X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ח"כ רמון, לדוגמא, אולי יערער על הרשעתו ואולי גם יזוכה, אך כיצד יוכלו לערער העדים שהעידו לטובתו ואשר בית המשפט הכפיש בסדרת הערות לא מחמיאות? העדים אינם יכולים לערער ולשופטים יש חסינות מלאה מפני תביעות לשון הרע
▪  ▪  ▪

אחד הנוהגים הבעייתיים בשיטת המשפט שלנו הוא נוהג הערות הביקורת. גם כאשר שופטים מזכים אדם מעבירה המיוחסת לו בכתב האישום, אין הם מתאפקים מלהעיר הערות על התנהגותו ועל אפשרויות אחרות העומדות בעניינו כמו העמדתו לדין משמעתי. המאפיין את ההערות שאין הן פסק דין ואין הן גזר דין ולא ניתן לערער עליהן, או לשנותן. ההערות הן כתמים שאי אפשר להוריד בכביסה וגם המוות לא יטהר.
נוהג זה נובע מהרצון של השופטים לא לעסוק רק באכיפת החוק כי אם לחנך ולעצב נורמות. בין אם מדובר בנוהג ראוי או לא הנזק הנגרם לאדם הנפגע מההערות מלווה אותו עד סוף ימיו.
הבעיה שנוהג זה קיים לא רק ביחס לנאשמים ובעלי דין, אלא אף ביחס לעדים. בהבל פה נוהגים שופטים מסוימים שבחרו שלא לקבל עדות מסוימת, להכתיר עדים בכינויים מעליבים, שאינם נדרשים כלל לצורך הכרעה. מכל בחינה מעשית יכול שופט לומר שאינו מקבל עדות מסויימת, או שאינו מוכן לקבוע ממצא על בסיס עדות מסויימת, מבלי לכנות את העד שקרן. התוצאה מבחינת פסק הדין תהיה זהה. הנזק הסביבתי והאישי פחות בהרבה.
ח"כ רמון, לדוגמא, אולי יערער על הרשעתו ואולי גם יזוכה, אך כיצד יוכלו לערער העדים שהעידו לטובתו ואשר בית המשפט הכפיש בסדרת הערות לא מחמיאות? העדים אינם יכולים לערער ולשופטים יש חסינות מלאה מפני תביעות לשון הרע. אין ספק כי בפעם הבאה העדים יחשבו פעמיים לפני שניתן יהיה להביאם לעדות בבית המשפט. השופטים יכלו, ללא קושי, להקפיד הרבה יותר על כבודם של העדים, גם אם בחרו שלא לקבל את גרסתם. מאחר שבית המשפט בחר לא לעשות כן אל יתפלא שאין מקפידים בכבודו וסגנונו ורמת הנמקתו של פסק הדין בעניין רמון אינם זוכים להערכה יתרה בקהילה המשפטית, ללא קשר לדעה על התוצאה הסופית של פסק הדין.
ומכאן לעניין מינוי יעקב גנות. אכן בעניינו נאמרו מספר הערות חריפות על-ידי בית המשפט העליון ובהחלט ראוי היה שיבין כי מערכת יחסיו הידידותיים עם משפחת טנוס בכלל ועם סובחי טנוס בפרט חרגה מהמקובל. אין לי סיבה להניח לאחר 14 שנה שניצב גנות לא הפנים הערות אלו, שכן תלונות דומות לא נשנו מאז. טוב היה לו ניצב גנות אף היה נותן לכך פומבי.
אחת ההערות שנגעה לניצב גנות היתה מסיבה שנערכה לא לכבודו אך ברור שהיה בה אורח כבוד וכך כתב בית המשפט: "נקודת המוצא בענייננו היא אכן כי המסיבה לא נערכה רק לכבודו של גנות. אולם לא ניתן להתעלם מדרגתו ומתפקידו של גנות, ומצד שני מן הנסיבות הקשורות לסובחי. סובחי אינו רק ידידו של גנות. הוא קבלן עשיר האוהב להתנאות בקשריו עם ראשי השלטון; הוא גם מעורב במחלוקת קשה המפלגת את עדתו. עריכת מסיבה שהיא גם לכבודו של גנות, אינה דבר של מה בכך, לא מבחינתו של סובחי ולא מבחינתה של העדה שאליה הוא משתייך. יש בה ליצור את הרושם בציבור זה כי גנות אינו ניטראלי במחלוקת העדתית. ולא זו בלבד, אלא שחברתו של סובחי נזקקה בעבר לשירותיה של המשטרה, וקיימת אפשרות סבירה כי סובחי ייזקק גם בעתיד לשירותיה של המשטרה, אם בקשר למחלוקת העדתית ואם בקשר לחברתו. בקבלו את טובת ההנאה מכך שהמסיבה נערכה גם לכבודו, לא נהג גנות כמתחייב מקצין משטרה בדרגתו ובתפקידו, אשר משרת כגורם מרכזי במערכת אכיפת החוק. ולא זו אף זו, שלכאורה יש בנסיבות אלה כדי להכניסן לגדר עבירה משמעתית, שכן עניין לנו ב"התנהגות שאינה הולמת שוטר או שיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה".
שופטים נכבדים, האם מעולם לא הוזמנתם למסיבות שבהן הייתם בפועל אורחי כבוד? (אני יכול להיזכר במסיבות מסורתיות שנערכו במחוז חיפה!) האם מעולם לא שהיתם באירוע שבו נוכחותכם יכלה להיות נושא לפרשנות מוטעית? האם מעולם לא נקטתם בצעד, כמו יחס חיובי מיוחד לאדם העומד לדין שלא בפניכם? בהקשר זה אזכיר רק את החיבוק הפומבי הנרגש שהעניקה בתום לב שופטת בבית המשפט העליון לנאשם נכבד.
אין אני מבקש למתוח ביקורת ונראה לי שהגיע הזמן שנפרגן קצת יותר ולא נזדעק על הפרת קלות של נורמות התנהגות ראויות. כדאי גם להשתחרר מתרבות ה"שלדים בארון" שהשתלטה עלינו. הבה נקפיד כולנו האחד בכבוד חברו ולא נמהר להטיל דופי בכשרים שיכלו להיות זהירים יותר. הבה נאפשר לעצמנו להאמין כי אנשים אכן יכולים ללמוד ממשגים ולהפיק לקחים מתאימים. באווירה הזו של ציד מכשפות לא ניתן להמשיך ונראה לי כי גם מערכת המשפט עצמה נופלת קורבן לאווירה זו.

