X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתי הזיקוק בחיפה פולטים לאוויר כמות מזהמים זהה לזו של בתי הזיקוק בכל מדינת קליפורניה, המעבדים פי 12 נפט בשנה למה בתי הזיקוק, שמרוויחים מיליארד ש"ח בשנה, מתעקשים לחסוך דווקא על חשבון בריאותם של תושבי האזור?
▪  ▪  ▪

בתי הזיקוק בחיפה משתמשים בחומר הבעירה הזול ביותר - וגם המזהם ביותר: מזוט. ה"חיסכון" הזה מושג תוך סיכון בריאותם של תושבי חיפה והאזור, אבל מסתבר שמי שאמור להגן על התושבים מפני זיהום האוויר נרדם בשמירה: באתר של איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה מתוארת שיטת המב"ס (מערכת בקרה לסרוגין), שידועה גם בשם "שיטת הרמזור": ע"פ השיטה הזו, משתמשים בנתונים המטאורולוגיים ובנתוני זיהום האוויר, כדי להחליט מהו "צבע" הרמזור. כאשר הרמזור "ירוק" או "צהוב", החיפאים צריכים להיכנס לכוננות ספיגה: אלה הזמנים שבהם מתיר איגוד הערים לבתי הזיקוק לשרוף מזוט באיכות נמוכה יותר.
בתי הזיקוק חוסכים עוד כמה גרושים, והתורים במחלקה האונקולוגית ברמב"ם מתארכים: שיעור מקרי הסרטן באזור חיפה גבוה ב-20% מהממוצע הארצי, כאשר בתי הזיקוק הם בין המזהמים הגדולים באזור. הדברים תוארו בכתבה המזעזעת ששודרה בזמנו באולפן שישי של ערוץ 2 .
ב"קואליציה לבריאות הציבור", ארגון הגג של ה"ירוקים" באזור חיפה, טוענים ששיטת 'הרמזור' היא רק קצה הקרחון, ושבתי הזיקוק לא משקיעים מספיק במתקנים להפחתת הפליטה. התוצאה: ע"פ הדוח השנתי של "חיים וסביבה", ארגון הגג הארצי של הירוקים, בתי הזיקוק בחיפה פולטים לאוויר כמות מזהמים זהה לזו של בתי הזיקוק בכל מדינת קליפורניה, ש-21 בתי הזיקוק שלה מעבדים פי 12 נפט בשנה.
כמה זה עולה לנו
הדוח של "חיים וסביבה" קובע: "לו היו פועלים בבתי הזיקוק בחיפה כמו שפועלים בקליפורניה, ניתן היה לחסוך עלות בפגיעה בבריאות הציבור של 117 מיליון ש"ח בשנה". אלא שאת מחיר התחלואה משלם, כידוע, משרד הבריאות, לא בתי הזיקוק.
כמה זה יעלה להם
המשרד להגנת הסביבה דוגל, כרגיל, ב"הידברות עם המפעלים", שמובילה לתקנים "ליברליים", שמסכנים את בריאות התושבים. לזכותו של איגוד הערים יש לציין, שלאחרונה נוקטים שם עמדה עצמאית, והם דורשים מהמשרד להחמיר את התקנים, באופן שיקטין באופן דרסטי את זיהום האוויר באזור. איגוד הערים שייך לרשויות המקומיות באזור, והעובדים בו הם עצמם תושבי האזור, ולפיכך גישתם כלפי המפעלים מחמירה יותר.
ע"פ כתבתו של צפריר רינת מהארץ, החמרת התקנים תעלה לבתי הזיקוק בסך-הכל עוד שני מיליון דולר בשנה, מעבר למה שנדרש מהם על-ידי המשרד להגנת הסביבה. סכום מגוחך ביחס לרווחי העתק של בתי הזיקוק, שהסתכמו ב-2005 בכמיליארד ש"ח.
ההפרטה
בתי הזיקוק בחיפה הופרטו לאחרונה, ועכשיו חייבים לדרוש מהבעלים החדשים לזהם פחות. המשימה תהיה קשה במיוחד לנוכח העובדה שבעלי המניות הגדולים ביותר הם האחים עופר, שמפעליהם לא מתאפיינים בהקפדה יתרה על איכות הסביבה.
