ואכן, לצלילים יש כוח מאגי על הנפש. הם עוקפים את הרציונל ונוגעים בנימי נפשנו ולמלים המולחנות יש כוח גדול פי כמה והן חודרות אל מתחת לעור ואל התת מודע.
המוסיקאי הישראלי הפופולארי הוא מנהיג דיעה. קולו נשמע ברדיו יותר מקולו של ראש הממשלה. שיריו נחרטים בתודעה יותר מנאומיהם ודבריהם של הפוליטיקאים. צעירים רואים בו מודל לחיקוי וגומעים בשקיקה כל מלה היוצאת מפיו. יש לו אפשרות אמיתית להשפיע. יש לו אפשרות יחידה במינה להביע מסר חוצה מעמדות, עדות, דיעות וסקטורים. להגיע לאנשים דרך הרגש ולהדליק בהם את אש השינוי.

המאמר פורסם באתר "הגדה השמאלית"
תאריך:  16/01/2007   |   עודכן:  16/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש מורד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן יש שירת מחאה
בועז מושקוביץ  |  16/01/07 19:26
 
- ממליצה בחום על זמרי המחאה מ"זמרת הארץ". מוזיקה
הם נפלאיםםםםםםםםם  |  17/01/07 00:01
2
חזק. אהבתי. ל"ת
נה  |  17/01/07 08:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
זה היה רצח לאור היום. מסתערבים, בליווי רכבים משוריינים ודחפורים ובתמיכת מסוקים, פלשו למרכז העיר רמאללה כדי להרוג או לעצור פעיל של פת"ח, רביע חמיד. האיש נפצע ונמלט
רוני ברט
נשיא ארצות הברית הכריז על "אסטרטגיה חדשה" בעירק: שיפור משמעותי במצב הביטחון כדי לתת זמן להסדרים פוליטיים לייצב את המדינה    לראשונה, אמר בוש שהמחויבות האמריקנית איננה בלתי מוגבלת בזמן; ברם, זו איננה אסטרטגיה חדשה
עו"ד אברהם פכטר
ההתבטאויותיהן של גב' אנסטסיה וח"כ טטרמן הן בעלות אופי ומגמה גזענית ודברי איוולת    הנאום של אחמד טיבי הוא בעל אופי חתרני, אנטי ישראלי מובהק    האשמה על אי תגובה הולמת לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה
פרופ' משה שטרנפלד
ברפואה הסינית מנסים לחזק את האנרגיה מסוג יאנג של הכליות. לעזור לחמם את הגוף, לפנות לחות ו/או לייבש אותה    לעיתים יש צורך לתמוך גם בכבד בשל נדידת הכאבים והדלקת במפרקים השונים
שי ברק
עוסקים אינם עובדי המדינה    יש לתקן את חוק מס ערך מוסף, באופן שיחדל להטיל תשלומי מס על עוסקים, שטרם הצליחו בעצמם לגבות את המס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il