תאריך:  20/02/2007   |   עודכן:  20/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהערה לא ישחרר גם המוות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חכם וחשוב ומועיל - מצטרף לקריאת הכותב לא לפסול אנשים ללא הצדקה ל"ת
ציון ששון  |  20/02/07 13:31
 
- אצלנו גם לא פוסלים בשל סיבות מוצדקות ל"ת
יוסקה  |  21/02/07 12:26
2
בעיה מוכרת
יוסלה דר בחלל  |  20/02/07 15:09
3
גולדבלט, אינך צודק לגבי גנות
משה, עורך-דין  |  20/02/07 16:27
 
- לעו''ד משה - עשית מסבה לשופט-גם היא שחד
ציון ששון  |  21/02/07 01:17
 
- לא התייחסתי בכלל למסיבה של לשכת עורכי הדין
גולדבלט משה  |  21/02/07 03:57
 
- ציון ששון - גם אתה טועה
משה, עורך-דין  |  21/02/07 11:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
כיום כבר אין עוררין בחוגי הכלכלה לגבי תרומתו של נתניהו לצמיחת הכלכלה הישראלית, ורבים מצטערים על כי בגלל שיקולים פוליטיים מפלגתיים לא התאפשר לו להמשיך בתפקידו, בין כראש ממשלה ובין - למצער - כשר האוצר
בועז ארד
מה שלא הודגש דיו עד כה הוא כי גנות, המעיד על עצמו כי הוא "סוס קרבות ותיק", כפי שכינה את עצמו בתגובה למינוי האחרון, אחראי לכתם מוסרי שלא ימחה על מדינת ישראל - הקמתה והתווית אופן ניהולה של משטרת ההגירה
בנימין בן אליעזר
נאום שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בנושא: "פיתוח משק המים עד שנת 2020". בסמינר רמת אפעל, 20.2.07
עו"ד צבי שוב
הרשויות פועלות להפחתת הפיצויים בגין הפקעות ותוכניות פוגעות. הסיבה לבהלה שמובילה את הרשויות לקדם הליכי חקיקה אלו, הינה ריבוי התביעות שהוגשו בשנים האחרונות כנגדן, בעיקר בכל הנוגע לתביעות שבהן איחדו תובעים רבים את תביעותיהם
ד"ר צלו רוזנברג
יש צורך בשידוד מערכות רציני ביתר שיזעזע את המדינה וירעיד את אמות הסיפים שלה. הציבור נקרא לזעוק את זעקתו למען שינוי פני תרבות החלטורה. עלינו להתגייס כולנו למאמץ הזה כי בסופו של דבר, מדובר במדינה שלנו. וכמאמר המשורר, אין לנו ארץ אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il