X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אמר רבי יוחנן: כל כהן שהרג את הנפש לא יישא את כפיו" (ברכות ל"ב) האם כהן, שהרג נפש במלחמה, יכול לשאת כפיים, ולברך בתפילה שאלות-ותשובות בענייני הלכה משקפות את הווי התקופה, שבה כהנים - כנראה, אחרי הרבה מאות שנים בתולדות עמנו - לוחמים להגנת העם והמולדת
▪  ▪  ▪

"מה דינו של כהן שהרג נפש במלחמה? האם הוא יכול לשאת כפיים ולברך בתפילה?" שאל רותם מהמרכז במדור יהדות באתר Ynet. לא רק משום שאני כהן משכה הידיעה את עיני.
הרגע הנפלא, שאתה פוסע יחף עם אחיך הכהנים אל הדוכן, מתעטף בטלית, ומתכוון לברך את עמו - "יברכך ה' וישמרך ... וישם לך שלום" - הנו לי, מאז ומתמיד, חוויה כבירה, שאי אפשר לחולקה עם הזולת. אחר כך אתה יורד אל העם, ומתערה בו שוב - עד הפעם הבאה שתישא כפיך.
שאלות ותשובות (שו"ת) היו תמיד דרך מעניינת להתפתחות ההלכה. השו"ת משקפות את הווי התקופה, וגם בזה חשיבותן. כרגע, ניצבים כהנים רבים מול שאלה זו - אולי אחרי הרבה מאות שנים בתולדות עמנו - כיוון שעליהם להילחם על הגנת העם והארץ. סוגייה זו ואחרות מתבררות כל הזמן בדיון ער בשו"ת בענייני צבא ומלחמה, הרחק ממוקד העניין של הציבור. בירורן הוא חלק בלתי נפרד מהתמודדות החברה הדתית עם אתגרי השירות הצבאי.
הרב דרור ברמה, ראש כולל "תורה מציון" להסמכת רבנים בלונדון, השיב, "כהן שהרג נפש כאשר היה הכרח לעשות כן, יכול לשאת את כפיו... כלומר אין זה ראוי לברך בשם ה' בידיים ששפכו דם. עם זאת, שפיכות דמים נחשבת לעוון רק כאשר נעשתה כעבירה, במזיד או בשוגג [ההדגשה שלי - אב"ץ]".
אחרי שדן הרב בעיקרון, נחשפת בפנינו הסוגייה האמיתית, שמטרידה, כנראה, את השואל - מה דין כהן, שנאלץ להרוג את אויבו במלחמה.
לפני ארבעים שנה בדיוק, קצת אחרי יום הולדתי השמונה-עשר, הרגתי בראשונה - בתעלות בעורפו של המערך המצרי באום כתף. החייל המצרי הגיח מולי, והופתע - כנראה, כמוני. רוקנתי לתוכו בחמת-זעם ובפחד נורא את כל המחסנית, מטווח קצר ביותר. דמו הכתים את מדי. הייתי המום. החוויה היתה קשה ביותר. התרחקתי מגווייתו, וישבתי בתוך התעלה. אחד הסמלים הוותיקים חיפש אותי, כיוון שהתעכבתי, והוציא אותי מההלם. הוא זרק אלי מברג, ופקד עלי לפרק את הכידון מרובהו של המצרי. כידונו שפשף את מכנסי בנופלו.
לעשות הכל כדי לנצח
"בעת מלחמה חלה על האדם מצוות מלחמה, ועליו לעשות ככל שבאפשרותו כדי לנצח, גם אם לשם כך יש צורך להרוג אויבים. במקרים אלו, שפיכות דמים היא עניין עצוב אך הכרחי" - עונה הרב ברמה - "כהן שנלחם והרג נפשות, אין ידיו נחשבות 'מלאות דמים' [ישעיהו א', ט"ו], אדרבה, זכותו רבה שהשתתף בהגנת עם ישראל וסיכן את חייו במצווה זו. הוא יכול לישא את כפיו וראוי לו להביא את ברכת ה' לעמו...".
ונראה, שהרב ברמה נמצא בקֶרב עמו - כיוון שהוסיף, "כהן שהרג נפש מכוחותינו, בשגגה, בעת אירוע של ירי 'כוחותינו על כוחותינו', לא יישא את כפיו עד שיעשה תשובה. תשובה בעניין זה היא תחקיר אמת, הפקת לקחים, ובקשת סליחה אם מתברר שיש צורך בכך".
ועל כך אוסיף רק - אמן ואמן. יפים דברי הרב, אך, לצערי, מעולם לא עשו כוחותינו "תחקיר אמת, הפקת לקחים", כדרישתו. על כך עלינו לבקש סליחה.

תאריך:  17/05/2007   |   עודכן:  17/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ברכת כהנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ortodox premitivo ל"ת
solomon  |  17/05/07 16:34
 
- היטלר סטאלין מאו פול פוט
פנחס  |  18/05/07 14:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחל סילבצקי
הפעם אני אודה בזה לפני שמאשימים אותי. שמעתי, הפנמתי, אני לא צריך לחכות עד שזה מופיע בכותרות העיתונות, בדברי המומחים בשידורים בטלוויזיה וברדיו, באינטרנט באתרי הדעות, בהצבעות באו"ם ובנאומים חוצבי לבבות באירופה. אני אקדים אותם
אהרון רול
כאשר פוליטיקאי מהזן ד'היום דורש מאנשיו למפלגה להיות "נאמנים פוליטית" אליו, לאמיתו של דבר הוא דורש את היפוכו של דבר, הוא דורש "תקינות פוליטית" תוך ויתור לעיתים קרובות על "נאמנותם הפוליטית". במקומותינו הפוליטיקאים נדרשים לנאמנות ל"מנהיג" ולא לדרך
יואב לוין
כל היהודים היו עולים מהונגריה אחרי המלחמה, אבל טומי לפיד היה נשאר שם ומתנצר. ממשלת ישראל היתה נופלת כעבור שלושים שנה, כי איך זה החמיצה קצין וג'נטלמן אירופאי מדופלם... מה הקשר למציאות? שום קשר, בדיוק כמו הספין של לפיד בנאום ההגנה שלו על אולמרט "הכישלון באנטבה"    על ממלכת השקרים והספינים של לפיד ומעריב
ראובן לייב
אליעזר לב פותח את לבו ואת ביתו לכל מי שזקוק לעזרה
עו"ד אמיר טיטונוביץ
רגע לאחר מינויה של השופטת הילה גרסטל כנשיאת בית המשפט המחוזי החדש בפתח-תקוה, חושפת החלטה חריגה ויוצאת דופן של שופט בית משפט השלום בתל אביב, צבי כספי, טפח מתסכולם של שופטי השלום נוכח התנהלותה של שופטת הערעורים גרסטל. וגם: לידיעת לשכת הסיוע המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il