X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מחזיק בדעתי כי עדיף להצטרף לקהילה רפורמית בישראל מאשר להישאר חילוני מנותק
▪  ▪  ▪

הרגל ידוע הוא ללחום את מלחמות העבר. שיטה זו מוגנת ומעוגנת היטב בחיק השמרנות. המושג "מלחמות העבר" תקף בכל תחומי החיים, ולא רק בשדה הקרב הצבאי. האתגר "לא ללחום את מלחמות העבר" רלבנטי גם בנושאי חברה, חינוך ודת.
"מלחמת העבר" היא למשל סוגיית השתתפות נשים בבחירות שחצתה את בית המדרש בארץ-ישראל-פלשתינה. כמוה סוגית מינוי נשים למועצות דתיות שהסעירה את השולחן הרבני רק לפני עשור. תהא זו שטות גמורה להחיות את מלחמת ה"מתנגדים" בחסידים, אשר חצתה את העם באירופה וקרעה משפחות בעוצמות של טרגדיות (קשה להאמין). כך גם תם זמנו של המאבק הלוחמני בתנועת ההשכלה, בסגנון של פעם, והוא שקע בנבכי ההיסטוריה. אפילו ההתנגדות העיקשת של התנועה החרדית כנגד הציונות - פג טעמה וקהה עוקצה, ואין כאן המקום לפרט ולהוכיח "תזה" זו.
אני מעז לומר כי במידה מסוימת גם המאבק בתנועה הרפורמית כפי שהוא מתחולל במדינת ישראל, בנוי על "מלחמות העבר".
אמת, התנועה הרפורמית בגדה בתורת ישראל (הקמת מעין דת חליפית, לעתים עם סממני כנסיות), בעם ישראל (לגיטימציה לנישואי תערובת שיש עמה מעין עידוד) ובארץ ישראל (השמטת ציון וירושלים מנוסח התפילה). רבני ישראל, ראשי קהילות ומנהיגים ציוניים ראו בתנועה זו מעין "אויב פנימי"; "כי רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה" (משלי ז, כו). דומני שלא אטעה אם אקבע שרבנים ראו ברפורמה סכנה חמורה יותר מאשר בחילוניות הגואה. הפתגם השגור בפי כל היה, ועדיין הוא מצוטט בהזדמנויות שונות: "זיוף חמור מכפירה. שקר חמור מאפיקורסות".
חילוני או רפורמי?
למרות שאינני מכחיש "סולם ערכים" זה, אעפי"כ עדיין אני מחזיק בדעה שהבעתי אי פעם בשידור רדיו, כי מי שישאל אותי האם לבקר בשבת וחג בקהילה רפורמית או להישאר חילוני ומחוץ לכל מסגרת, אומר לו: כלך לך אצל רפורמים! ובתקווה שתגיע ברבות הימים לאמת האורתודוקסית. כך גם, לצערי הרב, אאלץ לומר למי שישאלני האם לערוך בר-מצווה לבנו בבית כנסת רפורמי (כי שם מתירים לצלם) או בכלל לא. כיוצא בזה, זוג צעיר או מבוגר המתעניין בשיעור ליל-שבועות בטמפל רפורמי כאשר האלטרנטיבה היא צפייה בטלוויזיה בבית. אני יודע כי אחדים/רבים מחבריי יחלקו עלי בנקודה זו, ואעפי"כ אני דבק בעמדתי.
