X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת השאלות המעניינות היא האם תיקון שומות מיסוי מקרקעין יכול להיעשות גם לאחר חלוף 4 השנים המנויות בסעיף 85 לחוק. בנושא קיימת פסיקה סותרת, הנותנת משקל שונה לאינטרסים של יציבות מחד-גיסא ומס אמת מאידך-גיסא
▪  ▪  ▪

סוגייה המתעוררת לא אחת הינה עד מתי ניתן לפתוח ולתקן שומות מס שבח, מס רכישה ומס מכירה. המבקש לתקן עשוי להיות רשויות המס אך גם פעמים רבות הנישום מטעמים שונים, כאשר העילה הרווחת היא הוספת ניכויים שהתווספו מאוחר יותר (כגון שכר טירחת עו"ד, תשלומים למינהל, היטלי השבחה וכיוצא באלה).
סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין דן בנושא וקובע כי מנהל מס שבח רשאי, בין ביוזמתו ובין לפי דרישת מי ששילם מס, לתקן שומה שנעשתה (בין מכוח הצהרת המוכר או הרוכש ובין ע"י המנהל בהיעדר הצהרה), וזאת בתוך 4 שנים מיום שנעשתה. הסעיף מונה שלוש עילות לתיקון השומה: גילוי עובדות חדשות העשויות לשנות את סכום המס, המוכר מסר הצהרה בלתי נכונה או גילוי טעות בשומה.
לאחרונה, ניתנו מספר פסקי דין שיש בהם כדי להשפיע על אופן הפעלת סעיף 85, ובפרט לעניין המועד הקצוב ל-4 שנים. במסגרת הטור בשבוע שעבר הזכרנו את פסק הדין בעניין סמי, ממנו עולה הלכה כללית כי ההחלטה בדבר עשיית השומה צריכה לקבל לבוש מוחשי של הוצאת השומה מידי רשות המס ושליחתה לנישום. מכאן שגם ביחס למדידת 4 השנים בסעיף 85 הרי שיש להניח שהמועד יימדד מרגע שליחת השומות לנישום.
מתעוררת השאלה האם המועד האמור (4 שנים) ניתן להארכה, לדוגמה מכוח סעיף 107 לחוק, הקובע כי המנהל רשאי להאריך כל מועד שנקבע בחוק זה, אם נתבקש לכך ואם ראה סיבה מספקת להיעתר לבקשה. טענת רשויות המס הינה כי לא ניתן להאריך את המועד מעבר ל-4 שנים וכי מדובר בהתיישנות מהותית. טענה זו התקבלה ע"י ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בירושלים בו"ע 9066/04 זהבה אלוני, בפסק דין שניתן בחודש אוגוסט 2006.
הוועדה קבעה כי כוונת סעיף 107 הינה לחול ביחס למועדים דיוניים ולא מהותיים וכי סעיף 107 קובע התיישנות מהותית. עוד נקבע בפסק הדין כי עדיף יסוד הוודאות והיציבות בדיני המס (התיישנות מהותית בתוך 4 שנים) ולו במחיר של הנצחת טעות מיסויית ("אמת ויציב - יציב עדיף"). ועדת הערר הסתמכה כאנלוגיה גם על פסיקת בית המשפט העליון במס הכנסה בעניין דניאל שחר.
לעומת זאת, כחצי שנה לאחר מכן, בינואר 2007, ניתן פסק דין ע"י ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב ובו המסקנה היתה הפוכה. במסגרת ו"ע 1063/02 סולטן נקבע כי סעיף 107 חל גם על הארכת מועד של סעיף 85. נקבע כי יש לאשר הארכה רק בנסיבות מיוחדות, ואולם בנסיבות העניין - לאור תום לבם של העוררים ולאור מצגים שגויים שיצרו רשויות מיסוי מקרקעין - אכן אושרה הארכת המועד.
דומה אפוא כי גם בנושא זה טרם ניתנה הכרעה סופית וחד-משמעית. נציין כי לדעתנו, עיקרון גביית מס אמת ומניעת עיוות מס, מן הראוי שיגבר על מגבלות פרוצדורליות בבחינת "אמת ויציב - אמת עדיף". לא כל שכן אלו הם פני הדברים כאשר מדובר ביחסים בין צדדים שאינם שווי כוח - המדינה (רשות המיסים) מצד אחד והנישום מהצד האחר. שאלה נפרדת הינה מהן הנסיבות בהן אכן תאושר הארכת מועד כאמור והאם שינוי הלכה מהווה עילה לפתיחת שומה לפי סעיף 85. גם בסוגייה זו פסיקות סותרות, אך על כך ברשימה אחרת.

תאריך:  08/05/2007   |   עודכן:  08/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רוה
אני רוצה להוביל מהלך ולהוכיח ללא כחל וסרק שיש אבות אשר ראויים להיות אבות משמורנים ולטפל בילדים שלהם בדיוק כמו האמהות. לצערי, חובת ההוכחה מוטלת עלינו
הרצל חקק
ראיון עם אסתר זילבר-ויתקון על ספרה "חוצה שומרון", הוצאת דורות, 186 עמ'
אביתר בן-צדף
קשה להסביר את הרוח הרעה, הנופלת מדי פעם על הסופר א"ב יהושע, ומתבטאת בפרצי הגות מבעיתה, המעידה על בורותו
אריק בר-נס
כאן למטה אנו יושבים, הפעילים באוהלי המחאה, במעגלי הדיון ומנסים להבין איך אפשר להשפיע על מציאות שבעת מאבקים חברתיים ומלאת פערים, מציאות בה הכל נמדד בשקלים, במושגים של כלכלה, בה אושר, יצירתיות, תרבות, אמנות וחיים אינם שווים דבר ללא הצדקה כלכלית למכונת השטרות הגדולה אשר אנו רק השמן בה, אפילו לא הברגים הקטנים
פרופ' משה שרון
לא שלום, לא תוכניות שלום ולא "מחיר השלום"    משא-ומתן בבזאר של המזרח התיכון - מורה דרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il