X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בג"צ הוא מוסד מיושן שהתאים למשטר הסמי-צבאי שהתקיים במנדט הבריטי, ואין לו מקום במדינה הדמוקרטית יש לבטל את בג"צ ולכונן תחתיו מערכת של בתי משפט מינהליים, בדומה לבתי הדין לעבודה
▪  ▪  ▪

בית המשפט הגבוה לצדק (להלן - בג"צ), הוא בית המשפט המינהלי של ישראל. נדונים בו סכסוכים בין הפרט לבין השלטון. הוא נהנה מיוקרה רבה והחלטותיו זוכות להד ציבורי גדול.
בג"צ הוא מוסד שנולד בתקופת המנדט הבריטי. לשלטון המנדטורי היה ענין שהבקורת השיפוטית על המינהל הציבורי תהיה בידיהם של שופטים בריטים. בג"צ בתקופת המנדט מנה שופט יהודי, שופט ערבי ויתר השופטים היו בריטים. זהו מוסד מיושן, שהתאים למשטר סמי צבאי, כמו שהיה המנדט הבריטי ואין לו מקום במדינה דמוקרטית.
לבג"צ יש שתי מגרעות עיקריות:
  • העדר זכות ערעור על החלטותיו
  • הוא אינו שומע ראיות.
זכות הערעור היא זכות חוקתית. בסעיף 17 לחוק יסוד: השפיטה, נאמר - "פסק דין של בית משפט בערכאה ראשונה ניתן לערעור בזכות, להוציא פסק דין של בית המשפט העליון". העובדה שזכות הערעור נקבעה בחוק יסוד הופכת אותה לזכות חוקתית, או במלים אחרות - זכות שלא ניתן לבטלה בחוק. יתר על כן, גם אלה הסבורים שהיא לא זכות חוקתית מסכימים שמדובר בזכות חשובה ביותר.
אין שום הצדקה עניינית לכך שפסקי דין בעניינים שבין הרשות לאזרח, והם בנפשו של העותר, לא יהיו נתונים לערעור. למיטב ידיעתי זהו מצב אנומלי והולם משטר צבאי שבו בית הדין "המהפכני" הוא הפוסק הראשון והאחרון.
לכך יש להוסיף שבג"צ לא שומע עדים וגם לא מקיים חקירה נגדית של מצהירים. מצב זה מעודד הודעות כזב מצד הרשות הציבורית. דברים לא נבדקים לעומק וההחלטות הן בהתאם.
לא תמיד זה היה המצב. בבג"צ קול העם הידוע נחקר עובד ציבור על תצהירו. בעקבות החקירה ניתן פסק דין שהוא אבן דרך בנושא חופש הביטוי בישראל. מעניין לדעת אם פסק דין כזה היה ניתן היום בבג"צ.
המצב הנוכחי טוב למינהל הציבורי ולבג"צ כאחד
נראה, לכאורה, שהמצב הנוכחי טוב למינהל הציבורי ולבג"צ כאחד. המינהל הציבורי לא צריך להוכיח את גירסתו, ובג"צ נהנה מיוקרה ציבורית עצומה בהיותו הפוסק הראשון והאחרון בעניינים הרי גורל.
התוצאות נראות היטב בשטח. מחקרים סטטיסטיים מראים שמספר העתירות המתקבלות בבג"צ הוא אפסי. ושלא יספרו לנו שזה בגלל שרשויות המדינה צודקות. אם המינהל הציבורי בישראל היה תקין, לא היתה מרירות כזאת קשה בציבור.
אני מציע לבטל את בג"צ ולכונן תחתיו מערכת של בתי משפט מינהליים, בדומה לבתי הדין לעבודה. בית המשפט המינהלי בדרגה הראשונה ישמע עדים ויברר את האמת בדרך המקובלת והראויה. פסק דינו יהיה ניתן לערעור בערכאה בכירה יותר, ואולי ניתן להוסיף ערעור נוסף בזכות או ברשות לביהמ"ש העליון.
המצב הנוכחי חייב להסתיים.

תאריך:  05/04/2007   |   עודכן:  05/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבטל את בג"צ
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בית משפט לחוקה-בנוסף יאזן המצב ל"ת
א מ רול  |  5/04/07 23:33
 
- ב"מ לחוקה שלא ייצג את כל
פנחס  |  7/04/07 15:25
2
אני חייב להודות שהרעיון מעניין
לכותב המאמר  |  6/04/07 06:27
3
מעניין, אך לא שלם
דב אבן אור  |  6/04/07 10:43
4
מבחן משפטי למימוש
מאיר  |  6/04/07 11:22
5
בג"ץ במצב גרוע, אבל
לא מסכים  |  7/04/07 15:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
כשלונם של ארגוני השלום להשכין שלום אינו אקראי אלא יסודי ועמוק וראוי היה שיעורר אותם לחשבון נפש ובדק בית, שכן מתברר כי גם נטילת מושכות השלטון בידי יוצאי הארגונים אינה מועילה להשגת השלום
אסף זגריזק
חודשו האיומים על השבתת מערכת החינוך לאחר חופשת הפסח. הכל יודעים כי ההשבתה היא כלי חוקי במדינות דמוקרטיות ומהווה זכות אזרחית חשובה. עם זאת, האם זהו הפתרון הנכון והחינוכי לבעיות של ארגון המורים?
אריק באך
צריך ללמוד כבר כי כשדייג מפתה דג עם תולעת זה לא כי הוא רוצה שהדג יהיה שבע אלא כי הוא רוצה להיות בעצמו שבע. על חשבון חיי הדג!
רסאן עבד אל-רחמן
בתגובה ילדותית להאשמותיו של השר בר-און, קמו והשתוללו כמה ח"כים ערביים בניסיונם ללמד סנגוריה על יקיריהם הגנבים, תוך כדי שימוש באותם טיעונים ותירוצים מגוחכים שדאגו האחרונים לשנן ללא הרף; כאילו היו שורשיה של הבעיה נעוצים בתקציבים הדלים, בקיפוח, באפליה על-רקע לאומי ולא בעסקותיהם ובמערכותיהם הזולות
ליאור תמיר
אם אתה בעל עסק, סביר להניח שנאלצת להתמודד עם עובדים "שמשאילים" ציוד משרדי, מוסרים מידע מסווג ואפילו עוסקים בריגול תעשייתי. להלן מספר דרכים יעילות להקטנת הנזק ובראשם מסר אחד ברור: התעלמות מהתופעה היא סכנה קיומית לעסק!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il