גז באופק
"הפתרון האולטימטיבי" הוא המעבר של בתי הזיקוק לשימוש בגז טבעי ולא מזהם. אך הפתרון הזה תקוע, בינתיים, בסבך הביורוקרטיה, וכרגע נראה, שעד שהוא יגיע יזרמו בקישון עוד הרבה מאוד מים - או, ליתר דיוק, הרבה מאוד שפכים, ומעט מאוד מים.
למרבה הצער, בתי הזיקוק מעדיפים להתמקד במשיח הרכוב על צינור הגז הטבעי, במקום להתמקד במה שאפשר לעשות כאן ועכשיו כדי להפחית את הזיהום.
תגובת בתי הזיקוק
"הדוח אשר פורסם בימים אלה ואשר נערך ע"י צוות מומחים בראשות פרופ' יורם אבנימלך מהטכניון, לבקשת המשרד להגנת הסביבה, קובע כי: 'האוויר במפרץ חיפה מוגדר כנקי ועומד בתקנים בין לאומיים מחמירים. לא ניתן לקבוע שאחד הרכיבים מצוי ברמות המסכנות את בריאות התושבים'.
הצו האישי החדש אשר פורסם ע"י המשרד לאיכות הסביבה יביא לשיפור משמעותי נוסף באיכות האויר. יחד עם זאת, בז"ן פנתה לגורמי הממשלה הנוגעים בדבר בבקשה להאיץ את הגעת הגז הטבעי לחיפה. הגז הטבעי יחליף את המזוט ויגרום למהפכה ירוקה באיכות האוויר ולצמצום דרמטי בכמות המזהמים הנפלטת. אכן, המצב המשופר בקליפורניה נובע מעובדת היותם שורפים גז טבעי. לדאבוננו, מסיבות שאינן תלויות בנו, הגז הטבעי מתמהמה."
הערות:
1) איכות האוויר במפרץ חיפה: תחנות הניטור באזור מדדו עד לאחרונה רק 5 מזהמים (ורובן רק חלק מתוך החמישה הנ"ל) מתוך 21 סוגי מזהמים.
2) ועדת המומחים: הוועדה המליצה לפעול ללא דיחוי להפחתת זיהום האוויר, גם אם חסרים נתונים להוכחת הקשר בין זיהום לתחלואה.

הפגנה - ב-15.3.07 (יום ה') בשעה 15:00 יתקיים שימוע ציבורי בבתי הזיקוק. מחוץ לבתי הזיקוק תתקיים הפגנה, בדרישה שיידרש מבתי הזיקוק לעמוד בתקני פליטה מחמירים. לפרטים יש לפנות ל-yossiv@cs.technion.ac.il
הכותב הוא פעיל בארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה".
תאריך:  14/03/2007   |   עודכן:  14/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא עוצרים באדום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כי תושבי חיפה והקריות מטומטמים
זו האמת  |  15/03/07 08:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת מנצ'סטר חתמה השבוע ברית אגודות תאומות עם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת א-נג'אח בשכם    זאת, חרף העובדה שאגודות הסטודנטים בכל האוניברסיטאות הפלשתיניות בגדה המערבית וברצועת עזה נשלטות באופן מוחלט ע"י ארגוני הטרור הפלשתיניים
ראובן לייב
כפר הדייגים האיטלקי, הזעיר והעתיק פורח כל השנה    המפרץ הקטן, לרגלי צוק-הר, מזרחה מהעיר גנואה, הפך, זה מכבר, למעגן היאכטות של החוג הנוצץ באיטליה
ד"ר צ'לו רוזנברג
לאחרונה ראו אור שני ספרים מעולים השופכים אור על התנהגותם של היהודים בארה"ב ובברה"מ לשעבר    המכנה המשותף של שני הספרים: פועלם של היהודים למען אחיהם היהודים הסתכם, למרבה הצער, בכמעט כלום
אמיתי גזית
איך שורפים אלף קלוריות בלי להירטב בגשם? אחת האפשרויות היותר מהנות היא משחק סקווש    אם כבר החלטתם לקחת את אתגר הסקווש ברצינות, למה שלא תצטרפו לליגה אמתית המשוחקת בכל ימות השבוע?
עו"ד עמית יפרח
מושב כפר אז"ר הינו בעל אופי כפרי וצירופו אל תחום שיפוטה של העיר ר"ג יביא בהכרח לשינוי אופי החיים בישוב וניצול המרחב הכפרי למטרות תעשיה, מסחר ובנייה רוויה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il