X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
וועדת שוחט דנה בימים אלו בגובה שכר הלימוד באוניברסיטאות, כאשר מסקנתה ברורה מראש אמר בייגה שוחט: "שכר הלימוד באוניברסיטאות יצטרך להתייקר"
▪  ▪  ▪
וועדת שוחט

האם המדינה מממנת סובסידיה לסטודנט? לדברי וועדת שוחט, "צריך לייקר את שכר הלימוד, כי אחרת אנחנו מחזקים את החזקים. כאשר המדינה משלמת סובסידיה לכולם..."
הערכה זהירה מראה כי ישנו ספק גדול גבי נכונות אמירה זו. סטודנט לומד שיעורים פרונטליים במשך כ-7 חודשים בשנה, בסך-הכל עד כ-120 שעות בחודש. כאשר שכ"ל הנו 8,500 ש"ח לשנה, שמשמעותו כ-10 ש"ח לסטודנט לשעה. בהנחה של ממוצע בן 40 סטודנטים בכתה, מדובר בכ-400 ש"ח לשעת הוראה לכיסוי שכרו של המרצה, האולם, החשמל והניקיון. נראה די והותר.
כדי להצדיק את טענת הסובסידיה חלה חובת ההוכחה. לשם כך יש להציג בנפרד את תקציב ההוראה של האוניברסיטאות, בצורה אמיתית, כלומר את עלות שעות ההוראה בלבד, בתוספת הוצאות נלוות.
"מנתוני סקר של ארגון הסטודנטים בישראל עולה כי סך ההוצאות של הסטודנט הישראלי בשנה מגיע לכ-32.5 אלף שקל." סטודנט צריך להרוויח לפחות שכר מינימום במשרה מלאה כדי לשרוד. אך אם יעבוד במשרה מלאה, מתי ילמד?
אומר בייגה: "סביר להניח שלא יקדשו את וינוגרד: כלומר ייקרו את שכר הלימוד, תוך יצירת מעטפת של סיוע לסטודנטים כפי שמקובל ברבות ממדינות העולם כיום." ומוסיף: "אפשר להוסיף שהשכלה גבוהה מסייעת לאדם להגדיל את הכנסתו - ואם נותנים לו הלוואות, עם הבטחה כי הוא יוכל להתחיל ולפרוע אותן רק לאחר שיצליח להתבסס, זאת השיטה שנקבעה באוסטרליה, אז זה מייצר מקורות שמשביחים את האוניברסיטאות."
השענות על הסדר כלכלי הקיים במדינה אחרת הינו מטעה, שהרי כל הסביבה הכלכלית שונה. באוסטרליה, למשל, סטודנט לומד בגיל יותר צעיר. גם עלות התבססותו של זוג צעיר, בעיקר בנושא דיור, הנה נמוכה באוסטרליה יחסית לישראל.
מה מציע בייגה? שצעיר המסיים תואר ראשון בגיל 25, ומתחיל להקים משפחה, ונכנס לעול משכנתה, ישלם גם החזר הלוואות בהן מימן את לימודיו? כמה שכר מציעה מדינת ישראל למורה? לעובד סוציאלי? לפסיכולוג עם תואר שני?
מבחינת טבלאות השכר של הסתדרות עובדי המדינה לאקדמאים רואים כי אקדמאי מתחיל מרוויח בסביבות שכר מינימום. מזה עליו להתקיים, להקים משפחה, ולממן דיור. ועכשיו רוצים שיממן גם החזרי הלוואה שנלקחה לצורך מימון לימודיו. זה אפשרי?
האם סטודנט נידון להיות תלוי בהוריו?
לדעת מדינת ישראל התשובה חיובית. סטודנט באמצע שנות העשרים לחייו, אך בכל נושא שכל לימוד הוא ילד קטן, ברשות הוריו, בכל בקשה להנחה או מעונות. כל בקשה כזו נשקלת לפי היכולות הכלכליות של ההורים, כאילו הסטודנט אינו בוגר, ורצונו לחיות עצמאית אינו מכובד.
ועד כמה מדינת ישראל מאפשרת להורים לתמוך בילדיהם? נבחן זאת לפי השכר שהמדינה מציעה. כמה מציעה המדינה למהנדס בכיר עם 20 שנות וותק? פחות מ-6,000 ש"ח, רחוק מאד מהשכר ממוצע במשק למשרה מלאה. ([קישור]). משכר זה על ההורה לקיים משפחה, להחזיר משכנתה, וגם לתמוך בילדו הסטודנט.
אומר בייגה: "חוץ מזה אי אפשר להתעלם מכך שהמגמה בעולם לייקר שכר לימוד נולדה לאחר שנוכחו כי אוניברסיטאות עם שכר לימוד נמוך עד אפסי הידרדרו מאוד ברמה האקדמית שלהן, וגם משך הלימודים בהן עד השלמת תואר נמתח עד בלי גבול".
משפט כל כך מוזר דורש הוכחה. מה הקשר בין שכר לימוד לרמת הלימודים? בלא מעט מדינות לימודים הם ללא כל שכר לימוד ומעניין שרמת הלימוד טובה למדי... ואם קיימת בעיה של התמשכות הלימודים, ניתן לפתור זאת במסגרת הגבלה מנהלית.
ובעיה נוספת לבייגה: "מה תעשה עם ייקור שכר הלימוד לתחומים בהם פוטנציאל השכר אינו גבוה, כמו מדעי הרוח? - יצטרכו להתייחס אל מדעי הרוח כאל בעיה נפרדת."
רק מדעי הרוח? ומה עם מדעי החברה (עובדים סוציאליים לדוגמה)? רופאים עד סיום ההתמחות? כלל עובדי המדינה? אפילו עורכי דין בשנותיהם הראשונות - מבזק חדשות מיוחד לבייגה: לא כל המדינה זה היי-טק.
כפי הנראה, וועדת שוחט לא קמה כדי לבדוק באמת את נושא שכר הלימוד, אלא רק כעלה תאנה להחלטה שממילא נקבעה מראש. החלטה זו הנה החלטה שרירותית של האוצר וכל הניסיונות למצוא לה צידוקים נראים פתטיים.