וכאן עיקר דבריי: אני מדבר על התנועה הרפורמית (ואחותה? הקונסרבטיבית) בישראל, ובישראל בלבד. הנגע המרכזי שמנו בתנועה זו, במערב אירופה וכיום בארה"ב, הוא הלגיטימציה לנישואי תערובת, והפלת המחיצות בין ישראל לעמים. מקובל להגדיר (בארה"ב) מיהו רפורמי? זה שאין לו נכד יהודי! אכן, בעיני מורשת ישראל לדורותיה אין מחילה ל"ספחת" זו הנכנסת לעם היהודי תחת כנפי הרפורמים. אך צריך להודות, בקטע זה שונה המצב בישראל מבתפוצות. אגב, מנקודת מבט זו (שוני בין ישראל לתפוצות בתחום נישואי התערובת) אני, כידוע, תומך ומעורב בגיור מקל בישראל. עמדתי היא שאין להקל בגיור בחו"ל כפי שמקובל בישראל, שכן שם יהיה בו משום לגיטימציה, וממילא עידוד, לנישואי תערובת.
הכרה תמורת אי-גיור
נשוב לענייננו; אילו אפשר היה להגיע להסדר עם התנועות הלא-אורתודוקסיות שלא יגיירו בישראל, ולא יעודדו בישראל נישואי תערובת, הייתי מוכן "לשלם" הרבה עבור הסכמה זו, ומבחינה טקטית אני נמנע מלפרט כאן. הגישה ה"שמרנית" ש"לא יושבים עם רבאיי ליד שולחן אחד", שהיא נחלת כל המנהיגות החרדית וחלק מן הדתית-לאומית (אבל כן עם אפיקורסים, נכרים ואויבי ישראל...), גישה זו איננה מקובלת עלי.
אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, ולכן אני רואה בעין חיובית את התקרבות התנועה הרפורמית העולמית לציונות, למרות ה"סכנה" (הרחוקה, צריך להודות) של עלייה רפורמית לישראל וחיזוק כוחם כאן.
אני קורא איפוא לחשיבה מחודשת ביחסה של היהדות הדתית בישראל לפעילות התנועה הרפורמית במחיצתנו. אני קורא לחשיבה תבונית, ואפילו אסטרטגית, ולא לדבוק בקדושת ה"שמרנות".

הכותב הוא ראש מכון צומת
תאריך:  22/03/2007   |   עודכן:  22/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ארנון מוזס ורפי גינת מנעו פרסום תחקיר שהכינו העיתונאים גרייבסקי ומאירי על הירשזון בפרשת ניל"י ובעניינים נוספים    החקירה החלה רק לאחר תלונה רשמית שהגישו למבקר המדינה כמה גורמים בהסתדרות הלאומית וכן עקב תלונת יצחק רוסו ולאחר שהמבקר העביר את ממצאיו לחקירת משטרה    עכשיו מכזבים בידיעות אחרונות וטוענים שהם-הם שחשפו את הפרשה...
ד"ר צ'לו רוזנברג
מלחמת לבנון השניה חשפה ליקויים שהם פרי הבאושים של שנים של הזנחה פושעת    ועדת וינוגרד וכלי התקשורת חייבים להתעסק בעיקר, כלומר בליקויים החמורים שיש בצבא, לדרוש תיקון המצב, לקבוע סדרי עבודה עניינים ומסודרים
רו"ח חנוך ובר
מתחילת שנת 2006 סובלת האליטה השולטת בארץ מסדרה של מכות קשות    עלינו לשאול - מדוע כעת? מדוע דווקא הם?    על כך יש להשיב: כולם יזמו, תמכו או התעלמו מפינוי גוש קטיף
חנה קורן
שופטים רבים ממנים גרפולוגים לשם מתן חוות דעת מקצועית, אך לא כל גרפולוג הוא מומחה להשוואת מסמכים    הגרפולוגיה המשפטית עוסקת בפרטים הטכניים של כתב היד    הגרפולוג, כמו הבלש, מחפש אחר עקבות ומנסה לפענחם, מה בדיוק קרה שם
מוסא אבו זייב
הבדואים נכנעים למדיניות האפארטהייד ולאדון "הלבן", ונותנים לו את הזכות בהשפלת אפו בעפר האדמה    אוי להשפלה כזו ואוי לביזיון האדם הערבי, רק בשל היותו ערבי ולא בשל כל סיבה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il