תאריך:  11/02/2007   |   עודכן:  11/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסטודנטים כפרה חולבת לגירעונות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכל קומבינות ושקרים
מיכאל ב, ירושלים  |  11/02/07 23:02
2
איתן גנור, אני עוקב אחר מאמריך ....
דורון ט  |  12/02/07 17:30
 
- אני משתדל...  ל"ת
איתן גנור  |  12/02/07 18:39
3
חברים יקרים כנראה שבייגה חי בפלנטה מאוד עשירה
patrick173  |  14/02/07 00:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
בחוק הפיצויים קיימת מגבלה: הבסיס לחישוב הפצויים לא יעלה על שילוש השכר הממוצע    האם אלמנה זכאית לקבל פיצויים המבוססים על 60% מהשילוש, או שמא פיצויים המבוססים על השילוש כולו?
ד"ר צ'לו רוזנברג
התקשורת החופשית, העניינית, הביקורתית, הנושכת, היא "כלב השמירה של הדמוקרטיה"; תקשורת שהיא כלי שרת בידי אינטרסנטים היא אסון לדמוקרטיה    המלחמה האחרונה לימדה את כולנו קורס מזורז ברזי התקשורת
גרטנר
ההכנסות מפלטפורמות BI יצמחו בשיעור שנתי מצטבר של 9.7%, ויגיעו להיקף של 1.9 מיליארד אירו ב-2010    צמיחה זו מספקת הזדמנויות טובות לספקיות תוכנה, אולם השוק יהיה קשה יותר ב-2007 עקב תחרות עזה מצד ספקיות תוכנה גדולות
ד"ר אברהם בן עזרא
לכמה ישראלים יש סיוט, והסיוט דומה - פלישת המוני פלשתינים לתחום מדינת ישראל במטרה ליישם את "זכות השיבה"    החולמים סיוטים אלה, "מבינים" כי במצב כזה ישראל ההומנית לא תוכל למנוע את הפלישה, אך טעות בסיסית בידם
ד"ר בנימין שמואלי
לדאבוננו, אנו מתחילים להתרגל לידיעות חוזרות ונשנות על התעללויות אכזריות של הורים בילדיהם, עד כי יש חשש שליבנו כבר גס מרוב ידיעות    המעשים הקשים מאין כמוהם, שבית המשפט מכנה אותם "חייתיים", מחדדים כמה שאלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il